Nowe Centrum Warszawy – zielone Aleje Jerozolimskie. Przetarg rozstrzygnięty

Stolica

Zarząd Dróg Miejskich rozstrzygnął właśnie drugie postępowanie na przygotowanie projektu przebudowy Alej Jerozolimskich.

Chodzi o odcinek od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle’a i dalej do wjazdu na wiadukt Mostu Poniatowskiego. Zwycięzcą została katowicka firma Meritum Projekt.

Poprzedni przetarg został unieważniony –  wszystkie przesłane oferty okazały się zbyt wysokie w stosunku do zakładanego budżetu. W powtórzonym postępowaniu najkorzystniejszą ofertę (2 mln 435 tys. zł) złożył Meritum Projekt z Katowic. Jeśli nie będzie odwołań i umowa zostanie podpisana, wykonawca będzie miał 30 miesięcy na opracowanie dokumentacji (od daty podpisania umowy z ZDM).

Projekt nowej przestrzeni na tym dwukilometrowym odcinku powstanie w ścisłej koordynacji z PKP, które planują przebudowę tunelu średnicowego metodą odkrywkową oraz budowę nowej stacji w rejonie ulicy Nowy Świat. I zostanie wykorzystany w procesie przebudowy linii kolejowej przez kolejarzy, którzy wprowadzą zakładane zmiany – zamiast odtwarzać obecny wygląd Alej. Termin realizacji tej inwestycji będzie uzależniony od harmonogramu prac kolejowych w centrum stolicy.

Aleje Jerozolimskie – grafika (fot. UMW)

Co zmieni się?

Obecnie pasażerowie tłoczą się na wąskich przystankach, kierowcy stoją w korku, auta parkują na chodniku, piesi tłoczą się między elewacjami budynkami i samochodami. Dla rowerzystów nie ma żadnej infrastruktury i jeżdżą po chodniku a drzew jest bardzo mało.

Po przebudowie to się zmieni. Piesi odzyskają przestrzeń. Inny będzie podział ulicy, z szerokimi chodnikami, drogami rowerowymi po obu stronach (o szerokości 3 metrów) i wyznaczonymi miejscami na ogródki gastronomiczne. Pojawi się zieleń. Każda z jedni będzie się składała z pasa ruchu ogólnego, buspasa i pasa do parkowania.

Zamiast ronda Dmowskiego i ronda de Gaulle’a powstaną zwyczajne skrzyżowania i pojawią się naziemne przejścia dla pieszych. Kolejne zebry powstaną na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości „Domu Partii” (drugie dojście do przystanku tramwajowego) i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka.

Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone, aby zapewnić pasażerom bezpieczeństwo i komfort oraz ułatwić przesiadki.

Nowy wygląd Alej ucieszy m.in. pieszych, którzy odzyskają przestrzeń. Dziś muszą zmagać się z wieloma utrudnieniami. To m.in.:

Nowe Centrum Warszawy

Przebudowa Alej Jerozolimskich to jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy. Planu przemiany centralnej części miasta w bezpieczną, wygodną, dostępną i zieloną przestrzeń, realizowanego przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego.

W ubiegłym roku przebudowano al. Jana Pawła II i rondo Czterdziestolatka. Obecnie trwa budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej, toczą się prace na tzw. placu Pięciu Rogów, rondzie Dmowskiego i na ul. Marszałkowskiej (powstają tu nowe przejścia dla pieszych i infrastruktura rowerowa, a do końca roku przybędzie też ponad setka nowych drzew). Zmieni się także ul. Chmielna i Krucza. Niebawem zostanie rozstrzygnięty konkurs dla rejonu Złotej i Zgoda. W planach jest też przebudowa placu przed Pałacem Kultury (tzw. Placu Centralnego).
(UMW)

Exit mobile version