PKP Intercity podsumowuje 2018 rok. Inwestycje, obsługa połączeń zagranicznych i plany

PKP Intercity w 2018 roku

Rok 2018 związany był z realizacją szeregu kluczowych inwestycji przez PKP Intercity.

To także szczególny rok pod kątem intensywności realizowanych przewozów oraz liczby przewiezionych pasażerów. Spółka konsekwentnie realizuje wieloletni program inwestycyjny, a jego pierwsze efekty są już widoczne i pozytywnie oceniane przez pasażerów.

Oto najważniejsze z działań zrealizowanych w 2018 rok

Inwestycje

Rok 2018 jest już trzecim rokiem z rzędu, w którym spółka PKP Intercity odnotowuje zysk. Prognozowany zysk netto za bieżący rok wynosi ok. 190 mln zł. Dobre wyniki finansowe w ostatnich trzech latach umożliwiają realizację największego programu inwestycyjnego w historii spółki pn. „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2023. o wartości około 7 mld złotych. W 2018 r. spółka zrealizowała istotną cześć tego programu. Wartość podpisanych lub rozszerzonych w 2018 roku umów na zakup lub unowocześnianie taboru to ponad 2 mld złotych.

Jeszcze do końca bieżącego roku PKP Intercity odbierze łącznie 26 pierwszych wagonów po modernizacji, którą dla przewoźnika przeprowadza H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Oznacza to, że fabryka przekazała PKP Intercity 100% więcej wagonów niż zakładano w harmonogramie na 2018 rok! Podpisany rok temu i rozszerzony w październiku br. kontrakt wartości 410 mln zł brutto przewiduje modernizację i przegląd 90 wagonów typu 111A. Z pierwszych efektów tych kontraktów pasażerowie mogą więc korzystać już od grudnia 2018 roku.

Zmodernizowane wagony przedziałowe drugiej klasy będą wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce. Dostępne będą na trasach:

Kolejnym kluczowym wydarzeniem było rozszerzenie trzech umów na modernizację 163 wagonów podpisanych w tym roku z PESA Bydgoszcz. Przewoźnik zamówił dodatkowo modernizację kolejnych 82 pojazdów. Do PKP Intercity trafi więc łącznie aż 245 komfortowych wagonów. Zupełną nowością na polskich torach będzie 60 wagonów typu COMBI, które zostaną dostarczone przez PESA Bydgoszcz. To pierwsze tego typu pojazdy w Polsce. Będą to wielofunkcyjne, przedziałowe wagony o podwyższonym standardzie, z wydzielonymi przedziałami rodzinnymi oraz przedziałem dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózku. W wagonach wydzielona będzie także przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.

W 2018 roku PKP Intercity kupiło także sześć pojazdów szynowo-drogowych typu Crab 1500E za blisko 2,7 mln zł. Craby są idealnym rozwiązaniem, które sprawdza się na terenie zamkniętych hal. Zastosowany w nich napęd elektryczny całkowicie redukuje emisję spalin, a także zapewnia niski poziom hałasu. Sześć nowych pojazdów wyprodukowanych przez Wichary Technologies wesprze teraz obsługę taboru w zakładach PKP Intercity w Gdyni, Krakowie oraz Przemyślu. Kupno pojazdów zostało dofinasowane z funduszy unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 w ramach projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”.

Większość modernizacji oraz inwestycji realizowana jest w bieżącym roku w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 dla projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P1) i „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P2). PKP Intercity podpisało umowy na realizację tych projektów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w kwietniu 2018 roku (P1) i w czerwcu 2018 roku (P2). Pozyskane środki w kwocie 654 mln zł są elementem największego programu inwestycyjnego w historii spółki „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, którego celem jest m.in. zakup i modernizacja taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży.

Dzięki realizowanemu programowi inwestycyjnemu po jego zakończeniu w 2023 roku tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. Dodatkowo w 94 proc. pociągów pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, a w co najmniej 77 proc. z nich także z bezprzewodowego internetu. W każdym pociągu przewidziana będzie również przestrzeń przystosowana dla osób poruszających się na wózkach oraz wydzielone miejsce na rowery, co dodatkowo ułatwi podróż pasażerom posiadającym specjalne potrzeby.

Wraz z postępującymi modernizacjami i pozyskiwaniem nowego taboru, przewoźnik konsekwentnie zwiększa także swoją pracę przewozową. Wraz z wdrożeniem 9 grudnia br. nowego rozkładu jazdy na sezon 2018/2019 uruchamianych jest o 23 pociągi więcej każdego dnia. To oznacza, że średnio aż 383 pociągi są uruchamiane każdego dnia obejmując nowe połączenia krajowe i międzynarodowe, więcej kursów Pendolino z Warszawy do Krakowa i Trójmiasta, oraz kolejne relacje obsługiwane przez pojazdy Flirt3 i PesaDART.

Kolej jest ważną gałęzią transportu w naszym kraju i zależy nam aby nieustannie podnosić jakość świadczonych usług. Zmiany w tym sektorze są aktualnie jednymi z najbardziej widocznych w polskiej gospodarce jako że realizowany jest jeden z największych programów inwestycyjnych. W perspektywie do 2023 r. polska kolej będzie nowoczesna, szybka i konkurencyjna również wobec zagranicznych przewoźników. Podsumowując działania zrealizowane w 2018 r. z całą świadomością stwierdzam, że jesteśmy na dobrej drodze – mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Partnerstwo innowacyjne

W tym roku PKP Intercity rozpoczęło też zapowiedzianą wcześniej współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą stworzenia innowacyjnych, nowoczesnych pociągów w ramach partnerstwa innowacyjnego. W wyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców, opracowany zostanie innowacyjny tabor kolejowy, stanowiący odpowiedź na potrzeby PKP IC. Pod koniec października 2018 PKP Intercity i NCBiR opublikowały ogłoszenie o zamiarze prowadzenia dialogu technicznego. Dotyczy ono dialogu w sprawie opracowania i dostawy konfigurowalnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które spełniają wymagania w zakresie m.in. prędkości konstrukcyjnej nie mniejszej niż 250 km/h, pojemności ok. 400 miejsc. Dialog Techniczny ma umożliwić uzyskanie niezbędnych informacji technicznych w zakresie możliwości konfigurowania EZT, zastosowania systemu automatycznej wymiany bagażu wraz z możliwością dokonania lotniczej odprawy pasażerów i bagażu na pokładzie pociągu (z możliwością elastycznego kształtowania pojemności przedziału bagażowego). Rozwiązania te znajdą zastosowanie przy obsłudze kolejnego niezwykle istotnego projektu jakim jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Obsługa połączeń zagranicznych

W bieżącym roku wiele udogodnień i nowych rozwiązań dotyczyło także połączeń zagranicznych. W nowym rozkładzie jazdy obowiązującym od 9 grudnia 2018 r. PKP Intercity przygotowało pociąg IC Nightjet relacji Wiedeń/Budapeszt – Wrocław – Berlin, który umożliwia dzienny dojazd do Berlina oraz nocny do Wiednia, Bratysławy i Budapesztu. Dodatkowo pociąg IC Przemyślanin, jadący z Przemyśla, będzie prowadził grupę wagonów do Berlina, które są przełączane do pociągu IC Nightjet w Raciborzu. Dzięki temu mieszkańcy aż sześciu województw: podkarpackiego, małopolskiego, śląskiego, dolnośląskiego, opolskiego i lubuskiego zyskali połączenie międzynarodowe i mogą dojechać bezpośrednio do stolicy Niemiec. Dodatkowo pociąg IC Cracovia relacji Kraków – Praga prowadzi grupę wagonów do Budapesztu. Nowością w ofercie PKP Intercity w sezonie 2018/2019 jest również IC Sobieski kursujący z Krakowa do Wiednia.

W tym roku PKP Intercity rozszerzyło także sprzedaż online biletów na pociągi łączące Warszawę i Trójmiasto z Berlinem na takich samych zasadach, jakie obowiązują w połączeniach krajowych. To duże ułatwienie dla pasażerów, ponieważ zniesiony został obowiązek wydruku biletów kupionych przez internet. Pasażerowie mogą je teraz okazać konduktorowi na ekranie smartfona, komputera lub tabletu. Tym samym wprowadzona została elektroniczna kontrola biletów zakupionych w systemach sprzedaży internetowej PKP Intercity i Deutsche Bahn, w tym przez aplikację mobilną.

PKP Intercity uprościło także nazwy ofert obowiązujących w komunikacji międzynarodowej. Od 9 grudnia 2018 r. wszystkie limitowane oferty SparDay oraz SparNight zmieniły nazwę na Super Promo International oraz wszystkie nielimitowane oferty, które miały nazwę „… Specjal” zmieniły nazwę na „Visit…”, np. Visit Grodno.

Pasażerowie

PKP Intercity odnotowało rekordową liczbę pasażerów w wakacje. Od początku czerwca do końca sierpnia 2018 roku z usług PKP Intercity skorzystało blisko 13,5 mln pasażerów.
W stosunku do ubiegłorocznego okresu letniego na taki środek transportu zdecydowało się ponad 8% więcej pasażerów. Przypomnijmy, że w 2017 roku z usług przewoźnika w wakacje skorzystało blisko 12,5 mln podróżnych. Wzrost popularności wakacyjnych podróży z PKP Intercity jest jeszcze bardziej widoczny, gdy tegoroczne wyniki porówna się z tymi z poprzednich lat. W 2015 roku w okresie letnim przewoźnika wybrało nieco ponad 9 mln osób, co oznacza, że obecnie pociągi PKP Intercity w wakacje wybiera aż 4,5 mln pasażerów więcej.

PKP Intercity notuje wzrost liczy pasażerów nie tylko w czasie wakacji. Z usług przewoźnika rokrocznie korzysta coraz więcej osób. Od stycznia do listopada br. z usług przewoźnika skorzystało ponad 42,5 mln pasażerów. Prognozy na zakończenie 2018 roku wskazują na osiągnięcie ponad 46 mln pasażerów, czyli 8% więcej niż w roku ubiegłym.

Większość pasażerów PKP Intercity dokonuje zakupu biletów przez Internet. W roku 2018 z tego narzędzia skorzystało blisko 50% z nich. Udział kanałów samoobsługowych łącznie (internet, aplikacje mobilne, biletomaty) stanowi ponad 54% sprzedaży.

Z myślą o wygodzie pasażerów w 2018 roku m.in. udostępniono w aplikacji mobilnej sprzedaż biletów łączących różne ulgi: oferty Bilet Rodzinny, oferty Duża Rodzina oraz rozszerzono internetową sprzedaż biletów na pociągi PKP Intercity łączące Polskę i Niemcy.

Plany na rok 2019

W 2019 roku PKP Intercity przewiduje dalszy postęp prac modernizacyjnych. Zaplanowana jest realizacja umów na modernizację lub zakup taboru i stacji postojowych obejmująca między innymi dostawę lokomotywy elektrycznej z V=160 km/h (NEWAG) oraz modernizacja 3 innych. Oraz modernizacją ponad 150 wagonów podczas P5 i 3 podczas P4. Planowane są także przetargi lub rozstrzygnięcia przetargów, które mają bezpośredni wpływ na jakość świadczonych usług przez PKP Intercity w tym:

W listopadzie 2019 roku zaplanowano także zakończenie montażu Wi-Fi we wszystkich składach Pendolino. Pierwszy pojazd wyposażony w Wi-Fi został oddany w grudniu 2018 r. Kolejne będą sukcesywnie wyjeżdżać na tory zgodnie z harmonogramem.

W zakresie działań planowanych w obszarze sprzedaży przewoźnik przewiduje rozszerzenie internetowej sprzedaży biletów na kolejne połączenia międzynarodowe, w tym pociąg IC Nightjet oraz pociągi objęte taryfą NRT. Spółka pracuje nad wdrożeniem rozwiązania umożliwiającego wskazania miejsca do rezerwacji na graficznym schemacie przy internetowym zakupie biletu dla wybranych pociągów obsługiwanych składami zespolonymi.

W przyszłym roku przewoźnik planuje także szereg usprawnień w zakresie dostępności oferty dla osób z niepełnosprawnościami. Przewidziane jest dostosowanie strony do standardów WCAG 2.0, poprawa poziomu dostępności aplikacji mobilnej dla osób z niepełnosprawnością narządu wzroku (VoiceOver) czy nawet modernizacja formularza do zamawiania asysty, które powinny wpłynąć na poprawę komfortu podróży również dla tej szczególnej grupy pasażerów.

2019 r. na pewno przyniesie wiele wyzwań związanych z umacnianiem naszej pozycji największego, narodowego przewoźnika. Nieustannie pracujemy nad tym, aby zapewnić naszym pasażerom coraz wyższy komfort podróżowania. Rok 2018 był dla nas niezwykle intensywny zarówno pod kątem liczby zrealizowanych inwestycji, jak również nowych rozwiązań, które udało nam się wdrożyć. Bardzo cieszy nas fakt, że pasażerowie doceniają nasze działania i coraz chętniej korzystają z usług PKP Intercity. Jestem przekonany, że 2019 r. przyniesie kolejny postęp w rozwoju spółki m.in. pod względem realizowanych inwestycji taborowych – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

(PKP)

Exit mobile version