Jubileuszowe 25. Grand Prix Sopot – Gdynia. Harmonogram zawodów

Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski

12 – 14 sierpnia 2022 rusza Jubileuszowe 25. Grand Prix Sopot Gdynia.

Najszybsi kierowcy wyścigowi powracają nad morze

Grand Prix Sopot Gdynia od początku istnienia imprezy cieszyło się sporą popularnością wśród kierowców, startujących w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski. Możliwość zaprezentowania swoich aut i umiejętności  w środku sezonu wakacyjnego, w najbardziej obleganej przez turystów miejscowości w Polsce, rekompensuje trudy dotarcia na Wybrzeże (większość kierowców startujących w GSMP pochodzi z południa kraju). Licząca 3050 m trasa jest trudna technicznie i wymaga od kierowców maksymalnej koncentracji.

Do Automobilklubu Orski napłynęły zgłoszenia całej krajowej czołówki kierowców; to w Sopocie zaczną się rozstrzygać główne klasyfikacje sezonu GSMP.

Jubileuszowe zawody odbędą się w dniach 12 – 14 sierpnia, piątek poświęcony będzie odbiorowi administracyjnemu oraz dostępnemu dla kibiców technicznemu Badaniu Kontrolnemu. Wszystko odbędzie się na parkingu pod Ergo Areną, skąd o godz. 19.30 kawalkada samochodów wyścigowych i zabytkowych,  w jubileuszowej kolumnie wyruszy ulicami dolnego Sopotu w kierunku Parku Serwisowego, tradycyjnie zlokalizowanego na ul. Jacka Malczewskiego.

W dzisiejszych czasach trudno uwierzyć, że w pierwszych rozgrywanych w Sopocie zawodach uczestniczyły nie tylko auta z nadwoziem zamkniętym, ale także bolidy. Właśnie kierowcy pojazdów z nadwoziem otwartym tryumfowali w pierwszych edycjach: na najwyższym stopniu podium stawali kierowcy tzw. formuł: Rafał Podolski (który wygrał pierwsze GP Sopot Gdynia w 1998) czy Mirosław Krachulec.

Zawody są pomysłem słynącego z  brawurowej jazdy kierowcy rajdowego Lecha Orskiego, kojarzonego przez pokolenia fanów motorsportu z VW Golfem.

Lech Orski: Cieszę się, że Sopot i Trójmiasto już po raz 25-ty staną się nie tylko wakacyjną, ale i motoryzacyjno-sportową stolicą Polski gdzie rozegrają się kolejne rundy Mistrzostw Polski w Wyścigach Górskich. Jubileusz zmusza do krótkiej refleksji. Przez ponad 25 lat sam startowałem w rajdach samochodowych i podczas jednej z eliminacji rajdowych Mistrzostw Europy, niemiecki rajdowiec przekonał mnie, że warto brać udział w wyścigach górskich bo one uczą pełnej koncentracji i „ataku” od samego początku odcinka wyścigowego. I tak w roku 1987 zdobyłem tytuł Mistrza Polski w rajdach samochodowych za M. Bublewiczem, ale przy okazji również tytuły Mistrza Polski w Wyścigach Samochodowych i Mistrza Polski w Wyścigach Górskich i tak właśnie od roku 1998 r.,  po weryfikacji sopocko-gdyńskiej trasy z zawodnika przerodziłem się w działacza-organizatora, co na szczęście trwa do obecnego jubileuszu i  organizacji po raz 25-ty  Mistrzostw Polski w Sopocie. Jest to specyficzna jak dla nadmorskiego kurortu dyscyplina sportu. Inne wyścigi górskie odbywają się na południu Polski z dala od dużych aglomeracji. Tutaj jest Trójmiasto i SOPOT, Monte Carlo skrojone na warunki polskie, a nasze zawody już po raz 25 przyciągną najlepszych polskich kierowców. Wierzymy, że jak zawsze kibice tłumnie ich będą dopingować. Liczymy na frekwencję zarówno motomaniaków, wczasowiczów, jak i mieszkańców Trójmiasta, którzy chcą spędzić weekend w ciekawy sposób. Na pewno najmocniejsze i najszybsze samochody przyciągną wielu mężczyzn, ale liczę również na panie, które coraz częściej interesują się motoryzacją.

W galerii sław nadmorskich wyścigów znalazło się 20 kierowców, którzy stawali w Sopocie na najwyższym stopniu podium. Absolutnym rekordzistą jest Mariusz Stec, który od 2003 wygrywał tu aż 13 razy, 5 razy zwyciężał Rafał Grzesiński a 4 razy Tadeusz Myszkier, zawodnik Automobilklubu Orski, wielokrotny Mistrz Polski w  wyścigach torowych.

Pamiętać trzeba jeszcze o jednej osobie, kojarzonej z sopockimi wyścigami: Krzysztofie „Szaya” Szaykowskim, legendarnym komentatorze sportu samochodowego, który ze swojego stanowiska na rondzie w Brodwinie (trasa wyścigu okrąża osiedlowe rondo!) wzbudzał wśród kibiców i mieszkańców okolicznych bloków ogromne emocje.

Dla kibiców przygotowano nie lada gratkę: możliwość przejechania trasy wyścigu na fotelu pilota auta rajdowego w ramach RACE TAXI; zebrane środki wspomogą rehabilitację Michała „Hołka” Grudzińskiego – zawodnika poszkodowanego w wypadku podczas rajdu.

Kto wygra jubileuszowy wyścig, będący 11 i 12 rundami GSMP?

Po 10 rundach na czele klasyfikacji generalnej cyklu w Kat. 1 (auta z nadwoziem zamkniętym) znajduje się, z dorobkiem 142 pkt Karol Krupa (Skoda Fabia), wyprzedzając Dubaia (Mitsubishi Lancer Berg Monster, 129 pkt) i Sebastiana Steca (Ford Fiesta, 113 pkt). W Klasyfikacji Narodowej (samochody z utraconą homologacją międzynarodową) pewnym mistrzowskiego tytułu jest już  Janusz Jania (Honda Integra, 216 pkt), za Jego plecami o kolejność na podium walczą najmłodszy w stawce, 16 – letni  Leon Zardzewiały (Honda Civic, 104 pkt) i Dominik Ziobro (Renault Clio, 98 pkt).

Jubileuszowe 25. Grand Prix Sopot – Gdynia: emocje gwarantowane

Mimo, iż starty bolidów na trasie Sopot – Gdynia są od lat motorsportową prehistorią, na polskich trasach wyścigowych w tym sezonie nie oglądamy też „Bergmonsterów” (ok. 1000 – konnych Mitsubishi Lancerów, które pojawiły się tylko na  wyścigach międzynarodowych), to emocji podczas tegorocznego Grand Prix Sopot – Gdynia na pewno nie zabraknie. Rozgrywane w dniach 12 – 14 sierpnia zawody będą 11 i 12 rundami Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski, zarówno w klasyfikacji generalnej cyklu, jak i w poszczególnych klasach na ostateczne rozstrzygnięcia trzeba zapewne będzie czekać aż do ostatniego wyścigu sezonu.

W wyścigach górskich samochody dzielone są na dwie główne Kategorie: Kat. 1 to samochody z nadwoziem zamkniętym, Kat 2. To pojazdy z nadwoziem otwartym (potocznie: bolidy lub formuły).

Kat 1.  – którą oglądać będziemy na starcie w Sopocie – podzielona jest we FIA (Międzynarodowej Federacji Samochodowej) na 5 międzynarodowych Grup; o zakwalifikowaniu do którejś nich decyduje wysokość technicznego  współczynnika tzw. Performance Factor. Umownie: Gr. 1 to auta najmocniejsze, Gr. 5 to auta najsłabsze. W Polsce Grupy podzielone są dodatkowo na klasy, wprowadzono jeszcze inne klasyfikacje: Kategorię Narodową (auta z utraconą homologacją międzynarodową), z i grupami 10, 11, 12, klasyfikacje FWD i RWD – aut z tylnym i przednim napędem, Grupę „ 0” dedykowaną młodym i powracającym do sporty kierowcom oraz klasyfikacje klubową i sponsorską. Osobno rywalizują kierowcy aut historycznych w ramach GSMP Hist.

W profesjonalnym sporcie samochodowym, w tym w wyścigach górskich, zawodnicy używają specjalnie przystosowanych samochodów, wyposażonych w tzw. klatki bezpieczeństwa, specjalne fotele, wielopunktowe pasy bezpieczeństwa czy systemy gaśnicze. Kierowcy ubrani są w ognioodporne kombinezony, startują w kaskach, stosowane są specjalne systemy (tzw. HANS) chroniące odcinek szyjny kręgosłupa.

Zawody odbywają się na specjalnie przystosowanych odcinkach dróg, zabezpieczanych m.in. barierami energochłonnymi, które w ciągu roku, pomiędzy wyścigami,  służą zwykłym uczestnikom dróg, i wielu kierowcom, w trakcie kolizji, ratowały życie czy zdrowie.

Największe emocje wśród kibiców wzbudzają oczywiście zmagania z Gr. 1 Po raz kolejny obejrzymy widowiskową jazdę Pawła Wójtowicza w Porsche 944 T Cup, Sebastiana Steca w Fordzie Fiesta, Tomasza Myszkiera w Skodzie Fabia R5, Mariusza Białego w mocnym BMW E 30 554, Bartka Grzeleckiego w BMW M3 czy Jędrzeja Szcześniaka w Lamborghini Huracan Tropheo.

W jubileuszowym wyścigu nie mogło zabraknąć zawodników z Wybrzeża. Wspomniany Tomasz Myszkier, jest rekordzistą w odstępie wygranych sopockich wyścigów – od pierwszego (2001) do ostatniego zwycięstwa Tomka (2020) upłynęło…19 lat!  Wystąpi obok Tadeusza Myszkiera – głowy sportowego klanu (wygrane w 1999, 2001, 2002), który zaprezentuje historycznego Fiata 131 Abarth. Również w klasyfikacji historycznej wystąpi Wojciech Myszkier, który wystartuje VW Golfem. Piotr Adamski rywalizować będzie w Kl. 5b Hondą Civic z Maciejem Liszką (także Honda Civic),

Drużynę z Wybrzeża reprezentować będą też  Christian i Piotr Zalescy, obaj w historycznych Porsche 911 SC, Mateusz Kuczyński w historycznym Suzuki Swift, Eric Czajor we Fiacie 126p, Marcin Chmiel (Opel Astra) i Leszek Orzechowski, od lat startujący – jako jedyny w Polsce – Seatem Ibiza Cupra z silnikiem Diesla.

Ciekawie zapowiada się rywalizacja liderów „generalki” GSMP po 10 rozegranych dotychczas rundach: lidera Karola Krupy (Skoda Fabia 142 pkt ) i trzeciego Sebastiana Steca (Ford Fiesta, 113 pkt). Pod nieobecność drugiego w rankingu Dubai’a (jeździ tylko wyścigi międzynarodowe) o trzecie miejsce w sezonie rywalizować będą Szymon Piękoś (Mitsubishi Lancer 110 pkt) i Jędrzej Szcześniak (Lamborghini Huracan Tropheo 97 pkt). Na cenne punkty liczą także uzupełniający pierwszą dziesiątkę Roman Baran (Mitsubishi Lancer), nieoczekiwany zwycięzca sobotniej odsłony wyścigu w Limanowej Krzysztof Chorąży (Mitsubishi Lancer), Robert Sługocki (Mitsubishi Lancer) i Bartłomiej Madziara, który pojawi się za kierownicą Porsche 991 GT3 Gr. 2.

Na liczącej 3050 m. trasie zobaczymy z jednej strony aż 7 Mitsubishi Lancerów a z drugiej wzbudzających ogromną sympatię kibiców 6 Polskich Fiatów 126p. Swoich sił w wyścigach górskich spróbują kierowcy kojarzeni z rallycrossem: Andrzej Kleina, który pojawi się legendarną Lancią Delta Integrale (ok. 400 KM) i Michał Peterleitner, który przywiezie rallycrossową Skodę Fabię. Zaś wisienką na torcie będzie możliwość spotkania się z Anią Gańczarek – Rał, która właśnie w Sopocie rozpoczynała swoją przygodę z wyścigami górskimi, której ukoronowaniem było dwukrotne reprezentowanie Polski w FIA Hill Climb Masters. Popularna „Ganczi” wystartuje VIP – Carem.

Kibice będą mogli uczestniczyć w akcji charytatywnej, po wpłaceniu 200 zł/przejazd będą mieli niepowtarzalna okazję przejechania trasy wyścigu na prawym fotelu profesjonalnych aut i rajdowych i – przy okazji – wsparcia rehabilitacji Michała „Hołka” Grudzińskiego, rannego w trakcie rajdu w 2017 r.

Harmonogram zawodów

12.08 piątek

15:00 – 20:00 Badanie Kontrolne Ergo Arena parking

19:30 Uroczysta parada samochodów wyścigowych i zabytkowych (start pod Ergo Arena)

13.08 sobota

10:00 1 podjazd treningowy

30 min. po zakończeniu 1 podjazdu treningowego 2 podjazd treningowy

15 min. po zakończeniu 2 podjazdu treningowego (ok. 12:30): Uroczyste Otwarcie Zawodów  (Rondo ul. Kolberga/Malczewskiego Sopot)

14:00 1 podjazd wyścigowy

30 min. po zakończeniu 1 podjazdu wyścigowego 2 podjazd wyścigowy

14.08 niedziela

08:30 1 podjazd treningowy

30 min. po zakończeniu 1 podjazdu treningowego 2 podjazd treningowy

11:30 1 podjazdy wyścigowy

30 min. po zakończeniu 1 podjazdu wyścigowego 2 podjazd wyścigowy

30 min. po zakończeniu 2 podjazdu wyścigowego

Ceremonia Wręczenia Nagród (Rondo ul. Kolberga/ Malczewskiego Sopot)

17:30 Uroczystość zakończenia Jubileuszowego 25. Grand Prix Sopot Gdynia 2022 wraz z wręczeniem nagród za pierwsze trzy miejsca w Klasyfikacji Generalnej Kat. 1 i Kat. Narodowej, Muszla Koncertowa przy Molo w Sopocie.