Wdrożenie do rozkładu jazdy kolejnych zmodernizowanych wagonów zapewniających komfortową podróż, utrzymanie liczby połączeń oraz atrakcyjnych czasów przejazdów.
10 marca wchodzi w życie korekta rocznego rozkładu jazdy 2023/2024.
W okresie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy 2023/2024 zarządca infrastruktury kolejowej przewidział pięć korekt, których zadaniem jest dostosowanie kursowania pociągów do prac modernizacyjnych prowadzonych na liniach kolejowych. Najbliższa wejdzie w życie 10 marca br. i będzie obowiązywała do 8 czerwca br.
Komfortowe wagony i rekordowy czas podróży z/do Zakopanego
W trakcie obowiązywania marcowej korekty rozkładu jazdy, PKP Intercity wdroży do ruchu z pasażerami 40 wagonów zmodernizowanych przez H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Wagony posiadają sześciomiejscowe klimatyzowane przedziały, w których są gniazdka elektryczne, regulowane fotele oraz działa bezprzewodowy internet.
W przedsionkach znajdują się nowoczesne toalety i systemy informacji pasażerskiej. Wagony, dzięki nowym oraz cichym wózkom, mogą poruszać się z prędkością 160 km/h zapewniając komfortową podróż. Włączane będą do pociągów kategorii InterCity, kursujących po całej Polsce.
Od marca większość połączeń pomiędzy największymi miastami nadal będzie miała atrakcyjne czasy przejazdów. Trasę z Krakowa do Trójmiasta najszybszy pociąg pokona w 4 godz. 52 min., z Warszawy do Gdańska w 2 godz. 29 min, z Warszawy do Poznania w 2 godz. 29 min, z Lublina do Warszawy w 1 godz. 45 min, a z Bydgoszczy do Warszawy w 2 godz. 56 min. Skróci się czas przejazdu najszybszego połączenia z Warszawy do Zakopanego – podróż potrwa 4 godz. 44 min. Z Krakowa do Zakopanego najszybszy pociąg pojedzie w 2 godz. 17 min., a z Zakopanego do Krakowa w 2 godz. 14 min. Tym samym zostanie pobity rekord Luxtorpedy, która podczas przejazdu testowego bez pasażerów na pokładzie pokonała trasę Kraków – Zakopane w czasie 2 godz. 18 min.
Na niektórych trasach zachowany zostanie cykliczny rozkład jazdy, ale zmienią się godziny odjazdów. Z Lublina do Warszawy pociągi będą wyruszały w trasę 23 minuty po pełnej godzinie, co 1 lub 2 godziny. Natomiast pociągi Berlin Warszawa Express z Warszawy do Berlina przez Poznań będą wyjeżdżały do południa 31 minut po pełnej godzinie, co 2 godziny. Z Poznania do Warszawy składy odjadą 53 minuty po pełnej godzinie, co 2 godziny, od południa.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury podpisanym w październiku 2023 roku, pociągi jeżdżące z prędkością 160 km/h mogą być obsługiwane przez jednego maszynistę, a nie jak to było wcześniej przez dwóch. Efektem tej zmiany jest przyśpieszenie pociągów dalekobieżnych i skrócenie czasów przejazdów na niektórych trasach, np. na odcinku Warszawa – Terespol średnie skrócenia czasu przejazdu wyniesie 6 min., podobnie na trasie Lublin – Radom. Natomiast o 4 min. skróci się czas przejazdu między Wrocławiem a Zgorzelcem. Od czerwca skrócenie czasów przejazdów będzie jeszcze bardziej odczuwalne dla pasażerów.
Zmiany w kursowaniu pociągów w Warszawie
Trwa modernizacja Warszawskiego Węzła Kolejowego i aby zapewnić sprawne kursowanie pociągów, część z nich nadal będzie kierowana przez stację Warszawa Gdańska. Od 10 marca taka sytuacja będzie dotyczyła około 60 pociągów, przede wszystkim jadących w kierunku wschodnim. Zdecydowana większość pociągów w kierunku zachodnim oraz prawie wszystkie składy kategorii EIP i EIC będą kursować przez Warszawę Centralną. Wyjątek będzie stanowić okres od 3 do 8 czerwca, kiedy w związku z przełączaniem urządzeń sterowania ruchem kolejowym konieczne będą znaczne ograniczenia w ruchu pociągów przez stację Warszawa Zachodnia – odwołane będą dwie pary pociągów między Warszawą a Łodzią oraz jedna para między Warszawą a Krakowem, a duża liczba pociągów pojedzie w tym okresie przez stację Warszawa Gdańska. PKP Intercity przypomina, aby dokładnie sprawdzać stacje przyjazdu i odjazdu połączeń z/do Warszawy.
Ruch pociągów PKP Intercity w północnej Polsce
Podczas obowiązywania marcowej korekty rozkładu jazdy zarządca infrastruktury dalej będzie prowadził modernizację linii kolejowej 38 na odcinku Ełk – Korsze, skutkujące przerwą w ruchu. Na trasie Olsztyn Główny – Kętrzyn – Giżycko wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa. Obejmie ona pociągi IC Mamry oraz IC Warmia. W nachodzącej korekcie rozkładu jazdy utrzymana zostanie jazda trasą okrężną przez Szczytno i Pisz pociągów IC Rybak i TLK Biebrza.
W związku z rozpoczęciem prac nad budową toru nr 2 na linii kolejowej 202, na odcinku Lębork – Słupsk wprowadzono dodatkowe ograniczenia prędkości. To oznacza, że czas przejazdu pociągów dalekobieżnych na odcinku Szczecin – Gdynia oraz Kołobrzeg – Gdynia wydłuży się o ok. 15 – 20 minut.
Od 6 maja do 8 czerwca br., z powodu remontu mostów na linii kolejowej nr 207, będzie wprowadzona przerwa w ruchu na odcinku Gardeja – Grudziądz. W związku z tym pociąg TLK 54102/45102 Flisak zostanie skierowany na trasę okrężną od Tczewa do Grudziądza przez Laskowice Pomorskie. W relacji Malbork – Grudziądz zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa.
Ruch pociągów PKP Intercity w południowej Polsce
W ubiegłym roku zamknięta została linia kolejowa numer 25 na odcinku Ostrowiec Świętokrzyski – Sandomierz. Wstrzymanie ruchu pociągów będzie kontynuowane przez cały okres trwania najnowszej korekty rozkładu jazdy. Na wyżej wspomnianym odcinku autobusy komunikacji zastępczej pojadą za pociągi: IC San 13106/7 i 31106/7 (relacji Warszawa Gdańska – Przemyśl Główny – Warszawa Gdańska) oraz IC Witos 13104/5 i 31104/5 (relacji Warszawa Gdańska – Przemyśl Główny – Warszawa Gdańska).
Na linii nr 274 na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów nastąpi całkowita przerwa w ruchu w terminie 22 kwietnia – 4 czerwca. To oznacza, że pociągi będą zaczynały i kończyły bieg w Janowicach Wielkich, a między Jelenią Górą a miejscowością Janowice Wielkie kursować będzie zastępcza komunikacja autobusowa. Zmiana obejmie: TLK Karkonosze 16170/61170 (relacji Warszawa Wsch. – Jelenia Góra – Warszawa Wsch.), IC Pomorzanin 5600/6500 (relacji Gdynia – Jelenia Góra – Gdynia), TLK Sudety 36102/63102 (relacji Kraków – Jelenia Góra – Kraków), TLK Szczeliniec 36106/63106 (relacji Kraków – Jelenia Góra – Kraków), TLK Orzeszkowa 16100/61100 (relacji Warszawa Wsch. – Jelenia Góra – Warszawa Wsch.) oraz IC Matejko 60105/66104 (relacji Przemyśl/Wrocław – Jelenia Góra – Wrocław/Przemyśl). Dla pociągu IC Śnieżka 1650/6150 (relacji Warszawa Wsch. – Szklarska Poręba Górna – Warszawa Wsch.), na odcinku Janowice Wielkie – Szklarska Poręba Górna, uruchomiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa. Natomiast pociągi EIP 1602/6102 relacji Warszawa Wsch. – Jelenia Góra – Warszawa Wsch. kursować będą w skróconej relacji do/z Wrocławia.
Marcowa korekta rozkładu jazdy w PLK
Korekta rozkładu jazdy będzie obowiązywała od niedzieli 10 marca do 8 czerwca br. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wraz z przewoźnikami opracowały połączenia w taki sposób, aby najlepiej wykorzystać możliwości linii kolejowych, a wykonawcom zapewnić warunki do kontynuacji prac.
Szybciej do Zakopanego
Od 10 marca skróci się czas przejazdu z Warszawy do Zakopanego – podróż potrwa 4 godz. 44 min. Z Krakowa do Zakopanego najszybszy pociąg pojedzie w 2 godz. 17 min, a z Zakopanego do Krakowa w 2 godz.14 min. To efekt prac PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na tzw. kolejowej zakopiance. Od marcowej korekty większość połączeń pomiędzy największymi miastami w kraju nadal będzie miała atrakcyjne czasy przejazdów. Trasę z Krakowa do Trójmiasta najszybszy pociąg pokona w 4 godz. 52 min, z Warszawy do Gdańska w 2 godz. 29 min, z Warszawy do Poznania w 2 godz. 29 min, z Lublina do Warszawy w 1 godz. 45 min, a z Bydgoszczy do Warszawy w 2 godz. 56 min.
Nowe połączenia kolejowe
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły prace związane z budową tzw. bajpasu kartuskiego, czyli przygotowaniem łącznie 15 km linii kolejowych nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki – Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła – Glincz. Od 10 marca będzie to alternatywna trasa łącząca Kartuzy z Gdańskiem, która po rozpoczęciu modernizacji linii nr 201 Bydgoszcz – Trójmiasto pełnić będzie rolę trasy objazdowej na czas zamknięć torowych. Bajpasem kartuskim przejedzie 6 par pociągów w ciągu doby. Średni czas przejazdu z Kartuz do Gdańska Wrzeszcza wyniesie około 50 minut. W ramach projektu PLK S.A. przebudowały perony na stacjach i przystankach Gdańsk Kokoszki, Leźno, Stara Piła i Żukowo Zachodnie. Obiekty zostały dostosowane także do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Lepszy dostęp do kolei z nowych przystanków
W woj. zachodniopomorskim pociągi zatrzymają się na nowych przystankach w Kołobrzegu, Świdwinie i Goleniowie. Przystanki Kołobrzeg Radzikowo i Świdwin Zamek powstały w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, natomiast przystanek Goleniów Park Przemysłowy powstał w ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Podróżni skorzystają z obiektów, które są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
W woj. łódzkim pasażerowie wsiądą do pociągów z nowego przystanku Stare Grudze na trasie Łódź – Łowicz, który zastąpi przystanek Grudze. Nowy, wyższy peron jest zlokalizowany bliżej przejazdu kolejowo-drogowego. Dzięki tej zmianie mieszkańcy będą mieli lepszy dostęp do kolei. Dotychczas pociągi zatrzymywały się kilkaset metrów dalej.
W woj. pomorskim lepszy dostęp do kolei zapewni nowy przystanek Otomino na trasie Gdańsk – Kartuzy (tzw. bajpas kartuski), pomiędzy stacjami Stara Piła i Żukowo Zachodnie. Lokalizacja obiektu w sąsiedztwie przejazdu kolejowo-drogowego zapewni łatwy dostęp do pociągów w kierunku Trójmiasta, Żukowa i Kartuz.
W woj. wielkopolskim w marcowej korekcie do dyspozycji pasażerów będzie nowy przystanek Patrzyków między Kramskiem, a Koninem na linii Warszawa – Poznań. Przystanek został zbudowany ze środków „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”.
W woj. małopolskim oddany do użytku zostanie kolejny peron (nr 1) na nowym przystanku Nowy Sącz Gorzków oraz przejście podziemne, umożliwiające bezpieczne dojście do pociągu.
Inwestycje, a zmiany w kursowaniu pociągów
Korekta rozkładu jazdy pozwala optymalnie zaplanować połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne oraz kontynuować prace inwestycyjne i utrzymaniowe. Niektóre z robót wymagają zmian w organizacji ruchu. W związku z kolejnym etapem prac na Centralnej Magistrali Kolejowej, których efektem będzie jazda pociągów ponad 200 km/h i tym samym krótsze podróże, czas przejazdu m.in. z Warszawy do Krakowa czy Katowic będzie dłuższy od kliku do kilkunastu minut. Ma to związek z wdrożeniem systemu ETCS poziomu 2. Na odcinku od Grodziska Mazowieckiego do Psar najszybsze pociągi będą kursować z prędkością do 160 km/h.
W związku z budową tunelu w Sulejówku na Mazowszu będą zmiany w kursowaniu składów podmiejskich i aglomeracyjnych.
Rozpoczęcie prac przy budowie przystanku Oława Zachodnia na Dolnym Śląsku wymaga wprowadzenia za część pociągów regionalnych zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Lizawice – Oława.
Marcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO – więcej połączeń i nowe trasy
10 marca br. wchodzi w życie korekta rozkłady jazdy POLREGIO. W 8 województwach przygotowano nowe połączenia oraz zwiększono częstotliwości na wybranych trasach.
Lubuskie i Dolnośląskie
Od 10 marca przywrócone zostaną bezpośrednie połączenia łączące województwo lubuskie z województwem dolnośląskim na trasie Wrocław – Zielona Góra, gdzie pojawią się 4 pary pociągów.
W Lubuskiem wprowadzone zostanie też nowe połączenie z Zielonej Góry do Głogowa o godz. 22:42. Dodatkowo podczas tegorocznej majówki będą dostępne bezpośrednie połączenia z Zielonej Góry do Świnoujścia i Łagowa.
Podkarpackie
W województwie podkarpackim od 10 marca na odcinku Przemyśl Główny – Medyka zostanie podwojona liczba pociągów z 3 do 6 par. Zwiększenie liczby dostępnych połączeń to efekt wydłużenia do Medyki trasy pociągów kursujących dotychczas na odcinku Rzeszów Główny – Przemyśl Główny. Ponadto podczas weekendu majowego, czyli od 1 do 5 maja będą kursowały dodatkowe pociągi z Rzeszowa do Sandomierza i Zamościa oraz z Jarosławia do Lublina.
Podlaskie
W województwie podlaskim po blisko 24 latach przerwy od 18 marca br. zostaną przywrócone połączenia pasażerskie na trasie Białystok – Ostrołęka. Ponad 110 kilometrowa trasa będzie obsługiwana codziennie przez dwa pociągi w obie strony. Nowe połączenia POLREGIO będzie realizować nowoczesnymi pojazdami spalinowymi, które są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Kujawsko-Pomorskie
Wraz z korektą rozkładu jazdy, od 11 marca od poniedziałku do piątku będzie kursować pociąg relacji Bydgoszcz Główna (odjazd godz. 15:05) – Łódź Kaliska (przyjazd 19:17). Natomiast od 10 marca w soboty i niedziele pociąg ten będzie kursować w relacji Toruń Główny (odjazd godz. 16:00) – Łódź Kaliska (przyjazd 19:17). W ramach korekty zmianie ulegają godziny kursowania tego pociągu.
Pomorskie
Wraz z korektą rozkładu jazdy, od 11 marca na tzw. „Bajpasie Kartuskim”, czyli niedawno otwartej linii przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę do Kartuz, uruchomionych zostanie 6 par pociągów. Dodatkowo od 11 marca codziennie kursować będzie pociąg relacji Słupsk – Bydgoszcz. Uruchomiony zostanie też wieczorny pociąg w soboty z Gdyni do Lęborka. Ponadto od 1 maja w weekendy rozszerzona zostanie siatka połączeń na Półwysep Helski.
Świętokrzyskie i Mazowieckie
W województwie świętokrzyskim POLREGIO uruchomi od 10 marca dwie nowe pary pociągów na odcinku Kielce Główne – Radom Główny. W związku z uruchomieniem połączeń do Radomia w ofercie pozataryfowej „Bilet Świętokrzyski” dodano przystanek osobowy Lipowe Pole, rozszerzając ofertę na tym kierunku do granic województwa świętokrzyskiego.
Natomiast w ofercie pozataryfowej „Bilet Dobrych Relacji” dodano odcinek Kielce Gł. – Radom Gł., a w ofercie „Wspólny miesięczny” dedykowanej dla pasażerów Kolei Mazowieckich i POLREGIO dodano odcinek Skarżysko-Kam. – Radom Gł.
Wielkopolskie
W województwie wielkopolskim w ramach zmian od 10 marca w długi weekend majowy oraz w okresie Bożego Ciała kursować będą sezonowe pociągi przyspieszone: ORKAN z Poznania do Świnoujścia oraz RIWIERA i HARPUN z Poznania do Kołobrzegu.
Zachodniopomorskie
W województwie zachodniopomorskim zaplanowano dodatkową parę pociągów relacji Szczecin Gł. – Świnoujście Port – Szczecin Gł. w dni robocze. W ofercie pojawił się nowy pociąg z Kołobrzegu do Szczecina kursujący także w dni robocze. Dodatkowo rozszerzono termin kursowania porannego pociągu relacji Szczecin Gł. – Kołobrzeg, który wcześniej kursował tylko w soboty i niedziele – po zmianach pociąg odjeżdżający o 9:17 ze Szczecina do Kołobrzegu jeździ codziennie. Oprócz tego rozszerzono ofertę w dni robocze pociągów z i do Gryfina (dodatkowe 6 par) oraz z i do Stargardu (dodatkowe 3 pary).