W tym roku świąteczne dekoracje ponownie widoczne będą nie tylko na ulicach Warszawy, ale również pod ziemią.
W mikołajki, 6 grudnia, na tory wyruszyły dwa świąteczne pociągi metra. Warszawiacy będą mogli się nimi przejechać na obu liniach podziemnej kolei, aż do 6 stycznia.
– Warszawianki i warszawiacy w ubiegłym roku bardzo ciepło przyjęli pomysł świątecznego udekorowania składu metra. Mieliśmy wiele pytań czy i w tym roku ten projekt zostanie powtórzony. Widząc jak dużym zainteresowaniem cieszył się pociąg nie mogliśmy postąpić inaczej. W tym roku świąteczne składy pojawią się na obu liniach podziemnej kolei – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Składy przyozdobione dekoracjami związanymi z Bożym Narodzeniem pojawiły się zarówno na linii M1, jak i M2 podziemnej kolei. Można je spotkać od 6 grudnia do 6 stycznia. Będą kursowały codziennie od około godz. 7.00 do 20.00.
Na wagonach pociągu Inspiro, który kursuje po centralnym odcinku drugiej linii metra, oprócz typowo świątecznych ozdób znajdują się także warszawskie motywy: Syrenka, most Świętokrzyski, Kolumna Zygmunta i Stare Miasto.
W mikołajki, dniu inauguracji świątecznych pociągów, pasażerowie podziemnej kolei są częstowani cukierkami i pierniczkami. Hostessy oraz pracowników metra ze słodkim poczęstunkiem można spotkać w wagonach świątecznego pociągu i na wybranych stacjach metra.
Przejazd całą linią M1 zajmuje około 39 minut. Na tej linii świątecznym pociągiem jest skład serii 81. Druga linia podziemnej kolei to obecnie 7 stacji i około 6 km długości. Całą trasę M2 można obecnie przejechać w 11 minut. Świątecznym pociągiem na tej trasie jest skład Siemens Inspiro. Każdy z pociągów może jednorazowo przewieźć około 1200 pasażerów. Pociągi nie będą wymieniane pomiędzy liniami.
Nowe stacje metra – znamy nazwy pięciu z nich
Podczas II sesji Rady m.st. Warszawy radni podjęli uchwały, dzięki którym robocze nazwy stacji rozbudowywanej II linii metra zostały zastąpione oficjalnymi. Radni zdecydowali o nazwach trzech podziemnych przystanków na odcinku zachodnim i dwóch na odcinku wschodnim.
W stolicy, na różnym stopniu zaawansowania, prowadzona jest obecnie budowa 15 kilometrów tuneli i 14 stacji metra. Najbardziej zaawansowane są prace prowadzone na Woli oraz Pradze-Północ i Targówku. W lewobrzeżnej Warszawie budowanych jest 3,5 km trasy, a na wschodzie miasta 3,12 km. Na każdym z tych fragmentów są po trzy stacje podziemnej kolei.
Za Rondem Daszyńskiego budowane są stacje:
Płocka (na ul. Płockiej, w pobliżu skrzyżowania z ul. Wolską),
Młynów (na ul. Górczewskiej pomiędzy ul. Sokołowską i Syreny) i
Księcia Janusza (przy skrzyżowaniu ul. Górczewskiej i Księcia Janusza).
Za stacją Dworzec Wileński powstają kolejno:
Szwedzka (w pobliżu skrzyżowania ul. Strzeleckiej i Szwedzkiej),
C17* (u zbiegu ul. Pratulińskiej i M. Ossowskiego) i
Trocka (w sąsiedztwie ul. Trockiej).
Budowa wszystkich sześciu stacji zakończy się w 2019 roku.
*W czasie sesji warszawscy radni przegłosowali poprawkę dotyczącą nazwy dla stacji technicznie określanej jako C17. W jej wyniku robocza nazwa stacji „Targówek” została zmieniona na „Targówek Mieszkaniowy”. Dalej, zgodnie z wymogami proceduralnymi, projekt uchwały został zwrócony do Urzędu m.st. Warszawy w celu przeprowadzenia ponownych konsultacji z Zespołem Nazewnictwa Miejskiego oraz Radą Dzielnicy Targówek m.st. Warszawy. Po ich zakończeniu warszawscy radni podejmą ostateczną decyzję dotyczącą nazwy stacji budowanej u zbiegu ul. Pratulińskiej i M. Ossowskiego.
Poprawa komunikacji miejskiej
Cała druga linia metra będzie gotowa przed 2023 rokiem. Przyspieszenie realizacji tej inwestycji i towarzyszących jej zmian w układzie komunikacyjnym jest jednym z priorytetów działania Rafała Trzaskowskiego, prezydenta m.st. Warszawy. W najbliższym czasie powstanie koncepcja połączenia projektowanej stacji Karolin (M2) ze stacją kolejową Ursus Północny. W 2019 roku rozpoczną się także prace nad budową III linii metra w stolicy.
(UMW)