Istniejące od 2013 roku połączenie kolejowe cargo z łódzkiego Olechowa do chińskiego Syczuanu jest najszybszym w Europie, a także jedynym, które ma ustalony harmonogram przewozów na cały rok.
Dzięki temu połączeniu, województwo łódzkie nawiązało współpracę zarówno biznesową, jak i naukowo-kulturalną z Państwem Środka. Jednym z jej elementów jest prężnie działający Ośrodek Spraw Azjatyckich, realizujący projekty naukowo-badawcze związane z analizą sytuacji politycznej, gospodarczej i społecznej w Azji.
Tylko w tym roku terminal przeładunkowy w Łodzi przyjął 1000 pociągów z Chengdu. Nowy Jedwabny Szlak ułatwia prowadzenie biznesu polskim i europejskim przedsiębiorcom z Chinami. Tranzyt towarów z Polski do Chin na dystansie 10 000 km zajmuje przeciętnie od 12 do 14 dni. Dla porównania, transport morski na trasie pomiędzy portami dalekowschodnimi a Europą trwa około 45 dni. Połączenie kolejowe cargo sprawiło, że obecnie Łódź współpracuje z Syczuanem na polu gospodarczym, kulturalnym i naukowym.
Uniwersytet Łódzki podpisał umowę o partnerstwie z Uniwersytetem Syczuańskim, który m.in. organizuje wymiany studentów i pracowników, a także funduje stypendia. Co więcej, w Łodzi działa Ośrodek Spraw Azjatyckich (OSA), który jest pierwszym w Polsce uniwersyteckim think-tankiem zajmującym się problematyką Azji Wschodniej. OSA wychodzi naprzeciw oczekiwaniom władz lokalnych i instytucji otoczenia biznesu oraz przedsiębiorców i działa na rzecz zwiększenia efektywności prowadzonych działań, a także inicjowaniu nowych form współpracy między podmiotami europejskimi i azjatyckimi.
(UMŁ)
„Dla porównania, transport morski na trasie pomiędzy portami dalekowschodnimi a Europą trwa około 45 dni”.
Czas transportu morskiego na trasie Szanghaj – Gdańsk DCT to około 32 dni (AE10/Silk), Busan – Gdańsk: 36 dni (AE10/Silk) – jednostkami, które jednorazowo przewożą 18-19,5 tys. kontenerów.
Serwis Loop 7: Qingdao – Gdańsk to 40 dni, Singapur – Gdańsk: 28 dni mniejszymi jednostkami – „tylko” 13 tys. kontenerów.
Skąd te 45 dni się wzięło?