Kraków. Wszystkie tramwaje NGT6 z klimatyzacją. Testy autobusu wodorowego

Nowe naklejki z numerami bocznymi autobusów i tramwajów

Krakowski przewoźnik przygotowuje się do zakończenia procesu montowania systemów chłodzących w 50 wagonach NGT6 Bombardiera, które nie były w nią fabrycznie wyposażone.

Obecnie spośród 50 wagonów NGT6 – 32 ma już taką klimatyzację zamontowaną. Do końca roku plany MPK SA w Krakowie zakładają, że systemy do schładzania zostaną zamontowane w kolejnych czterech wagonach. Będzie ich więc w sumie 36.

Jednocześnie MPK SA w Krakowie ogłosiło przetarg, który sprawi, że w 2025 roku systemy chłodzące przestrzeń pasażerską będą już zamontowane w każdym wagonie Bombardiera. W ramach tego postępowania MPK SA w Krakowie oczekuje dostawy w sumie 14 kompletnych systemów do schładzania powietrza w przestrzeni pasażerskiej w wagonach NGT6 (12 w ramach zamówienia podstawowego i 2 w ramach opcji dodatkowej). Będą one montowane w przyszłym roku w 14 ostatnich wagonach NGT6, które ich nie posiadają. To odpowiedzieć na oczekiwanie pasażerów, którzy korzystają z komunikacji miejskiej i wskazują klimatyzację, jako jeden z najważniejszych elementów wyposażenia tramwajów i autobusów.

Proces wyposażania najstarszych wagonów Bombardiera z niską podłogą w klimatyzację rozpoczął się w 2020 roku. Montażem urządzeń zajmuje się Stacja Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie. Dzięki tej inicjatywie MPK SA oraz zakupom nowych tramwajów, cały czas zwiększa się liczba klimatyzowanych pojazdów w Krakowie. Obecnie jest to już ok. 85 proc. tramwajów. Warto wiedzieć, że już od 6 lat w klimatyzację wyposażone są wszystkie autobusy krakowskiego przewoźnika.

Autobus wodorowy Sancity 12 LFH (fot. MPK SA w Krakowie)

Kolejne testy autobusu wodorowego na ulicach Krakowa

Do floty krakowskiego MPK po raz kolejny dołączył autobus wodorowy Sancity 12 LFH, który został wyprodukowany przez firmę Autosan. Pojazd będzie testowany do końca roku, m.in. na trasie linii nr 143 („Podgórze SKA” – „Kokotów SKA”).

Pojazd tej marki był już testowany w Krakowie wcześniej. Jego powrót do Krakowa oznacza, że mieszkańcy mają obecnie do dyspozycji dwa zasilane wodorem autobusy (cały czas bowiem trwają testy autobusu marki Solaris).

Testy autobusów wodorowych to element przygotowania do zakupu pojazdów z takim właśnie napędem. MPK SA złożyło już wniosek o dofinansowanie zakupu 10 autobusów zasilanych wodorem.

Wodorowy Autosan ma 12 metrów i jednocześnie może nim podróżować ponad 80 osób. Autobus jest wyposażony w ogniowo wodorowe o mocy 70 kW oraz cztery butle, w których w sumie może się zmieścić do 31 kg wodoru. To daje możliwość przejechania na jednym ładowaniu do ok. 400 km. Wodór jest magazynowany na dachu autobusu w nowoczesnych zbiornikach kompozytowych, które charakteryzują się bardzo dużą wytrzymałością i szczelnością.

Autobus jest całkowicie bezemisyjny, a jedyną substancją wydzielaną podczas jazdy jest woda lub para wodna. Oczywiście pojazd jest niskopodłogowy, dostosowany do przewozu osób poruszających się na wózkach. Posiada klimatyzację, monitoring i system informacji pasażerskiej.

Nowe naklejki z numerami bocznymi autobusów i tramwajów (fot. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie)

Nowe naklejki z numerami bocznymi autobusów i tramwajów

Wszyscy pasażerowie korzystający z aplikacji mobilnych do zakupu biletu od dwóch lat wpisują numer boczny pojazdu. Działanie to było spowodowane występującymi nadużyciami przez niektórych pasażerów, którzy nie chcieli opłacać swojego przejazdu. Nowy system zadziałał, natomiast zostanie zaktualizowany o dodatkowe funkcje na wnioski pasażerów.

Dwa lata temu została uruchomiona wirtualna hurtownia biletów, która cały czas jest rozbudowywana o nowe funkcjonalności. Działanie hurtowni polega m.in. na sprzedaży biletów KMK w czasie rzeczywistym, różnymi kanałami sprzedaży np. poprzez aplikacje. System również pozwala kontrolerom biletów na zablokowanie możliwości zakupu biletów w konkretnym pojeździe, po rozpoczęciu kontroli biletów.

W rezultacie – od wprowadzenia tych rozwiązań – sprzedaż biletów do kasowania poprzez aplikacje znacznie wzrosła. W 2019 r. sprzedano 6 742 244 biletów za łączną kwotę ponad 20 mln zł (20 322 013,56 zł), dane z 2023 roku (po wprowadzeniu systemu zabezpieczającego) pokazują znaczny wzrost – sprzedano 27 236 275 biletów na łączną kwotę prawie 100 mln zł (99 548 424,99 zł).

Przez cały ten czas ZTP zbierało uwagi pasażerów. Najważniejszymi dwoma punktami, zgłaszanymi przez mieszkańców było inne niż dotychczas usytuowanie naklejek z numerami bocznymi. Do tej pory naklejki były nad każdym kasownikiem i pojawiały się głosy, że pasażerowie wchodząc do pojazdu, nie mogli zlokalizować numeru bocznego pojazdu. Dlatego do 19 października we wszystkich pojazdach KMK zostaną naklejone nowe, zaktualizowane naklejki, które zostaną bardziej rozproszone w pojeździe, a tym samym bardziej dostępne dla pasażerów.

Aktualizacja polega również na wprowadzeniu kodu QR na naklejce. Pasażer będzie mógł już w drodze z przystanku do pojazdu zaznaczyć odpowiedni dla siebie bilet, a natychmiast po wejściu do pojazdu będzie mógł zeskanować kod QR, który uzupełni numer boczny pojazdu, przyśpieszając tym samym procedurę zakupu biletu.
(UMK)

Exit mobile version