Pendolino przejechało ponad 30 milionów kilometrów. Wi-Fi w pociągach coraz popularniejsze

Pendolino w Polsce

Już ponad 200 tysięcy podróżnych skorzystało z Wi-Fi w pociągach Pendolino.

Dostępna od pół roku usługa cieszy się rosnącym zainteresowaniem pasażerów. W samym czerwcu użytkownicy pobierali średnio 621 GB danych dziennie. Podróżni korzystają z bezprzewodowego internetu średnio przez nieco ponad dwie godziny.

Do końca czerwca 2019 roku, czyli w ciągu pierwszego półrocza funkcjonowania usługi bezpłatnego, bezprzewodowego dostępu do internetu w pociągach Express InterCity Premium (EIP) z usługi skorzystało 206 tysięcy podróżnych. W samym czerwcu było to około 2500 osób dziennie. Średni czas korzystania z Wi-Fi wynosi 2 godziny i 4 minuty. Każdego dnia pasażerowie pobierają średnio 263 GB danych.

Pierwszy pojazd Pendolino wyposażony w Wi-Fi został oddany do użytku w grudniu 2018 roku.

Z bezprzewodowego internetu można obecnie korzystać w 10 pociągach kategorii EIP.
Do listopada tego roku zaplanowano zakończenie montażu Wi-Fi we wszystkich składach Pendolino.
Sieć Wi-Fi dostępna jest aktualnie w 305 składach i wagonach PKP Intercity. Posiada ją 255 wagonów PKP Intercity oraz 50 elektrycznych zespołów trakcyjnych, czyli 20 składów PesaDART, 20 składów FLIRT3 oraz 10 pociągów Pendolino. Zgodnie z planami, do roku 2023 bezprzewodowy internet będzie stanowił standardowe wyposażenie niemal 80% składów PKP Intercity. Docelowo wszystkie pociągi przewoźnika będą posiadały tę usługę.

Wi-Fi w Pendolino (fot. pras.)

Pendolino w barwach PKP Intercity przejechały już 30 milionów kilometrów

Pociągi Pendolino, które od grudnia 2014 roku kursują w barwach PKP Intercity, przejechały już 30 milionów kilometrów. To tak jakby 750 razy okrążyły Ziemię wzdłuż równika. Na pokładzie składów podróżowało blisko 17,5 mln pasażerów.

20 pociągów kategorii Express InterCity Premium wyprodukowanych przez Alstom, po raz pierwszy wyjechało na tory w grudniu 2014 roku. Od tego czasu pokonały już 30 milionów kilometrów, co daje średnio 1,5 miliona kilometrów na pojazd.

Pociągi Pendolino łączą Trójmiasto i Warszawę z aglomeracjami południowymi (Krakowem, Katowicami, Wrocławiem, Gliwicami), a także umożliwiają dojazd do miast takich jak Kołobrzeg, Bielsko-Biała, Rzeszów czy Jelenia Góra. Maksymalna prędkość eksploatacyjna pojazdów ED250 wynosi aż 250 km/h.

30 milionów przejechanych kilometrów robi wrażenie i jednoznacznie potwierdza, że składy ED250 są bardzo ważnym i sprawdzonym elementem floty PKP Intercity. Cieszą się coraz większą popularnością wśród podróżnych, którzy cenią je za wysoki komfort i szybkość – przekonuje Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.

Od czasu rozpoczęcia eksploatacji do końca kwietnia 2019 roku składami EIP przejechało niemal 17,5 milionów pasażerów. Pociągi cieszą się dużą popularnością wśród różnych grup pasażerów.

W minionym okresie ponad 1,7 mln podróżnych stanowili studenci, 1,1 mln seniorzy i blisko 950 tysięcy rodziny z dziećmi. Na pokładzie pociągów podróżowało prawie 12,5 tys. osób z niepełnosprawnością lub o ograniczonej mobilności. Najpopularniejsze były połączenia pomiędzy Warszawą a Krakowem, Trójmiastem i Wrocławiem.

Przeglądy i serwisy Pendolino

Pociągi Pendolino od samego początku są serwisowane w Warsztacie Utrzymania Technicznego (WUT) prowadzonym przez Alstom. Ten najnowocześniejszy w Europie obiekt, jest zlokalizowany w Olszynce Grochowskiej w Warszawie i zajmuje teren o powierzchni 26 ha. W jego skład wchodzi hala o powierzchni 1 hektara, w której można serwisować jednocześnie pięć pociągów. WUT dysponuje także automatyczną i ekologiczną myjnią przejazdową, w której umycie jednego składu zajmuje zaledwie 12 minut. Woda wykorzystywana do mycia jest utrzymywana w obiegu zamkniętym, a w jednym cyklu można umyć nawet 10 pociągów.

Przeglądami i serwisem pociągów zajmuje się codziennie 116 specjalistów Alstom, którzy dotychczas (czyli w ciągu pięć i pół roku) wykonali 4.390 przeglądów. Dzięki precyzyjnie zdefiniowanym i restrykcyjnie przestrzeganym procedurom bezpieczeństwa, obecny rekord bezwypadkowości pracowników warsztatu to aż 1.679 dni.

W Alstom jesteśmy dumni z dotychczasowej pracy floty Pendolino w barwach PKP Intercity. Nasz zespół serwisowy codziennie dba o to, żeby pociągi były bardzo dobrze przygotowane do pokonania długich tras, po których codziennie kursują. Przejechanie łącznie 30 milionów kilometrów świadczy o niezawodności składów Pendolino i doskonałej obsłudze serwisowej świadczonej przez Alstom – podkreśla Artur Fryczkowski, Prezes Alstom Polska.

Najwyższe standardy kolei dużych prędkości

Na pokładzie każdego z pociągów znajdują się łącznie 402 miejsca – 45 w klasie pierwszej i 357 w drugiej. Pasażerowie mogą korzystać z regulowanych foteli, rozkładanych stolików, indywidualnego oświetlenia, gniazdek elektrycznych przy każdym siedzeniu. Pociąg dostosowany jest do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – posiada windę, która ułatwia wsiadanie do pociągu i wysiadanie z niego osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich, przystosowaną toaletę, a miejsca siedzące oznaczono alfabetem Braille’a. Do dyspozycji podróżnych są także trzy przedziały dostosowane do potrzeb opiekunów z małymi dziećmi oraz przewijak w toalecie. W pojeździe można skorzystać ze strefy gastronomicznej, jak również ze Strefy Ciszy.

Obecnie trwa montaż Wi-Fi w kolejnych składach Pendolino. Pierwszy pojazd z darmowym, bezprzewodowym dostępem do Internetu został oddany w grudniu 2018 roku. Z usługi można obecnie korzystać już w dziewięciu pociągach. Na listopad tego roku zaplanowane jest zakończenie montażu Wi-Fi we wszystkich składach.
(org.)

Exit mobile version