Najważniejsza inwestycja drogowa w tym roku. Kraków i Warszawa połączone drogą ekspresową S7

Aglomeracja krakowska. Północna Obwodnica Krakowa - droga ekspresowa S52

Kraków i Warszawa zostały połączone drogą ekspresową S7, a aglomeracja krakowska zyskała ważny fragment Północnej Obwodnicy Krakowa – drogi ekspresowej S52, ułatwiającej przejazd północną częścią miasta. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła 23 grudnia 2024 r. do ruchu 25 km nowych tras, które w istotny sposób poprawią transportowy szkielet regionu. To najważniejsza inwestycja drogowa w tym roku.

W symbolicznym otwarciu tych kluczowych dla Polski dróg uczestniczył wiceprezes Rady Ministrów i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, minister infrastruktury Dariusz Klimczak, wiceminister Stanisław Bukowiec, a także parlamentarzyści Ziemi Krakowskiej i woj. małopolskiego, samorządowcy, przedstawiciele GDDKiA, wykonawcy oraz wielu mieszkańców Krakowa.

— Dzisiaj jest moment niezwykle uroczysty. To jest nie tylko trasa, która będzie łączyła Kraków ze stolicą, a później z Gdańskiem, ale to jest trasa, która jest uzupełniona o 33 km dróg lokalnych. Bardzo dziękuję władzom miasta, województwa i wielu gmin, dziękuję wykonawcom, wszystkim, którzy codziennie pracowali, by właśnie dzisiaj udostępnić tę drogę. To jest nie tylko niezwykła, ale i strategiczna inwestycja. Czekaliśmy na obwodnicę Krakowa i połączenie ekspresowe z Warszawą. Czekały pokolenia krakowian i dzisiaj się wreszcie doczekaliśmy — powiedział wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz.

— Otwieraliśmy już kilka ważnych dróg ekspresowych w tym roku, jak i nowe odcinki autostrady A2, natomiast żadna z nich nie miała tak ważnego znaczenia dla komunikacji, transportu i funkcjonowania wielkiej aglomeracji, jak właśnie obwodnica Krakowa i brakujący odcinek S7. To jest droga, która łączy Kraków i Warszawę – dwa wspaniałe miasta, miedzy którymi chętnie podróżują Polacy, gdzie funkcjonują różne firmy, ponieważ ta droga jest ważna nie tylko dla zwykłego kierowcy, ale przede wszystkim dla polskiej gospodarki, transportu i komunikacji, dla turystów, którzy przemieszczają się między Krakowem a Warszawą — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

S7 Widoma – Północna Obwodnica Krakowa

Oddanie 13,3 km trasy S7 między węzłem Widoma a Północną Obwodnicą Krakowa pozwala na połączenie drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast w Polsce – Warszawy i Krakowa. Oba ośrodki połączy 270 km nowoczesnej trasy S7.

Budowa tej drogi nie jest jeszcze w pełni ukończona. Wzdłuż trasy pozostają do wykonania m.in. prace na węzłach i ogrodzenia. Zakończenie prac na tym odcinku jest planowane wiosną przyszłego roku. Skomunikowanie S7 z S52 zapewni łącznica, która do czasu ukończenia prac w obrębie węzła Mistrzejowice będzie obsługiwała ruch w obu kierunkach. Do końca 2025 r. GDDKiA planuje udostępnić kolejny odcinek S7, między węzłami Grębałów i Nowa Huta. W połowie 2026 r. skończy się budowa Mistrzejowice, a tym samym domknięty zostanie krakowski ring drogowy. Trasa S7 to nowoczesna, dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i rezerwą na trzeci pas. W ramach zadania powstało 19 zbiorników retencyjnych.

Droga ekspresowa S7 otrzymała 534,8 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to ponad 1,7 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.

S52 Północna Obwodnica Krakowa

Udostępniony do ruchu wschodni odcinek Północnej Obwodnicy Krakowa o długości 12,3 km to fragment drogi ekspresowej S52, która docelowo połączy Cieszyn i Kraków. Nowa trasa biegnie wzdłuż północnych granic Krakowa, łącząc się na węźle Zielonki z Trasą Wolbromską, na węźle Węgrzce z Al. 29 Listopada, a poprzez węzeł Batowice z nowohuckimi Mistrzejowicami. Obwodnica ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku.

W ramach inwestycji powstały dwa tunele – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m). Są to jedne z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Poza standardowymi elementami, jak czujniki dymu i ciepła, 114 kamerami zwykłymi i termowizyjnymi oraz 42 wentylatorami, zamontowano w nim również system automatycznego gaszenia pożaru. To dziś jedyne tego rodzaju rozwiązania w Polsce.

Na trasie obwodnicy powstała też prawie 570 m estakada, biegnąca nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Jezdnia estakady biegnie w niektórych miejscach prawie 13 metrów nad poziomem terenu. Obwodnica jest połączona z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Powstało też 20 km dróg dojazdowych.

Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km, mury oporowe o długości ponad 4,4 km. Wzdłuż trasy powstały 23 zbiorniki retencyjne.

Budowa nowej drogi była skomplikowanym przedsięwzięciem inżynieryjnym, prawie ¼ długości trasy biegnie w tunelach, po wiaduktach i estakadach. Aby właściwie przygotować drogę, niezbędne były wzmocnienia gruntu. W niektórych miejscach wbijano specjalne pale na głębokość nawet 30 m. Na trasie występuje ponad 100 m różnica poziomów, co dla inżynierów projektujących trasę było dużym wyzwaniem na etapie projektowania, a potem budowy drogi.

Trasa S52 otrzymała 789,6 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to ok. 1,4 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.

Tunel w ciągu drogi ekspresowej S52 (fot. MI)

WIĘCEJ. Otwarcie kluczowych odcinków obwodnicy Krakowa i trasy S7

23 grudnia odbyło się otwarcie wyczekiwanych przez mieszkanki i mieszkańców odcinków dróg: S52 oraz S7 między Widomą a Krakowem. – Nowe trasy wpłyną na zmianę natężenia ruchu w Krakowie – informuje odpowiadająca za realizację inwestycji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Kraków będzie drugim miastem po Łodzi z pełną obwodnicą o klasie dróg autostradowo-ekspresowych. Stanie się to jednak po zakończeniu prac na brakującym odcinku drogi S7 między węzłami Mistrzejowice a Nowa Huta. Tym 5-kilometrowym odcinkiem trasy S7 pojedziemy w połowie 2026 roku – zapowiada GDDKiA.

Przeszło 12 kilometrów trasy

W ramach inwestycji wybudowana została dwujezdniowa droga ekspresowa S52 o długości ok. 12,5 kilometra – na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice. Każda jezdnia posiada po trzy pasy ruchu.

Tunele i inne obiekty inżynierskie

W ramach budowy inwestycji powstały też dwa tunele: dłuższy, o długości 653 metrów w Zielonkach i krótszy, 496-metrowy w Batowicach.

W ciągu trasy ekspresowej powstało 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Wybudowano węzły: Modlnica – do istniejącego węzła dobudowano cztery łącznice, Zielonki – węzeł na skrzyżowaniu S52 POK z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i Trasą Wolbromską, Węgrzce – w miejscu skrzyżowania z DK7 i al. 29-listopada, Batowice – w miejscu skrzyżowania S52 POK i drogi powiatowej (ul. Karola Wojtyły).

Poza samą obwodnicą powstało aż 33 km dróg lokalnych. Ta nowa sieć dodatkowych tras poprawi komunikację pomiędzy poszczególnymi miejscowościami i osiedlami leżącymi wzdłuż S52.

Inwestycja wpłynie na zmianę natężenia ruchu w Krakowie

Po otwarciu odcinka północnej obwodnicy Krakowa ograniczone zostanie m.in. natężenie ruchu pojazdów ciężkich na ulicach miasta. Całkowity efekt będzie zauważalny po pełnym domknięciu ringu (z uwzględnieniem drogi S7).

Miejski inżynier ruchu przygotowuje się do wprowadzenia rozwiązań w zakresie oznakowania, które będą przekierowywały ruch do najbliższego węzła drogowego. Ma to przyczynić się do jak najszybszego wyeliminowania ruchu tranzytowego i długodystansowego z miasta.

Nowe przyzwyczajenia kierowców

Obecnie Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu przewiduje, że do czasu pełnego domknięcia obwodnicy należy spodziewać się utrudnień w ruchu drogowym, zwłaszcza na styku trasy S52 z realizowaną trasą S7.

Istotnym czynnikiem jest również przyzwyczajenie się kierowców do nowego układu drogowego. Zwykle następuje to w pierwszych miesiącach po otwarciu nowego odcinka.

Niewątpliwie domknięcie ringu jako czwartej obwodnicy jest bardzo dobrym krokiem do lepszego zarządzania ruchem wewnątrz Krakowa. Tranzytowy ruch długodystansowy będzie miał stworzone dogodne warunki do ominięcia miasta bez konieczności dociążania wewnętrznego układu komunikacyjnego.
(UMK, MI)

Exit mobile version