GOSPODARKAPOLSKA

Kolej Dużych Prędkości: Warszawa – CPK – Łódź do 350 km/h

Centralny Port Komunikacyjny

Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła dziś kontrakt na prace przygotowawcze do budowy pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości.

Między Warszawą, CPK i Łodzią pociągi będą jeździły w pierwszym etapie z prędkością do 250 km/h. W przygotowaniu są już następne odcinki kolejowych „szprych”, które uzupełnią istniejącą sieć i skrócą czasy przejazdów dla pasażerów z całej Polski.

Premier Mateusz Morawiecki, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała oraz prezes spółki CPK Mikołaj Wild przedstawili dziś aktualny, zaawansowany stan przygotowań do budowy tzw. szprych, czyli linii kolejowych CPK. Stało się to na konferencji prasowej na modernizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe stacji Warszawa Zachodnia, gdzie zacznie swój bieg linia Kolei Dużych Prędkości (KDP) prowadząca w stronę CPK, Łodzi, Poznania i Wrocławia.

Premier Mateusz Morawiecki na placu budowy PKP Warszawa Zachodnia:

„Jesteśmy na jednym z największych kolejowych placów budowy w Polsce. Tu stawiamy na kolej przyszłości i chcemy przezwyciężyć tę niemożność poprzednich lat poprzez zaangażowanie ogromnych środków.
Warszawa – Łódź to będzie ok. 45 min. – z centrum do centrum. Ta inwestycja doprowadzi do znaczącego komfortu poprawy mieszkańców, którzy przemieszczają się pomiędzy tymi miastami.
Ten wielki plac budowy, przebudowa i modernizacja torów kolejowych w całej Polsce to praca na długie lata. Praca, którą wykonujemy z myślą nie tylko o tu i teraz, ale też z myślą o przyszłych pokoleniach.”

– Zawarta dziś pierwsza umowa realizacyjna to jedna z wielu, jakie podpiszemy w ciągu najbliższych tygodni, przygotowując nowy system komunikacyjny Polski, którego sercem będzie CPK. Dzięki inwestycjom kolejowym CPK atrakcyjność inwestycyjna Warszawy, Łodzi oraz wielu innych miast i regionów radykalnie się zwiększy. Mieszkańcy zyskają możliwość szybkiego i wygodnego dojazdu do większości miast w Polsce – powiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Podpisana dziś umowa dotyczy prac przygotowawczych dla prawie 140-kilometrowego odcinka: Warszawa-CPK-Łódź. Harmonogram zakłada, że linia dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność, czyli w 2027 r.

Nowa linia dużych prędkości Warszawa – CPK – Łódź w liczbach (fot. CPK)

Dzięki tej inwestycji pasażerowie dojadą do nowego lotniska: z Warszawy w ok. 15 min, z Łodzi w ok. pół godziny, a z Warszawy do Łodzi w ok. 45 minut (prawie dwa razy szybciej niż obecnie). Pociągi z pasażerami będą jeździły z prędkością do 250 km/h. Przyjęte przez spółkę CPK założenia projektowe umożliwią jej podniesienie w przyszłości nawet do 350 km/h – jeśli będzie takie zapotrzebowanie.

– To historyczny moment. Wspólnie z wykonawcą przygotujemy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla pierwszej linii KDP w Polsce. Planowana linia zapewni pasażerom wygodny dojazd do Portu Solidarność, a zarazem na nowo połączy Łódź i Warszawę, skracając czas podróży miedzy tymi miastami o połowę. Rozpoczyna się nowy rozdział w historii transportu RP – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.

Tzw. STEŚ (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe) dla spółki CPK wykona konsorcjum firm: IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis. Na realizacje prac, w skład których wchodzą m.in. analizy przebiegów, a także specjalistyczne opracowania: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne, wykonawca będzie miał ok. 10 miesięcy.

– Cieszy nas, że będziemy częścią tego ambitnego przedsięwzięcia. Szczególnie satysfakcjonujący jest dla nas fakt, iż jest to kolejny krok w ramach przygotowań do tej inwestycji, po studium wykonalności kolei dużych prędkości opracowanego przez IDOM w latach 2010-2013, który przybliża nas do istotnych zmian w sieci linii kolejowych w Polsce – mówi Marcin Warda, prezes IDOM w Polsce, przedstawiciel konsorcjum wykonawczego.

Finalnym efektem umowy będzie wskazanie rekomendowanego przebiegu linii kolejowej między Warszawą a Łodzią w zakresie koniecznym do prowadzenia działań inwestycyjnych. Przygotowanie STEŚ jest kolejnym krokiem na drodze do pozyskania wymaganych pozwoleń i rozpoczęcia prac budowlanych.

W dalszej kolejności nowa trasa Warszawa-Łódź zostanie wydłużona. Dzięki temu powstanie szybkie połączenie kolejowe miedzy Warszawą, CPK i Łodzią a Wrocławiem i Poznaniem, którego koncepcja od swojego kształtu bywa nazywane „igrekiem”.

Na Mazowszu w ramach programu kolejowego CPK powstanie łącznie ok. 344 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK, a kolejne ok. 654 km zostanie zmodernizowane przez PKP PLK. W Łódzkiem będzie wybudowanych ok. 219 km nowych linii kolejowych, a kolejnych ok. 305 km zostanie zmodernizowanych.

W skali całej Polski w trakcie prac przygotowawczych są już w sumie ok. 743 km nowych linii kolejowych CPK. W ciągu ostatnich dni spółka wskazała wykonawców sześciu z ośmiu przetargów na tzw. STEŚ. Jednocześnie CPK oczekuje na uprawomocnienie się wyboru ofert w postępowaniach na wykonawcę prac przygotowawczych dla węzła CPK, a także projektu budowlanego dla tunelu dalekobieżnego CPK (dla pociągów jadących od strony Warszawy i CPK zacznie się w tym samym miejscu co drążony obecnie przez PKP PLK tunel aglomeracyjny i regionalny – na stacji Łódź Fabryczna).

Zakres prac i ich postępy, przyjęte harmonogramy i szczegóły przygotowywanych zadań wraz z m.in. zakładanymi czasami przejazdów i korzyściami dla pasażerów można śledzić na uruchomionej dziś stronie www.kolejnapolske.pl i w mediach społecznościowych pod hasztagiem #KolejNaPolske.

Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 1800 km nowych linii (plus ok. 200 km w ramach węzła kolejowego w rejonie Portu Solidarność). Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych, których inwestorem jest spółka CPK.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Jeden komentarz

  1. „350 km/h – jeśli będzie takie zapotrzebowanie” – a niby jak odkryja to zapotrzebowanie, pasazerowie maja sie oplakatowac? 35min zamiast 45min, 20min oszczedzone kazdego dnia dla tych co dojezdzaja z Lodzi (pol mojego dawnego zespolu) oznaczaloby BARDZO duzo. Ci ludzie musza jeszcze w Lodzi i Warszawie sie przemiescic. A teraz czytam, ze z Lodzi do Wroclawia bedzie 350km. Fajnie, ale o dawna ludzie zabiegaja o stworzenie konurbacji Lodz-Warszawa, powinnismy myslec o 450km/h – absolutnie wykonalne na nowym szlaku. Ja nie wiem, ludzie bez wizji tym steruja.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button