Mijają trzy tygodnie od zakończenia Najpiękniejszej Domówki Świata, czyli 26. Pol’and’Rock Festival.
Z uwagi na sytuację epidemiczną odbywał się w całkiem nowej (choć mocno nawiązującej do dotychczasowych tradycji) formule. Jak produkuje się tego typu event i jak wypada on na tle innych wydarzeń muzycznych organizowanych w dobie pandemii?
Jak – działając w czasach pandemii i w oparciu o konkretne regulacje prawne – zorganizować festiwal tak, by zaspokoić potrzeby społeczności, która w wydarzeniu uczestniczy nie tylko ze względu na koncerty i dobór artystów, ale przede wszystkim z uwagi na atmosferę i relacje międzyludzkie? Czy w studiu o powierzchni 1.600 m² da się zamknąć obszar wielkości kilkuset hektarów? Zapraszamy za kulisy przygotowań i transmisji Pol’and’Rock Festival 2020.
Jak się produkuje Najpiękniejszą Domówkę Świata?
26. Pol’and’Rock Festival nie został odwołany – w okresie największych epidemicznych obostrzeń dotyczących dystansu społecznego to zdanie wydawało się być koncertem życzeń bez szansy na spełnienie. Kiedy cały świat się zatrzymał, aby powoli odmrażać się w tzw. nowej normalności, ekipa Najpiękniejszego Festiwalu Świata doskonaliła digitalową formułę. Zapraszamy za kulisy transmisji Pol’and’Rock Festival 2020, czyli Najpiękniejszej Domówki Świata.
Podziękowanie za 28. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy po prostu nie mogło się nie odbyć. Z drugiej strony: jak zaspokoić potrzeby festiwalowej społeczności, która wraca na kostrzyńskie pole dla mocno fizycznie nakreślonej atmosfery, klimatu i relacji międzyludzkich? Społeczności, dla której równie mocnym czynnikiem są koncerty, muzyka i dobór artystów (59% respondentów wg badań ilościowych IQS dla WOŚP, 2019), czyli festiwalowe podstawy plastyczne w formach dystrybucji.
Dla ekipy Fundacji WOŚP odpowiedź była prosta: wykorzystać unikalne doświadczenia w internetowym przekazie wydarzeń na dużą skalę oraz pogłębić i tak mocną symbiozę z technologią. W poprzednich edycjach Pol’and’Rock Festival aspekty fizycznej obecności w Kostrzynie nad Odrą były z powodzeniem digitalowo uzupełniane dzięki ekipie KręciołaTV i całego pionu produkcyjnego. Jednak tym razem multistreamingowy format online był fundamentem, na którym budowano relacje z woodstockowiczami i każdym, kto dzięki Najpiękniejszej Domówce Świata dołączył do tej społeczności.
Koncepcja programowa
Fundacja wyszła od krzepiącej nowości na czas restrykcyjnej izolacji związanej z pandemią koronawirusa. „Domowa Orkiestra”, z powodzeniem kontynuowany codzienny 2-godzinny program Jurka Owsiaka, wypełniony po brzegi wspomnieniami i żywymi reakcjami woodstockowiczów, jest protoplastą 26. Pol’and’Rock Festival w wydaniu online. Stał się on też integralnym pasmem scalającym poszczególne punkty programu Najpiękniejszej Domówki Świata.
Sam Pol’and’Rock Festival (wcześniej: Przystanek Woodstock) to w realu 3-dniowe wydarzenie, które jest doświadczeniem wymykającym się konkretnemu obszarowi spod scen i stref. To festiwalowa tkanka żyjąca także pomiędzy kolejnymi punktami programu. Dlatego też tworząc realizacyjną koncepcję Najpiękniejszej Domówki Świata WOŚP postawiła na prawie 70 godzin nieprzerwanej transmisji.
Ekipa do zadań specjalnych
Sumarycznie, w trakcie Najpiękniejszej Domówki Świata, redakcja video działała w mniejszym składzie niż na festiwalowym polu w Kostrzynie nad Odrą. Wynikało to m.in. z tego, że całość wydarzenia odbywała się w ograniczonej przestrzeni oraz w świetle aktualnych wytycznych dotyczących bezpieczeństwa epidemiologicznego.
W studiu 26. Pol’and’Rock Festival pracowały dwa zespoły reporterskie (tj. reporter + operator kamery), przy czym operatorzy mieli także dodatkowe zadanie poza rejestracją materiałów do reportaży: wrażliwość na rejestrowanie emocji i pobocznych wydarzeń i spontanicznych działań. Osobno pracował dodatkowy operator, który cały czas koncentrował się na pracy z Jurkiem Owsiakiem, będącym całodziennym hostem wydarzenia. Za montaż odpowiadały 4 osoby, a całość pracy mikroteamów, w tym wyznaczanie zadań, zlecanie tematów do realizacji i montażu, koordynowała jedna osoba.
Studio Kostrzyn 2.0
Czy w studiu o powierzchni 1.600 m2 da się zamknąć obszar wielkości kilkuset hektarów? Idei nie da się zamknąć w określonej kubaturze, ale dzięki odpowiednim narzędziom technologicznym jak najbardziej można ją wynieść ponad czas i przestrzeń. Pol’and’Rock Festival wyszedł daleko poza Kostrzyn nad Odrą, a podwarszawskie studio Transcolor było punktem wyjścia dla wszystkich z ponad 1.700 całkowicie oddolnych wydarzeń, które oficjalnie zostały zgłoszone na Mapę Domówek.
Nawet układ scenograficzny przypominał oś układu kostrzyńskiego: ASP z widokiem na Dużą Scenę. Scenografia robiła wrażenie nie tylko ze względu na ten wymiar symboliczny. Masa konstrukcji scenicznych liczonych w tonach, setki jednostek świetlnych i diod dawało wrażenie przestrzeni o wiele większej niż samo studio, wizualnie wypełnionej pomimo ograniczonego dostępu publiczności wynikającego z obostrzeń epidemicznych.
Dziesięć kilometrów kabli… Przedstawiamy techniczne aspekty Najpiękniejszej Domówki Świata
Podstawowym założeniem przy budowie studia, z którego prowadzono transmisję było to, aby oglądający poczuli namiastkę festiwalu. Dlatego też aranżacja studia miała za zadanie odwoływać się do typowych elementów, które są stale obecne na festiwalowym polu, jak scena koncertowa, miejsce spotkań z gośćmi Akademii Sztuk Przepięknych, miniaturowa wersja festiwalowego grzybka wodnego, fragmenty pola namiotowego, czy karuzela diabelski młyn. Natomiast namiastkę festiwalowej atmosfery podczas spotkań ASP i koncertów stanowiła zaproszona symboliczna liczba publiczności.
Do oświetlenia całości realizacji wykorzystano ok 800 punktów świetlnych, a dla wzmocnienia efektu wizualnego całości wykorzystano 650 mkw. multimedialnych ekranów diodowych. Wydarzenie było realizowane za pomocą wozu realizacyjnego OB VAN 3 HD, który przetwarzał obraz z trzynastu kamer. Do obsługi transmisji wykorzystano kilkadziesiąt komputerów i pracę ponad stu osób. Podczas produkcji festiwalu użyto ponad dziesięć kilometrów kabli, które zasilane były mocą blisko dwóch megawatów energii elektrycznej. Łącznie nad budową całości wydarzenia pracowało ponad 250 osób, a całość sprzętu potrzebnego do tej realizacji przywiozło 11 tirów.
Pol’and’Rock Festival (wcześniej Przystanek Woodstock) to największy w Polsce i jeden z największych w Europie festiwali muzycznych, organizowany od 1995 roku.
26. edycja wydarzenia, która odbyła się w terminie 30 lipca – 1 sierpnia 2020 roku, przybrała formę Najpiękniejszej Domówki Świata – festiwalu online, w trakcie którego publiczności na żywo zaprezentowało się kilkudziesięciu wykonawców, a w ramach Akademii Sztuk Przepięknych odbyły się spotkania z wybitnymi osobistościami świata kultury i mediów. Na NDŚ pojawili się między innymi: Renata Przemyk, Urszula, Ania Rusowicz, happysad, Nocny Kochanek, Kwiat Jabłoni, Enej, Tabu, Acid Drinkers, BOKKA, Elektryczne Gitary. Gośćmi Akademii Sztuk Przepięknych byli natomiast: Wojciech Mann, Tomasz Sekielski, Ewa Ewart, Andrzej Mleczko, Joanna Kulig, Janusz Gajos, Majka Jeżowska, Ewa Zgrabczyńska oraz twórcy projektu #byckobietaontour – Andrzej Depko, Dorota Wellman i Marta Klepka.