PKP Intercity – 83 zmodernizowane wagony. Komfortowe podróże po całej Polsce

Unowocześnione wagony jeżdżą już po polskich torach

PKP Intercity odebrało 83 wagony, które dla przewoźnika zmodernizowała bydgoska PESA.

Tym samym zrealizowana została podstawowa, warta blisko 312 mln zł brutto część umowy. Z unowocześnionych wagonów korzystają już pasażerowie w całej Polsce, a w sierpniu zaczną kursować na kolejnych trasach.

Kontrakt na modernizację 83 wagonów typu 111A-20 PKP Intercity podpisało z Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz i Zakładów Napraw Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”” w kwietniu 2018 roku. Jego wartość wyniosła niemal 312 mln zł brutto. Przewoźnik wykorzystał zawarte w umowie prawo opcji i w listopadzie 2018 roku rozszerzył kontrakt o modernizację kolejnych 42 wagonów. Wartość umowy obejmującej dostawę łącznie 125 wagonów wzrosła wówczas do blisko 470 mln zł brutto. Przekazując PKP Intercity 83 zmodernizowane pojazdy PESA Bydgoszcz zrealizowała podstawową część kontraktu. Zgodnie z jego postanowieniami pozostałe wagony trafią do przewoźnika w drugiej połowie roku.

Przemyślane i odważne inwestycje sprawiają, że kolej wróciła na należne jej miejsce i cały czas umacnia swoją pozycję. Jesteśmy coraz bliżej celu jakim jest kolej bezpieczna, przewidywalna i komfortowa. A realizacja kolejnych projektów unowocześniania taboru konsekwentnie nas do tego przybliża – zapewnia Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Poza naprawami okresowymi na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją, producent w ramach kontraktu przeprowadzi także przeglądy techniczne wagonów na trzecim poziomie utrzymania, co nastąpi w ciągu 18 miesięcy od oddania ich do użytku.

Kolej ze wsparciem funduszy unijnych

Modernizacja 83 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 42 pojazdy jest elementem projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0022/17-00] oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. Są one współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, projekt „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0023/17-00]. Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wagonów wynosi 140 288 910,47 zł. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji.

7 mld zł, które PKP Intercity przeznacza na unowocześnienie taboru i stacji postojowych, przynosi korzyści na wielu polach – stale podnosi się komfort podróżowania, umacnia się silna pozycja rynkowa PKP Intercity, a gospodarkę i branżę kolejową napędza powierzanie polskim firmom ogromnych projektów, takich jak właśnie modernizacja wagonów – mówi Janusz Kowalski, Wiceminister Aktywów Państwowych.

Ze wsparciem unijnym inwestujemy nie tylko w modernizację linii kolejowych, dworców, ale też w komfort podróży. Pamiętamy przy tym o dostępności. 83 nowe wagony są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – mówi Waldemar Buda, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

Komfortowe podróże po całej Polsce

Zmodernizowane wagony to bezprzedziałowe pojazdy klasy 2. Są wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy internet. Modernizacja objęła także instalację monitoringu, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE oraz toalet z zamkniętym układem. Pojazdy zostały wyciszone, co zapewnia dodatkowy komfort podróży. Numery foteli czy półek, symbole w toaletach, a także przyciski otwierające drzwi oznaczono alfabetem Braille`a. Wagony mają po 72 miejsca siedzące.

Ze zmodernizowanych pojazdów korzystają już mieszkańcy m.in. Poznania, Szczecina, Trójmiasta, Olsztyna, Zielonej Góry, Białegostoku, Lublina i Wrocławia. Wagony są obecnie włączane do pociągów:

IC Albatros relacji Gdańsk – Szczecin – Gdańsk;
IC Żuławy relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin;
IC Jeziorak relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn;
IC Ukiel relacji Olsztyn – Zielona Góra – Olsztyn;
IC Stoczniowiec relacji Zielona Góra – Gdynia – Zielona Góra;
IC Gryf relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin;
IC Drwęca relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn;
IC Lednica relacji Poznań – Gdynia – Poznań;
IC Bachus relacji Gdynia – Zielona Góra – Gdynia;
IC Bolko relacji Lublin – Szczecin – Lublin;
IC Sztygar relacji Wrocław – Lublin – Wrocław;
IC Morcinek relacji Wrocław – Lublin – Wrocław;
IC Jagiełło relacji Lublin – Kraków – Lublin;
IC Hetman relacji Wrocław – Lublin/Hrubieszów – Wrocław;
IC Mamry relacji Wrocław – Białystok – Wrocław;
IC Rybak relacji Białystok – Szczecin – Białystok;
IC Pomorzanin relacji Wrocław – Gdynia – Wrocław
W sierpniu z unowocześnionych wagonów będą mogli korzystać także pasażerowie pociągów:
IC Gałczyński relacji Warszawa – Szczecin/Gorzów Wielkopolski – Warszawa;
IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zielona Góra – Warszawa;
IC Inka relacji Warszawa – Lublin – Warszawa;
IC Czartoryski relacji Lublin – Zielona Góra – Lublin;
IC Starzyński relacji Warszawa – Terespol – Warszawa;
IC Żubr relacji Warszawa – Piła;
IC Noteć relacji Piła – Warszawa.

Polska kolej zmienia się na naszych oczach. Już teraz w całej Polsce widzimy przebudowane dworce, nowoczesne pociągi i zmodernizowane linie kolejowe, ale warto podkreślić, jeszcze wiele inwestycji przed nami – przypomina Krzysztof Mamiński, Prezes Zarządu PKP S.A.

Nowoczesnych wagonów będzie więcej

Na tym nie koniec inwestycji w wagony. Bydgoska PESA modernizuje dla PKP Intercity wagony w ramach jeszcze dwóch umów. Obejmują one unowocześnienie łącznie 80 pojazdów z opcją na dodatkowe 40, z której przewoźnik skorzystał w 2018 roku. W ramach trzech kontraktów PESA dostarczy więc łącznie aż 245 unowocześnionych wagonów. Wartość umów to blisko 1,03 mld zł brutto.

W przypadku tych i innych wagonów PKP Intercity słowo „modernizacja” może być nieco mylące… Realizując to zamówienie zarówno w zakładach Pesa w Bydgoszczy, jak i w Mińsku Mazowieckim wykorzystujemy nasze doświadczenie zdobyte w budowie nowych pojazdów. Zastosowane rozwiązania powodują, że zarówno dla pasażera, jak i obsługi oznacza to podróż nowoczesnymi, komfortowymi pociągami, w których klimatyzacja, Wi-Fi, czy diagnostyka
on-line to po prostu standard – podkreślił Sławomir Piątek, Członek Zarządu, Dyrektor Sprzedaży Pesa Bydgoszcz.

Największe inwestycje w historii

Modernizacja wagonów to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Warty 7 mld zł program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.

Exit mobile version