Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w maju 2025 r. wzrosły o 4,0% w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku (przy wzroście cen usług o 6,0% i towarów o 3,3%).
W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług obniżyły się o 0,2% (w tym usług o 0,4%, a towarów o 0,1%).
Premier Donald Tusk: „Inflacja jeszcze niższa! 4,0! Już latem będziemy mieli 3 z przodu, a z końcem roku pożegnamy pisowską drożyznę. Zakład?”
Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w maju 2025 r.
WYSZCZEGÓLNIENIE | 05 2025 | 01-05 2025 | WPŁYW ZMIAN04 2025= =100 |
||
05 2024=
=100 |
12 2024= =100 |
04 2025= =100 |
01-05 2024=
=100 |
||
OGÓŁEM | 104,0 | 101,7 | 99,8 | 104,6 | x |
Żywność i napoje bezalkoholowe |
105,5 | 103,4 | 100,4 | 105,8 | 0,11 |
Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe |
106,3 | 105,3 | 100,7 | 105,5 | 0,04 |
Odzież i obuwie | 98,4 | 100,4 | 99,7 | 98,6 | -0,01 |
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii |
110,6 | 102,2 | 99,9 | 110,7 | -0,01 |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego | 100,0 | 99,9 | 100,2 | 100,1 | 0,01 |
Zdrowie | 104,9 | 103,1 | 100,7 | 105,3 | 0,04 |
Transport | 92,8 | 96,1 | 97,6 | 96,1 | -0,25 |
Łączność | 102,8 | 100,9 | 99,7 | 102,7 | -0,01 |
Rekreacja i kultura | 103,4 | 101,1 | 98,2 | 104,0 | -0,13 |
Edukacja | 108,1 | 101,0 | 100,1 | 108,2 | 0,00 |
Restauracje i hotele | 105,9 | 103,1 | 100,7 | 106,2 | 0,04 |
Inne towary i usługi | 102,0 | 101,0 | 99,8 | 102,4 | -0,01 |
Wpływy zmian cen na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem
W maju br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały niższe ceny w zakresie transportu (o 2,4%) oraz
rekreacji i kultury (o 1,8%), które obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,25 p. proc. i 0,13 p. proc. Wyższe ceny w zakresie: żywności (o 0,4%), restauracji i hoteli, zdrowia oraz napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (po 0,7%), podwyższyły wskaźnik odpowiednio: o 0,10 p. proc i po 0,04 p. proc.
W porównaniu z analogicznym miesiącem poprzedniego roku wyższe ceny m.in. w zakresie: mieszkania (o 8,3%), żywności (o 5,4%), restauracji i hoteli (o 5,9%), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 6,3%), zdrowia (o 4,9%) oraz rekreacji i kultury (o 3,4%) wpłynęły na wzrost wskaźnika ogółem odpowiednio: o 2,00 p. proc., 1,27 p. proc., po 0,33 p. proc., 0,29 p. proc i 0,23 p. proc. Niższe ceny w zakresie transportu (o 7,2%) oraz odzieży i obuwia (o 1,6%) obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,82 p. proc. i 0,06 p. proc.
(„Źródło danych GUS”, „Opracowanie własne na podstawie danych GUS”)