Lotnisko Chopina. Pytania i odpowiedzi ws. szybkiego paszportu tymczasowego

Warszawa

Długi weekend – planujesz wylot za granicę, ale masz problem z dokumentem tożsamości?

Szybki paszport na Lotnisku Chopina uratuje twój wyjazd. Usługa oferowana przez MSWiA pozwala obywatelom Polski wyrobić w nagłej sytuacji paszport tymczasowy w 20 minut. We współpracy z Lotniskiem Chopina, przygotowaliśmy najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi, które pomogą rozwiać wątpliwości.

Szybki paszport tymczasowy może uratować wyjazd

Wyjazdy zagraniczne – służbowe czy turystyczne – wymagają posiadania ze sobą ważnego dokumentu tożsamości. Zdarza się jednak, że nasz dokument został zgubiony, czy uszkodzony lub po prostu zapomnieliśmy go w drodze na lotnisko. W takich sytuacjach, można znaleźć pomoc w punkcie paszportowym MSWiA na Lotnisku Chopina w Warszawie. 
 
Usługa wyrabiania szybkich paszportów tymczasowych cieszy się szczególną popularnością w okresie wakacyjnym, kiedy podróżnych jest znacznie więcej. Od otwarcia punktu w kwietniu 2023 r., wydaliśmy już ponad 16 tys. paszportów tymczasowych. 

Punkt paszportowy na Lotnisku Chopina w Warszawie

Paszport tymczasowy można wyrobić w punkcie na Lotnisku Chopina w Warszawie. Przy złożeniu wniosku należy okazać ważny bilet lotniczy. Na miejscu pracownik punktu sprawdza tożsamość osoby, która ubiega się o taki paszport. Wykonywane jest też zdjęcie niezbędne do wyrobienia dokumentu. 
 
Paszport tymczasowy jest ważny tylko przez określony czas (maksymalnie przez 365 dni), w zależności od indywidualnej sytuacji. Dzięki działającemu od 2022 r. Rejestrowi Dokumentów Paszportowych wniosek o wydanie paszportu tymczasowego jest generowany elektronicznie, a następnie podpisywany na urządzeniu do składania podpisu.
 
Paszport tymczasowy jest wyrabiany w sytuacji, gdy podróżny zgubi/zapomni paszportu lub dowodu osobistego, albo zostanie okradziony. W przypadku wyrobienia takiego dokumentu dla dzieci, niezbędna jest zgoda obojga rodziców.
 
Punkt paszportowy znajduje się na poziomie odlotów w strefie ogólnodostępnej Terminalu A Lotniska Chopina w Warszawie. Punkt czynny jest od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00-20:00. W punkcie znajduje się także Info Kiosk, w którym można zapoznać się ze wszystkimi informacjami na temat paszportu tymczasowego.

Paszport tymczasowy – najważniejsze informacje

Uzyskanie paszportu tymczasowego w punkcie na Lotnisku Chopina w Warszawie jest możliwe w następujących sytuacjach, jeśli:

Opłata za wyrobienie paszportu tymczasowego wynosi 30 zł. Płatność odbywa się wyłącznie kartą płatniczą w punkcie na Lotnisku Chopina w Warszawie.

Najczęstsze pytania i odpowiedzi (Q&A) dotyczące punktu paszportowego na Lotnisku Chopina

Nie. W imieniu osoby małoletniej, wniosek o wydanie paszportu tymczasowego może złożyć matka, ojciec, opiekun prawny lub kurator. Wymagana jest zgoda obojga rodziców na wydanie paszportu tymczasowego.

Możliwość samodzielnego złożenia wniosku o wydanie paszportu tymczasowego dotyczy osób, które ukończyły 18. rok życia.

Tak, pod warunkiem, że dziecko posiadało wcześniej dokument tożsamości z numerem PESEL (paszport lub dowód osobisty).

Tak, wyrobienie paszportu tymczasowego jest możliwe również w sytuacji, kiedy wylot zaplanowany jest z innego lotniska w kraju.

W punkcie na Lotnisku Chopina można otrzymać paszport tymczasowy nie wcześniej niż dwa dni robocze przed zaplanowaną datą wylotu. W tej sytuacji, wniosek można złożyć w czwartek lub piątek (o ile, nie są to dni ustawowo wolne od pracy).

Nie. W punkcie na Lotnisku Chopina można otrzymać paszport tymczasowy nie wcześniej niż dwa dni robocze przed zaplanowaną datą wylotu.

Do wydania paszportu tymczasowego na Lotnisku Chopina nie jest wymagany adres zameldowania. Konieczne jest jednak wskazanie adresu do korespondencji.

W punkcie na Lotnisku Chopina dostępna jest płatność wyłącznie kartą z uwagi na bezpieczeństwo obrotu środkami finansowymi.

Tak. W punkcie na Lotnisku Chopina nie jest nadawany numer PESEL.

Tak, pod warunkiem posiadania wcześniej polskiego dokumentu tożsamości zawierającego numer PESEL (paszport lub dowód osobisty) oraz potwierdzenia wszystkich niezbędnych danych do wydania paszportu tymczasowego.

Okres ważności paszportu tymczasowego jest dostosowywany do indywidualnych okoliczności, tj. do długości planowanego pobytu za granicą.

 
Tak. Paszport tymczasowy umożliwia wjazd na terytorium Turcji. Przed każdą podróżą zachęcamy jednak do zapoznania się z informacjami zamieszczonymi w portalu dla podróżujących.

Nie.

Tak, pod warunkiem potwierdzenia wszystkich niezbędnych danych do wydania paszportu tymczasowego.

Tak, pod warunkiem posiadania uprzednio dokumentu tożsamości zawierającego numer PESEL (paszport lub dowód osobisty) oraz potwierdzenia wszystkich niezbędnych danych do wydania paszportu tymczasowego.

Tak, jeżeli informacja o gotowości paszportu do odbioru  pojawiła się przed samym wylotem. W przeciwnym razie, należy odebrać gotowy dokument w urzędzie.

Tak. W tej sytuacji, w punkcie na Lotnisku Chopina może zostać wydany paszport tymczasowy z terminem ważności umożliwiającym zrealizowanie zaplanowanej podróży.

Nie.

Nie. Wniosek o wydanie paszportu tymczasowego na Lotnisku Chopina można złożyć nie wcześniej niż dwa dni robocze przed zaplanowaną datą wylotu.

Opłata za wydanie paszportu tymczasowego na Lotnisku Chopina wynosi 30 zł.

Zdjęcie do paszportu tymczasowego może zostać wykonane w punkcie wydawania paszportów tymczasowych na Lotnisku Chopina.

Punkt wydawania paszportów tymczasowych na Lotnisku Chopina Warszawa jest czynny w dni robocze (od poniedziałku do piątku) w godzinach 8:00-20:00.

Nie.

Nie. Możliwość ponownego otrzymania paszportu tymczasowego na Lotnisku Chopina dotyczy wyłącznie sytuacji, w których osoba po wydaniu dla niej paszportu tymczasowego, uzyskała w późniejszym terminie paszport biometryczny, ale przed zaplanowaną kolejną podróżą, dokument ten został uszkodzony / zniszczony lub utracony.

Dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport) traci ważność z dniem następującym po upływie 120 dni od dnia dokonania w rejestrze PESEL zmiany danych zawartych w dokumencie tożsamości. W tym okresie, dopuszczalne jest posługiwanie się dokumentem zawierającym poprzednie nazwisko.