RÓŻNOŚCI

Koleją na wakacje. Letni rozkład jazdy. Pendolino do Świnoujścia i inne ciekawostki

PKP Intercity

Pociągami krajowego przewoźnika dotrzemy już w większość zakątków Polski.

Niezależnie od tego czy planujemy urlop w kurorcie wypoczynkowym czy wolimy odkrywać miejskie atrakcje – składy PKP Intercity dowiozą nas do celu niemal przez siedem dni w tygodniu, o różnych porach dnia i nocy. W letnim rozkładzie, który wchodzi w życie od 15 czerwca będzie ich jeszcze więcej. W te wakacje spółka oddaje do dyspozycji podróżnych łącznie nawet 514 połączeń.

Lato zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim nadchodzi czas planowania długo wyczekiwanych urlopów. Dla osób, które poszukują alternatywy dla podróży samochodem i całą swoją uwagę wolałyby skupić na podziwianiu krajobrazów z okna pociągu lub czytaniu ulubionej książki, PKP Intercity przygotowało zróżnicowaną ofertę. Relacje wielu składów zostaną wydłużone i zwiększy się liczba połączeń, na tory wyjadą również sezonowe pociągi.

W wakacyjnym rozkładzie przewoźnik przewidział do 514 połączeń dziennie. Oprócz 34 tras sezonowych, które będą dostępne na czas letniego wypoczynku, podróżni każdego dnia będą mogli skorzystać z 480 połączeń całorocznych. Dodatkowe pary pociągów kursujące w okresie wakacyjnym zabiorą pasażerów m.in. do Świnoujścia, Kołobrzegu, Ustki, Łeby, Helu, Zakopanego czy Szklarskiej Poręby. Pięć nowych składów obsłuży trasę Warszawa – Gdańsk.

Pendolino do Świnoujścia

Miasta i kurorty położone na zachodnim wybrzeżu Morza Bałtyckiego uznawane są za jedne z najbardziej urokliwych. Pasażerowie, którzy rozważają spędzenie urlopu w tej części Polski będą mogli skorzystać z nowego połączenia EIP z Warszawy do Świnoujścia. Cała podróż nowoczesnym składem zajmie około 5,5 godziny. Pasażerowie będą mogli również dotrzeć do wypoczynkowych miejscowości w województwie zachodniopomorskim korzystając z sezonowego połączenia EIC Błękitna Fala, które będzie stanowiło wydłużenie trasy EIC Prus, łączącego na co dzień Warszawę Wschodnią i Szczecin Główny. Dodatkowo, mieszkańcy centralnej Polski będą mieli do dyspozycji pociąg IC Gałczyński. Z kolei z południa Polski, na przykład z Katowic czy Bielska-Białej, będzie można tam dotrzeć przedłużonym składem IC Podhalanin. W czasie wakacji z codziennych, bezpośrednich połączeń do Świnoujścia skorzystać będą mogli także mieszkańcy Wrocławia (IC Merkury i IC Swarożyc) oraz Krakowa (TLK Wolin).

Dla miłośników szerokich plaż PKP Intercity przygotowało aż 8 dodatkowych par pociągów do Kołobrzegu. Krakowianie dotrą tam codziennie składami TLK Bursztyn oraz EIP 3840 (w drodze powrotnej figurującym jako EIP 8340), a także kursującym w piątki i soboty z Krakowa – IC Krakowianka. Miasto będą też mogli odwiedzić mieszkańcy Bielska-Białej, korzystając codziennie ze składu TLK Pirat, lub z kursującego w weekendy pociągu EIC Fregata. Z Wrocławia będzie można tam dotrzeć wspomnianym wcześniej składem IC Swarożyc, natomiast mieszkańcy Lublina będą mogli skorzystać z wakacyjnej grupy wagonów IC Ustronie kursujących do Kołobrzegu.

Osoby planujące urlop w Ustce będą mogły skorzystać na przykład z pociągu IC Szkuner, kursującego na trasiePrzemyśl Główny – Ustka, czy IC Gwarek, który wyrusza z Katowic. Weekendowo do Ustki pasażerów dowiezie także IC Lazur, który od poniedziałku do piątku pokonuje trasę z Łodzi do Gdyni. Z kolei z Wrocławia można tam będzie dotrzeć składem IC Jamno.

Letni wypoczynek na Pomorzu Gdańskim

Zarówno Trójmiasto, jak i półwysep helski, co roku przyciągają turystów bogatą ofertą nadmorskich atrakcji. W te wakacje PKP Intercity przygotowało dla osób rozpoczynających podróż w Warszawie dodatkowe pociągi uzupełniające ofertę w dni szczytowe. Z Warszawy Zachodniej do Gdyni kursować będą EIC 1506 oraz EIC Neptun, a EIC 1547 rozpocznie bieg na stacji Warszawa Centralna. Od 15 czerwca dodatkowe codzienne połączenie między stolicą i Trójmiastem będzie też oferował nowy całoroczny pociąg TLK Katamaran, który umożliwi wyjazd z Warszawy późnym wieczorem – pociąg odjedzie z Warszawy Centralnej o 21:00. To połączenie, które jest wydłużeniem trasy TLK Łęcka i rozpoczyna bieg w Łodzi.

Na Pomorze Gdańskie pasażerów dowiozą również składy kursujące z innych polskich miast. Pasażerowie z południowo-zachodniej części kraju będą mogli wybrać się do Trójmiasta cieszącym się ogromną popularnością pociągiem Baltic Express, przejeżdżającym m.in. przez Bydgoszcz, Poznań czy Wrocław. Od kwietnia do końca wakacji, wybierając kurs nocny, trasę tę można pokonać w wagonie sypialnym.

Dodatkowo, w okresie wakacyjnym, PKP Intercity uruchomi więcej codziennych połączeń do innych miast na Pomorzu Gdańskim. Do Łeby będzie można dotrzeć na przykład z Lęborka (TLK Sarbsko i TLK Gardno), Warszawy (IC Delfin), Bohumina i Katowic (TLK Wydmy) oraz Krakowa (TLK Korsarz). Dwa ostatnie składy zabiorą podróżnych także do Helu, dokąd bezpośrednim, codziennym połączeniem dotrą też mieszkańcy Łodzi (TLK Żeglarz), Przemyśla (IC Rozewie) czy Bielska-Białej (IC Artus). Warszawiacy, którzy już od majówki mogą korzystać ze składu EIC Jantar na Hel w weekendy, w wakacje będą mogli udać się na północny kraniec Polski także od poniedziałku do piątku.

Aktywny urlop w innych regionach Polski

Letnie miesiące to idealny czas na piesze wędrówki, odkrywanie górskich szlaków, albo na długie spacery ulicami polskich miast. Do południowych regionów oraz ośrodków miejskich z bogatą ofertą turystyczną wygodnie i szybko będzie można dojechać korzystając z wakacyjnej oferty PKP Intercity, a także za pomocą znanego już wielu podróżnym EIC Morskie Oko, który łączy Warszawę i Trójmiasto z Zakopanem oraz czterem nowym parom pociągów całorocznych. Są to IC Kasztelan, który do stolicy Małopolski docierać będzie z Hrubieszowa, IC Smok Wawelski relacji Kraków Główny – Lublin Główny, IC Leśmian,kursujący między Wrocławiem i Białymstokiem, a także sprinter IC Brda. To rekordowo szybkie połączenie, które pokonuje całą trasę z Warszawy do Bydgoszczy w 2 godziny 34 minuty, zatrzymując się po drodze we Włocławku i Toruniu. Mieszkańcy Warszawy, którzy będą chcieli wybrać się na obfitujące w uroki natury Podlasie mogą także skorzystać z dodatkowego codziennego połączenia IC Zamenhof.

PKP Intercity rozszerzyło także ofertę pociągów do dwóch uwielbianych przez podróżnych miejscowości górskich – Zakopanego i Szklarskiej Poręby. Miłośnicy Tatr będą mogli skorzystać z nowego, sezonowego połączenia IC Sukiennice, które w te wakacje zawiezie do Zakopanego podróżnych nie tylko w Krakowa, ale też ze Szczecina, Poznania i Łodzi. Mieszkańców Warszawy, którzy chcą wybrać się latem w Karkonosze, zachęcamy z kolei do skorzystania z połączeń IC Orzeszkowa oraz IC Karkonosze do Szklarskiej Poręby.

Mieszkańcy Krakowa już od kwietnia mogą się także wybrać do krainy wielkich jezior dodatkowym pociągiem. Dzięki wydłużeniu relacji pociągu IC Kinga, w weekendy i święta będzie już kursować 6 połączeń PKP IC, którymi ze stolicy Małopolski można dotrzeć do Olsztyna bezpośrednio.

Połączenia dopasowane do prowadzonych prac modernizacyjnych

Kontynuowane będą prace na terenie katowickiego węzła kolejowego. Z tego powoduje niektóre pociągi kursujące między Krakowem, a Wrocławiem pojadą z pominięciem stacji Katowice i Zabrze. Zatrzymają się w zamian na stacji Bytom, skąd można będzie przesiąść się na pociągi regionalne w kierunku Katowic. Utrzymane zostanie honorowanie biletów pomiędzy przewoźnikami kolejowymi.

Trwająca modernizacja linii nr 202 na odc. na odc. Lębork – Słupsk powoduje wydłużony czas przejazdu na odcinku objętym pracami. Mimo dużego zakresu robót udało się utrzymać kursowanie większości pociągów, w tym pociągów uruchamianych na wakacje do kurortów nadmorskich. Niestety pociąg IC Bryza relacji Olsztyn – Szczecin – Olsztyn będzie kursował w okresie wakacji w skróconej relacji Olsztyn – Gdynia – Olsztyn.

Na wakacje tylko pociągiem – od 15 czerwca korekta rozkładu jazdy

Wprowadzana 15 czerwca korekta rozkładu jazdy pociągów będzie obowiązywała do 30 sierpnia. Na czas wakacyjnych podróży, zarządca infrastruktury wraz z przewoźnikami przygotował ofertę połączeń, uwzględniając możliwości sieci kolejowej. Podróżni już korzystają z pierwszych efektów prac. Poprawia się komunikacja w aglomeracjach, regionach i między nimi oraz standard obsługi na stacjach i przystankach. Podróżni zyskują lepszy dostęp do kolei. Jednocześnie kontynuowany jest proces inwestycyjny, który systematycznie zwiększa przepustowość linii, skraca czasy przejazdów i poprawia dostępność kolei – również w mniejszych miejscowościach. W porównaniu z zeszłorocznymi wakacjami podróżni zyskają dodatkowy dostęp do kolei z nowych przystanków. Komfort podróżowania – szczególnie dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – zwiększył się w większości województw dzięki lepszej dostępności peronów, wyposażonych w pochylnie lub windy.

Koleją przez regiony

Dolny Śląsk bogatszy o nowe przystanki

Na Dolnym Śląsku pociągi zatrzymają się na dwóch nowych przystankach: Oława Zachodnia na linii kolejowej Wrocław–Opole oraz Kunice na linii kolejowej Wrocław–Legnica. Przystanek Oława Zachodnia to kolejna inwestycja Polskich Linii Kolejowych S.A., która poprawi dostępność komunikacyjną regionu. Z kolei przystanek Kunice na trasie między Wrocławiem i Legnicą pozwoli mieszkańcom na sprawniejszy dojazd do pracy i szkół, a turystom nad Jezioro Kunickie.

Łódzkie nabiera rozpędu

W łódzkim kontynuowane będą prace remontowo-utrzymaniowe. Ich efektem będą płynne, niezawodne przejazdy, bez ograniczeń prędkości. Na odcinku Tomaszów Mazowiecki–Drzewica w lipcu i sierpniu br. zrealizowany zostanie ostatni etap prac, w efekcie pociągi będą kursowały z prędkością 120km/h. Kontynuowane będą też roboty związane ze wzmocnieniem podtorza na szlaku Baby–Piotrków Trybunalski na linii Warszawa–Katowice. Remont pozwoli uniknąć zmniejszenia prędkości na tej trasie, które wydłużyłyby czas podróży. Ruch pociągów prowadzony jest po jednym torze, ze względu na pracę specjalistycznej maszyny AHM – roboty zostały uwzględnione w rozkładach jazdy. Prace na szlaku potrwają niemalże do ostatnich dni czerwca. W lipcu i sierpniu wymienimy pojedyncze podkłady na stacjach Baby, Rozprza i Rokiciny. Efektem prac będzie wzrost poziomu bezpieczeństwa oraz sprawne przejazdy pociągów z prędkością 120 km/h. Dzięki prowadzonej inwestycji w przyszłości możliwe będzie podniesienie prędkości nawet do 160 km/h.

Pociągiem do Parku Krajobrazowego nad Dolną Wisłą

W Kujawsko-Pomorskim wraz z korektą, dostępny do użytku będzie nowy przystanek Dąbrowa Chełmińska Centrum zbudowany ze środków Programu Przystankowego na linii Kowalewo Pomorskie–Bydgoszcz Wschód. Z nowego przystanku skorzystają podróżni udający się w kierunku Chełmży i Bydgoszczy. W sąsiedztwie przejazdu kolejowo-drogowego powstał jeden peron wyposażony w wiaty, ławki i system informacji dla pasażerów (w ciągu ul. Leśnej). Podróżni wysiadający na przystanku Dąbrowa Chełmińska Centrum mogą zaplanować wycieczkę do Zespołu Parków Krajobrazowych nad Dolną Wisłą czy wyruszyć na szlaki rowerowe wzdłuż Wisły.

Na przystanku Radom Wschodni 50 pociągów na dobę

Nowy przystanek Radom Wschodni zyskają mieszkańcy drugiego co do wielkości miasta na Mazowszu. Nowy peron wyspowy dostosowany jest do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz pasażerów z ciężkimi bagażami, korzystających z lotniska. Dostęp z peronu na wiadukt drogowy jest możliwy zarówno poprzez schody stałe, ruchome, jak również windy. Od 30 czerwca na tym przystanku zatrzyma się 50 pociągów w ciągu doby w dniu roboczym.

Na Śląsku oszczędzamy czas

W województwie śląskim od czerwcowej korekty zostanie przywrócony do eksploatacji przystanek Bielsko-Biała Północ na linii kolejowej nr 139 w związku z zakończeniem miejskich prac budowlanych. W ramach przedmiotowej inwestycji przystanek Bielsko-Biała Północ został wyposażony w windę oraz nowe schody łączące wiadukt z peronem. Od czerwca skróci się czas przejazdu na trasie Chorzów Batory–Tarnowskie Góry. Obecnie podróż na tym odcinku zajmuje od 41 do 51 minut. Po wprowadzonych zmianach czas jazdy spadnie do 38 – 48 minut, co oznacza oszczędność nawet do 13 minut w zależności od pociągu i terminu kursowania. Poprawa ta będzie możliwa dzięki podniesieniu prędkości maksymalnej, udostępnieniu dla ruchu dodatkowego toru (przywrócenie ruchu dwutorowego) oraz oddaniu do użytku nowych peronów, które usprawnią obsługę pasażerów (Radzionków, Radzionków Rojca, Bytom Karb, Bytom Stroszek). W tym województwie, w związku z dodatkowymi pracami pasażerowie skorzystają także z przystanku Wistka na linii kolejowej Częstochowa – Chorzew Siemkowice (linia łącząca Częstochowę z Łodzią).

Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej na wyciągnięcie ręki

Podróżni Podkarpacia od 1 lipca br. skorzystają z nowego przystanku Mielec Wolności, wybudowanego w ramach Programu Przystankowego, pomiędzy Mielcem a Kochanówką, na linii 25 Łódź Kaliska–Dębica. Nowy przystanek to także dobry punkt wypadowy dla osób planujących wypoczynek na Pojezierzu Tarnobrzeskim lub wizytę w pobliskich muzeach i skansenach, np. w Kolbuszowej.

A może by tak na weekend pociągiem z Małopolski na Słowację?

Na terenie województwa Małopolskiego na linii kolejowej nr 96 Tarnów–Leluchów, na odcinku Stary Sącz-Muszyna zostały już oddane do eksploatacji zmodernizowane perony na przystankach: Barcice, Rytro, Młodów, Łomnica-Zdrój, Wierchomla Wielka, Zubrzyk, Żegiestów Zdrój, Milik, Muszyna oraz na linii kolejowej nr 105 Muszyna – Krynica-Zdrój na przystanku osobowym Muszyna-Zdrój. Wraz z czerwcową korektą zostanie podniesiona prędkość na szlaku Stary Sącz – Rytro z 80 km/h do 90 km/h (z trzema ograniczeniami do 80 km/h). Poza tym jedno ograniczenie na szlaku Andrzejówka – Muszyna zmienia się z 40 km/h na 50 km/h. To dobra wiadomość dla osób planujących wakacyjny wypoczynek w górach, spacery w dolinie Popradu czy relaks w górskich pensjonatach i sanatoriach. Na trasie Kraków – Katowice powstaje także nowy przystanek Pisary, zlokalizowany pomiędzy Krzeszowicami a Rudawą. Dzięki niemu mieszkańcy okolicznych miejscowości zyskają dogodny dostęp do kolei i szybsze połączenie ze stolicą Małopolski. Przystanek będzie też udogodnieniem dla osób planujących wycieczki do doliny Rudawy, Ojcowskiego Parku Narodowego czy rekreacyjny wypad za miasto, łącząc codzienną mobilność z możliwością komfortowego dojazdu na wypoczynek.

Szybciej między miastami – korzystne zmiany dla pasażerów

Coraz więcej tras pokonamy szybciej niż dotychczas. Na trasie Nasielsk–Sierpc już w czerwcu pasażerowie odczują wyraźną poprawę w czasie podróży. Czas przejazdu skróci się o około 13 minut. To efekt prowadzonych od ubiegłego roku prac, które pozwoliły zwiększyć maksymalną prędkość pociągów na części odcinka do 100 km/h. To jednak dopiero początek zmian. W 2026 r. planowana jest zabudowa nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym, a także przeniesienie sterowania stacją Raciąż do stacji Płońsk. Krótszy czas przejazdu na tej trasie to nie tylko oszczędność czasu, ale także szansa na wygodniejszy dojazd do północnego Mazowsza – idealnego regionu na wakacyjny wypoczynek blisko natury. Dla miłośników historii i rodzinnych wycieczek to także łatwiejszy dostęp do takich miejsc jak Skansen w Sierpcu – jednego z najciekawszych muzeów wsi mazowieckiej.

Wśród relacji regionalnych można zauważyć rosnącą liczbę połączeń, które pozwalają na stosunkowo szybkie przejazdy w czasie nieco powyżej 100 minut. Przykładowo: Zielona Góra–Wrocław w 1 godz. 46 min (KD PREMIUM), Gdynia Główna–Słupsk w 1 godz. 46 min (sezonowy pociąg „Słoneczny” Kolei Mazowieckich). Również na trasach między większymi miastami podróże pociągiem stają się coraz szybsze i bardziej komfortowe. Przykładowo: Bydgoszcz–Warszawa w 2 godz. 34 min, Olsztyn–Poznań w 3 godz. 20 min, Wrocław–Szczecin w 3 godz. 22 min. W efekcie modernizacji linii Poznań–Szczecin, najszybsze pociągi pokonają trasę między stolicami Wielkopolski a Pomorza Zachodniego o 5 minut krócej w stosunku do obecnej korekty rozkładu jazdy, w czasie 1 godziny i 45 minut.

Skracający się czas przejazdu to realna korzyść dla podróżnych – mniej czasu w trasie oznacza większą wygodę, elastyczność planowania podróży i atrakcyjniejszą ofertę kolei na tle innych środków transportu.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button