Oscary 2021. Nie ma polskiego filmu „Śniegu już nigdy nie będzie”. Agnieszka Holland wyróżniona. Shortlisty

93. ceremonia rozdania Oscarów wkrótce...

Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej ogłosiła shortlisty w dziewięciu kategoriach.

Oczekiwana produkcja „Śniegu już nigdy nie będzie” w reżyserii Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta nie otrzymała nominacji.

W kategorii najlepszy film międzynarodowy wyróżniono tylko „Szarlatana” Agnieszki Holland.

Na nominację do Oscara ma także szansę „Zabij to i wyjedź z tego miasta” Mariusza Wilczyńskiego w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Animowany, w której shortlista nie jest ogłaszana.

„Szarlatan” to czesko-polsko-irlandzko-słowacka koprodukcja, która w oscarowym wyścigu reprezentuje Czechy. To oparty na faktach dramat, który opowiada o słynnym czeskim uzdrowicielu – Janie Mikolášku. Był on medycznym samoukiem, który dzięki ogrodniczej profesji znakomicie poznał świat roślin i ich lecznicze właściwości. Ze swoich umiejętności słynął w całych Czechach, a wśród pacjentów byli m.in. prezydent przedwojennej Czechosłowacji Tomas Masaryk, a także komunistyczny premier i prezydent kraju Antonín Zápotocký, po śmierci którego władze zdecydowały się na wtrącenie uzdrowiciela do więzienia.

„Aida” („Quo vadis, Aida?”) – koprodukcja dziewięciu państw, w tym Polski – jest kandydatem Bośni i Hercegowiny. Dramat w reżyserii Jasmili Žbanić opowiada historię masakry w Srebrenicy z 1995 roku. Przy produkcji obrazu, oprócz Polski, udział wzięły Bośnia i Hercegowina, Austria, Rumunia, Holandia, Niemcy, Francja, Norwegia i Turcja. Polskim producentem jest Ewa Puszczyńska (Extreme Emotions), a autorem muzyki Antoni Komasa-Łazarkiewicz.

Bośnia, lipiec 1995. Aida jest tłumaczką ONZ w małym miasteczku Srebrenica. Kiedy serbska armia przejmuje miasto, jej rodzina znajduje się wśród tysięcy obywateli szukających schronienia w obozie ONZ. Jako osoba mająca wgląd w negocjacje, Aida ma dostęp do kluczowych informacji, które musi interpretować. Co jest na horyzoncie dla jej rodziny i ludzi – ratunek czy śmierć? Który ruch powinna wykonać?

„Aida” Jasmili Žbanić znalazła się także na skróconej liście kandydatów do nagród Brytyjskiej Akademii Filmowej i Telewizyjnej – BAFTA w dwóch kategoriach: film zagraniczny i reżyser. Nominacje zostaną ogłoszone 3 marca, a wręczenie nagród zaplanowano na 11 kwietnia br.

Kolejna gala oscarowa została przeniesiona z 28 lutego 2021 roku z powodu pandemii koronawirusa.

93. ceremonia rozdania Oscarów zaplanowano 25 kwietnia 2021 roku.

Nominacje do Oscarów poznamy 15 marca 2021 roku.

Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny

„76 Days” – reżyseria Weixi Chen, Hao Wu, Anonymous
„All In: The Fight for Democracy” – reżyseria Lisa Cortes, Liz Garbus
„Boys State” – reżyseria Amanda McBaine, Jesse Moss
„Collective” – reżyseria Alexander Nanau
„Crip Camp” – reżyseria James Lebrecht, Nicole Newnham
„Dick Johnson Is Dead” – reżyseria Kirsten Johnson
„Gunda” – reżyseria Viktor Kosakovskiy
„MLK/FBI” – reżyseria Sam Pollard
„The Mole Agent” – reżyseria Maite Alberdi
„Ośmiornica, nauczycielka życia” – reżyseria Pippa Ehrlich, James Reed
„Notturno” – reżyseria Gianfranco Rosi
„The Painter and the Thief” – reżyseria Benjamin Ree
„Time” – reżyseria Garrett Bradley
„The Truffle Hunters” – reżyseria Michael Dweck, Gregory Kershaw
„Witamy w Czeczenii” – reżyseria David France

Najlepszy film międzynarodowy

„Na rauszu” (Dania) – reżyseria Thomas Vinterberg
„Better Days” (Hong Kong) – reżyseria Derek Tsang
„Szarlatan” (Czechy) – reżyseria Agnieszka Holland
„Collective” (Rumunia) – reżyseria Alexander Nanau
„Drodzy towarzysze!” (Rosja) – reżyseria Andriej Konczałowski
„I’m No Longer Here” (Meksyk) – reżyseria Fernando Frias
„Hope” (Norwegia) – reżyseria Maria Sødahl
„La Llorona” (Gwatemala) – reżyseria Jayro Bustamante
„The Mole Agent” (Chile) – reżyseria Maite Alberdi
„Night of the Kings” (Wybrzeże Kości Słoniowej) – reżyseria Philippe Lacôte
„Quo Vadis, Aida?” (Bośnia i Hercegowina) – reżyseria Jasmila Žbanić
„Sun Children” (Iran) – reżyseria by Majid Majidi
„Two of Us” (Francja) – reżyseria Filippo Meneghetti
„A Sun” (Tajwan) – reżyseria Chung Mong-hong
„The Man Who Sold His Skin” (Tunezja) – reżyseria Kaouther Ben Hania

Najlepsza charakteryzacja i fryzury

„Ptaki Nocy (i fantastyczna emancypacja pewnej Harley Quinn)”
„Emma”
„The Glorias”
„Elegia dla bidoków”
„Jingle Jangle: A Christmas Journey”
„The Little Things”
„Ma Rainey: Matka bluesa”
„Mank”
„One Night in Miami”
„Pinocchio”

Najlepsza muzyka oryginalna

„Amonit” – Dustin O’Halloran, Volker Bertelmann
„Blizzard of Souls” – Lolita Ritmanis
„Da 5 Bloods” – Terence Blanchard
„The Invisible Man” – Benjamin Wallfisch
„Jingle Jangle: A Christmas Journey” – John Debney
„The Life Ahead (La Vita Davanti a Se)” – Gabriel Yared
„The Little Things” – Thomas Newman
„Mank” – Trent Reznor, Atticus Ross
„Niebo o północy” – Alexandre Desplat
„Minari” – Emile Mosseri
„Mulan” – Henry Gregson-Williams
„Nowiny ze świata” – James Newton Howard
„Soul” – Jon Batiste, Trent Reznor, Atticus Ross
„Tenet” – Ludwig Göransson
„Proces siódemki z Chicago” – Daniel Pemberton

Najlepsza piosenka

„Turntables” z „All In: The Fight for Democracy”
„See What You’ve Done” z „Belly of the Beast”
„Wuhan Flu” z „Kolejny film o Boracie”
„Husavik” z „Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga”
„Never Break” z „Giving Voice”
„Make It Work” z „Jingle Jangle: A Christmas Journey”
„Fight For You” z „Judas and the Black Messiah”
„lo Sì (Seen)” z „The Life Ahead (La Vita Davanti a Se)”
„Rain Song” z „Minari”
„Show Me Your Soul” z „Mr. Soul!”
„Loyal Brave True” z „Mulan”
„Free” z „The One and Only Ivan”
„Speak Now” z „One Night in Miami”
„Green” z „Sound of Metal”
„Hear My Voice” z „The Trial of the Chicago 7”

Najlepsze efekty specjalne

„Ptaki Nocy (i fantastyczna emancypacja pewnej Harley Quinn)”
„Bloodshot”
„Love and Monsters”
„Mank”
„The Midnight Sky”
„Mulan”
„The One and Only Ivan”
„Soul”
„Tenet”
„Witamy w Czeczenii”

Najlepszy krótkometrażowy film animowany

„Burrow”
„Genius Loci”
„If Anything Happens I Love You”
„Kapaemahu”
„Opera”
„Out”
„The Snail and the Whale”
„To Gerard”
„Traces”
„Yes-People”

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny

„Abortion Helpline, This Is Lisa”
„Call Center Blues”
„Colette”
„A Concerto Is a Conversation”
„Do Not Split”
“Hunger Ward”
„Hysterical Girl”
„A Love Song for Latasha”
„The Speed Cubers”
„What Would Sophia Loren Do?”

Exit mobile version