Premier Mateusz Morawiecki poinformował o przyjęciu przez Radę Ministrów propozycji podniesienia płacy minimalnej oraz założeń budżetowych na przyszły rok.
Uwzględniają one m.in. wprowadzenie programu 800+ od 1 stycznia 2024 r., a także prognozy gospodarcze dla naszego kraju. Rząd przyjął również propozycję, aby miesięczna płaca minimalna brutto w 2024 r. wynosiła ponad 4000 zł. To kolejny wzrost, ponieważ już od lipca 2023 r. minimalne wynagrodzenie wynosić będzie 3600 zł, w porównaniu do 3010 zł w 2022 r.
Wg PiS:
„Wyższe płace dla Polaków dzięki stabilnemu wzrostowi gospodarczemu
W 2015 r. płaca minimalna w Polsce wynosiła 1750 zł brutto. Od 1 stycznia 2023 r. minimalne wynagrodzenie wynosi 3490 zł brutto miesięcznie, a od 1 lipca 2023 r. będzie to już 3600 zł. Rząd zaproponował podniesienie płacy minimalnej do 4242 zł brutto od 1 stycznia 2024 r., a następnie do 4300 zł brutto od 1 lipca 2024 r. To wzrost o ok. 20 proc. Do 15 czerwca Rada Ministrów przedstawi Radzie Dialogu Społecznego propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w roku następnym.
– Przez ostatnie lata zrobiliśmy dużo, co w naszej mocy, aby poprawić warunki pracy i przywrócić godność pracy i godną płacę w Polsce – powiedział premier Mateusz Morawiecki.
Podwyższenie płacy minimalnej wynika z bardzo dobrej sytuacji na rynku pracy – wraz z Czechami, jesteśmy krajem z najniższym bezrobociem w Unii Europejskiej. Wynosi ono aktualnie 2,7 proc. i jest najniższe od 1990 r. To idzie w parze ze wzrostem płac. Mamy także dynamiczny i stabilny wzrost gospodarczy. Tempo wzrostu PKB Polski należy do najwyższych na świecie.
– Według danych OECD, jesteśmy liderem wzrostu. To 3,8 proc. wzrostu w pierwszym kwartale tego roku w porównaniu do ostatniego kwartału zeszłego roku. Jest to wynik naprawdę znakomity – podkreślił premier.
Założenia budżetowe na 2024 r.
Rada Ministrów przyjęła prognozy dla budżetu na przyszły rok. Zakładają one wzrost większości korzystnych wskaźników gospodarczych naszego kraju oraz dalszy spadek inflacji. Tym samym, w 2024 r. polityka gospodarcza rządu będzie nakierowana na wzmacnianie potencjału polskiej gospodarki po ostatnich kryzysach – w tym pandemii COVID-19 oraz kryzysie energetycznym. Prognozujemy wzrost PKB na poziomie 3,0 proc. Ważnym punktem przyjętych założeń budżetowych jest uwzględnienie w nich wpływu planowanego programu Rodzina 800+ na gospodarkę.
– Jestem przekonany, że te wstępne postanowienia dotyczące budżetu, płac wynagrodzeń, które dzisiaj przyjęliśmy – będą przyczyniały się do dobrego wzrostu gospodarczego. Dobrego to znaczy takiego, który będzie służył ludziom, służył wszystkim Polakom – zaznaczył premier Mateusz Morawiecki.
Silne fundamenty polskiej gospodarki
– Zbudowaliśmy solidny fundament pod mocny wzrost gospodarczy, dlatego założyliśmy przyrost wzrostu gospodarczego w przyszłym roku – zaznaczył szef rządu podczas konferencji prasowej. – Mamy bardzo dobre wyniki w handlu zagranicznym, które świadczą o konkurencyjności polskiej gospodarki. Mamy szybki przyrost wynagrodzeń w porównaniu do innych państw, także wynagrodzenia minimalnego, o którym dzisiaj mówiliśmy na Radzie Ministrów. Mamy wreszcie bardzo solidny wzrost gospodarczy, który służy wszystkim – służy przedsiębiorcom i służy pracownikom – dodał.
W 2015 r. wpływy z podatków i ceł (w tym środki samorządów) wyniosły 307,7 mld zł. Od 2016 r. wpływy te systematycznie rosły. W 2022 r. osiągnęły poziom 556,8 mld zł. To wzrost o 249,1 mld zł, czyli o 80,9 proc. Było to możliwe, dzięki powołaniu Krajowej Administracji Skarbowej, cyfryzacji systemu podatkowego oraz skutecznej walki z mafiami VAT-owskimi. Uszczelniliśmy budżet państwa, co przyniosło owoce w postaci wyższych dochodów.
Co ważne, wzrost dochodów budżetu był możliwy bez podnoszenia stawek podatkowych i obciążeń fiskalnych. Przeciwnie – rząd przeprowadził w tym czasie obniżkę podatku:
- CIT z 19 proc. na 9 proc. dla małych i średnich przedsiębiorstw;
- PIT z 18 proc. do 17 proc., a finalnie do 12 proc.
Jednocześnie, dodatkowe pieniądze w budżecie przeznaczamy na inwestycje i programy społeczne dla Polaków. Dzięki temu m.in. tworzymy nowe drogi lokalne, modernizujemy szkoły, a także odnawiamy dworce kolejowe.”
Założenia projektu budżetu państwa na rok 2024
Produkt Krajowy Brutto
- W 2024 r. nastąpi ożywienie gospodarcze, a wzrost PKB powinien osiągnąć 3,0%. Wpływ na to będzie miała spadająca inflacja, powrót do dodatniej dynamiki płac realnych w ujęciu całorocznym oraz polepszenie nastrojów konsumentów.
Spożycie prywatne
- Spożycie prywatne w 2023 r. wzrośnie realnie o 0,7%.
- W 2024 r., wraz z poprawą sytuacji gospodarczej, dynamika spożycia prywatnego wzrośnie i osiągnie poziom 2,8%.
Inwestycje
- W 2023 r. realny wzrost nakładów brutto na środki trwałe wyniesie 1,1%.
- W 2024 r. nakłady brutto na środki trwałe ogółem powinny wzrosnąć o 4,4%. Wpływ na rosnącą dynamikę inwestycji będzie miało polepszenie sytuacji gospodarczej, a w dłuższym horyzoncie także oczekiwany przez rynek spadający koszt kapitału.
- W najbliższych latach przewidywany jest także wyraźny wzrost inwestycji publicznych, w tym zwiększenie zdolności obronnych kraju.
Eksport i import
- W 2023 r. realne tempo wzrostu eksportu wyniesie 1,7%. W 2024 r., wraz z poprawą sytuacji gospodarczej na rynkach eksportowych, wzrost ten wyniesie 3,9%.
- Z kolei realny import w 2023 r. zmniejszy się o 0,3%, przede wszystkim w efekcie spadku popytu krajowego. W 2024 r. import będzie rósł w tempie zbliżonym do eksportu (3,8%). W rezultacie, wkład eksportu netto we wzrost PKB wyniesie 1,2 pkt. proc. w 2023 r. oraz 0,2 pkt. proc. w 2024 r.
- W efekcie, saldo obrotów bieżących w relacji do PKB zmieni się z -3,0% PKB w 2022 r. do -1,0% PKB w 2023 r. oraz -0,5% PKB w 2024 r.
Stopa bezrobocia
- Przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej w 2023 r. będzie wyższe niż rok wcześniej o 0,5%, a w 2024 r. wzrośnie o 1,1%. Na umiarkowaną dynamikę zatrudnienia będzie oddziaływać ograniczona podaż pracy, która jest efektem procesów demograficznych.
- W 2023 r. oczekiwany jest niewielki wzrost stopy bezrobocia do 5,5% na koniec roku i jej spadek na koniec 2024 r. do 5,3%.
Przeciętne wynagrodzenie
- Prognozuje się, że wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej wyniesie w 2023 r. 11,9%, a w 2024 r. 9,7%.
Inflacja
- Oczekuje się, że inflacja w 2023 r. wyniesie średnio 12,0%, a w następnym roku 6,6%.
- Głównymi czynnikami, które będą wpływały na obniżanie się inflacji będą stabilizacja cen surowców energetycznych i żywności na rynkach światowych, relatywnie niska dynamika spożycia prywatnego w bieżącym roku oraz restrykcyjna polityka pieniężna.
Propozycja wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2024 r.
W 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie w dwóch etapach. Rząd proponuje, aby od 1 stycznia najniższa pensja wynosiła 4242 zł, a od 1 lipca – 4300 zł. W 2024 r. wzrosłaby także minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – od 1 stycznia wynosiłaby 27,70 zł, a od 1 lipca – 28,10 zł. Do 15 czerwca Rada Ministrów przedstawia Radzie Dialogu Społecznego propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w roku następnym.
Minimalne wynagrodzenie za pracę
Podstawy wzrostu minimalnego wynagrodzenia
Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu za pracę gwarantuje coroczny wzrost przeciętnej wysokości minimalnego wynagrodzenia w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem. Jednocześnie, jeśli w roku, w którym odbywają się negocjacje wysokość minimalnego wynagrodzenia jest niższa od połowy wysokości przeciętnego wynagrodzenia w I kwartale tego roku, gwarancja ta jest zwiększana dodatkowo o 2/3 prognozowanego wskaźnika realnego przyrostu PKB.
Ponieważ wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę – 3600 zł, jest wyższa niż połowa przeciętnego wynagrodzenia w I kwartale 2023 r., przy obliczaniu minimum płacowego w 2024 r. nie uwzględnia się 2/3 PKB.
W przypadku, gdy w roku poprzednim rzeczywisty wzrost cen różnił się od prognozowanego, ustawa przewiduje zastosowanie mechanizmu korygującego – zastosowanie wskaźnika weryfikacyjnego w odniesieniu do wysokości minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku z tytułu różnicy pomiędzy rzeczywistym a prognozowanym wzrostem cen w roku poprzednim.
- Proponowana kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2024 r., tj. 4242 zł, oznacza wzrost o 752 zł w stosunku do kwoty obowiązującej 1 stycznia 2023 r. (3490 zł), czyli o 21,5%.
- Podwyższenie płacy minimalnej od 1 lipca 2024 r. do 4300 oznacza wzrost o 700 zł w stosunku do kwoty z 1 lipca 2023 r. (3600 zł), czyli o 19,4%.
Minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych
- Proponowana minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych od 1 stycznia 2024 r., tj. 27,70, oznacza wzrost o 4,9 zł w stosunku do kwoty obowiązującej od 1 stycznia 2023 r., czyli o 21,5%.
- Podwyższenie minimalnej stawki godzinowej od 1 lipca 2024 r. do 28,10 oznacza wzrost o 4,6 zł w stosunku do kwoty z 1 lipca 2023 r., czyli o 19,5%.
- Rząd konsekwentnie poprawia sytuację pracowników, którzy dostają najniższe wynagrodzenie. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie w porównaniu do 2015 r. o 2550 zł, czyli o 146%.
Zgodnie z szacunkiem liczba osób objętych podwyższeniem minimalnego wynagrodzenia za pracę wyniesie 3,6 mln.
Sytuacja na rynku pracy oraz poziom przeciętnego wynagrodzenia
- Pomimo trudnej sytuacji związanej ze skutkami pandemii, szantażem energetycznym Gazpromu oraz agresją Rosji na Ukrainę, sytuacja na rynku pracy jest dobra. Według wstępnych szacunków MRiPS w końcu maja 2023 r. w urzędach pracy zarejestrowanych było 803,6 tys. osób bezrobotnych, tj. o 46,6 tys. (o 5,5%) mniej r/r. W odniesieniu do poprzedniego miesiąca liczba bezrobotnych zmniejszyła się o 18,3 tys. osób (tj. o 2,2%). Po raz ostatni niższy poziom bezrobocia w końcu maja zanotowano w 1990 r.
- Również dane GUS z sondażowego Badania Ekonomicznej Aktywności Ludności (BAEL) potwierdzają spadek liczby bezrobotnych – do poziomu 505 tys. osób w I kwartale br. (o 5,8% mniej niż rok wcześniej).
- Stopa bezrobocia pozostaje w Polsce na jednym z najniższych poziomów wśród państw UE. Według Eurostatu w kwietniu zharmonizowana stopa bezrobocia (na podstawie BAEL) wyniosła dla Polski 2,7%, co daje nam 1. miejsce w UE razem z Czechami.
- Rośnie także aktywność zawodowa Polaków – przede wszystkim dzięki zwiększającej się liczbie pracujących. W I kw. 2023 r. liczba osób aktywnych zawodowo w wieku 15‑89 lat wyniosła 17,4 mln, z tego 16,9 mln stanowili pracujący (wzrost o 0,8% r/r).
- Wzrostowi zatrudnienia towarzyszy także wzrost wynagrodzeń. Zgodnie z danymi GUS, przeciętne wynagrodzenie w I kw. 2023 r. wyniosło 7124 zł i było wyższe o 14,2% w stosunku do I kw. 2022 r.