Nominowani do 35. Europejskich Nagród Filmowych. Polskie produkcje z szansami – lista

35th European Film Awards

Z przyjemnością informujemy o nominowanych w głównych kategoriach 35. Europejskich Nagród Filmowych.

Ceremonia wręczenia nagród odbędzie się 10 grudnia w Reykjaviku i uświetni to, co najlepsze w europejskiej kulturze filmowej. Po raz pierwszy Akademia ogłasza nominacje w filmie, prezentując wszystkich nominowanych.

Film Europejski

ALCARRÀS reżyseria Carla Simón, produkcja María Zamora, Stefan Schmitz, Tono Folguera & Giovanni Pompili (Hiszpania/Włochy)

CLOSE reżyseria Lukas Dhont, producenci Michiel Dhont, Dirk Impens, Michel Saint-Jean, Laurette Schillings, Arnold Heslenfeld, Frans Van Gestel i Jacques-Henri Bronckart (Belgia/ Francja/ Holandia)

CORSAGE reżyseria Marie Kreutzer, produkcja Alexander Glehr, Johanna Scherz, Bernard Michaux, Jonas Dornbach, Janine Jackowski, Maren Ade & Jean-Christophe Reymond (Austria/ Luksemburg/ Niemcy/ Francja)

ŚWIĘTY PAJĄK reż. Ali Abbasi, prod. Sol Bondy & Jacob Jarek (Dania/ Niemcy/ Szwecja/ Francja)

TRIANGLE OF SADNESS reżyseria Ruben Östlund, produkcja Erik Hemmendorff & Philippe Bober (Szwecja/ Niemcy/ Francja/ Wielka Brytania)

Dokument Europejski

DOM Z DRZEW reż. Simon Lereng Wilmont (Dania/ Szwecja/ Finlandia/ Ukraina)

GIRL GANG reżyseria Susanne Regina Meures (Szwajcaria)

MARIUPOLIS 2 reż. Mantas Kvedaravičius (Litwa/ Francja/ Niemcy)

FILM BALKONOWY w reżyserii Pawła Łozińskiego (Polska)

MARSZ NA RZYM (MARCIA SU ROMA) reż. Mark Cousins (Włochy)

Najlepszy Reżyser

Lukas Dhont for CLOSE

Marie Kreutzer for CORSAGE

Jerzy Skolimowski for EO

Ali Abbasi for HOLY SPIDER

Alice Diop for SAINT OMER

Ruben Östlund for TRIANGLE OF SADNESS

Aktorka

Vicky Krieps in CORSAGE

Zar Amir Ebrahimi in HOLY SPIDER

Léa Seydoux in ONE FINE MORNING

Penélope Cruz in PARALLEL MOTHERS

Meltem Kaptan in RABIYE KURNAZ VS. GEORGE W. BUSH

Aktor

Paul Mescal in AFTERSUN

Eden Dambrine in CLOSE

Elliott Crosset Hove in GODLAND

Pierfrancesco Favino in NOSTALGIA

Zlatko Burić in TRIANGLE OF SADNESS

Reżyseria

Carla Simón & Arnau Vilaró for ALCARRÀS

Kenneth Branagh for BELFAST

Lukas Dhont & Angelo Tijssens for CLOSE

Ali Abbasi & Afshin Kamran Bahrami for HOLY SPIDER

Ruben Östlund for TRIANGLE OF SADNESS

European Discovery – Prix FIPRESCI

107 MOTHERS (CENZORKA) directed by Peter Kerekes (Slovakia/ Czech Republic/ Ukraine)

LOVE ACCORDING TO DALVA (DALVA) directed by Emmanuelle Nicot (Belgium/ France)

OTHER PEOPLE (INNI LUDZIE) directed by Aleksandra Terpińska (Poland/ France)

PAMFIR directed by Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk (Ukraine/ France/ Poland/ Germany/ Chile)

SMALL BODY (PICCOLO CORPO) directed by Laura Samani (Italy/ Slovenia/ France)

SONNE directed by Kurdwin Ayub (Austria)

Polskie produkcje z szansami na Europejskie Nagrody Filmowe

Filmy „Inni ludzie” Aleksandry Terpińskiej oraz „Pamfir” Dmytro Sukholytkyy-Sobchuka otrzymały nominacje do Europejskich Nagród Filmowych w kategorii European Discovery 2022 – Prix Fipresci. Jerzy Skolimowski ma szansę na statuetkę za reżyserię obrazu „IO”, a „Film balkonowy” Pawła Łozińskiego dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego. Wszystkie produkcje zostały dofinansowane przez PISF. Zwycięzcy zostaną ogłoszeni 10 grudnia podczas uroczystej gali, która odbędzie się w Reykjaviku.

Europejskie Nagrody Filmowe po raz pierwszy przyznano w 1988 roku. Są uznawane za najbardziej prestiżowe wyróżnienia honorujące filmy z naszego kontynentu. Przyznają je członkowie Europejskiej Akademii Filmowej, na czele której obecnie stoi Agnieszka Holland. Polskie filmy były już wielokrotnie nominowane, nierzadko zdobywając nagrody.

„Inni ludzie”

To hipnotyzująca opowieść o desperackim poszukiwaniu miłości. Film miał swoją międzynarodową premierę na festiwalu Tallinn Black Nights, gdzie otrzymał nagrodę FIPRESCI. Wcześniej dostał trzy nagrody na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. W opisie fabuły filmu czytamy: na pierwszy rzut oka Kamil i Iwona nie mają ze sobą nic wspólnego. Iwona jest znudzoną i nieszczęśliwą żoną Maćka, żyjącą w luksusie na kredyt. Kamil ma 32 lata, seksowną dziewczynę Anecię, ale wciąż mieszka z matką na blokowisku, snując wizję kariery rapera i łapiąc przypadkowe fuchy. Relacja z Iwoną pozornie jest bez znaczenia, ale dzięki niej oboje zobaczą w innym świetle swoje życiowe wybory i ludzi wokół nich.

W filmie występują m.in. Jacek Beler, Magdalena Koleśnik, Sonia Bohosiewicz, Sebastian Fabijański, Marek Kalita i Beata Kawka.

„Pamfir”

Film w reżyserii Dmytro Sukholytkyy-Sobchuka to koprodukcja ukraińsko-polsko-francusko-chilijska. Ta historia rozgrywa się na zachodzie Ukrainy w przededniu tradycyjnego karnawału Malanka. Pamfir wraca do rodziny po miesiącach nieobecności. Wkrótce zostaje zmuszony do ponownego zderzenia się ze swoją burzliwą przeszłością, gdy jego jedyne dziecko rozpala pożar w domu modlitwy. Aby spłacić winę syna, Pamfir decyduje się na ryzykowną drogę z nieodwracalnymi konsekwencjami.

Po stronie polskiej za produkcję odpowiadają Bogna Szewczyk i Klaudia Śmieja-Rostworowska (Madants), a pozostałymi producentami są: Aleksandra Kostina (Bosonfilm), Laura Briand (Les Films d’ici) i Giancarlo Nasi (Quijote Films).

„IO”

Film Jerzego Skolimowskiego to polski kandydat do nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Międzynarodowy. To historia osiołka, w coraz bardziej zawiłej rzeczywistości. Przekazywane z rąk do rąk zwierzę spotyka na swej drodze zarówno ludzi dobrych, jak i złych. Historia jest filmową alegorią, a tytuł filmu nawiązuje do dźwięku, jaki wydają osły. Obraz miał swoją światową premierę w Cannes, gdzie otrzymał Nagrodę Jury. Ostatnio zdobył też nagrodę Ribera del Duero dla najlepszego reżysera podczas Festiwalu Filmowego w hiszpańskim Valladolid. Był ponadto prezentowany w konkursach głównych imprez w Toronto, Gdyni i Chicago, a także filmem otwarcia Nowych Horyzontów we Wrocławiu.

Współautorką scenariusza, obok Jerzego Skolimowskiego, jest Ewa Piaskowska. Autorami zdjęć są: Michał Dymek, Michał Englert i Paweł Edelman, kierownikiem produkcji Tomasz Morawski, a za montaż odpowiedzialna jest Agnieszka Glińska. W obsadzie filmu znaleźli się m.in. Lorenzo Zurzolo, Sandra Drzymalska, Mateusz Kościukiewicz i Tomasz Organek. Jest to polsko-włoska koprodukcja.

„Film balkonowy”

Film stara się odpowiedzieć na pytania, czy każdy może być bohaterem filmu, czy świat da się zamknąć w jednym kadrze? Reżyser Paweł Łoziński przygląda się ludziom ze swojego balkonu. Przechodzą uśmiechnięci, smutni, zamyśleni, zagapieni w telefony, młodzi i starzy. Mieszkańcy dzielnicy, albo przypadkowi goście, zwyczajni przechodnie. Autor zaczepia, zadaje pytania, rozmawia o tym jak radzą sobie z życiem. Stojąc tam z kamerą przez ponad dwa lata stworzył miejsce dialogu, świecki konfesjonał, przy którym każdy może się zatrzymać i opowiedzieć o sobie innym ludziom. Bohaterowie niosą w sobie zagadki i tajemnice, nie dają się łatwo zaszufladkować. Każda ludzka historia jest wyjątkowa, a życie jest nie do wymyślenia. „Film balkonowy” to radykalny powrót do początków kina, kiedy człowiek przychodził do kamery. Może wystarczy zatrzymać się na dłużej, żeby zobaczyć więcej.

Światowa premiera „Filmu balkonowego” odbyła się w 2021 roku w Locarno, gdzie w ramach prestiżowej sekcji La Semaine de la Critique zdobył nagrodę Grand Prix/Prix SRG SSR. Polska premiera obrazu miała miejsce na Millennium Docs Against Gravity (wyróżnienie i nagroda publiczności). Od tamtej pory został pokazany na blisko siedemdziesięciu międzynarodowych festiwalach filmowych zdobywając 26 nagród, m.in. z ZagrebDox, DOK Leipzig, FIPADOC, Triestu czy Rio de Janeiro. Reżyserem, autorem scenariusza i zdjęć do „Filmu balkonowego” jest Paweł Łoziński. Wspólnie z Piasek&Wójcik odpowiada za jego montaż, a z Franciszkiem Kozłowskim za dźwięk. Muzykę stworzył Jan Duszyński, a kierownikiem produkcji była Zofia Kujawska.
(własne, PISF)

Exit mobile version