Nowe perony, tory i mosty na linii Tarnowskie Góry – Zawiercie. Pociągiem do samolotu z Katowic

Śląsk

Na linii kolejowej Tarnowskie Góry – Zawiercie rozpoczęła się budowa wiaduktu i przejścia podziemnego.

Kontynuowane są prace przy peronach, mostach i torach. Powstaje nowa stacja Pyrzowice Lotnisko. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za ponad 660 mln zł zapewni dojazd koleją do portu lotniczego „Katowice Airport”. Projekt jest współfinansowany z funduszy unijnych POIiŚ.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przygotowuje warunki do podróży i przewozu towarów na lotnisko w Pyrzowicach od strony Tarnowskich Gór lub Zawiercia. Jej efektem będzie dojazd koleją – najbardziej ekologicznym rodzajem transportu zbiorowego – do portu lotniczego „Katowice Airport”.

Nowe perony, tory i mosty na linii Tarnowskie Góry – Zawiercie (fot. PKP)

Kluczowym elementem inwestycji jest budowa nowej stacji Pyrzowice Lotnisko w sąsiedztwie portu lotniczego „Katowice Airport”. Powstaje tam przejście podziemne, którym podróżni bezpiecznie dostaną się na nowo budowane perony. Widoczna jest już część konstrukcji nowego obiektu, a także ściany peronowe. Wcześniej zdemontowano stare tory i przygotowano teren pod nowe.

Na odcinku od Tarnowskich Gór do Pyrzowic demontowane są stare tory. Przebudowywana jest także łącznica kolejowa Miasteczko Śląskie – Gosek. Rozpoczęła się budowa wiaduktu kolejowego nad autostradą A1. Rozebrano już nasyp po obu stronach obiektu. Zakończenie budowy wiaduktu planowane jest na III kwartał 2022 roku. Budowany jest też wiadukt kolejowy w Miasteczku Śląskim nad drogą DW 908.

Na odcinku Pyrzowice Lotnisko – Siewierz instalowane są słupy sieci trakcyjnej i budowany jest tor – to najbardziej zaawansowane prace. Równocześnie postępuje budowa mostów nad rzekami Szeligowiec i Jordan w Siewierzu.

Na stacji Siewierz oraz przystanku Mierzęcice widać nowe perony. Roboty realizowane są również na stacji Zawiercie. Powstaje Lokalne Centrum Sterowania w Siewierzu, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczeństwo ruchu na całej linii. Zakończyły się prace torowe na łącznicy oraz na moście kolejowym w Zawierciu.

Efektem inwestycji będzie dojazd pociągiem do portu lotniczego „Katowice Airport”. Przewidywany czas jazdy z Zawiercia do lotniska to 23 min, a z Tarnowskich Gór niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie ok. godzinę. Dostęp do kolei zwiększą stacja Pyrzowice Lotnisko i nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów. Z myślą o wygodzie podróżnych zostaną zmodernizowane perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba, a w Zawierciu powstanie nowy peron. Wszystkie będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Nowe perony, tory i mosty na linii Tarnowskie Góry – Zawiercie (fot. PKP)

Projekt ma też istotne znaczenie dla zwiększenia roli kolei jako ekologicznego transportu. Pozytywnie wpłynie na transport towarów drogą kolejową i lotniczą.

W ramach zadania zostanie odbudowany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyć będzie ok. 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Inwestycja obejmie 59 obiektów inżynieryjnych i 38 przejazdów kolejowo-drogowych.

Wartość inwestycji „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” to 660 mln zł netto, dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 500 mln zł. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w IV kwartale 2023 roku.

Exit mobile version