W niedzielę w Porcie Gdynia pojawił się niezwykły gość.
To częściowo napędzany wiatrem masowiec MV Pyxis Ocean. Wizyta jest nieprzypadkowa, bo gdyński port jest liderem działań w kierunku dekarbonizacji transportu morskiego.
Blisko 230-metrowy masowiec wykorzystuje technologię WindWings. Blisko 40-metrowe składane w formule żagli „skrzydła” wykonano ze stali i kompozytu, co pozwala zaoszczędzić do 30% paliwa, w zależności od wiatru i warunków na morzu.
Kiedy rok temu Cargill, Mitsubishi Corporation, BAR Technologies (BAR Tech) i Yara Marine Technologies (Yara Marine) ogłosiły, że statek Pyxis Ocean należący do Mitsubishi Corporation będzie pierwszym statkiem, który przejdzie instalację i wdrożenie pionierskiej technologii napędu wiatrowego firmy BAR Tech WindWings, wydawało się to bardzo pionierskie i odległe. Dziś efekt tych działań można podziwiać na nabrzeżu HES Gdynia Bulk Terminal.
Wykorzystanie energii wiatru we frachcie to świeży temat. Wspomniany masowiec MV Pyxis Ocean to jedna z niewielu jednostek handlowych, które moc wiatru wykorzystują do obniżenia zużycia paliwa. W sierpniu tego roku masowiec uzbrojony w żagle wyruszył w dziewiczy rejs.
W porcie jednocześnie realizowanych jest wiele inicjatyw proekologicznych. W ostatnich latach Port Gdynia dokonał znaczących inwestycji, między innymi w nowoczesny system zarządzania odpadami związanymi z działalnością statków. W ramach priorytetów związanych z ochroną środowiska, podejmuje się istotne kroki, takie jak zabezpieczanie akwenów portowych przed rozprzestrzenianiem się zanieczyszczeń olejowych oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań związanych z alternatywnymi źródłami energii, mających na celu obniżenie emisji dwutlenku węgla w czasie postoju statków na nabrzeżach. Przykładem takiego podejścia jest wyposażenie nowego Publicznego Terminalu Promowego na Nabrzeżu Polskim w technologię on-shore power supply, która umożliwia zasilanie promów energią elektryczną z lądu w trakcie ich postoju.
– Kolejnym elementem, bardzo ważnym dla środowiska, jest monitoring hałasu i zanieczyszczeń. Żeby szybko zareagować trzeba mieć informację o tym, co się dzieje w naszym środowisku. W związku z tym w Porcie Gdynia jest bardzo szeroki system monitoringu środowiska – opisuje Katarzyna Hlebowicz-Wojciechowska, zastępca dyrektora. ds. rozwoju w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia. – Całodobowy i permanentny w zasadzie monitoring hałasu i emisji pyłów do powietrza jest prowadzony na terenie portu od czterech lat. Jego wyniki są dostępne dla społeczeństwa na naszej stronie internetowej – dodaje.
Zawinięcie tej niezwykłej jednostki do Portu Gdynia ma szczególne znaczenie, bo gdyński hub jest liderem działań w kierunku dekarbonizacji gospodarki morskiej. Zielone inicjatywy już zyskały uznanie, a Port Gdynia nie spoczywa na laurach. Razem można zdziałać więcej, dlatego gdyński port promuje zielone działania. W ubiegłym roku na linie obsługujące przewozy promowe na trasie Polska-Szwecja wprowadzono promy typu e-flexer, które wydajne energetycznie dzięki swojej optymalnej konstrukcji. Cumują przy nowoczesnych nabrzeżach nowego publicznego terminalu promowego, największej inwestycji w gdyńskim porcie od prawie pół wieku, za którą Port Gdynia uhonorowano m.in. Złotą Kaczką i nagrodą „Czas Gdyni”. Z nowoczesnej infrastruktury i terminali gdyńskiego portu korzystają najwięksi światowi i europejscy operatorzy żeglugowi, wśród których postulat dekarbonizacji i zielonej transformacji gospodarki morskiej zyskuje coraz większą popularność.
Port Gdynia należy do grona największych portów w regionie Morza Bałtyckiego, a także jest ważnym węzłem transportowym w sieci bazowej TEN-T, której priorytetem jest m.in. propagowanie stosowania alternatywnych – w szczególności bezemisyjnych lub niskoemisyjnych – źródeł energii i układów napędowych.
Port Gdyni jako port przyjazny dla środowiska naturalnego, ze względu na liczne inicjatywy związane z ochroną środowiska, zrównoważonym rozwojem i stosowaniem ekologicznych technologii w działalności portowej często określany mianem #greenportu. To ważny krok w kierunku budowy bardziej przyjaznej dla środowiska przyszłości.
(Port Gdynia, UMG)