Listopadowe zmiany w rozkładzie jazdy pociągów

Kolej w Polsce. Od 7 listopada korekta rozkładu jazdy pociągów

Przed nami ostatnia korekta obowiązującego rocznego rozkładu jazdy.

Zmiany wejdą w życie w niedzielę 7 listopada 2021 roku i będą obowiązywać do 11 grudnia br. Warszawę
z Poznaniem połączy nowa para pociągów, a
wszystkie dzienne pociągi łączące Radom z Warszawą pojadą najkrótszą i najszybszą trasą.

W okresie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy 2020/2021 zarządca infrastruktury kolejowej przewidział pięć korekt, których zadaniem jest zapewnienie optymalnego kursowania pociągów na liniach kolejowych, na których będą prowadzone prace modernizacyjne. 7 listopada br. wejdzie w życie ostatnia z nich.

Dodatkowe połączenie Poznania i Warszawy

Pociąg EIC Lech zapewni dodatkową możliwość porannego dojazdu z Poznania do Warszawy (od 8 listopada) oraz popołudniowego powrotu ze stolicy (od 7 listopada). Skład będzie wyruszać o godzinie 7:00 ze stacji Poznań Główny i po 3 godzinach dotrze do Warszawy Centralnej. W drogę powrotną pociąg będzie startować o 17:38, docierając do stolicy Wielkopolski o 20:38. Będzie to jedno z najszybszych połączeń na tej trasie.

Krótsza podróż z Radomia do Warszawy

Pod koniec sierpnia br. otwarta została zmodernizowana linia nr 8 na odcinku Warka – Radom,  dzięki czemu część pociągów wróciła na najkrótszą trasę między Warszawą a Radomiem. Dzięki kolejnym zmianom na linii nr 8 dołączą do nich składy IC San relacji Warszawa – Przemyśl – Warszawa i TLK Nida relacji Warszawa – Kielce – Warszawa, kursując od 7 listopada przez Warszawę Służewiec, Piaseczno i Warkę. Dzięki temu wszystkie dzienne pociągi łączące Radom z Warszawą pojadą najkrótszą i zarazem najszybszą trasą.

Zmiany w różnych częściach Polski

Trwają prace na linii nr 2, przez co kursujące z i do Terespola pociągi IC Niemcewicz i IC Starzyński będą mieć od 29 listopada skróconą relację do trasy Warszawa – Łuków – Warszawa. Dojazd do stacji Międzyrzec Podlaski, Biała Podlaska, Chotyłów, Małaszewicze, Terespol zapewnią autobusy komunikacji zastępczej.

Ze względu na kolejny etap prac na Łódzkim Węźle Kolejowym i prowadzone w nocy prace na linii nr 14,  pociąg IC Karkonosze będzie kursować zmienioną trasą na odcinku Łódź – Wrocław. Z Łodzi Fabrycznej do Wrocławia pociąg pojedzie przez Piotrków Trybunalski, Radomsko, Częstochowę, Lubliniec, Opole i Brzeg. Zaś w kierunku Łodzi trasa od Opola będzie przebiegać przez Gliwice, Zabrze, Chorzów Batory, Katowice, Zawiercie, Częstochowę i dalej do Łodzi Fabrycznej.

Kontynuacja przyjętych rozwiązań

Ze względu na utrzymanie podobnego zakresu prac inwestycyjnych prowadzonych na liniach kolejowych kontynuowane będą niektóre rozwiązania wprowadzone 29 sierpnia br. Nadal połączone będą relacje wybranych pociągów. Dotyczy to m.in. pociągów pomiędzy Warszawą i Bydgoszczą kursujących trasą zmienioną przez Iławę Główną oraz składów kursujących pomiędzy Warszawą a Lublinem, które będą połączone z wybranymi pociągami do/z Łodzi Fabrycznej lub do Wrocławia. Połączone relacje pociągów zwiększają możliwość bezpośrednich podróży.

Trzy pociągi kursujące z i do Gdyni, łączące Bydgoszcz z Łodzią – TLK Doker, IC Hutnik, IC Sukiennice nadal będą jeździć przez Pabianice. W związku trwającymi pracami na linii  nr 3 na odcinku Kutno – Łowicz Główny, kursujący z i do Łodzi pociąg TLK Kociewie w dalszym ciągu będzie mieć skróconą relację do trasy Gdynia – Włocławek – Gdynia.

Stacja Warszawa Gdańska – rozkład jazdy (fot. Karol Jakubowski/PKP)

W niedzielę korekta rozkładu jazdy pociągów – PLK

7 listopada zostanie wprowadzona ostatnia w tym roku korekta rozkładu jazdy pociągów. Mieszkańcy Krakowa wyruszą w podroż z nowych przystanków – Kraków Swoszowice i Kraków Złocień. Powrócą pociągi na trasie Kraków Bonarka – Bielsko Biała. Na Mazowszu będzie lepsza oferta połączeń w relacjach Warszawa – Radom.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i przewoźnicy wspólnie opracowali ofertę połączeń dla podróżnych, która będzie obowiązywała od 7 listopada do 11 grudnia. Zmiana rozkładu umożliwia codzienne kursowanie kilku tysięcy pociągów pasażerskich i towarowych oraz prowadzenie inwestycji na torach. Zarządca infrastruktury kontynuuje realizację projektów z Krajowego Programu Kolejowego o wartości prawie 77 mld zł.

Lepszy dostęp do kolei w Krakowie

Nowe przystanki Kraków Swoszowice na trasie w kierunku Skawiny i Kraków Złocień na linii w kierunku Tarnowa ułatwią codzienne podróże do pracy i szkoły. To kolejne nowe miejsca dostępu do kolei w stolicy Małopolski zapewnione przez PLK w bieżącym roku. Od czerwca podróżni korzystają z przystanku Kraków Opatkowice.

Lepsze połączenia kolejowe

Na kolejowych szlakach korekta pozwala po zakończeniu robót i przejście wykonawców do kolejnych prac. Na trasie Kraków Bonarka – Bielsko- Biała powrócą bezpośrednie połączenia kolejowe. Wcześniej ze względu na szeroki zakres robót była zastępcza komunikacja autobusowa. Podróżni skorzystają z nowego peronu w Barwałdzie Średnim. W październiku oddano do użytku nowe perony na trasie Poznań – Szczecin w miejscowościach Pęckowo i Wronki. Do zmodernizowanych peronów w Lesznie dołączył dodatkowy nowy peron, a drogę na pociąg ułatwiło rozbudowane przejście podziemne na stacji.

Efekty przebudowy trasy z Warszawy do Radomia pozwalają na lepsze podróże. Od sierpnia br. pociągi jeżdżą już na całej trasie po dwóch torach. Możliwe jest uruchamianie większej liczby połączeń dalekobieżnych najkrótszą trasą przez Radom. Dzięki modernizacji składy IC San relacji Warszawa – Przemyśl – Warszawa i TLK Nida relacji Warszawa – Kielce – Warszawa, od 7 listopada pojadą w obu kierunkach przez Warszawę Służewiec, Piaseczno i Warkę. Czas przejazdu pociągu San z Warszawy Wschodniej do Przemyśla Głównego będzie o 39 min krótszy.

Exit mobile version