Jest określany mianem „największego promu hybrydowego na świecie” i będzie chlubą jednego z największych norweskich operatorów promowych.
Kolejna jednostka zbudowana w gdyńskiej stoczni Crist dotarła do zamawiającego.
W porcie w Norwegii zameldował się NB 311 „Color Hybrid”, który już latem przyszłego roku będzie w stanie przetransportować 2 tysiące pasażerów i 500 samochodów osobowych.
Ma dokładnie 160 metrów długości i ponad 27 metrów szerokości, a jego pojemność daje mu miano największego promu hybrydowego na świecie. Niedawno Gdynię opuścił zbudowany w stoczni Crist częściowo wyposażony NB 311. Jednostka dotarła już do Norwegii, gdzie na zlecenie armatora będzie wykańczana w stoczni Ulstein Verft.
Docelowo zbudowany w Gdyni prom przyjmie nazwę „Color Hybrid” i będzie pływał na norwesko-szwedzkiej trasie Sandefjord-Strömstad dla Color Line, jednego z największych operatorów promowych w Norwegii. Na jego pokładzie oprócz 2 tysięcy pasażerów znajdzie się miejsce także dla 500 samochodów osobowych – to niemal dwukrotnie więcej, niż był w stanie pomieścić jego poprzednik, prom „Bohus”.
Nowa jednostka dzięki wysokiej manewrowości będzie mogła pokonać całą trasę w niespełna 2 godziny i 20 minut, a o jej szczególnej innowacyjności świadczy hybrydowy system napędu głównego. Prom będzie mógł ładować baterie kablem zasilającym ze specjalnych obiektów nabrzeżnych, podczas postoju w porcie.
„Color Hybrid” powstawał w stoczni Crist od lipca 2017 roku. Gotowa jednostka wejdzie do eksploatacji już latem przyszłego roku.
Przypomnijmy, że to nie pierwszy raz, gdy gdyńska stocznia wykonuje zlecenia dla skandynawskich armatorów – warto wymienić chociażby nagradzany w Europie hybrydowy prom typu „double-ended ferry” P-310 Elektra czy budowany aktualnie wielofunkcyjny, polarny statek pasażerski z innowacyjnym kadłubem X-BOW.
(UMG)