Podsumowanie sezonu wakacyjnego w turystyce przyjazdowej do Łodzi

Turystyka w Łodzi

Łódź jest już miastem turystycznym, głównie weekendowym, ale powoli i konsekwentnie wkracza do elity miast tego typu w Polsce co jeszcze nie tak dawno było uważane za niemożliwe.

– Konsekwentne działania jednostek miejskich i stworzenie ŁOT oraz otworzenie stałego miejsca dla turystów, aplikacje, praca promocyjna to wszystko sprawia, że można już dzisiaj mówić o Łodzi jako mieście turystycznym, a to są do zdobycia z tego rynku, konkretne, olbrzymie pieniądze, jest o co nieustannie walczyć – Sławomir Macias Biuro Promocji UMŁ – przypomnę, że rocznie turyści wg GUS zostawiają w Łodzi już ok pół miliarda złotych! W hotelach, restauracjach i wydając na kulturę.

– W ostatni weekend zakończył się Łódź Summer Free Walks. W trakcie 11 bezpłatnych, spacerów (ostatni został zaplanowany na 1 września) udział wzięło około 300 uczestników. Spacery odbywały się w każdą sobotę wakacji. Ponadto w czasie 595. Urodzin Łodzi zorganizowaliśmy dodatkowe trzy spacery w każdy dzień Urodzin. Każdy spacer był prowadzony przez jednego, profesjonalnego przewodnika swobodne posługującego się językiem angielskim. W sumie zaangażowaliśmy pięciu przewodników, dlatego tak naprawdę każdy spacer – mimo, że prowadził podobną trasą – był zupełnie inny. Inne są bowiem specjalizacje przewodników oraz sposób postrzegania atrakcji turystycznych miasta. Spacerami byli zainteresowani zarówno obcokrajowcy, którzy są mieszkańcami Łodzi, jak i turyści weekendowi. Z wiadomości otrzymywanych od uczestników spacerów wiemy, że polecali oni te wydarzenia swoim znajomym. Spacery cieszyły się największą popularnością wśród Hindusów, Irańczyków i Ukraińców. Wśród narodowości uczestniczących w spacerze pojawiali się również Francuzi, Czesi, Brytyjczycy, Hiszpanie oraz Polacy. Frekwencja na spacerach nie była uzależniona od pogody – nawet spacery odbywające się w czasie deszczu cieszyły się zainteresowaniem. Realizacja projektu była odpowiedzią na realną potrzebę osób, które nie posługują się językiem polskim, a są zainteresowane atrakcjami Łodzi. Mowa tu zarówno o turystach, jak i mieszkańcach miasta. Po realizacji serii spacerów nasuwa się wniosek, że jest potrzeba poznawania Łodzi przez obcokrajowców – bez względu na to, czy to ich pierwszy kontakt z miastem czy zostają tutaj na dłużej. Opowieści przewodników pozwalają zrozumieć zarówno przewrotny charakter miasta, jak i jego awangardowy wizerunek. Projekt „Łódź Free Summer Walks” został zorganizowany w ramach regrantingu i dofinansowany z budżetu Miasta Łodzi.
Pytany co jest siłą miasta prezydent Piątkowski odpowiedział:
– Połączenie działań, promocyjnych, oferty kulturalnej, imprez masowych, rewitalizacji to realna siła jaka dysponuje dzisiaj Łódź i czym może się chwalić, sukces spacerów dla obcokrajowców i ilość odwiedzin, rekordowa, w siedzibie ŁOT to namacalny dowód na prawidłową i sprawną politykę turystyczną miasta – Prezydent Krzysztof Piątkowski

W okresie 1 maja – 30 września biuro informacji turystycznej przy ul. Piotrkowskiej 28 działa w wydłużonych godzinach pracy (poniedziałek – piątek 09:00 – 19:00, sobota 10:00 – 18:00, niedziela 10:00 – 16:00). W specjalne dni, które wyjątkowo interesują turystów, informacja była czynna dłużej (w trakcie Nocy Muzeów do godz. 22:00 i w czasie Urodzin Łodzi do godz. 21:00).

Łączna liczba odwiedzających informację w okresie od 1 maja do 31 sierpnia wyniosła 10 944. Ponad 30% odwiedzających stanowili turyści zagraniczni, a wśród nich najliczniejszymi narodowościami byli: Niemcy, Francuzi, Brytyjczycy, Hiszpanie, Włosi, Ukraińcy i Czesi.

– Turystyka dzisiaj to nie budowanie marki miasta nie tylko w tradycyjnym rozumieniu miejsca do odwiedzania ze względu na walory krajobrazowe czy architekturę ale tworzenie wizji takiego miasta. Łódź jest postrzegana jako miejsce niezwykłe na postindustrialnej mapie Europy i udało nam się to wykorzystać by przyciągać turystów z zagranicy, którzy nadal często owszem wybierają Łódź jako opcję dodatkową do zwiedzania np. Krakowa, ale jeszcze niedawno przecież nie mieli pojęcia o walorach ui istnieniu takiej XIX wiecznej perły jaką de facto jest Łódź. – Tomasz Koralewski ŁOT.
(UMŁ)

Exit mobile version