GOSPODARKAPOLSKA

Inflacja w maju 2025. Ceny towarów i usług spadają. Tusk: Pożegnamy pisowską drożyznę. Zakład?

Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w maju 2025 r.

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w maju 2025 r. wzrosły o 4,0% w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku (przy wzroście cen usług o 6,0% i towarów o 3,3%).

W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług obniżyły się o 0,2% (w tym usług o 0,4%, a towarów o 0,1%).

Premier Donald Tusk: „Inflacja jeszcze niższa! 4,0! Już latem będziemy mieli 3 z przodu, a z końcem roku pożegnamy pisowską drożyznę. Zakład?”

Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w maju 2025 r.

WYSZCZEGÓLNIENIE 05 2025 01-05 2025 WPŁYW ZMIAN04 2025=
=100
05 2024=

=100

12 2024=
=100
04 2025=
=100
01-05 2024=

=100

OGÓŁEM 104,0 101,7 99,8 104,6 x
Żywność i napoje
bezalkoholowe
105,5 103,4 100,4 105,8 0,11
Napoje alkoholowe
i wyroby tytoniowe
106,3 105,3 100,7 105,5 0,04
Odzież i obuwie 98,4 100,4 99,7 98,6 -0,01
Użytkowanie mieszkania
lub domu i nośniki energii
110,6 102,2 99,9 110,7 -0,01
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego 100,0 99,9 100,2 100,1 0,01
Zdrowie 104,9 103,1 100,7 105,3 0,04
Transport 92,8 96,1 97,6 96,1 -0,25
Łączność 102,8 100,9 99,7 102,7 -0,01
Rekreacja i kultura 103,4 101,1 98,2 104,0 -0,13
Edukacja 108,1 101,0 100,1 108,2 0,00
Restauracje i hotele 105,9 103,1 100,7 106,2 0,04
Inne towary i usługi 102,0 101,0 99,8 102,4 -0,01

Wpływy zmian cen na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem

W maju br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały niższe ceny w zakresie transportu (o 2,4%) oraz
rekreacji i kultury (o 1,8%), które obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,25 p. proc. i 0,13 p. proc. Wyższe ceny w zakresie: żywności (o 0,4%), restauracji i hoteli, zdrowia oraz napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (po 0,7%), podwyższyły wskaźnik odpowiednio: o 0,10 p. proc i po 0,04 p. proc.

W porównaniu z analogicznym miesiącem poprzedniego roku wyższe ceny m.in. w zakresie: mieszkania (o 8,3%), żywności (o 5,4%), restauracji i hoteli (o 5,9%), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 6,3%), zdrowia (o 4,9%) oraz rekreacji i kultury (o 3,4%) wpłynęły na wzrost wskaźnika ogółem odpowiednio: o 2,00 p. proc., 1,27 p. proc., po 0,33 p. proc., 0,29 p. proc i 0,23 p. proc. Niższe ceny w zakresie transportu (o 7,2%) oraz odzieży i obuwia (o 1,6%) obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,82 p. proc. i 0,06 p. proc.

(„Źródło danych GUS”, „Opracowanie własne na podstawie danych GUS”)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button