Średnio aż 383 pociągi uruchamiane każdego dnia, nowe połączenia krajowe i międzynarodowe, więcej kursów Pendolino z Warszawy do Krakowa i Trójmiasta.
Kolejne relacje obsługiwane przez pojazdy Flirt3 i PesaDART – to tylko część zmian w rocznym rozkładzie jazdy PKP Intercity, który zacznie obowiązywać już w najbliższą niedzielę 9 grudnia 2018 r.
W rozkładzie jazdy na sezon 2018/2019 PKP Intercity wprowadza nowe połączenia. Zyskają m.in. mieszkańcy Podkarpacia, Małopolski i Dolnego Śląska. IC Banach będzie kursować z Warszawy do Przemyśla przez Sandomierz. Po najpopularniejszej trasie podróży, to jest pomiędzy Warszawą i Krakowem, pojedzie późnowieczorny pociąg IC Łokietek. Będzie kursować przez Centralną Magistralę Kolejową. Nowy nocny pociąg TLK Pogórze zapewni połączenie Przemyśla z Wrocławiem. Z Warszawy do Zielonej Góry przez Wrocław będzie kursować IC Konopnicka.
Więcej połączeń EIP na najpopularniejszych trasach
Z połączeń PKP Intercity między Warszawą a Krakowem w pierwszym półroczu 2018 r. skorzystało ponad 1,2 mln pasażerów. PKP Intercity, wychodząc naprzeciw potrzebom podróżnych, zwiększa liczbę połączeń kategorii Express InterCity Premium z Warszawy do Krakowa z 9 do 12. Także na drugiej pod względem popularności trasie Warszawa – Trójmiasto będzie więcej par pociągów kategorii EIP – 14, zamiast 12 jak dotychczas. PKP Intercity zwiększa także liczbę połączeń na trasach, na których nie kursuje Pendolino. Na trasie Warszawa – Poznań będzie ich 13, a nie 11 jak do tej pory. W wakacyjne weekendy PKP Intercity uruchomi połączenie EIC Fregata relacji Warszawa – Kołobrzeg.
Pociągi Flirt3 i PesaDART na nowych trasach
Pociągi obsługiwane przez pojazdy Flirt3 pojadą od grudnia w nowej relacji Warszawa – Kraków przez Centralną Magistralę Kolejową. Składy PesaDART obsłużą relacje: Białystok – Szklarska Poręba przez Warszawę i Wrocław oraz Warszawa – Zielona Góra przez Wrocław. Dzięki tym zmianom mieszkańcy Zielonej Góry i turyści odwiedzający Szklarską Porębę zyskają możliwość podróżowania nowoczesnymi i komfortowymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT).
Za granicę z PKP Intercity
W nowym rozkładzie jazdy PKP Intercity przygotowało pociąg IC Nightjet relacji Wiedeń/Budapeszt – Wrocław – Berlin, który umożliwi dzienny dojazd do Berlina oraz nocny do Wiednia, Bratysławy i Budapesztu. Po stronie polskiej zatrzyma się m.in. na stacjach Wrocław Główny, Opole Główne, Kędzierzyn-Koźle i Racibórz. Dodatkowo pociąg IC Przemyślanin, jadący z Przemyśla, będzie prowadził grupę wagonów do Berlina, które będą przełączane do pociągu IC Nightjet w Katowicach. Wagony do Przemyśla będą odczepiane na stacji w Raciborzu, po czym wyruszą w podróż do Katowic przez Gliwice i Zabrze. Dzięki temu mieszkańcy aż sześciu województw: podkarpackiego, małopolskiego, śląskiego, dolnośląskiego, opolskiego i lubuskiego zyskują połączenie międzynarodowe i będą mogli dojechać bezpośrednio do stolicy Niemiec. Dodatkowo pociąg IC Cracovia relacji Kraków – Praga prowadzi grupę wagonów do Budapesztu. Nowością w ofercie PKP Intercity w sezonie 2018/2019 będzie IC Sobieski kursujący z Krakowa do Wiednia.
PKP Intercity upraszcza także nazwy ofert obowiązujących w komunikacji międzynarodowej. Od 9 grudnia 2018 r. wszystkie dotychczasowe limitowane oferty SparDay oraz SparNight zmienią nazwę na Super Promo International oraz wszystkie nielimitowane oferty, które do tej pory miały nazwę „… Specjal” zmienią nazwę na „Visit…”, np. Visit Grodno.
Zmodernizowane wagony wyjeżdżają na tory
PKP Intercity konsekwentnie realizuje największy program inwestycyjny w swojej historii wart ok. 7 mld złotych. Przewoźnik podpisuje kolejne umowy na zakup nowego i modernizację dotychczas posiadanego taboru. Z pierwszych efektów tych kontraktów pasażerowie będą mogli skorzystać już od początku 2019 roku. Na torach pojawią się pierwsze wagony zmodernizowane przez H. Cegielski Fabrykę Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Będą to wagony przedziałowe drugiej klasy. Pasażerowie skorzystają w nich z wygodnych foteli, klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, elektronicznego systemu informacji pasażerskiej oraz toalet z zamkniętym obiegiem. Ponadto zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Zmodernizowane wagony będą wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce.
Dostępne będą na trasach:
Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – (Białystok)
Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – (Białystok)
Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – (Świnoujście)
Modernizacja w sumie 90 wagonów przez H. Cegielski Fabrykę Pojazdów Szynowych w Poznaniu realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 dla projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P1) i „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P2). PKP Intercity podpisało umowy na realizację tych projektów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w kwietniu 2018 roku (P1) i w czerwcu 2018 roku (P2). Pozyskane środki w kwocie 654 mln zł są elementem programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”.
Dostosowanie do prowadzonych inwestycji
Obowiązujący od 9 grudnia br. rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. Pociągi na trasie Warszawa – Lublin nadal będą jeździć trasą objazdową przez Łuków. Część składów kursujących na trasie Wrocław – Poznań – Szczecin pojedzie przez Zieloną Górę. Pomiędzy Warszawą a Poznaniem składy PKP Intercity będą kursować przez Inowrocław.
Inwestycje realizowane w obrębie węzła krakowskiego sprawiają, że część pociągów ominie Kraków Płaszów i pojedzie przez Nową Hutę. Z kolei TLK Podhalanin i IC Oscypek ominą Kraków. Pierwszy z nich będzie kursować przez m.in. Katowice, Bielsko-Białą, jak również Andrychów, Kęty i Wadowice, które dzięki temu zyskają dostęp do oferty PKP Intercity. Drugi zaś pojedzie przez m.in. Katowice, Bielsko-Białą i Żywiec.
Podróż warto planować z wyprzedzeniem
Osoby, które planują podróże z wyprzedzeniem, mogą liczyć na atrakcyjne oferty promocyjne. Super Promo to pula najtańszych biletów obowiązujących w pociągach ekspresowych – Express InterCity Premium (Pendolino) oraz Express InterCity. Dzięki niej m.in. z Krakowa, Katowic, Poznania czy Trójmiasta do Warszawy można podróżować już od 49 zł, a z Wrocławia do Warszawy – od 59 zł. Natomiast oferta Promo pozwala korzystać z pociągów ekspresowych w cenie połączeń ekonomicznych, czyli nawet o 55 proc. niższej od ceny bazowej. Podróżować można już od 79 zł.
Po wyczerpaniu puli najtańszych biletów PKP Intercity proponuje zniżki w ofercie Wcześniej. Obejmuje ona wszystkie kategorie pociągów i obowiązuje na dowolnie wybranych trasach. W zależności od terminu zakupu biletu automatycznie naliczany jest rabat w wysokości 30, 20 lub 10 proc. Oferta obowiązuje do 7 dni przed wyjazdem.
Podróże weekendowe i rodzinne mogą być tańsze
Oferta weekendowa umożliwia wielokrotne przejazdy w ramach jednego biletu. Bilet weekendowy obowiązuje od godziny 19:00 dnia roboczego poprzedzającego dzień wolny od pracy do godziny 6:00 pierwszego dnia roboczego następującego po dniach wolnych. Cena Biletu Weekendowego w drugiej klasie wynosi 81 zł i umożliwia przejazdy dowolnymi pociągami TLK i IC. Z Biletem Weekendowym MAX za 164 zł można podróżować w drugiej klasie wszystkich pociągów PKP Intercity.
PKP Intercity ma także ofertę dla rodzin. Podróżujący w grupie liczącej od 2 do 5 osób, w której jest dziecko poniżej 16. roku życia, mogą skorzystać z Biletu Rodzinnego. Dzięki tej ofercie wszyscy pasażerowie otrzymają 30-procentową zniżkę.
Szczegółowe informacje dla pasażerów
Dokładne informacje na temat rozkładu jazdy PKP Intercity pasażerowie uzyskają na stronie intercity.pl lub dzwoniąc pod nr 703 200 200 (opłata za minutę połączenia 1,29 zł brutto. Usługę świadczy PKP Intercity S.A.). 9 i 10 grudnia br. na największych dworcach w Polsce – Warszawie Centralnej, Wschodniej i Zachodniej, Gdańsku, Gdyni Głównej, Wrocławiu, Krakowie Głównym, Katowicach, Poznaniu i Szczecinie, do dyspozycji podróżnych będą informatorzy mobilni.
PKP Intercity przygotowane do zimy
PKP Intercity prowadzi monitoring wszystkich składów. Na 6 głównych stacjach w kraju, m.in. w Gdańsku, Krakowie i Warszawie, w pogotowaniu czekają rezerwowe wagony. Przewoźnik zapewnia całodobowy serwis i dyżury warsztatów naprawczych. PKP Intercity przeprowadziło przegląd sezonowy wszystkich pojazdów już w październiku. Natomiast na największej stacji postojowej w Polsce – Warszawa Grochów – całą zimę działać będzie specjalne urządzenie, rozprowadzające specjalny preparat zapobiegający nadmiernemu oblodzeniu podwozi pojazdów kolejowych.
Od niedzieli nowy rozkład jazdy pociągów – PLK
Przewoźnicy oferują nowe połączenia. Podróżni wyruszą w drogę z nowych, udostępnionych w tym roku, komfortowych peronów. Dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się na 29 stacjach przygotowano informacje w języku Braille’a. Rozkład jest na stacjach i przystankach w formie plakatów.
W niedzielę, 9 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i przewoźnicy wspólnie opracowali ofertę połączeń dla podróżnych. Maksymalnie wykorzystywana jest dostępna przepustowość linii. Na sieci kolejowej, często obok przejeżdżających pociągów, trwają inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego. Ich efektem będą coraz lepsze podróże.
Już od października podróżni w aglomeracji warszawskiej korzystają z przebudowanych peronów na trasie Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska. Tysiące pasażerów codziennie podróżuje na podmiejskiej linii z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego.
Od niedzieli czas przejazdu na trasie Poznań – Piła skróci się o ok. 15 min dla pociągów pośpiesznych. To efekt modernizacji linii na odcinku Oborniki Wielkopolskie – Piła. Pasażerowie korzystają z pociągów już od października.
W Gorzowie Wielkopolskim postępuje modernizacja estakady kolejowej. Od niedzieli pociągi dojadą do Gorzowa Wielkopolskiego Wschodniego. Zakończona będzie zastępcza komunikacja autobusowa z Santoka do Gorzowa. Prace będą kontynuowane na odcinku Gorzów Wielkopolski – Gorzów Wielkopolski Wschodni.
Od 9.12 będą lepsze możliwości przejazdu pociągiem z Krakowa do Zakopanego. Po kilkumiesięcznej przerwie wracają pociągi na trasę Skawina – Sucha Beskidzka. Dla niektórych pociągów będzie jeszcze utrzymana komunikacja zastępcza.
Od grudnia wróciły pociągi na trasę Opole – Nysa. To efekt przebudowy torów i urządzeń na trasie Szydłów – Łambinowice. Pasażerowie mogą korzystać z nowych peronów m.in. w Opolu Chmielowicach, Komprachcicach, Tułowicach Niemodlińskich, Sowinie i Łambinowicach.
Więcej informacji, lepszy komfort przystanków i stacji
Informacje w języku Braille’a w tym roku umieszczono na 29 stacjach i przystankach m.in. Gorzów Wielkopolski Wschodni, Grybów, Nieszawa Waganiec, Włoszczowa Północ, Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Dzięki temu osoby niewidome i niedowidzące łatwiej mogą poruszać się po obiektach i korzystać z kolei. Konsekwentnie stacje i przystanki przygotowywane są do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
W nowym rozkładzie jazdy lepszy komfort obsługi podróżnych zapewnią przebudowane i zmodernizowane perony na stacjach i przystankach w różnych regionach kraju. Na północy zmienia się Szczecin Główny (zachodniopomorskie) i Gdańsk Główny (pomorskie). Na Śląsku lepsze warunki dla pasażerów przygotowano na stacji Jaworzno Szczakowa, a na Dolnym Śląsku w Świebodzicach, Jaworzynie Śląskiej i Kłodzku. Wygodniej do pociągów wsiądą podróżni na linii z Lublina do Stalowej Woli na odcinku od Lublina do Kraśnika i m.in. w Małaszewiczach na trasie Siedlce – Terespol (lubelskie). Wygodniejsze są przystanki w innych częściach Polski, m.in. Kaliska Kujawskie, Wiktorowo, Laskowice Pomorskie (kujawsko-pomorskie), Kraków Prokocim, Kraków Bieżanów, Kraków Mydlniki Wapiennik, Zabierzów (Małopolska). W aglomeracji warszawskiej lepszy dostęp do kolei, poza zmodernizowanymi, zapewniają dwa nowe przystanki: Parzniew i Warszawa Koło (Mazowsze). W woj. lubuskim nowe perony dla podróżnych są na trasie między Drzeńskiem a Kostrzynem m.in. w Górzycy i Laskach Lubuskich. Wygodne podróże od sierpnia zapewnia nowy peron na stacji Opoczno Południe (łódzkie) na Centralnej Magistrali Kolejowej. W woj. świętokrzyskim pasażerowie pociągów regionalnych korzystają z nowych peronów m.in. w Starachowicach i Marcinkowie na trasie Starachowice Wschodnie – Skarżysko-Kamienna. Na linii z Poznania do Piły komfortowe obiekty służą mieszkańcom m.in. w Obornikach Wielkopolskich i Chodzieży (Wielkopolska). Olszyn Dajtki to nowy przystanek, który od 9 grudnia będzie służył mieszkańcom miasta. Od października pasażerowie korzystają ze zmodernizowanych peronów na trasie Olsztyn – Olsztynek m.in. Stawiguda i Gryźliny. Na Podkarpaciu od niedzieli nowe perony w Nizinach i Walawie będą dostępne dla podróżujących na trasie Rzeszów – Przemyśl. Na linii Opole – Nysa od grudnia są dostępne zmodernizowane perony na szlaku Szydłów – Łambinowice (opolskie).
Dla podróżnych nie tylko na zmianę rozkładu
Rozkład jazdy jest już dostępny na stacjach i przystankach w formie plakatów. Odjazdy i przyjazdy pociągów są wyświetlane także na tablicach i infokioskach. Informacje na temat rozkładu jazdy przekazują przewoźnicy. Do dyspozycji podróżnych 9 i 10 grudnia br. na największych dworcach w Polsce będą informatorzy mobilni – Warszawie Centralnej, Wschodniej i Zachodniej, Gdańsku, Gdyni Głównej, Wrocławiu, Zakopanem, Krakowie Głównym, Katowicach, Poznaniu i Szczecinie.
Nowy rozkład jazdy POLREGIO: ponad 100 pociągów REGIO więcej i dodatkowe interREGIO
9 grudnia wchodzi w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. W wielu regionach Polski zostaną wprowadzone zmiany w kursowaniu pociągów POLREGIO m.in. w zakresie relacji oraz ilości połączeń.
W nowym rozkładzie jazdy w całej Polsce pojawi się więcej pociągów REGIO – o ponad 100 – oraz dwie dodatkowe pary interREGIO pomiędzy Warszawą a Łodzią. Niektóre pociągi będą miały wydłużone relacje lub zostaną połączone w pociągi bezpośrednie bez konieczności przesiadki np. na stacjach węzłowych. POLREGIO sukcesywnie rozwija również swoją ofertę wakacyjną, m.in. do uzdrowisk czy miejscowości zagranicznych, co spotyka się z rosnącą popularnością wśród pasażerów. To zmiany będące efektem m.in. dobrej współpracy z Organizatorami transportu w województwach.
Stale rozbudowywana jest sieć sprzedaży biletów POLREGIO dla zapewnienia jak największej dostępności oferty. Bilety te można obecnie zakupić również poprzez nowy system sprzedaży przewoźnika pod adresem bilety.polregio.pl oraz aplikację mobilną POLREGIO, na platformie biletyregionalne.pl, e-podróżnik.pl, koleo.pl, bilkom.pl, poprzez aplikacje mobilne e-podróżnik.pl i KOLEO, SkyCash, w salonikach prasowych KOLPORTERA, biletomatach, kasach biletowych i u obsługi pociągów. Wdrażana jest możliwość płatności kartą płatniczą za bilet zakupiony u obsługi pociągów. Warto dodać, że kasy biletowe POLREGIO są jedynymi w kraju, w których można zakupić bilety na przejazdy pociągami wszystkich pasażerskich przewoźników kolejowych w Polsce wykonujących regularne przewozy.
Najważniejsze zmiany w rozkładzie jazdy 2018/2019 w województwach:
Województwo lubuskie
Zostało wydłużone zamknięcie estakady w Gorzowie Wlkp. do 9 marca 2019 r. Zostanie wprowadzona dodatkowa para pociągów na linii Zielona Góra – Frankfurt – Zielona Góra oraz jedna para pociągów na linii Rzepin – Frankfurt – Rzepin. Pociąg Gorzów Wlkp. – Berlin – Gorzów Wlkp. będzie kursował codziennie – od poniedziałku do piątku z Gorzowa około godziny 05:20, w soboty i niedziele około 08:20. Uruchomiona zostanie dodatkowa para pociągów Rzepin – Poznań – Rzepin. Jedna para pociągów Szczecin – Kostrzyn została wydłużona do i z Rzepina. Zostają zawieszone połączenia: Zbąszynek odj. 22:25 – Rzepin przyj. 23:23 oraz Rzepin odj. 04:01 – Zbąszynek przyj. 04:58. Nie będzie pociągu z Rzepina do Zbąszynka o godzinie 10:40 i ze Zbąszynka do Rzepina o 12:10. Kurs będzie realizowany po godzinie 14:00.
Województwo łódzkie i mazowieckie
Rozszerzona zostanie oferta przewozowa na linii Łódź – Opoczno – Łódź o dodatkowe 6 par połączeń tj. Tomaszów Maz. – Opoczno uruchomienie dodatkowo 1 pary połączeń; Koluszki – Tomaszów Maz. uruchomienie dodatkowo 3 par połączeń; Łódź Fabryczna – Tomaszów uruchomienie dodatkowo 2 par połączeń. Rozszerzona zostanie oferta pociągów interREGIO Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia z 6 do 8 par połączeń w dni robocze.
Województwo świętokrzyskie
Pojawią się 4 nowe pociągi kursujące w dotychczasowych relacjach. I tak: jedna para pociągów na odcinku Sędziszów – Katowice, jeden dodatkowy pociąg Kraków – Sędziszów, jeden dodatkowy pociąg relacji Kielce – Skarżysko Kam (skomunikowanie z ostatnim pociągiem Kraków – Kielce i ostatnim relacji Skarżysko Kam – Ostrowiec Św.). Główne zmiany czasowe dotyczą okolic Skarżyska Kam z uwagi na trwające prace na linii kolejowej nr 25 i w samym węźle Skarżysko Kamienna (przebudowa peronu nr 3). Dotyczy to głównie pociągów relacji Ostrowiec Św. – Kielce i Ostrowiec Św. – Kraków i odwrotnie.
Województwo dolnośląskie
Zostaną uruchomione dwie nowe pary pociągów w relacji Wrocław Gł. – Opole Główne przez Jelcz Laskowice, które będą obsługiwane przez POLREGIO: odjazdy z Wrocławia Gł. o godz. 4:16 oraz 16:56, przyjazd do Opola Gł. odpowiednio o 06:18 oraz 18:52; odjazdy z Opola Gł. o godz. 4:50 oraz 15:50, przyjazd do Wrocławia Gł. odpowiednio 6:50 oraz 17:47. Dwie pary pociągów kursujących w relacji Wrocław Gł. – Wołów zostaną wydłużone do Ścinawy. Zostaną wprowadzone nowe połączenia kursujące w soboty, niedziele i święta w relacji Wrocław Gł. odj. 6:44 – Nysa przyj. 8:26 oraz Nysa odj. 4:48 – Wrocław Gł. przyj. 6:34.
Województwo lubelskie
Zasadniczo oferta pozostanie niezmieniona. Ze względu na trwające prace torowe oraz wyłączenie odcinków linii dla kursowania pociągów, w celu realizacji połączenia, zostanie uruchomiona komunikacja zastępcza na linii nr 2 – na odcinku Terespol- Chotyłów –Terespol; linii nr 7 – na odcinku Lublin – Dęblin – Lublin; linii nr 26 – na odcinku Dęblin- Ryki-Dęblin (w okresie 9.XII-15.XII.2018); na linii nr 68 – na odcinku Kraśnik – Zaklików- Kraśnik (w okresie 9.XII.2018-31.I.2019); na odcinku Zaklików – St. Wola Rozwadów- Zaklików (w okresie 1.II-9.III.2019).
Województwo opolskie
Pojawi się nowe połączenie codzienne przez Kluczbork: Wrocław Główny odj. 8:36 – Częstochowa p. 11:52 i Częstochowa o. 13:11 – Wrocław Główny p. 17:12. Rozszerzone zostaną terminy kursowania pociągów do i z Kłodzka na soboty, niedziele i święta przez cały rok. Zostanie wprowadzone nowe połączenie w dni robocze: Zawadzkie (o.22:00)– Brzeg (p. 23:16) i Wrocław Główny (o. 6:44) – Zawadzkie (p. 8:37). Wydłużona zostanie relacja połączenia Zawadzkie (13:35) – Opole Zachodnie do Wrocławia Głównego (p. 15:20). Wydłużona zostanie relacja 2 par pociągów relacji Opole – Jelcz Laskowice do relacji Opole –Jelcz – Wrocław i Wrocław – Jelcz – Opole.
Województwo wielkopolskie
Siatka i liczba połączeń w Wielkopolsce pozostaną na podobnym poziomie, ale godziny kursowania pociągów zmienią się i zostaną dostosowane do aktualnych warunków panujących na sieci linii kolejowych. Dodatkowo nastąpi uruchomienie nowej pary pociągów w relacji Poznań Gł. – Rzepin – Poznań Gł. (całorocznie) oraz Poznań Gł. – Koszalin – Poznań Gł. (w sezonie letnim).
Województwo podkarpackie
Od 1 stycznia będzie codziennie kursowała dodatkowa para pociągów w relacji Rzeszów – Jasło – Rzeszów. Od 1 stycznia zostaną także wznowione, zawieszone w miesiącu grudniu, połączenia w relacji Rzeszów – Gorlice – Rzeszów. Łączna ilość połączeń pomiędzy Rzeszowem a Jasłem wyniesie 14 pociągów POLREGIO. Konturowane będą także połączenia pomiędzy Jasłem a Sanokiem (4 pociągi), Jasłem a Zagórzem (4 pociągi) oraz Sanokiem a Komańczą (7 pociągów). Trasa dotychczasowej pary pociągów w relacji Rzeszów – Dębica – Rzeszów zostanie wydłużona do stacji Tarnów.
Od 9 grudnia będzie można dojechać bezpośrednio do i z Wodzisławia Śląskiego pociągiem
POLREGIO „Karolinka”, a także do i z Katowic. W relacji Rzeszów – Stalowa Wola Południe – Rzeszów trasa trzech pociągów będzie nadal wydłużona z uwzględnieniem stacji Sandomierz. Na czas długiego, majowego weekendu zaplanowane są połączenia turystyczna w relacji Rzeszów – Sandomierz – Rzeszów, Rzeszów – Zamość – Rzeszów oraz Rzeszów – Łupków – Rzeszów. Pojawi się także nowe połączenie w relacji Jarosław – Lublin – Jarosław. Połączenie do Łupkowa zostanie zastąpione pociągiem w relacji Rzeszów – Medzilaborce (Słowacja) – Rzeszów oraz dodatkowo uzupełnione parą pociągów w relacji Medzilaborce – Sanok – Medzilaborce. W związku z prowadzonymi przez zarządcę infrastruktury kolejowej PKP PLK pracami modernizacyjnymi związanymi z elektryfikacją linii 68/71 dla pociągów tej relacji Rzeszów – Lublin będzie wprowadzana komunikacja zastępcza dla odcinków Zaklików – Kraśnik, a następnie od 1 lutego Stalowa Wola Rozwadów – Zaklików.
Województwo pomorskie
Na linii Gdynia Główna – Gdańsk Wrzeszcz przewozy w ramach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będzie realizować dwóch przewoźników: PKP Szybka Kolej Miejsca w Trójmieście i Przewozy Regionalne. Połączenia te będą realizowane na liniach Gdynia Główna – Gdańsk Wrzeszcz/Gdańsk Osowa – Kościerzyna/Kartuzy, Gdańsk Wrzeszcz – Kartuzy/Kościerzyna, Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa – Gdynia Główna. Wprowadzona została rozszerzona oferta „Bilet dobrych relacji” z takimi samymi cenami, jakie obowiązują w PKP SKM. Bilet dobrych relacji będzie obowiązywał na odcinkach: Słupsk – Gdańsk Lipce, Gdańsk Wrzeszcz – Kartuzy/Kościerzyna, Gdynia Główna – Kartuzy /Kościerzyna.
Województwo zachodniopomorskie
Na linii 273 wydłużona została relacja jednego pociągu Szczecin Główny – Kostrzyn na Szczecin Główny – Rzepin, Na linii 351 rozszerzony zostanie termin kursowania 1 pary pociągów relacji Szczecin Główny – Poznań Główny, dotychczas kursował tylko w dni robocze, natomiast od 9 grudnia kursować będzie codziennie oprócz sobót. Na Linii 407 ograniczenie terminu kursowania 1 pary pociągów relacji Szczecin Główny – Kamień Pomorski z „codziennie” na „codziennie oprócz sobót”. Ze względu na rozpoczynającą się modernizacje linii Szczecin – Poznań niektóre pociągi na odcinku Szczecin – Stargard będą połączone, między innymi w kierunku Słupska i Choszczna, a następnie będą rozłączane na stacji Stargard.
Województwo kujawsko-pomorskie
W nowym rozkładzie jazdy pociągów uruchomiona zostanie nowa dodatkowa para pociągów w relacji Bydgoszcz Główna – Nakło nad Notecią – Bydgoszcz Główna .
Województwo warmińsko-mazurskie
Najistotniejsze zmiany w rozkładzie jazdy pociągów dotyczą kilku połączeń. Pociąg z Iławy Gł. (odjazd o godzinie 13:23) do Działdowa po zmianie będzie odjeżdżał o godzinie 11:26, przyj. o godz. 12:33; pociąg z Malborka (odjazd o godzinie 14:47) do Działdowa po zmianie będzie odjeżdżał o godzinie 15:40, przyj. o godz. 18:00; pociąg z Olsztyna Gł. (odjazd o godzinie 10:59) do Elbląga po zmianie będzie odjeżdżał o godzinie 9:10, przyj. o godz. 10:49; pociąg z Elbląga (odjazd o godzinie 10:19) do Olsztyna Gł. po zmianie będzie odjeżdżał o godzinie 11:20, przyj. o godz. 12:53; pociąg z Ełku (odjazd o godzinie 11:56) do Białegostoku po zmianie będzie odjeżdżał o godzinie 7:43, przyj. 9:15.
Kontynuowana będzie na dotychczasowych odcinkach dobrze odbierana przez podróżnych oferta „Połączenie w Dobrej Cenie” (PwDC). Oferta ta obowiązuje na odcinkach Olsztyn Gł. – Olsztynek, Olsztyn Gł. – Dobre Miasto, Olsztyn Gł. – Szczytno – Szymany Lotnisko.
Województwo małopolskie
Zwiększy się liczba połączeń na linii Kraków – Katowice, Kraków Główny – Katowice – Kraków Główny o 1 parę pociągów, Kraków Główny – Krzeszowice – Kraków o 3 pary pociągów. W dalszym ciągu kursować będą pociągi w relacji: Kraków Główny – Sucha Beskidzka – Żywiec – Sucha Beskidzka oraz Kraków Główny – Czechowice Dziedzice – Kraków Główny w piątki i niedziele dla zapewnienia dowozów i odwozów studentów krakowskich uczelni. Została utrzymana, ciesząca się dużą popularnością wśród turystów, oferta Podhalańskiej Kolei Regionalnej na trasie Zakopane – Nowy Targ/Chabówka – Zakopane.
Województwo podlaskie
Zmiany w rozkładzie jazdy pociągów POLREGIO od 9 grudnia 2018 r. będą dotyczyły tylko zmian w godzinach kursowania pociągów. Więcej zmian przyniesie rok 2019 i aneks do umowy na wykonywanie przewozów regionalnych. Dzięki decyzji Zarządu Województwa Podlaskiego o zwiększeniu dofinansowania do regionalnych przewozów kolejowych, było możliwe zaplanowanie lepszej oferty przewozowej. Wielkość planowanej na rok 2019 pracy eksploatacyjnej jest niemal o 170 tys. pockm większa niż w roku bieżącym.
W przyszłym roku, o jedną parę (z czterech do pięciu) zwiększy się liczba kursujących pociągów na linii Białystok – Czeremcha. Relacje dwóch par pociągów zostały wydłużone, tj. pociąg obecnie kursujący z Białegostoku do Grajewa będzie kursował do Ełku, a pociąg z Białegostoku do Łap, dojedzie do Szepietowa. Ponadto, wiele pociągów na trasach z Białegostoku do Kuźnicy Białostockiej, Suwałk, Czeremchy oraz z Hajnówki do Siedlec, będzie miało rozszerzone terminy kursowania, np. pociąg który w tym roku kursował w dni robocze, od nowego roku będzie kursował codziennie. Na trasie do Ełku będzie jeszcze jedna istotna zmiana – modyfikacja godzin kursowania innego połączenia na tej trasie. Pociąg odjeżdżający obecnie z Białegostoku o godzinie 12:29, w nowym rozkładzie wyruszy o godzinie 5:12. Z kolei pociąg relacji Ełk – Białystok przyjeżdżający do stacji końcowej na godzinę 13:27, od 9 grudnia br. dotrze do Białegostoku już na godzinę 9:15.
Samorząd podlaski jest zainteresowany kontynuowaniem w przyszłym roku sezonowych połączeń do Walił oraz weekendowych na Litwę, do Kowna. Zgodnie z wnioskami podróżnych, pociągi kursujące w komunikacji międzynarodowej na trasie Białystok – Kowno, od nowego rozkładu jazdy zyskają dodatkowe postoje na stacji Sidra oraz na przystanku osobowym Augustów Port.
(org.)