Koronawirus COVID-19. Prawa pasażera: rezygnacja z podróży, odwołany lot i odszkodowania

Koronawirus COVID-19

Włochy to obecnie największe ognisko koronawirusa w Europie.

Zarówno Ministerstwo Zdrowia, jak i Główny Inspektorat Sanitarny odradzają podróże do tego kraju. Z powodu wysokiego ryzyka zakażenia, GIS zaleca by powstrzymać się również od wyjazdów do Chin, Korei Południowej, Iranu, Japonii, Tajlandii, Wietnamu, Singapuru i Tajwanu. Jakie prawa przysługują pasażerom, którzy wykupili bilety lotnicze do krajów zagrożonych koronawirusem i zdecydowali się zrezygnować z podróży?

Koronawirus COVID-19. Aktualne dane na świecie – zagrożone kraje, ilość zakażonych oraz ilość zgonów z powodu wirusa

Z powodu dużego ryzyka zarażenia koronawirusem, wiele linii lotniczych (np. PLL LOT, British Airways czy Air China) odwołało loty z Polski do Chin aż do 28 marca i zwraca pasażerom koszty biletów lub oferuje bezpłatną zmianę daty wylotu.

W przypadku innych krajów, gdzie wystąpiły ogniska zachorowań, np. we Włoszech, w prawie wszystkich liniach loty przebiegają zgodnie z rozkładem. Do tej pory jedynie Wizzair ograniczył częstotliwość lotów na poszczególnych trasach z Polski do Włoch w terminie od 10 marca do początku kwietnia, argumentując to jednak „niższym zainteresowaniem”. Żaden przewoźnik nie zawiesił lotów w tym kierunku, a wszystkie lotniska pozostają otwarte. Jeśli pasażer posiadający bilet do Włoch nie zdecyduje się na podróż, może zwrócić (o ile linia na to zezwala) lub przebukować bilet. W pierwszym przypadku ma jednak niskie szanse na zwrot należności, a w drugim musi się liczyć z poniesieniem dodatkowych kosztów za usługę zmiany daty wylotu. Wyjątkiem jest Air France – linia zwróci pieniądze za bilety lub umożliwi bezpłatną zmianę terminu wylotu pasażerom, którzy (niezależnie od taryfy w której zakupiono bilet) zrezygnują z podróży do miast leżących na północy Włoch. Mimo tej deklaracji, przewoźnik nie wprowadził cięć w siatce połączeń, a loty do Włoch przebiegają zgodnie z rozkładem.

W przypadku podróży tanimi liniami lub zakupu biletu w wyjątkowo atrakcyjnej cenie, bez możliwości zmiany terminu podróży, przebukowanie może się okazać nieopłacalne. Warto jednak pamiętać o przysługujących prawach.

Każda linia ma inną politykę postępowania, dlatego aby uzyskać ewentualny zwrot należy zapoznać się z zasadami określonymi w Ogólnych Warunkach Przewozu i regulaminie danej linii. Warto również skontaktować się bezpośrednio z przewoźnikiem.

Koronawirus a odwołany lot (fot. pras.)

KORONWAWIRUS A ODWOŁANY LOT – JAKIE SĄ TWOJE PRAWA?

W konsekwencji, linie lotnicze odwołują loty do wskazanych wyżej miejsc, bądź na bieżąco informują o rozwoju sytuacji bez podejmowania drastycznych kroków, co wówczas skutkuje tym, że sami decydujemy się nie lecieć. Czy w związku z tym możemy spodziewać się odszkodowania za odwołany lot?

PRAWA PASAŻERA W SYTUACJI ZAKŁÓCENIA LOTU PRZEZ WYBUCH EPIDEMII KORONAWIRUSA

1. Linia lotnicza odwołała mój lot w związku z wybuchem epidemii koronawirusa. Czy mam prawo do odszkodowania?

Wybuch epidemii jest sytuacją nadzwyczajną zwalniającą przewoźnika od wypłaty odszkodowania za odwołany lot w oparciu o Rozporządzenie (WE)261/2004, pasażerowie mają jednak prawo do zwrotu pieniędzy za bilet. W tym celu zalecamy bezpośredni kontakt z linią lotniczą.

2. Lot jest opóźniony z powodu problemu związanego z koronawirusem. Jakie są moje prawa?

W przypadku, gdy opóźnienie spowodowane jest wystąpieniem okoliczności nadzwyczajnych, które nie są zależne od linii lotniczej, odszkodowanie za lot nie przysługuje. Przeciwnie jest w sytuacji, gdy lot jest opóźniony ze względu na błąd operacyjny linii lotniczej, taki jaki brak samolotu, opóźnienie poprzedniego samolotu czy brak załogi. Wówczas pasażer jest uprawniony do rekompensaty pieniężnej w postaci nawet 600 €. Kwota zależy od długości lotu.

3. Linia lotnicza odmówiła mi wejścia na pokład, ponieważ jestem chory, ale nie jestem nosicielem koronawirusa. Czy mogę starać się o odszkodowanie?

Każdy przypadek powinien być oceniany indywidualnie. Jeżeli chory pasażer stwarza realne zagrożenie zdrowia dla reszty pasażerów i załogi, przewoźnik ma prawo odmówić wejścia na pokład, co tym samym wyłącza prawo do odszkodowania.

4. Chcę zrezygnować z rezerwacji lotu do miejsca zagrożonego koronawirusem. Czy stracę pieniądze wydane na bilet?

Zależne jest to od Ogólnych Warunków Przewozu i regulaminu danej linii lotniczej, a także dostępności bezpłatnej zmiany/zwrotu biletu z powodu aktualnego wybuchu epidemii. Koniecznie musisz zapoznać się z warunkami, które potwierdziłeś rezerwując bilet lotniczy, skontaktuj się również bezpośrednio z przewoźnikiem, aby dowiedzieć się czy linia lotnicza wprowadziła indywidualną politykę w związku z zagrożeniem epidemią.

PODSTAWOWE PRAWA PASAŻERA W SYTUACJI ZAKŁÓCENIA LOTU

W przypadku, gdy lot był zakłócony, jednak nie z powodu epidemii, pasażerowie mają szereg praw zdefiniowanych w Rozporządzeniu (WE) 261/2004.

1. Linia lotnicza zdecydowała się odwołać lot z powodu niewystarczającej liczby rezerwacji na 14 lub więcej dni przed wylotem. Czy odszkodowanie przysługuje?

W powyższej sytuacji masz prawo jedynie do uzyskania zwrotu pieniędzy za bilet lub ewentualnej zmiany rezerwacji. Odszkodowanie w kwocie 250 €, 400 € lub 600 € mogłoby przysługiwać, gdyby linia lotnicza odwołała lot na 13 dni lub mniej, spełniając przy tym pozostałe wymagania wskazane w Rozporządzeniu (WE) 261/2004.

2. Linia lotnicza zdecydowała się odwołać lot z powodu niewystarczającej liczby rezerwacji na mniej niż 14 dni przed odlotem. Co mi się należy?

Przewoźnik powinien przede wszystkim zapewnić lot alternatywny do miejsca docelowego, czyli miejsca, do którego pasażer planował lecieć pierwotnym lotem. Jeśli jednak spełnione zostały poniższe przesłanki, odszkodowanie nie przysługuje:
– poinformowano pasażera o odwołaniu lotu pomiędzy dwoma tygodniami a 7 dniami przed planowanym wylotem, ale zapewniono lot alternatywny, który umożliwia wylot nie później niż 2 godziny przed planowanym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego na mniej niż 4 godziny po planowanym czasie przylotu,
– poinformowano pasażera o odwołaniu na mniej niż 7 dni przed planowanym wylotem, ale zapewniono zmianę planu podróży, która umożliwia wylot nie później niż 1 godzinę przed planowanym czasem wylotu i dotarcie do miejsca docelowego na mniej niż 2 godziny po planowanym czasie przylotu.

3. Mój lot jest opóźniony o więcej niż 3 godziny. Czy mogę starać się o odszkodowanie?

Odszkodowanie za opóźnienie może przysługiwać, gdy opóźnienie wyniesie 3 godziny lub więcej. Czas ten powinniśmy liczyć od momentu przylotu planowanego do rzeczywistego czasu lądowania (za przylot uznaje się otwarcie drzwi samolotu po wylądowaniu). Dodatkowo, jeśli czas opóźnienia przekracza 5 godzin, można także, poza odszkodowaniem, starać się o zwrot kosztów za bilet.
Warto pamiętać, że poza powyższymi prawami, Rozporządzenie (WE) 261/2004 określa również dodatkowe przesłanki, które determinują, czy pasażerom może przysługiwać rekompensata w wysokości 250 €, 400 € lub 600 €. Dodatkowo każdorazowo należy dokonać oceny czy wystąpiła okoliczność zwalniająca przewoźnika z wypłaty odszkodowania.

Exit mobile version