Koronawirus. PKP a rzeczywistość! Pasażerowie bez maseczek. Czy jest bezpiecznie w pociągach?

Komentarz PKP Intercity

PKP ciągle chwali się przestrzeganiem nakazów i obostrzeń związanych z pandemią Covid-19.

Rzeczywistość wcale nie musi być aż taka „różowa”.

Z naszych doświadczeń i informacji od czytelników nie jest tak jak pisze PKP. Zdarza się, że większość pasażerów w danym pociągu/składzie w ogóle nie mają założonych maseczek lub mają tylko zasłonięte usta. Co w tej sprawie robi PKP? Jak widać to raczej nic. Jakie mają prawa? Czy mogą wypraszać takie osoby? Czy wzywają policję, jeśli ktoś nie chce założyć maseczki?

Wg nich „PKP Intercity cały czas funkcjonuje w reżimie sanitarnym, dążącym do zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym i pracownikom spółki. Każdy skład przewoźnika jest dezynfekowany oraz czyszczony po zakończeniu przejazdu. Na pokładach pociągów przewoźnika pasażerowie mają obowiązek zakrywania ust i nosa.”

„Obowiązek” zakrywania ust i nosa to nie jest to samo co „nakaz”!

Zapytaliśmy przewoźnika o tę kwestię.

Oto komentarz, który otrzymaliśmy od PKP:

„PKP Intercity cały czas funkcjonuje w reżimie sanitarnym, dążącym do zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym i pracownikom spółki. Przewoźnik działa w oparciu o decyzje organów państwowych, które prowadzą i nadzorują działania związane z postępowaniem w trakcie pandemii oraz w ścisłej współpracy z nimi. Ponadto spółka pozostaje w stałym kontakcie z GIS, a także z właściwymi terytorialnie PSSE na terenie kraju. Na podstawie współpracy wdrażane były i nadal są zalecenia powyższych organów, które mają zapewnić bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia podróżnych i pracowników.

W komunikacji publicznej, a w tym w pociągach, obowiązuje zakrywanie ust i nosa. W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo – swoje oraz współpasażerów – PKP Intercity w komunikatach na pokładach pociągów przypomina o konieczności wypełniania tego obowiązku podczas trwania całej podróży. Wskazany obowiązek nie obejmuje dzieci do ukończenia 4 roku życia oraz osób nie mogących zakrywać nosa i ust ze względu na zaburzenia rozwojowe, psychiczne lub niepełnosprawność. Odkrycie ust i nosa jest również możliwe w przypadku spożywania posiłku w strefie gastronomicznej lub w obrębie zarezerwowanego miejsca. Komunikaty są wygłaszane przez kierownika pociągu po odjeździe składu z każdej stacji zatrzymania zaplanowanej w rozkładzie jazdy. Jednocześnie o obowiązku zasłaniania ust i nosa przypominają również drużyny konduktorskie podczas kontroli biletów. Nasi pracownicy działają w oparciu o decyzje organów państwowych, które prowadzą i nadzorują działania związane z postępowaniem w trakcie epidemii. Tym samym mogą oni przypominać podróżnym o zastosowaniu się do obowiązującego nakazu, a podejmowane działania mają charakter profilaktyczny. Jednocześnie mając na uwadze zakres wykonywanych w pociągu obowiązków, pracownicy drużyn konduktorskich nie są w stanie sprawować stałego, osobistego nadzoru nad każdym z podróżnych, a egzekucję stosowania się do tego przepisu mogą podjąć jedynie służby porządkowe podczas interwencji. Może do niej dojść w sytuacji wielokrotnego uchylania się od obowiązku zakrywania ust i nosa podczas podróży na wezwanie drużyny konduktorskiej, z wyłączeniem przypadków przewidzianych w przepisach. Od połowy czerwca do teraz odnotowaliśmy blisko 90 zdarzeń wymagających interwencji policji do pasażerów nierespektujących obowiązku zasłaniania ust i nosa w trakcie podróży.

PKP Intercity podejmuje również inne, liczne działania zapewniające bezpieczeństwo podróży. Każdy pociąg jest dezynfekowany i czyszczony po zakończeniu przejazdu. Kierownicy pociągów i konduktorzy są wyposażeni w środki ochrony indywidualnej i utrzymania higieny osobistej – maseczki i rękawiczki ochronne oraz żele do mycia i dezynfekcji rąk. Ich kontakt z podróżnymi podczas kontroli biletów odbywa się z zachowaniem bezpiecznego dystansu dzięki wykorzystaniu nowoczesnych terminali zbliżeniowych. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 7 sierpnia br. określającym limity dotyczące przewozu osób w poszczególnych środkach transportu obecnie pociągami PKP Intercity może podróżować tylu pasażerów ile jest miejsc siedzących w danym składzie. Z tego powodu 4 czerwca br. spółka wprowadziła obowiązkową rezerwację miejsc we wszystkich kategoriach pociągów dla wszystkich rodzajów biletów, m.in. jednorazowych czy okresowych. Przewoźnik sprzedaje obecnie bilety tylko z gwarancją miejsca do siedzenia, tym samym nie występują sytuacje przepełnień w pociągach przewoźnika. Niezależnie od tego na bieżąco monitorowana jest zajętość miejsc w składach i w razie konieczności podejmowane są decyzje o wzmocnieniach pociągów dodatkowymi wagonami. Od 18 września wdrożone zostały zmiany w algorytmie dotyczącym zasad przydzielania miejsc w systemie sprzedaży biletów PKP Intercity. Nowe rozwiązanie pozwoli na równomierne rozmieszczenie zarezerwowanych miejsc w wagonach.

Ponadto PKP Intercity przygotowało dla pasażerów specjalny poradnik, zawierający niezbędne informacje dot. podróżowania pociągami przewoźnika podczas epidemii. O zasadach obowiązujących w składach PKP Intercity można przeczytać pod linkiem: https://www.intercity.pl/pl/jak-podrozowac-z-pkp-intercity-podczas-epidemii-po radnik-pasazera.html”

Exit mobile version