Katowice. 77-latek na hulajnodze zderzył się z tramwajem

Elektryczna hulajnoga vs tramwaj

Katowiccy policjanci wyjaśniają okoliczności zdarzenia, do którego doszło 28 października ul. Św. Jana.

Ze wstępnych ustaleń wynika, że starszy mężczyzna poruszający się na hulajnodze zderzył się z tramwajem. Mężczyzna w stanie ciężkim został przewieziony do szpitala, gdzie został operowany. Czynności w sprawie trwają.

Do zdarzenia drogowego doszło wczoraj około godz. 13.30 na ul. Św. Jana w Katowicach. Ze wstępnych ustaleń wynika, że 77-letni mężczyzna jadąc na elektrycznej hulajnodze zderzył się z tramwajem linii 14. Na miejsce została skierowana katowicka policja, a także załoga karetki pogotowia. Senior w stanie ciężkim został przewieziony do szpitala, gdzie został operowany. 55-letni motorniczy został przebadany na zawartość alkoholu w organizmie. Badanie wskazało, że był trzeźwy. Czynności w sprawie trwają, a policjanci wyjaśniają okoliczności zdarzenia i apelują o zachowanie szczególnej ostrożności oraz o przestrzeganie przepisów ruchu drogowego.

Przypominamy, że w obecnym stanie prawnym elektryczne hulajnogi nie spełniają przesłanek żadnej kodeksowej kategorii pojazdu pomimo tego, że potrafi rozpędzić się do prędkości ponad 30 km/h!

Zatem ich użytkownicy są traktowani jako… piesi. Lokalizacją dla takich hulajnóg jest więc chodnik lub droga dla pieszych. Pamiętajmy przy tym, że pieszych także dotyczą zasady prawa o ruchu drogowym, w tym szereg ograniczeń.

Każdy pieszy, w tym i użytkownik elektrycznej hulajnogi, zasadniczo obowiązany jest korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, ale w razie ich braku – z pobocza. Jeżeli pobocza nie ma lub czasowo nie można z niego korzystać, jadący na elektrycznej hulajnodze może poruszać się jezdnią, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania pojazdowi.

Pamiętajmy! W razie poruszania się po poboczu lub drodze obowiązkowo należy trzymać się lewej strony tak, by widzieć nadjeżdżające samochody. Osoby na elektrycznej hulajnodze mają obowiązek jechać jeden za drugim. Tylko na drogach o małym ruchu i w warunkach dobrej widoczności dwie osoby mogą jechać obok siebie.

Co z przekraczaniem jezdni?
Aby dostać się na drugą stronę jezdni, ze względów bezpieczeństwa na przejściu dla pieszych powinno się zejść z elektrycznej hulajnogi i ją przeprowadzić.

Co z drogą dla rowerów?
Tak jak zwykły pieszy, osoba jadąca na elektrycznej hulajnodze z drogi dla rowerów może korzystać tylko w razie braku chodnika lub pobocza czy niemożności skorzystania z nich. Wtedy jest obowiązana ustąpić miejsca rowerzystom.

Co po zmierzchu?
Jadący na elektrycznej hulajnodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym musi używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku.

Co ze strefą zamieszkania?
Obostrzeń i uregulowań dotyczących ruchu dla użytkowników hulajnóg nie stosuje się w strefie zamieszkania. W strefie, czyli azylu dla pieszych, jadący na elektrycznej hulajnodze korzysta z całej szerokości drogi i ma zawsze (jako pieszy) pierwszeństwo przed pojazdem.

Trwają prace legislacyjne, które w niedługim czasie obejmą użytkowników hulajnóg elektrycznych nowymi rozwiązaniami prawnymi.
(KMP)

Exit mobile version