Kolej w Polsce. Ostatnia w 2023 roku korekta rozkładu jazdy

Podróżowanie pociągami

12 listopada br. wchodzi w życie ostatnia w tym roku korekta rocznego rozkładu jazdy 2022/2023.

PKP Intercity utrzymuje atrakcyjne czasy przejazdów pomiędzy największymi miastami. Pasażerowie mogą skorzystać też z coraz większej liczby zmodernizowanych wagonów oraz nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, zapewniających komfortową podróż.

W okresie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy 2022/2023 zarządca infrastruktury kolejowej przewidział pięć korekt, których zadaniem jest dostosowanie kursowania pociągów do prac modernizacyjnych prowadzonych na liniach kolejowych. 12 listopada br. wejdzie w życie ostatnia z nich i będzie obowiązywała do 9 grudnia br.

Atrakcyjne czasy przejazdów i więcej zmodernizowanych wagonów

Podczas obowiązywania ostatniej korekty rozkładu jazdy utrzymane zostaną atrakcyjne czasy przejazdów pociągów PKP Intercity. Pasażerowie nadal będą mogli podróżować najszybszym pociągiem pomiędzy Warszawą Zachodnią a Poznaniem Głównym w czasie 2 godzin i 25 minut oraz między Warszawą Wschodnią a Gdańskiem Głównym w 2 godziny 20 minut. Natomiast z Warszawy Zachodniej do Krakowa Głównego od 12 listopada najkrótszy czas przejazdu wyniesie 2 godziny i 8 minut.

Od września na trasach Wrocław – Białystok, Wrocław – Przemyśl, Przemyśl – Warszawa oraz Wrocław – Hrubieszów pojawiają się systematycznie komfortowe wagony zmodernizowane przez Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski. Od 12 listopada w pociągach kursujących na tych trasach będzie jeździło już 20 zmodernizowanych wagonów. W każdym z klimatyzowanych wagonów są wygodne fotele, a przy nich znajdują się gniazdka do ładowania urządzeń elektrycznych. Na korytarzach znajdują się wyświetlacze informujące o trasie, system nagłośnieniowy oraz toalety z zamkniętym obiegiem. Ponadto w wagonach zainstalowane zostały wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu.

Zmiany w kursowaniu pociągów w Warszawie

Trwa modernizacja Warszawskiego Węzła Kolejowego i aby zapewnić sprawne kursowanie pociągów, część z nich nadal będzie kierowana przez stację Warszawa Gdańska. Od 12 listopada do 9 grudnia br. taka sytuacja będzie dotyczyła 85 pociągów, przede wszystkim jadących w kierunku wschodnim. Zdecydowana większość pociągów w kierunku zachodnim będzie kursowała przez Warszawę Centralną. PKP Intercity przypomina, aby dokładnie sprawdzać stacje przyjazdu i odjazdu połączeń do i z Warszawy. 

Ruch pociągów PKP Intercity w północnej Polsce

Podczas obowiązywania ostatniej korekty rozkładu jazdy kontynuowana będzie przerwa w ruchu na linii LK 38, w związku z modernizacją odcinka Ełk – Sterławki Wielkie. Na odcinku Giżycko – Olsztyn Główny kursują 2 pary autobusów zastępczej komunikacji, które dowożą podróżnych na pociągi IC Mamry 56102/65102 (na trasie Olsztyn – Wrocław – Olsztyn), IC Gryf 58106/85106 (na trasie Olsztyn – Szczecin – Olsztyn), IC Żeromski 5320/3520 (na trasie Olsztyn – Kraków – Olsztyn) oraz IC Warmia 5328/1520 (na trasie Olsztyn – Kraków – Olsztyn).

Ze względu na prace inwestycyjne prowadzone na linii nr 351, pociąg TLK Uznam nr 18170/81170 (relacji Warszawa – Świnoujście – Warszawa) będzie dalej kursował przez Rzepin i Kostrzyn. Natomiast skład IC Włókniarz nr 18108/81108 (relacji Łódź Fabryczna – Poznań Główny – Łódź Fabryczna) nadal będzie odwołany na odcinku Poznań – Szczecin – Poznań i zostanie skomunikowany z pociągiem IC Gałczyński nr 18100/81100 (relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa).

Ruch pociągów PKP Intercity w południowej Polsce

Od 12 listopada kontynuowana będzie przerwa w ruchu na liniach LK 98 i LK 99, w związku z modernizacją odcinka Sucha Beskidzka – Zakopane oraz stacji Zakopane. Z tego powodu na odcinku Kraków Główny – Zakopane zostanie utrzymana zastępcza komunikacja autobusowa za 4 pary połączeń.  Od 22 grudnia do Zakopanego powrócą wszystkie planowane pociągi PKP Intercity, które będą kursowały stale, bez przerw między sezonami zimowym i letnim.

Na linii nr 274 na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów nastąpi całkowita przerwa w ruchu w terminie 12 – 27 listopada.  To oznacza, że pociągi: TLK Karkonosze 16170/61170 (relacji Warszawa Wsch. – Jelenia Góra – Warszawa Wsch.), IC Pomorzanin 5600/6500 (relacji Gdynia  – Jelenia Góra – Gdynia), TLK Sudety 36102/63102 (relacji Kraków – Jelenia Góra – Kraków), TLK Orzeszkowa 16100/61100 (relacji Warszawa Wsch. – Jelenia Góra – Warszawa Wsch.) oraz IC Mehoffer 60105/66104 (relacji Przemyśl/Wrocław  – Jelenia Góra – Wrocław/Przemyśl) będą zaczynały i kończyły bieg w Janowicach Wielkich, a między Jelenią Górą a miejscowością Janowice Wielkie kursować będzie zastępcza komunikacja autobusowa. Dla pociągu IC Śnieżka 1650/6150  (relacji Warszawa Wsch. – Szklarska Poręba Górna – Warszawa Wsch.), na odcinku Janowice Wielkie – Szklarska Poręba Górna, uruchomiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa.

1 lipca br. zamknięta została linia kolejowa numer 25 na odcinku Ostrowiec Świętokrzyski – Sandomierz. Wstrzymanie ruchu pociągów będzie kontynuowane przez cały okres trwania najnowszej korekty rozkładu jazdy. Na wyżej wspomnianym odcinku autobusy komunikacji zastępczej pojadą za pociągi: IC San  13106/7 (relacji Warszawa Gdańska – Przemyśl Główny – Warszawa Gdańska) oraz IC Witos 13104/5 (relacji Warszawa Gdańska – Przemyśl Główny – Warszawa Gdańska).

12 listopada – korekta rozkładu jazdy pociągów w PKP PLK S.A.

Ostatnia tegoroczna korekta rozkładu jazdy będzie obowiązywała od 12 listopada do 9 grudnia. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wraz z przewoźnikami opracowały połączenia w taki sposób, aby najlepiej wykorzystać możliwości linii kolejowych dla atrakcyjnych podróży, a wykonawcom zapewnić kontynuację prac. Zmiana w rozkładzie jazdy pozwala optymalnie zaplanować połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne oraz kontynuować miliardowe inwestycje.

Wyższy komfort podróży

Od niedzieli 12 listopada pociągi nie będą zatrzymywały się na peronie tymczasowym, ale na przebudowanej stacji Kartuzy. Podróżni mogą skorzystać ze zmodernizowanego, wyspowego peronu nr 2.

Z wyższej konstrukcji łatwiej będzie można wsiąść do pociągów. Jest wiata, ławki, nowe oznakowanie pomagające w orientacji na stacji oraz gabloty informacyjne. Nowe oświetlenie LED zapewnia dobrą widoczność także po zmroku. Ułatwieniem w dostępie do kolei dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się jest pochylnia. Dla osób niewidomych i niedowidzących powstały ścieżki naprowadzające. Na stacji przebudowano także przydworcowy peron nr 1.

Dla podróżnych w Stargardzie udostępniony został zmodernizowany, dwukrawędziowy peron nr 3.

Przebudowany obiekt zapewnia lepszy dostęp do kolei. W następnych fazach robót, w podobnym standardzie zostaną zmodernizowane perony nr 1 oraz 2, a po zakończeniu wszystkich prac lepszą komunikację na stacji zapewni nowe przejście pod torami, które będzie prowadziło od budynku dworca na perony oraz drugą stronę miasta, do Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego.

Nowe przystanki

Nowe przystanki zachęcą do korzystania z pociągów w dojazdach do szkoły. Dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. podróżni zyskują coraz lepszy i wygodniejszy dostęp do kolei.

W woj. lubelskim mieszkańcy zyskają wygodne połączenie z nowego przystanku w Łagiewnikach pomiędzy Ciecierzynem a Rudnikiem na linii Łuków – Lublin Północny (lk30). Na Podlasiu do użytku zostanie oddany nowy przystanek Gregorowce Południowe na linii 32 Białystok – Czeremcha. Oba obiekty są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przystanki zostały wybudowane  w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”.

Powrót pociągów i atrakcyjne czasy przejazdów

W woj. świętokrzyskim od 12 listopada, po zakończeniu prac związanych z wymianą toru powrócą pociągi na trasę Włoszczowice – Busko-Zdrój. Podczas obowiązywania ostatniej korekty rozkładu jazdy utrzymane zostaną atrakcyjne czasy przejazdów pociągów dalekobieżnych. Pasażerowie nadal będą mogli podróżować najszybszym pociągiem pomiędzy Warszawą Zachodnią a Poznaniem Głównym w czasie 2 godzin i 25 minut oraz między Warszawą Wschodnią a Gdańskiem Głównym w 2 godziny 20 minut. Natomiast z Warszawy Zachodniej do Krakowa Głównego od 12 listopada najkrótszy czas przejazdu wyniesie 2 godziny i 8 minut.

Exit mobile version