Inauguracja Rajdu Dakar 2022. Nasser Al-Attiyah pierwszy. Jakub Przygoński w TOP 10

Rajd Dakar

Czy Nasser Al-Attiyah to faworyt Rajdu Dakar 2022?

Kierowca Toyoty triumfował w prologu. Jakub Przygoński był 9., mając 1 minutę i 1 sekundę straty do 51-latka.

Nasser Al-Attiyah na swoim koncie trzy zwycięstwa w Rajdzie Dakar. Katarczyk 19-kilometrowy prolog pokonał w czasie 10 minut i 56 sekund.

10. był Stephane Peterhansel – „Mr Dakar”. Francuz wygrał ten rajd w ubiegłym roku. 56-latek stracił 1 minutę i 12 sekund do Al-Attiyaha.

Toyota GR DKR Hilux T1+ (fot. Toyota)

TOYOTA GAZOO Racing gotowa na Rajd Dakar 2022

TOYOTA GAZOO Racing wystawi cztery Toyoty GR DKR Hilux T1+ w Rajdzie Dakar 2022. Faworytami do triumfu w klasyfikacji generalnej są reprezentanci zespołu Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel, zwycięzcy Pucharu Świata w Rajdach Cross-Country w 2021 roku. Jedno z największych wyzwań w motorsporcie rozpocznie się 1 stycznia.

W Rajdzie Dakar 2022 w barwach TOYOTA GAZOO Racing pojadą cztery załogi. Liderami będą zwycięzcy z 2019 roku, czyli Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel, a o miejsce w czołówce będą rywalizować również Giniel de Villiers z Denisem Murphym. Trzykrotny zwycięzca mistrzostw RPA Henk Lategan i jego pilot Brett Cummings przed rokiem byli debiutantami i rajdu nie ukończyli po wypadku na piątym etapie, choć prezentowali bardzo dobre tempo. Skład zespołu uzupełnią Shameer Variawa z nowym pilotem Danie’m Stassenem.

„Zespół jest doskonale przygotowany do Rajdu Dakar 2022, a my jesteśmy podekscytowani tym, jak nowy Hilux T1+ sprawdzi się na tle rywali. Jesteśmy pewni, że dzięki nowemu autu wejdziemy na jeszcze wyższy poziom, ale dopóki nie ruszymy na trasę, nie wiemy, jak dobrzy jesteśmy. Już się nie możemy doczekać startu z Hail” – mówi Glyn Hall, szef zespołu.

Al-Attiyah i Baumel uważani są za głównych faworytów do zwycięstwa w Rajdzie Dakar 2022. Na początku grudnia triumfowali w rozgrywanym w Arabii Saudyjskiej Hail International Rally, czym przypieczętowali zdobycie Pucharu Świata w Rajdach Cross-Country. Sukces osiągnęli dzięki zwycięstwu w czterech z sześciu rajdów.

„Jesteśmy dumni ze zdobycia pucharu świata, już trzeciego dla zespołu TOYOTA GAZOO Racing. Samochód, który pozwolił nam na to w 2021 roku, był niesamowicie szybki i niezawodny, ale nasze nowe auto jest bez wątpienia lepsze. Będziemy atakować od pierwszych metrów Rajdu Dakar, bo naszym celem jest zwycięstwo” – zapowiada Al-Attiyah.

Nowa Toyota GD DKR Hilux T1+

Sukces w pucharze świata katarsko-francuski duet osiągnął w poprzedniej generacji rajdowego Hiluxa. Na Rajd Dakar 2022 zespół przygotował zupełnie nową specyfikację auta. Toyota GR DKR Hilux T1+ w tej wymagającej imprezie będzie miała swój międzynarodowy debiut. Samochód korzysta z silnika V6 z podwójnym turbodoładowaniem z nowej Toyoty Land Cruiser, ma większe koła, nowe zawieszenie o większym skoku oraz nową, wyrazistą stylistykę.

Toyota GR DKR Hilux T1+ przeszła intensywny program testów. Podczas ostatniego sprawdzianu na pustyni Kalahari wybrano ustawienia pod kątem najbliższej edycji Rajdu Dakar. Dobrano nowe nastawy amortyzatorów, a intensywne próby na terenie prywatnych obiektów zespołu udowodniły znaczne postępy w pracach nad autem. Al-Attiyah oraz De Villiers do ostatniej chwili przekazywali swoje uwagi, dzięki czemu zespół jest przekonany, że osiągnięto właściwy balans pomiędzy pewnym prowadzeniem a prędkością.

„Nowy samochód i nowy silnik to bardzo mocna kombinacja, która pozwoli nam na walkę przez cały rajd” – podsumował De Villiers.

Rajd Dakar 2022 to dopiero początek

Rajd Dakar 2022 rozpocznie się 1 stycznia. Kierowcy przejadą aż 815 km z Dżuddy do Hail, gdzie zaplanowano uroczystą ceremonię startu. Po drodze podczas 19-kilometrowego prologu powalczą o pozycje na starcie do pierwszego etapu. Na zawodników czeka w sumie 12 etapów. Najpierw udadzą się w kierunku stolicy Arabii Saudyjskiej, Rijadu, gdzie 8 stycznia zaplanowano dzień przerwy. Następnie ruszą przez Wadi Ad Dawasir i Biszę do Dżuddy, gdzie 14 stycznia zakończy się tegoroczna impreza.

Rajd Dakar 2022 to nie tylko jeden z najbardziej wymagających rajdów na świecie, ale też pierwsza runda nowego cyklu mistrzostw świata w rajdach terenowych (W2RC). Al-Attiyah i Baumel wystartują w nim Toyotą GR DKR Hilux T1+. Ich celem będą mistrzowskie tytuły dla TOYOTA GAZOO Racing w inauguracyjnym sezonie nowej rywalizacji.

Numery załóg TOYOTA GAZOO Racing na Rajd Dakar 2022:

201 – Nasser Al-Attiyah / Mathieu Baumel
207 – Giniel de Villiers / Dennis Murphy
225 – Henk Lategan / Brett Cummings
233 – Shameer Variawa / Danie Stassen

Toyota GR DKR Hilux T1+ (fot. Toyota)

Zespół TOYOTA GAZOO Racing gotowy na Rajd Dakar 2022 z nową Toyotą GR DKR Hilux T1+

W Rajdzie Dakar 2022 barwy zespołu TOYOTA GAZOO Racing będzie reprezentować zupełnie nowe auto – Toyota GR DKR Hilux T1+. W myśl koncepcji, by poprzez udział w Rajdzie Dakar tworzyć coraz lepsze samochody, nowa rajdówka jest największym skokiem naprzód, odkąd w 2011 roku Toyota zainicjowała program startów w Rajdzie Dakar.

Całkiem nowa Toyota GR DKR Hilux T1+ wyszła już z fazy prototypu, ale do rozpoczęcia Rajdu Dakar, który zaplanowano na początek stycznia 2022 roku, samochód cały czas będzie rozwijany i dopracowywany. Zgodnie z przepisami FIA masa auta wzrosła do 2000 kg. Auto będzie napędzał nowy, 3,5-litrowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem, który pochodzi z nowej Toyoty Land Cruiser 300 GR Sport. Jednostka napędowa jest lżejsza od poprzednika, a do tego oferuje wyższy moment przy niższych prędkościach obrotowych. Parametry silnika są ściśle regulowane przepisami FIA, dlatego moc wynosi około 298 kW, a moment obrotowy sięga 660 Nm, co odpowiada osiągom seryjnej jednostki.

„W pracach nad nową Toyotą GR DKR Hilux T1+ poczyniliśmy znaczne postępy, dlatego jesteśmy pewni, że auto jest gotowe sprostać wyzwaniu jakim jest Rajd Dakar. Teraz zajmiemy się dostrajaniem auta na styczniowy rajd. Nowy silnik z Land Cruisera okazał się niezawodny od samego początku, a jego praca w parametrach jednostki seryjnej oznacza, że nie musimy jej wysilać, by uzyskać maksymalne osiągi” – mówi Glyn Hall, szef zespołu.

Pochodzący z nowego Land Cruisera silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem już w swojej seryjnej wersji ma ogromne możliwości. W aucie na Rajd Dakar zastosowano też seryjne turbosprężarki oraz intercooler, który ma ogromną wydajność cieplną. W rajdówce został on jednak umieszczony tak, by go lepiej dopasować do konstrukcji Hiluxa.

W porównaniu z poprzednikiem zwiększył się też skok zawieszenia z 280 mm do 350 mm, dzięki czemu kierowca może lepiej wykorzystać możliwości nowych, powiększonych do 37 cali opon. Ich szerokość także jest większa – z 245 mm do 320 mm. Samochód wyposażony jest w aluminiowe felgi, z których korzystano podczas całego procesu rozwojowego. Zachowano ich aluminiową barwę, dzięki czemu mają lepsze promieniowanie cieplne.

„Jestem pod wrażeniem nowego samochodu, a zwłaszcza tego, jak dzięki nowym oponom radzi sobie w trudnym terenie. Silnik ma doskonałe parametry i już nie mogę się doczekać, by go sprawdzić w rywalizacji z innymi autami” – powiedział Nasser Al-Attiyah, kierowca zespołu.

Pod karoserią dakarowy Hilux ma stosowany od 2016 roku układ z montowanym centralnie silnikiem. Kształt kokpitu też w dużej mierze został zachowany z poprzednich generacji. Zgodnie z nowymi przepisami kategorii T1+, auto zabiera ze sobą dwa, a nie trzy zapasowe koła.

Toyota GR DKR Hilux T1+ (fot. Toyota)

GR DKR Hilux T1+ w barwach TOYOTA GAZOO

Zupełnie nowe jest także malowanie karoserii, które jest zbliżone do wykorzystywanego przez zespoły TOYOTA GAZOO Racing w rajdach WRC oraz wyścigach długodystansowych. Choć dakarowy Hilux od lat jest częścią TOYOTA GAZOO Racing, teraz będzie to jeszcze bardziej widoczne. Jednym z elementów będą charakterystyczne litery „GR” umieszczone w podobnym stylu jak na rajdowym Yarisie WRC oraz wyścigowym GR010 HYBRID, które przypominają, że motorsportowe maszyny są blisko spokrewnione z ekscytującymi sportowymi samochodami Toyoty z linii GR.

Na Rajd Dakar 2022 zespół wystawi cztery zupełnie nowe Hiluxy w wersji GR DKR T1+ w ramach misji tworzenia coraz lepszych aut na bazie rajdowych doświadczeń. Liderami będzie katarsko-francuski duet Nasser Al-Attiyah – Mathieu Baumel, czyli zwycięzcy tej imprezy z 2019 roku. Obok nich pojadą Giniel de Villiers (triumfator z 2009 roku) z pilotem Dennisem Murphym. W trzecim aucie zobaczymy reprezentantów RPA Henka Lategana i Bretta Cummingsa, których celem jest zaprezentowanie mocnego tempa na całej trasie rajdu. Czwartego Hiluxa poprowadzą Shameer Variawa i pilot Danie Stassen z RPA.

W najbliższy weekend Al-Attiyah i De Villiers poprowadzą nowe auta w ostatniej rundzie mistrzostw RPA w rajdach cross-country (SACCS) w ramach dalszych prac rozwojowych. Trasa liczy około 400 km w zróżnicowanym terenie nieopodal miasta Parys. Kierowcy Hiluxów nie mają jednak szans na punkty, bo kategoria T1+ nie jest uznawana przez organizatorów cyklu. W aucie poprzedniej generacji pojadą Lategan i Cummings, którzy bronią mistrzostwa w SACCS.

Zespół TOYOTA GAZOO Racing w RPA przeprowadzi ostatnie testy auta przed wysłaniem go na początku grudnia do Arabii Saudyjskiej. Ostateczny kształt trasy Rajdu Dakar 2022 nie jest jeszcze znany, ale spodziewane są podobne typy terenu jak w edycjach 2020 i 2021. Rajd Dakar nie będzie jedynym sprawdzianem dla Toyoty GR DKR Hilux T1 – auto w 2022 roku będzie startować w mistrzostwach świata w rajdach terenowych, które zadebiutują w kalendarzu FIA.

Exit mobile version