CIEKAWOSTKILOTNICZE NEWSY

Łukasz Czepiela wylądował samolotem na… molo w Sopocie! [ZDJĘCIA][WIDEO]

Lądowanie Łukasza Czepieli na molo w Sopocie w liczbach

24 kwietnia Łukasz Czepiela, jeden z najlepszych na świecie pilotów wyścigowych, wylądował na słynnym, zabytkowym molo w Sopocie.

Łukasz Czepiela wylądował na molo w Sopocie (fot. Paweł Truchan/Red Bull Content Pool)

Spektakularne wydarzenie było pokazem niezwykłych umiejętności polskiego pilota i symbolicznie otworzyło sezon na najdłuższym drewnianym molo w Europie.

WIDEO POKAZUJĄCE SPEKTAKULARNE LĄDOWANIE NA MOLO


Łukasz Czepiela do tego wyzwania przygotowywał się przez wiele miesięcy. Nawet dla tak doświadczonego pilota, na co dzień kapitana samolotów pasażerskich, który jest jednocześnie mistrzem świata w podniebnych wyścigach Red Bull Air Race w klasie Challenger, tego typu lądowanie nie było łatwe. Choć najdłuższy w Europie drewniany pomost ma długość ponad 511 metrów, w praktyce sprowadzenie maszyny na molo trzeba było przeprowadzić na odcinku 100 metrów. Jednak największym wyzwaniem było zmieszczenie się na wąskim „pasie”. Rozpiętość skrzydeł maszyny, którą lądował, liczy 10,5 metra – niemal tyle, ile wynosi szerokość mola mierzona pomiędzy jego barierkami.

Łukasz Czepiela wylądował na molo w Sopocie (fot. Lukasz Nazdraczew/Red Bull Content Pool)

Samolot, którym Łukasz wylądował na molo to Carbon Cub EX2- maszyna zaliczana do kategorii STOL (z ang. Short Take Off & Landing), pozwalająca pilotowi o odpowiednich umiejętnościach na lądowanie i start na bardzo krótkim dystansie, również w trudnych warunkach, a dzięki specjalnemu zawieszeniu – praktycznie na dowolnej nawierzchni. W Sopocie prędkość przy zetknięciu Cuba z podłożem wynosiła około 30 węzłów (55 km/h). Aby lądowanie w ogóle było możliwe, w zbiornikach maszyny znajdowała się minimalną ilość paliwa. Statek powietrzny wraz z pilotem ważył około 455 kg.

– Od kilku miesięcy przygotowywałem się do tego projektu. Trenowałem na różnych lotniskach i cieszę się, że projekt tak fajnie się udał – powiedział Łukasz Czepiela.

Łukasz Czepiela wylądował na molo w Sopocie (fot. Lukasz Nazdraczew/Red Bull Content Pool)

Lądowanie nie było zagrożeniem dla konstrukcji wizytówki Sopotu, która powstała w latach 20. XIX wieku. Nacisk wywierany przez koła samolotu na deski najdłuższego i najstarszego tego typu obiektu w Europie, był wielokrotnie niższy niż nacisk wywierany przez damskie buty na wysokim obcasie. Wszystko dzięki niewielkiej masie samolotu, jak i specjalnym, stosowanym do lądowania w trudnych miejscach oponom, które bardziej przypominają balony niż typowe koła samolotu.

Umiejętności Łukasza pozwalają na bezpiecznie przeprowadzanie tego rodzaju manewrów. W zawodach Red Bull Air Race na każdym okrążeniu toru Czepiela przelatuje pomiędzy pylonami rozstawionymi niewiele szerzej niż wynosi rozpiętość skrzydeł wyścigowego samolotu. Fanów zachwyca podczas pokazów lotniczych odbywających się w całej Polsce, podczas których prezentuje akrobacje za sterami piekielnie mocnego Edge’a 540.

Łukasz Czepiela wylądował na molo w Sopocie (fot. Kin Marcin/Red Bull Content Pool)

Lądowanie Łukasza Czepieli na molo w Sopocie w liczbach:

samolot: Carbon Cub EX2
prędkość lotu: 185 kph = 100 knots
szerokość samolotu: 10,5 m
waga samolotu: 455 kg
szerokość molo: 10,5 m
prędkość lądowania: 55 kph = 30 knots
długość lądowania: 100 m

Łukasz Czepiela wylądował na molo w Sopocie (fot. Kin Marcin/Red Bull Content Pool)

(org.)

Tagi
Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

avatar
Close