ORŁY 2022. „Aida” Jasmili Žbanić z czterema statuetkami. Laureaci [ZDJĘCIA]

Teatr Polski. Polskie Nagrody Filmowe

Film „Aida” w reżyserii Jasmili Žbanić zwyciężył w tegorocznej 24. gali Polskich Nagród Filmowych – ORŁY 2022.

Niewątpliwie ważny film europejski, z ogromnym wkładem artystycznym polskich twórców, otrzymał cztery nagrody w kategoriach Najlepszy Film, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz i Najlepszy Montaż.

W aktorskich kategoriach kobiecych głosami Polskiej Akademii Filmowej zwyciężyły: Agata Buzek za Pierwszoplanową Rolę Kobiecą w filmie „Moje wspaniałe życie” i Ewa Wiśniewska, która została doceniona za kreację drugoplanową w „Zupie nic”. Wśród aktorów po ORŁA sięgnęli Maciej Stuhr, który otrzymał statuetkę za pierwszoplanową rolę w filmie „Powrót do tamtych dni” i Jacek Braciak wyróżniony ORŁEM za kreację w filmie „Żeby nie było śladów”. Głosami internatów ORŁA publiczności otrzymał film „Wesele” Wojtka Smarzowskiego, zaś ORŁA za Osiągnięcia Życia odebrał, nagrodzony przed kilkoma dniami na festiwalu w Cannes, wybitny polski reżyser, scenarzysta, malarz i aktor Jerzy Skolimowski.

Uczestnicy gali wyrazili sprzeciw wobec rosyjskiej agresji na Ukrainie, unosząc kartki z apelem STOP RUSSIAN WAR!

To był pełen emocji wieczór 24. w historii gali ORŁÓW. Nagrody, które profesjonaliści przyznają profesjonalistom, zgromadziły w Teatrze Polskim najlepszych polskich twórców. W tym roku w konkursie głównym o prestiżowe ORŁY – Polskie Nagrody Filmowe ubiegało się aż siedemdziesiąt jeden produkcji. Finalnie Członkowie Polskiej Akademii Filmowej w swoim werdykcie wyróżnili ORŁAMI aż trzynaście nominowanych produkcji. Najwięcej statuetek zebrał film „Aida” w reżyserii Jasmili Žbanić, który tryumfował w czterech kategoriach. Obraz opowiadający o serbskiej masakrze w Srebrenicy, będący koprodukcją dziewięciu krajów europejskich w tym Polski, został wyróżniony przez Polską Akademię Filmową za aktualne przesłanie i znaczący wkład artystyczny polskich twórców.

To film, który porusza bardzo ważne tematy i jestem dumna, że to my Polacy dzięki takim projektom mamy udział w rozwoju europejskiej i światowej kinematografii. Wkład artystyczny polskich twórców był bardzo znaczący. Montaż filmu jest dziełem Jarosława Kamińskiego, kostiumy zaprojektowała Małgorzata Karpiuk, muzykę do filmu skomponował Antoni Komasa-Łazarkiewicz – mówiła podczas odbierania nagrody polska współproducentka Ewa Puszczyńska podkreślając jednocześnie, że „Aida”, to prawdziwie europejski film o wojnie do której świat się przyzwyczaił wówczas tak bardzo, że nie usłyszał rozpaczliwego wołania o pomoc.

Po dwa ORŁY otrzymały filmy „Magnezja”, „Powrót do tamtych dni” i „Wesele”. Po raz drugi w historii ORŁY trafiły w ręce Ewy Wiśniewskiej, Agaty Buzek i Macieja Stuhra. Czwartą statuetkę otrzymali: aktor Jacek Braciak i kostiumograf Dorota Roqueplo tym razem wyróżniona za film „Magnezja”, a po raz szósty w karierze ORŁEM został nagrodzony Piotr Sobociński jr. za zdjęcia do filmu „Wesele”.

Podczas gali ORŁÓW nie zabrakło również gestów jedności i wsparcia z walczącą z rosyjską agresją Ukrainą. Zgromadzeni w Teatrze Polskim goście odpowiedzieli na apel Prezydenta Polskiej Akademii Filmowej Dariusza Jabłońskiego, dołączając do akcji STOP RUSSIAN WAR!, unosząc kartki z takim przesłaniem podczas ceremonii. Widzowie mogli również zobaczyć i usłyszeć Olega Sencowa ukraińskiego reżysera i scenarzystę, a dziś żołnierza walczącego o swój kraj, który w apelu dziękował przyjaciołom filmowcom z Polski i polskiemu narodowi za pomoc i wsparcie podkreślając, że Polska stała się dla Ukrainy bratnim narodem.

Głosami członków Polskiej Akademii Filmowej Orły 2022 – Polskie Nagrody Filmowe otrzymali:

NAJLEPSZY FILM

NAJLEPSZA REŻYSERIA

NAJLEPSZY SCENARIUSZ

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

NAJLEPSZA MUZYKA

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

ODKRYCIE ROKU

NAJLEPSZY MONTAŻ

NAJLEPSZE KOSTIUMY

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA

NAJLEPSZY DŹWIĘK

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

NAGRODA PUBLICZNOŚCI

Exit mobile version