To już pięć lat jak pasażerowie Warszawskiego Transportu Publicznego mogą korzystać z drugiej linii metra.
Przez ten czas na stacje linii M2 weszło ponad 186 mln osób.
Pociągi linii M2 wożą pasażerów od 8 marca 2015 r. Lekkie szklane konstrukcje zadaszeń osłaniających wejścia do stacji w centrum, z „przełamaniem” tworzącym widoczną z daleka literę M, w kolorach charakterystycznych dla każdej stacji, wrosły w krajobraz stolicy.
Jeszcze piękniej
Uwagę pasażerów zwracają grafiki na ścianach zatorowych stacji, zaprojektowane przez wybitnego twórcę Wojciecha Fangora (zmarł 25 października 2015 r.). Dzięki nim stołeczne metro stało się największą na świecie podziemną galerią pop-artu. Swoją architekturą i wystrojem wyróżniają się także stacje oddane do użytku w zeszłym roku. Przemianę przeszły też ulice, które są nad metrem – Świętokrzyska to dziś ulica pełna zieleni, z szerokimi chodnikami, z estetycznymi meblami miejskimi i drogą dla rowerów. Także ulica Targowa i plac Wileński, okolice stacji Szwedzka czy Targówek Mieszkaniowy nie przypominają już miejsc sprzed kilku lat.
Jeszcze szybciej
Druga linia metra odmieniła Warszawski Transport Publiczny. To najsprawniejszy środek transportu. Dziś przejazd z Woli na Pragę (ze stacji Rondo Daszyńskiego do Trockiej) zajmuje ok. 17 minut. Do nowej linii metra została dostosowana także sieć komunikacji naziemnej tak, aby zapewniała jak najlepszy dojazd do podziemnej kolei.
Przesiadka w centrum do pociągów linii M1 umożliwia dojazd na południe i północ Warszawy. Metro jest także dobrze skomunikowane z koleją. Stało się znakomitym środkiem transportu nie tylko, na co dzień do pracy czy szkoły, ale także do Centrum Nauki Kopernik, na Trakt Królewski, do Muzeum Pragi, Teatru Powszechnego, Teatru Rampa czy też Miejskiego Ogrodu Zoologicznego. Ze stacji Stadion Narodowy są dwa kroki na stadion, na którym odbywa się wiele imprez, nie tylko sportowych. Także Wisła, gdzie można obcować z przyrodą w środku miasta, jest bardziej dostępna. Natomiast na lewym brzegu rzeki, jedno z wyjść ze stacji Centrum Nauki Kopernik prowadzi wprost na Bulwary Wiślane, które są ulubionym miejscem wypoczynku i rekreacji nad wodą.
Jeszcze dalej
Centralny odcinek drugiej linii metra zbudowany jako pierwszy, w samym centrum Warszawy, jest osią wschód-zachód podziemnej kolei, do której dołączane są następne odcinki. W październiku 2019 roku otwarte zostały trzy kolejne stacje na Pradze-Północ i Targówku – Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy, Trocka. Wkrótce nowe stacje zaczną działać na Woli – Płocka, Młynów i Księcia Janusza. I trwa budowa następnych: dwóch na Bemowie – Ulrychów i Powstańców Śląskich oraz na Targówku – Zacisze, Kondratowicza i Bródno. Trwają również prace przygotowawcze do rozpoczęcia budowy kolejnych stacji na Bemowie i Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. Budowa całej linii M2 ma zostać zakończona przed 2023 rokiem.
Linia M2 w liczbach:
- otwarcie 8 marca 2015 r.
- 10 stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion Narodowy, Dworzec Wileński, Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy, Trocka
- liczba wejść na stacje od otwarcia – 186 728 772
- dzień z największą liczbą wejść – 19 listopada 2019 roku, 198 495 wejść
- stacja z największą liczbą wejść – Dworzec Wileński, 38 872 440 wejść
- najmniej popularna stacja – Centrum Nauki Kopernik, 11 349 142 wejść
- liczba sprzedanych biletów w biletomatach na stacjach – 17 283 200 sztuk o wartości 207 241 386,50 zł
- czas przejazdu: 17 minut
- najpłytsza stacja: Rondo Daszyńskiego – 12 m poniżej gruntu
- najgłębsza stacja: Nowy Świat – 27 m
- długość tunelu pod Wisłą – ok. 900 m
- najdłuższe schody ruchome – 40,4 m na stacji Centrum Nauki Kopernik
Wolskie stacje przyłączane do linii metra M2
Od 8 do 15 marca pociągi metra na linii M2 będą kursowały na skróconej trasie Trocka – Rondo ONZ. W tym czasie prowadzone będą prace związane z integracją systemów funkcjonującej części podziemnej kolei z nowym odcinkiem na Woli.
Otwarcie zachodniego odcinka II linii metra coraz bliżej. Są to ostatnie prace związane z integracją systemów działającej linii oraz nowego odcinka z trzema stacjami na Woli – Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Testy obejmą połączenie systemów całoliniowych obu odcinków, sprawdzenie poprawności ich działania, a także komunikację z Centralną Dyspozytornią zlokalizowaną na STP Kabaty. Próby będą prowadzone z udziałem jeżdżących pociągów, dlatego stacja Rondo Daszyńskiego musi zostać na ten czas zamknięta.
W związku z pracami wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu Warszawskiego Transportu Publicznego. Pociągi metra na linii M2 będą kursowały na trasie skróconej Trocka – Rondo ONZ. W godzinach szczytu będą przyjeżdżały na stacje nie rzadziej niż co 3 min 30 sek. Jednocześnie zostaną wprowadzone zmiany w kursowaniu tramwajów linii 11 oraz autobusów linii 105, 155, 178 i 255.
Autobusy linii 105 będą kursowały tylko na trasie podstawowej OS. GÓRCZEWSKA – BROWARNA; nie będą realizowały kursów na krótszej trasie OS. GÓRCZEWSKA – RONDO DASZYŃSKIEGO. W ich miejsce zostanie uruchomiona zastępcza linia autobusowa Z–5 na trasie: Z–5: OS. GÓRCZEWSKA – Górczewska – Lazurowa – Połczyńska – Wolska – M. Kasprzaka – Prosta – Świętokrzyska – Marszałkowska – CENTRUM – Marszałkowska – Al. Jerozolimskie – E. Plater – Świętokrzyska – Prosta – M. Kasprzaka – Wolska – Połczyńska – Lazurowa – Górczewska – OS. GÓRCZEWSKA.
Autobusy linii 155, 178 (w przypadku kursów skróconych PKP URSUS/SKOROSZE – RONDO DASZYŃSKIEGO) i 255 będą kursowały na trasie wydłużonej. Od ronda I. Daszyńskiego pojadą ul. Prostą i Świętokrzyską do przystanku końcowego na ulicy E. Plater.
Kursowanie tramwajów linii 11 zostanie zawieszone, a w ich miejsce wyjadą składy zastępczej linii 40. Tramwaje będą kursowały w dni powszednie – od 9 do 13 marca, w godzinach szczytu komunikacyjnego. Rano będą obsługiwały trasę: PIASKI – W. Broniewskiego – al. W. Reymonta – Powstańców Śląskich – Połczyńska – Wolska – Skierniewicka – M. Kasprzaka – Prosta – RONDO ONZ – al. Jana Pawła II – Broniewskiego – PIASKI, a po południu: PIASKI – W. Broniewskiego – al. Jana Pawła II – RONDO ONZ – Prosta – M. Kasprzaka – Skierniewicka – Wolska – Połczyńska – Powstańców Śląskich – al. W. Reymonta – W. Broniewskiego – PIASKI. Tramwaje linii 40 będą podjeżdżały na przystanki co około 8 minut.
Dodatkowo, w noce z soboty na niedzielę, z 7 na 8 i z 14 na 15 marca, od ok. godz. 0.30 do końca kursowania, zostaną zamknięte stacje M2: Świętokrzyska, Rondo ONZ i Rondo Daszyńskiego. Metro będzie kursowało na trasie skróconej Trocka – Nowy Świat–Uniwersytet.
Zostanie uruchomiona autobusowa linia zastępcza ZA METRO. Autobusy będą kursowały od północy do godz. 3.00 na trasie: METRO CENTRUM NAUKI KOPERNIK – Zajęcza – Dobra – Tamka – M. Kopernika – Świętokrzyska – Prosta – RONDO DASZYŃSKIEGO – Prosta – Świętokrzyska – M. Kopernika – Tamka – Wybrzeże Kościuszkowskie – Zajęcza – METRO CENTRUM NAUKI KOPERNIK. Autobusy będą podjeżdżały na przystanki co około 15 minut.
Autobusy po uruchomieniu nowych stacji metra na Woli
Jakimi trasami będą jeździły autobusy po otwarciu trzech nowych stacji metra na Woli? Z jaką częstotliwością? Oto ich nowe trasy.
– Uruchomienie nowych przystanków podziemnej kolei na Woli w istotnie zmieni sposób podróżowania w tym rejonie Warszawy. Dlatego też konieczne są korekty dostosowujące układ komunikacji naziemnej do nowej sytuacji – mówi Robert Soszyński, zastępca prezydenta m.st. Warszawy. – Po uruchomieniu metra do Świętokrzyskiej będzie się można dostać podziemną koleją w mniej niż 12 minut. By dodatkowo usprawnić przejazdy, z przystanku Księcia Janusza, w godzinach szczytu, autobusy będą w różnych kierunkach odjeżdżały co około 1 minutę – dodaje.
Już niedługo pociągi metra wjadą z pasażerami na trzy nowe stacje – Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Od 8 do 15 marca będą trwały ostatnie prace związane z integracją systemów działającej linii oraz nowego odcinka. W tym czasie pociągi na linii M2 dojadą tylko do Ronda ONZ. Testy obejmą połączenie systemów całoliniowych obu odcinków, sprawdzenie poprawności ich działania, komunikację z Centralną Dyspozytornią zlokalizowaną na STP Kabaty. W drugiej połowie marca pociągi metra będą jeździły testowo do stacji Księcia Janusza, jeszcze bez pasażerów.
Pasażerowie pojadą do nowych stacji w kwietniu. Dzięki metru możliwy będzie szybki i bezpośredni dojazd z Woli do Śródmieścia i na Pragę. Dogodną przesiadkę do metra zyskają również mieszkańcy Bemowa, osiedli w zachodniej części miasta, a także m.in. Babic, Koczargów, Leszna czy Mariewa. Przed rozpoczęciem budowy metra w autobusach kursujących wzdłuż ul. Górczewskiej było w ciągu godziny ok. 5,4 tys. miejsc, metro w tym samym czasie zaoferuje ok. 24 tys. miejsc. Eksperci z Zarządu Transportu Miejskiego zaproponowali pakiet zmian w komunikacji naziemnej, tak aby dojazd do metra był jak najlepszy, przy utrzymaniu wielu bezpośrednich połączeń ze Śródmieściem, przede wszystkim tramwajowych. ZTM przygotował konsultacje społeczne – było siedem spotkań z mieszkańcami w kilku dzielnicach (na Bemowie, Woli, Bielanach i w Śródmieściu), a także zebrał opinie w ankietach, pocztą elektroniczną (przyszło niemal 4 tys. maili), przeanalizował też komentarze na profilach w mediach społecznościowych. Efektem tej pracy jest projekt zmian, który wejdzie w życie wraz otwarciem nowych stacji metra.
Co się zmieni? Autobusy linii 103, 154 i 197 wraz z otwieraniem ulic nad stacjami metra wróciły już na swoje trasy sprzed budowy. Innymi trasami pojadą autobusy linii: 102, 105, 109, 129, 136, 149, 171, 184, 190, 201, 520, 714, 719, 729. Korekty tras będą różne, np. na trasy sprzed budowy metra wrócą 136, 171 i 190, autobusy 102 dojadą do ulicy Emilii Plater a trasy 714, 719, 729 zostaną wydłużone do stacji metra Księcia Janusza. Bez zmian pozostaną trasy 112, 167, 517 i E-2. Na trasy wyjadą autobusy dwóch nowych linii – 106 i 284 a na trasie 523 będzie nowy przystanek. Przestaną jeździć autobusy linii 155 a 397 zamienią się w kursy skrócone 197.
(UMW)