Orły 2024. „Zielona granica” Agnieszki Holland Najlepszym Filmem. Laureaci

ORŁY 2024

Laureaci 26. edycji Polskich Nagród Filmowych Orły ogłoszeni.

W kategorii Najlepszy Film zwyciężyła „Zielona granica” Agnieszki Holland.

4 marca w Teatrze Polskim w Warszawie odbyła się Gala 26. Orłów, Polskich Nagród Filmowych. „Zielona granica” Agnieszki Holland zdobyła Orła za Najlepszy Film. Agnieszka Holland odebrała też Orła za Osiągnięcia Życia. Najwięcej – bo aż sześć statuetek – zdobył „Kos”. Film Pawła Maślony został nagrodzony w kategoriach: Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca, Najlepszy Dźwięk, Najlepsza Charakteryzacja, Najlepsze Kostiumy, Najlepszy Scenariusz i Najlepsza Reżyseria.

Najlepsze polskie filmy, znakomite seriale, poruszające dokumenty, wybitni twórcy i niezapomniane wcielenia aktorskie, plejada gwiazd i ogromne emocje. Tak przebiegała Gala 26.  Polskich Nagród Filmowych Orły.

O tym, do kogo trafiły prestiżowe statuetki, zdecydowało ponad 800 członków Polskiej Akademii Filmowej w tajnym głosowaniu. Jego wyniki – jak co roku – pozostawały ściśle chronioną tajemnicą aż do momentu otwarcia kopert na scenie Teatru Polskiego. Za przeprowadzenie głosowania, liczenie głosów i utrzymanie ich w tajemnicy, odpowiadała światowa doradczo-audytorska firma PwC – ta sama, która odpowiada za przebieg głosowania Amerykańskiej Akademii Filmowej przyznającej Oscary.

Głosami członków Polskiej Akademii Filmowej tytuł Najlepszego Filmu 26. edycji Polskich Nagród Filmowych Orły zdobyła „Zielona granica” w reżyserii Agnieszki Holland.

Laureaci 26. edycji Polskich Nagród Filmowych Orły (fot. AKPA/PNF)

Orła dla Najlepszego Reżysera za film „Kos” odebrał Paweł Maślona. Nagroda za Najlepszy Scenariusz przypadła Michałowi A. Zielińskiemu, również za „Kosa”.

Najlepsze pierwszoplanowe role aktorskie zdaniem Akademii stworzyli: Magdalena Cielecka w filmie „Lęk” i Eryk Kulm w filmie „Filip. Orły za najlepsze role drugoplanowe trafiły do: Agnieszki Grochowskiej za kreację aktorską w filmie „Kos” i Tomasza Schuchardta za rolę w filmie „Doppelgänger. Sobowtór”.

Najlepszym Filmowym Serialem Fabularnym okazał się „1670” w reżyserii Macieja Buchwalda i  Kordiana Kądzieli wyprodukowany przez Akson Studio dla Netflix. W kategorii Najlepszy Dokument triumfował film „Pianoforte” w reżyserii Jakuba Piątka, wyprodukowany przez Telemark. Statuetkę w kategorii Odkrycie Roku odebrał Grzegorz Dębowski za reżyserię filmu „Tyle co nic”. Nagrodę Publiczności  otrzymali „Chłopi” w reżyserii DK Welchman i Hugh Welchmana.

Za Najlepszy Film Europejski Polska Akademia Filmowa uznała: „W trójkącie”  w reż. Rubena Ostlunda (USA / Szwecja / Francja / Wlk. Brytania / Niemcy / Turcja / Dania / Grecja / Szwajcaria / Meksyk).

Statuetkę Orła za Osiągnięcia Życia odebrała Agnieszka Holland, która powiedziała tak:

Dobre filmy można robić tylko, jeżeli jest się wolnym i jeżeli nie odczuwa się strachu. A jeżeli nawet odczuwa się strach, to wie się, że największym zwycięstwem jest go pokonać. Żyjemy dzisiaj w świecie, w którym zaczynają rządzić potwory. Ogromną częścią świata już rządzą potwory. Naprzeciw tym potworom stają poczciwi i dość przestraszeni politycy. I my nie możemy być takimi poczciwymi i dość przestraszonymi filmowcami, jeżeli chcemy w tym świecie być czymś więcej niż tylko dostarczycielami ucieczkowej rozrywki. Musimy naprawdę mierzyć się z tym światem.

Podczas gali wręczenia tegorocznych Orłów ogłoszono również, kto podczas kolejnej 2-letniej kadencji będzie piastować funkcję Prezydenta Polskiej Akademii Filmowej. Został nim dotychczasowy Prezydent Akademii Dariusz Jabłoński.

Galę 26. Orłów poprowadzili: Karolina Korwin-Piotrowska i Błażej Hrapkowicz.

Koperty z nazwiskami tegorocznych Laureatów otworzyli: Danuta Stenka, Maria Pakulnis, Dorota Pomykała, Maciej Musiałowski, Paulina Pytlak, Magdalena Popławska, Mateusz Więcławek, Małgorzata Seck i Michał Gąsior – Szef Strony Głównej Wirtualnej Polski, Maja Komorowska, Valeria Sochyvets, Piotr Trojan, Andrzej Konopka, Małgorzata Gorol, Tomasz Ziętek, Magdalena Boczarska, Agata Kulesza, Tomasz Kot, Andrzej Chyra, Agnieszka Smoczyńska i Małgorzata Szumowska. 

Polskie Nagrody Filmowe Orły – LISTA LAUREATÓW:

NAJLEPSZY FILM

ZIELONA GRANICA

reżyseria: Agnieszka Holland

NAJLEPSZA REŻYSERIA

Paweł Maślona za film KOS        

NAJLEPSZY SCENARIUSZ

Michał A. Zieliński za film KOS   

ORZEŁ ZA OSIĄGNIĘCIA ŻYCIA

Agnieszka Holland

Magdalena Cielecka (fot. AKPA/PNF)

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

Magdalena Cielecka za film LĘK                

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

Eryk Kulm jr za film FILIP                             

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

Michał Sobociński za film FILIP 

NAJLEPSZA MUZYKA

Łukasz „L.U.C.” Rostkowski za film CHŁOPI                          

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

1670

reżyseria: Maciej Buchwald, Kordian Kądziela    

scenariusz: Jakub Rużyłło

NAJLEPSZY MONTAŻ

Nikodem Chabior za film FILIP

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński za film FILIP         

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

W TRÓJKĄCIE (Triangle of Sadness), reż. Ruben Ostlund

USA / Szwecja / Francja / Wlk. Brytania / Niemcy / Turcja / Dania / Grecja / Szwajcaria / Meksyk

NAGRODA PUBLICZNOŚCI

CHŁOPI

reżyseria: DK Welchman, Hugh Welchman

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

PIANOFORTE    

reżyseria: Jakub Piątek

NAJLEPSZE KOSTIUMY

Dorota Roqueplo za film KOS    

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA

Aneta Brzozowska za film KOS

NAJLEPSZY DŹWIĘK

Radosław Ochnio, Adam Szlenda, Filip Krzemień za film KOS      

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

Tomasz Schuchardt za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR      

Agnieszka Grochowska (fot. Piętka Mieszko/AKPA/PNF)

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

Agnieszka Grochowska za film KOS

ODKRYCIE ROKU

Grzegorz Dębowski za reżyserię do filmu TYLE CO NIC   

Polskie Nagrody Filmowe Orły powstały w 1999 roku. Organizowane są przez Niezależną Fundację Filmową dla Polskiej Akademii Filmowej.

Do pierwszego etapu konkursu kwalifikują się wszystkie polskie produkcje filmowe minionego roku spełniające warunki regulaminu. Spośród nich w tajnym, poufnym głosowaniu członkiń i członków Polskiej Akademii Filmowej, przeprowadzanym przez wiodącą firmę audytorsko-doradczą PwC, która gwarantuje tajność, poufność i wiarygodność wyników, wyłaniane są Nominacje, a w kolejnym etapie – Laureaci Orłów. Nagrody przyznawane są w 20 kategoriach, a nazwiska nominowanych i laureatów pozostają tajemnicą aż do momentu otwarcia na scenie kopert z wynikami głosowania Akademii.

Exit mobile version