Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia Rally2 evo) kończą sobotni etap 78. Rajdu Polski na pierwszym miejscu w klasyfikacji zawodów.
Z gry o czołowe lokaty wypadli dotychczasowi liderzy – Nil Solans i Marc Marti (Hyundai i20 R5). W czołowej trójce są jeszcze Tom Kristensson i Andreas Johansson (Hyundai i20 R5) oraz Ken Torn i Kauri Pannas (Ford Fiesta Rally2).
Sobotni etap 78. Rajdu Polski stał pod znakiem zaciętych pojedynków toczonych przez czołowe załogi. 11 czerwca zawodnicy dwukrotnie walczyli o jak najlepsze czasy na próbach Krzywe (15,2 km), Wojnasy (12,87 km) oraz Wieliczki (24,36 km). Na zakończenie zaprezentowali się jeszcze kibicom prowadząc równoległe pojedynki na torze Mikołajki Arena (2,5 km).
Po pierwszej pętli trójkę głównych faworytów do zwycięstwa tworzyli Nil Solans (Hyundai i20 Rally2), Mikołaj Marczyk (Skoda Fabia Rally2 evo) oraz Tom Kristensson (Hyundai i20 R5). Oesowymi zwycięstwami w stosunku 2 do 1 podzieliły się załogi Marczyk/Gospodarczyk i Solans/Marti. Polacy zapisali na swoje konto próby Krzywe oraz Wojnasy. Solans i Marti finiszowali jednak z minimalnymi stratami, utrzymując prowadzenie w rajdzie. Hiszpan powiększył przewagę nad Marczykiem po najdłuższym w rajdzie oesie Wieliczki i przed drugą tą pętlą wyprzedzał polskiego kierowcę o 4,6 sekundy. Trzeci w klasyfikacji Kristensson tracił do lidera 11,7 s.
Po południu Marczyk i Solans nadal wymieniali się „ciosami”, aż nadszedł kluczowy dla losów rywalizacji drugi przejazd oesu Wieliczki. Hiszpan wypadł na nim z trasy po tym, jak na jednym z cięć uszkodził przednie lewe zawieszenie swojego Hyundaia. Ostatecznie Solans i Marti zdołali naprawić auto i ukończyć oes, ale ponieśli katastrofalną, ponad 22-minutową stratę. Tym samym wiceliderzy punktacji FIA ERC mogą liczyć już tylko na punkty za wynik uzyskany na Power Stage – finałowym oesie rajdu.
Prowadzenie przejęli Marczyk i Gospodarczyk. Kristensson i Johansson awansowali na drugie miejsce. Z kolei liderzy punktacji FIA ERC – Efren Llarena i Sara Fernandez zyskali dwie pozycje. Jedną z powodu pecha Solansa, a drugą pokonując na Wieliczkach estoński duet Torn/Pannas (Ford Fiesta Rally2). Estończycy zrewanżowali się jednak na kończącym dzień oesie Mikołajki Arena, strącając hiszpański duet z wirtualnego podium.
– Jestem bardzo szczęśliwy. To był mocny dzień w naszym wykonaniu. Mieliśmy też trochę szczęścia, bo otarliśmy się o drzewo po hopie na piątym biegu. Jutro długi dzień, ale jesteśmy w formie, więc postaramy się utrzymać naszą pozycję – podsumował Miko Marczyk, wspominając o gorącym momencie na OS 5.
– Fantastyczny dzień. Jestem zadowolony z tego, jak poprawiała się nasza jazda. Zebraliśmy sporo doświadczenia. Mogłem naciskać praktycznie przez cały czas. Walka w czołówce jest zacięta i cieszę się z tego, że jesteśmy jej częścią – mówił wyraźnie zadowolony Kristensson.
– Mieliśmy drobne problemy z samochodem, ale jest OK. Kończymy etap na trzecim miejscu, więc jest z czego się cieszyć. Dziś trzeba było jechać ostrożnie, szczególnie podczas drugiej pętli, ponieważ w koleinach czaiły się kamienie – komentował Ken Torn.
Czołową piątkę pierwszego etapu 78. Rajdu Polski zamykają Rumuni – Simone Tempestini i Sergio Itu (Skoda Fabia Rally2 evo). Drugą najszybszą załogą z Polski są Adrian Chwietczuk i Damian Syty (Skoda Fabia Rally2 evo).
W klasyfikacji RSMP najlepszą trójkę tworzą Marczyk/Gospodarczyk, Kristensson/Johansson oraz Chwietczuk i Syty.
Wśród zawodników dysponujących samochodami z napędem na jedną oś prowadzą Francuzi – Laurent Pellier i Marine Pelamourgues korzystający z Opla Corsy Rally4. W krajowej klasyfikacji 2WD najwyżej sklasyfikowani są Adam Sroka i Patryk Kielar (Peugeot 208 Rally4).
Niedzielny, finałowy etap 78. Rajdu Polski to 78,24 km ścigania podzielone na sześć oesów. Na tę liczbę składają się po dwa przejazdy prób Mikołajki Max (9,34 km), Świętajno (18,61 km) oraz Miłki (11,17 km). Drugie starcie na oesie Miłki będą rozegrane jako Power Stage – zarówno dla uczestników FIA ERC, jak i RSMP. Zawody zakończy ceremonia mety na rynku w Mikołajkach – od 17:45.
78. Rajd Polski – klasyfikacja po OS 8:
1. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia Rally2 evo) 55;36,8 s
2. Kristensson/Johansson (SWE/SWE, Hyundai i20 R5) +20,4 s
3. Torn/Pannas (EST/EST, Ford Fiesta Rally2) +26,0 s
4. Llarena/Fernandez (ESP/ESP, Skoda Fabia Rally2 evo) +26,3 s
5. Tempestini/Itu (ROU/ROU, Skoda Fabia Rally2 evo) +31,3 s
6. Chwietczuk/Syty (POL/POL, Skoda Fabia Rally2 evo) +1:04,4 s
7. Grzyb/Binięda (POL/POL, Skoda Fabia Rally2 evo) +1:13,5 s
8. Mares/Bucha (CZE/CZE, Skoda Fabia Rally2 evo) +1:17,9 s
9. Battistolli/Scattolin (ITA/ITA, Skoda Fabia Rally2 evo) +1:31,0 s
10. Pardo Siota/Pérez Fernandez (ESP/ESP, Skoda Fabia Rally2 evo) +2:11,0 s