Muzeum Sztuki Nowoczesnej w stolicy. Budowa zakończy się w 2022 roku

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Umowa na budowę siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie została podpisana.

To jedna z najważniejszych inwestycji kulturalnych w Polsce. Budowa MSN zakończy się w 2022 roku.

Serce Warszawy przechodzi właśnie gruntowną metamorfozę. Na mapę miasta powrócił ZODIAK – Warszawski Pawilon Architektury, poznaliśmy także zwycięski projekt, na podstawie którego zostaną wprowadzone zmiany na Placu Centralnym. Stworzenie nowego centrum stolicy wiąże się z szeregiem ważnych projektów, m.in. modernizacją placu Pięciu Rogów, zmianami na placu Powstańców Warszawy czy aranżacją południowej części placu Defilad – zwaną zieloną aortą Warszawy. Celem tej kompleksowej transformacji jest stworzenie centrum przyjaznego mieszkańcom, sprzyjającego różnorodnym stylom życia.

– Rozpoczynamy realizację jednej z najważniejszych inwestycji kulturalnych ostatnich lat, która realnie stworzy Nowe Centrum Warszawy. Muzeum Sztuki Nowoczesnej to instytucja, oddająca ducha miasta – nowoczesność, różnorodność, otwartość. Zbudowała solidną, rozpoznawalną markę i zdobyła liczne grono stałych gości wystaw – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy i dodaje – Częścią tej inwestycji będzie budowa siedziby TR Warszawa, teatru miejskiego, którego misją jest tworzenie dostępnej przestrzeni dla poszukiwań twórczych i dyskusji, wspieranie młodej generacji artystów, obecność w międzynarodowym obiegu sztuki. Za parę tygodni rozpoczną się prace budowlane. To namacalny dowód, że już niedługo warszawianki i warszawiacy będą mogli skorzystać z oferty tych najnowocześniejszych obiektów kultury, które zmienią przestrzeń naszego miasta.

– Podpisanie umowy z generalnym wykonawcą to niezwykle ważny moment dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Po czternastu latach od założenia instytucji, a po dwunastu od pierwszego konkursu architektonicznego, wreszcie przystępujemy do budowy budynku muzeum. Ale to także ważny moment dla Warszawy. Rozpoczyna się rewitalizacja ścisłego centrum, a jednocześnie próba nadania mu nowego, współczesnego charakteru oraz przełamania długoletniej niemocy i symbolicznej pustki na Placu Defilad. Tak długo czekając na ten budynek, MSN zdążyło już wrosnąć w miasto, a tym samym stać się wyrazem jego charakteru i aspiracji. Jesteśmy gotowi do podjęcia wyzwania, jakim jest prowadzenie dużej, publicznej instytucji w centrum miasta – Joanna Mytkowska, dyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

– Bardzo się cieszę, że Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie obdarzyło nas zaufaniem, powierzając wykonanie tej wymagającej inwestycji. Mamy ogromne doświadczenie w budowie skomplikowanych obiektów użyteczności publicznej, a niewątpliwie projekt MSN jest złożony zarówno pod względem technicznym, inżynierskim, jak i organizacyjnym. Zapewniam, iż dołożymy wszelkich starań, aby kontrakt zrealizować zachowując najwyższe standardy jakościowe i technologiczne oraz sprostać wymaganiom Inwestora – powiedział Jerzy Werle, prezes zarządu WARBUD SA.

Jedna z najbardziej skomplikowanych technologicznie inwestycji w Polsce

Nie ma takiej drugiej publicznej inwestycji, która byłaby budowana nad dwoma tunelami metra. Takie umiejscowienie inwestycji powoduje, że jeszcze większy niż standardowo nacisk położono na zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa dla otoczenia nad, jak również pod placem budowy. Zaproponowane przez oferentów rozwiązania zostały szczegółowo przeanalizowane przez grono ekspertów z Instytutu Badań Dróg i Mostów, uznanych architektów niezwiązanych z prowadzoną inwestycją, a także inżynierów odpowiedzialnych za projekty konstrukcji i instalacji. Wszystkie te działania miały na celu wyłonienie wykonawcy, którego oferta w maksymalnym stopniu spełni określone przez Muzeum i miasto parametry bezpieczeństwa budowy i jakości wykonania. Przeprowadzona została szczegółowa analiza rynku budowlanego w Polsce oraz tendencje na nim panujące.

Projekt pracowni architektonicznej Thomas Phifer and Partners

Za projekt Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie odpowiada nowojorska firma architektoniczna Thomas Phifer and Partners we współpracy ze swoim partnerem w Polsce – pracownią APA Wojciechowski Sp. z o.o., natomiast projektantem konstrukcji i instalacji było biuro BuroHappold Engineering. Funkcję inżyniera kontraktu sprawuje konsorcjum Ecm Group Polska Sp. z o.o i Portico Project Management Sp z o. o. Pracownia Thomas Phifer and Partners z Nowego Jorku została wyłoniona w postępowaniu prowadzonym w trybie negocjacji z ogłoszeniem w 2014 roku. Nowojorski architekt to zdobywca wielu prestiżowych wyróżnień, jest autorem cenionych budynków publicznych i muzealnych w USA, m.in. North Carolina Museum of Art w Raleigh (2011, nagroda American Institute of Architects), Corning Museum of Glass w stanie Nowy Jork czy otwartego pod koniec 2018 roku Glenstone Museum w stanie Maryland.

BUDYNEK

Budynek Muzeum Sztuki Nowoczesnej będzie usytuowany wzdłuż wschodniej strony ul. Marszałkowskiej i obejmie ok. 19 788 m2 powierzchni całkowitej na 4 kondygnacjach nadziemnych i 2 podziemnych, które usytuowane zostały nad istniejącą stacją metra. Architekturę kondygnacji nadziemnych Muzeum tworzy prostopadłościenna bryła z białego betonu architektonicznego oraz przeszkleń doświetlających przestrzenie publiczne galerii. Linie parterów zostały wycofane wzdłuż wszystkich elewacji budynku, tworząc podcienia zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego i przebiegiem nieprzekraczalnej linii zabudowy dla partnerów.

Parter budynku z wejściami z obydwu stron, od ul. Marszałkowskiej i od strony pasażu, zawiera halle wejściowe, audytorium, przestrzeń edukacyjno-wykładową, galerię ekspozycji zmiennej, sklep tematyczny i kawiarnię. Wszystkie przestrzenie na parterze mają spełniać funkcje publiczne dobrze widoczne z zewnątrz dzięki przeszkleniom na całej wysokości kondygnacji. Audytorium zaprojektowano jako przestrzeń odgrodzoną od galerii jedynie systemem zasłon na czas wykładów, dyskusji panelowych, wydarzeń muzycznych i innych wydarzeń związanych ze sztuką. Główne przestrzenie wystawowe Muzeum usytuowano na kondygnacji +1 i +3 wokół centralnej otwartej klatki schodowej. Na każdym z tych poziomów znajdują się po dwa zespoły połączonych ze sobą galerii w północnej i południowej części budynku. Galerie na najwyższej kondygnacji są doświetlone światłem rozproszonym poprzez świetliki rozmieszczone w dachu. Na poziomie +2 znajdują się biura administracji muzeum. Z kolei na kondygnacji podziemnej -1 zlokalizowano kino dla 150 osób, dwie sale wykładowe, pracownie konserwatorskie, magazyny, zaplecze kawiarni i pomieszczenia techniczne. Na kondygnacji -2 znajdą się pomieszczenia do przechowywania i obróbki dzieł sztuki, doki rozładunkowe, niższa część kina oraz pozostałe pomieszczenia techniczne.

Wejście główne do budynku znajdą się zarówno we wschodniej jak i zachodniej fasadzie budynku. Zwiedzający będą wchodzić do kina przez wolnostojący pawilon usytuowany w północnej części działki, z poziomu placu na poziom -1. Przed nową siedzibą Muzeum zaplanowana została wspólna przestrzeń nazwana „Forum”, która umożliwi piesze połączenie o miejskim wymiarze pomiędzy Placem Centralnym i Parkiem Świętokrzyskim. Forum będzie równocześnie łączyło obiekty Muzeum i przyszłej siedziby Teatru. Będzie to miejsce odpowiednie dla mniejszych spotkań, kulturalnych wydarzeń czy wystaw. Obecność drzew i roślin w przestrzeni Forum będzie pomostem pomiędzy językiem parku i placu, zapewniając temu miejscu unikalny fizyczny charakter.

DODATKOWE INFORMACJE:

Powierzchnia galeryjna: 4574 m2

Powierzchnia programowa: 10348 m2

Powierzchnia całkowita: 19 788 m2

Ilość kondygnacji podziemnych: 2

Ilość kondygnacji nadziemnych: 4

Wysokość zabudowy: 24,95 m

Wymiary budynku w rzucie około: 104 x 40 m

Planowane przekazanie terenu Generalnemu Wykonawcy: 1 kwietnia 2019 r.

Czas trwania budowy: 42 miesiące

Szacowany termin otwarcia: grudzień 2022 r.

Wartość robót budowlanych: 416 970 000,00 zł brutto
(UMW)

Exit mobile version