Nowe prawo o ruchu drogowym. Hulajnogi elektryczne znikają z chodników

Hulajnogi elektryczne

Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt zmian dot. ruchu drogowego i ustawy o elektromobilności.

Hulajnogami elektrycznymi będzie można jeździć tylko po ścieżce rowerowej. Gdy jej nie będzie to wtedy można poruszać się po chodnikach.

Ustawa definiuje urządzenia transportu osobistego jako „urządzenia komunikacyjne przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu”.

Najważniejsze zmiany projektu to:

– pierwszeństwo mają piesi,

– maksymalna prędkość to 25 km/h,

– maksymalne wymiary (szerokość do 90 cm; długość do 1,25 m, waga do 20 kg),

– źródło napędu to wyłącznie napęd elektryczny.

UTO będzie traktowane jak rowery i należy na nie posiadać odpowiednie uprawnienia (rowery – karta rowerowa), by – np. hulajnogami elektrycznymi korzystać ze ścieżek rowerowych.

Tylko osoby powyżej 10. roku życia będą mogły korzystać z takich urządzeń.

Jeśli w przypadku braku ścieżki rowerowej kierujący UTO będą mogli korzystać z jezdni (dopuszczalna prędkość do 30 km/h).

Hulajnogi elektryczne nie mogą zostać pozostawione w miejscach utrudniających ruch lub zagrażających bezpieczeństwu.

Poruszanie się nimi będzie dozwolone wówczas, gdy szerokość chodnika wzdłuż drogi (ruch pojazdów dozwolony jest z prędkością od 30 km/h) wynosi co najmniej 2 metry i jest brak ścieżki rowerowej. Kierujący tymi hulajnogami muszą zachować szczególną ostrożność, ustępować miejsca pieszym oraz poruszać się nimi powoli.

Być może większe hulajnogi trzeba będzie traktować jak motorower, zaś segwaye jak motocykl (wedle obecnych przypisów).

Użytkowników elektrycznych hulajnóg do tej pory traktowano jako pieszych.

Nowe przepisy powinny wejść w życie od przyszłego roku.

Exit mobile version