PKP Polskie Linie Kolejowe dokonały – kilka dni po wprowadzeniu korekty w rozkładzie jazdy – cięć w kursowaniu pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej oraz Kolei Mazowieckich na terenie aglomeracji warszawskiej.
W połączeniu z przebudową Dworca Zachodniego spowodowało to chaos komunikacyjny, który uniemożliwia mieszkańcom stolicy punktualne i bezpieczne dojazdy. Władze stolicy wzywają PKP PLK do szybkich i skutecznych działań mających na celu dobro podróżnych.
– Minister Andrzej Adamczyk zapowiadał „najlepiej zorganizowaną kolej w Europie”. Tymczasem na torach panuje chaos i zawieszane są kolejne linie – w tym nowe połączenia Szybkiej Kolei Miejskiej, a bardziej punktualne od PKP są koleje w ogarniętej wojną Ukrainie. To jest skandal. Ktoś musi za to odpowiedzieć – mówi Rafał Trzaskowski. – Przypomnijmy przy okazji 2010 rok – w związku z chaosem na kolei stanowiska stracili prezes PKP i wiceminister infrastruktury. Najgłośniej kolejnych głów domagali się rzecz jasna politycy PiS. Czekam na podobne wezwania dzisiaj. I czy pasażerowie usłyszą choć skromne „przepraszam”? – pyta prezydent Warszawy.
Kolejowy paraliż komunikacyjny w stolicy spowodowany jest przebudową stacji Warszawa Zachodnia – prowadzoną przez PKP Polskie Linie Kolejowe. W związku z pracami większość pociągów pasażerskich przekierowywana jest na tzw. obwodową linię kolejową – do stacji Warszawa Gdańska. Z powodu powtarzających się utrudnień w ruchu PKP PLK zawiesiły kursowanie wybranych pociągów.
Paraliż komunikacyjny i informacyjny
Z kolejowego rozkładu jazdy usuniętych zostało dzisiaj m.in. osiem połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej – między Piasecznem a Warszawą Główną (linia S40).
– W wyniku chaosu, który wprowadza nowy rozkład PKP PLK poszkodowani są i dojeżdżający, i SKM. Bo pasażerowie nie muszą zawsze wiedzieć, która kolejowa spółka odpowiada za rozkład jazdy. Oni po prostu oczekują bezpiecznych i zgodnych z rozkładem podróży połączeń. Mają do tego pełne prawo – mówi Alan Beroud, prezes Szybkiej Kolei Miejskiej.
PKP PLK odwołały również 16 pociągów Kolei Mazowieckich, a w przypadku 7 kolejnych – skróciły ich relacje. Kolejowy chaos wpływa na punktualność w kursowaniu pociągów miejskich oraz ogromny tłok.
– W poniedziałek, 13 marca, opóźnione były 94 pociągi Kolei Mazowieckich, które planowo przejeżdżają przez stację Warszawa Zachodnia. We wtorek, 14 marca, sytuacja była jeszcze trudniejsza – opóźnienia pociągów wynosiły nawet 100 minut. Dzisiaj jest podobnie. Dlatego wysłaliśmy pismo do zarządcy infrastruktury, czyli PKP PLK, w celu podjęcia pilnych i zdecydowanych działań, które pozwolą Kolejom Mazowieckim realizować usługi przewozowe, a podróżnym zagwarantują punktualną i komfortową podróż – mówi Dariusz Grajda, członek zarządu KM.
Potrzeba zdecydowanych działań
W związku z chaosem na kolei władze Warszawy zwołały, wraz ze spółkami komunikacyjnymi działającymi w stolicy i na terenie Mazowsza, nadzwyczajną konferencję prasową, która odbyła się dzisiaj przy dworcu Warszawa Gdańska.
– Kilkadziesiąt pociągów zostało odwołanych, podróżni tłoczą się na peronach. Tymczasem wiceprezes PKP PLK Mirosław Skubiszyński mówi, że to warszawski samorząd ponosi odpowiedzialność za zarządzanie infrastrukturą kolejową, czyli torami. Dlatego oczekujemy, że w związku z tą skandaliczną sytuacją partia rządząca uruchomi, w trybie pilnym, działania naprawcze – polegające nie na odwołaniu kilkudziesięciu pociągów, ale umożliwiające ludziom sprawne funkcjonowanie. Działania naprawcze to dobry rozkład jazdy, który przygotują profesjonaliści. Jeżeli jednak PKP PLK nie potrafi tego zrobić, to chętnie pomożemy – mówi wiceprezydent Warszawy Tomasz Bratek.
Problem komunikacyjny na kolei dotyczy również mieszkańców większości województwa mazowieckiego.
– Ponieważ notoryczne spóźnianie się pociągów to nie jest kwestia tylko tego tygodnia, boją się oni o utratę pracy. Tak było również w styczniu i lutym, gdy doszło do awarii trakcji kolejowej z powodu błędu podwykonawców prac na stacji Gołąbki. Dlatego Klub Koalicji Obywatelskiej będzie chciał zwołać specjalną sesję Sejmiku Województwa Mazowieckiego, na której złożymy wniosek o rekompensatę strat poniesionych przez mieszkańców z tytułu opóźnień na kolei – mówi Marcin Podsędek, wiceprzewodniczący Sejmiku.
Chaos na kolei. „Domagamy się dymisji władz spółki PKP PLK”
– Liczymy na to, że zostaną wyciągnięte konsekwencje personalne, jeżeli chodzi o zarząd PKP PLK – oświadczyli posłowie Lewicy, komentując chaos na kolei, który powstał w wyniku złego zaplanowania nowego rozkładu jazdy przez spółkę Polskie Linie Kolejowe. – Tak nie może być, na tym tracą pasażerowie – podkreślili.
12 marca 2023 r. weszła w życie korekta rozkładu jazdy, która spowodowała duże utrudnienia w ruchu kolejowym zwłaszcza na Mazowszu.
– Gigantyczne opóźnienia pociągów, odwołane kursy to efekt niekompetencji PKP PLK, który dziś próbuje przerzucić odpowiedzialność na przewoźników regionalnych. A nie ma przecież możliwości, żeby jakikolwiek przewoźnik wyjechał ze swoim taborem bez wiedzy tej spółki – oceniła posłanka Paulina Matysiak.
– Domagamy się, żeby minister Adamczyk w końcu zainteresował się tym, co dzieje się na polskiej kolei. Zamiast tego, pan minister wyjeżdża, aby podpisać list intencyjny, który jak widać jest dla niego ważniejszy niż chaos na polskiej kolei – stwierdziła.
– Uważamy, że konsekwencje powinna ponieść dyrekcja PLK, która odpowiada za rozkład jazdy, ponieważ to ona go przygotowuje i wpuszcza pociągi na swoje tory kolejowe – mówił poseł Wiesław Szczepański.
Jak podkreślił wydarzenia z ostatnich dni przypominały litrowy słoik, do którego ktoś chce wsypać dwa kilogramy cukru.
– Wprowadzono wielką ilość pociągów, zrzucając to na odpowiedzialność na samorząd – zaznaczył. – Dziś mamy olbrzymie opóźnienia pociągów. W Japonii, gdzie jest 140 000 połączeń, średni czas opóźnienia pociągów w Japonii to 18 sekund. W tym kraju, jeśli pociąg jest opóźniony, to konduktor chodzi i przeprasza każdego pasażera – poinformował.
Jak dodał Lewica popiera pilne zwołanie Komisji Infrastruktury, na którym posłowie opozycji będą domagać szczegółowych wyjaśnień.
Odwołane pociągi
Od 20 marca do 14 kwietnia Regionalny Zespół Zarządzania Kryzysowego PKP PLK S.A. podjął decyzję o odwołaniu 10 pociągów KM i skróceniu relacji 8 pociągów KM. Przewoźnicy samorządowi i zarządca infrastruktury wspólnie będą dążyć do poprawy oferty przewozowej na WWK.
Poniżej pociągi Spółki KM odwołane w całej relacji:
– nr 19305 relacji Warszawa Targówek (04:49) – Grodzisk Mazowiecki (05:29)
– nr 91306 relacji Grodzisk Mazowiecki (06:20) – Warszawa Zachodnia (06:54)
– nr 19373 relacji Warszawa Zachodnia (06:43) – Żyrardów (07:34)
– nr 19309 relacji Warszawa Zachodnia (07:09) – Grodzisk Mazowiecki (07:41)
– nr 91308 relacji Grodzisk Mazowiecki (07:22) – Warszawa Główna (07:58)
– nr 19311 relacji Warszawa Główna (08:10) – Grodzisk Mazowiecki (08:49)
– nr 99261 relacji Warszawa Główna (08:48) – Grodzisk Mazowiecki (09:27)
– nr 99252 relacji Grodzisk Mazowiecki (12:13) – Warszawa Główna (12:47)
– nr 91318 relacji Grodzisk Mazowiecki (17:03) – Warszawa Główna (17:42)
– nr 19270 relacji Grodzisk Mazowiecki (19:05) – Warszawa Wschodnia (19:54)
Przywrócone zostanie kursowanie pociągów:
– nr 91304 relacji Grodzisk Mazowiecki (05:59) – Warszawa Zachodnia (06:32)
– nr 91316 relacji Grodzisk Mazowiecki (16:04) – Pruszków (16:17)
– nr 99269 relacji Pruszków (16:29) – Grodzisk Mazowiecki (16:42)
Dodatkowo pociąg nr 91372 relacji Grodzisk Mazowiecki (08:00) – Warszawa Główna (08:34) zostanie skierowany do stacji Warszawa Gdańska, z pominięciem odcinka Pruszków – Warszawa Gdańska. Pociąg nie obsłuży stacji: Piastów, Warszawa Ursus Niedźwiadek, Warszawa Ursus, Warszawa Włochy, Warszawa Zachodnia oraz Warszawa Główna.
Pociąg nr 19266 relacji Warszawa Główna (14:57) – Grodzisk Mazowiecki (15:39) zostanie uruchomiony od stacji Warszawa Gdańska. Pociąg nie obsłuży stacji: Warszawa Główna, Warszawa Zachodnia, Warszawa Włochy, Warszawa Ursus, Warszawa Ursus Niedźwiadek oraz Piastów.
W skróconej relacji uruchomione zostaną pociągi:
– nr 91906/7 relacji Góra Kalwaria (07:24) – Warszawa Gdańska (08:25) zakończy bieg na stacji Piaseczno
– nr 91910/1 relacji Góra Kalwaria (10:53) – Warszawa Gdańska (11:53) zakończy bieg na stacji Piaseczno
– nr 19611 relacji rel. Warszawa Zachodnia (14:12) – Nasielsk (15:16) nie zrealizuje przejazdu na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska, zostanie uruchomiony od stacji Warszawa Gdańska
– nr 19916 relacji Warszawa Gdańska (14:03) – Góra Kalwaria (15:06) nie zrealizuje przejazdu na odcinku Warszawa Gdańska – Piaseczno, zostanie uruchomiony od stacji Piaseczno
– nr 91916 relacji Góra Kalwaria (15:36) – Warszawa Gdańska (16:48) zakończy bieg na stacji Piaseczno
– nr 19920 relacji Warszawa Gdańska (16:04) – Góra Kalwaria (17:08) nie zrealizuje przejazdu na odcinku Warszawa Gdańska – Piaseczno, zostanie uruchomiony od stacji Piaseczno
– nr 19922 relacji Warszawa Gdańska (17:09) – Góra Kalwaria (18:11) nie zrealizuje przejazdu na odcinku Warszawa Gdańska – Piaseczno, zostanie uruchomiony od stacji Piaseczno
– nr 19325 relacji Warszawa Główna (18:01) – Grodzisk Mazowiecki (18:40) nie zrealizuje przejazdu na odcinku Warszawa Główna – Pruszków, zostanie uruchomiony od stacji Pruszków po skomunikowaniu z pociągiem SKM nr 97251.
Zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe odwołał 16. pociągów KM, a w przypadku 7. skrócił ich relację. PKP PLK S.A. podjęła tę decyzję arbitralnie, mimo wyraźnego sprzeciwu ze strony KM.
W związku z powyższym, od dziś – 15 marca do 17 marca 2023 r. niżej wymienione pociągi Spółki KM są odwołane w całej relacji:
- nr 19305 relacji Warszawa Targówek (04:49) – Grodzisk Mazowiecki (05:29)
- nr 91304 relacji Grodzisk Mazowiecki (05:59) – Warszawa Zachodnia (06:32)
- nr 91306 relacji Grodzisk Mazowiecki (06:20) – Warszawa Zachodnia (06:54)
- nr 19373 relacji Warszawa Zachodnia (06:43) – Żyrardów (07:34)
- nr 19309 relacji Warszawa Zachodnia (07:09) – Grodzisk Mazowiecki (07:41)
- nr 91308 relacji Grodzisk Mazowiecki (07:22) – Warszawa Główna (07:58)
- nr 91372 relacji Grodzisk Mazowiecki (08:00) – Warszawa Główna (08:34)
- nr 19311 relacji Warszawa Główna (08:10) – Grodzisk Mazowiecki (08:49)
- nr 99261 relacji Warszawa Główna (08:48) – Grodzisk Mazowiecki (09:27)
- nr 99252 relacji Grodzisk Mazowiecki (12:13) – Warszawa Główna (12:47)
- nr 19266 relacji Warszawa Główna (14:57) – Grodzisk Mazowiecki (15:39)
- nr 91316 relacji Grodzisk Mazowiecki (16:04) – Pruszków (16:17)
- nr 99269 relacji Pruszków (16:29) – Grodzisk Mazowiecki (16:42)
- nr 91318 relacji Grodzisk Mazowiecki (17:03) – Warszawa Główna (17:42)
- nr 19325 relacji Warszawa Główna (18:01) – Grodzisk Mazowiecki (18:40)
- nr 19270 relacji Grodzisk Mazowiecki (19:05) – Warszawa Wschodnia (19:54)
W skróconej relacji kursują następujące pociągi:
- nr 91906/7 relacji Góra Kalwaria (07:24) – Warszawa Gdańska (08:25) zakończy bieg na stacji Piaseczno
- nr 91910/1 relacji Góra Kalwaria (10:53) – Warszawa Gdańska (11:53) zakończy bieg na stacji Piaseczno
- nr 19611 relacji rel. Warszawa Zachodnia (14:12) – Nasielsk (15:16) nie zrealizuje przejazdu na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska, zostanie uruchomiony od stacji Warszawa Gdańska
- nr 19916 relacji Warszawa Gdańska (14:03) – Góra Kalwaria (15:06) nie zrealizuje przejazdu na odcinku Warszawa Gdańska – Piaseczno, zostanie uruchomiony od stacji Piaseczno
- nr 91916 relacji Góra Kalwaria (15:36) – Warszawa Gdańska (16:48) zakończy bieg na stacji Piaseczno
- nr 19920 relacji Warszawa Gdańska (16:04) – Góra Kalwaria (17:08) nie zrealizuje przejazdu na odcinku Warszawa Gdańska – Piaseczno, zostanie uruchomiony od stacji Piaseczno
- nr 19922 relacji Warszawa Gdańska (17:09) – Góra Kalwaria (18:11) nie zrealizuje przejazdu na odcinku Warszawa Gdańska – Piaseczno, zostanie uruchomiony od stacji Piaseczno