Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka – z tych stacji II linii metra możecie już korzystać.
Budowa została dofinansowana z funduszy unijnych Programu Infrastruktura i Środowisko.
Obecny na inauguracji nowego odcinka minister Jerzy Kwieciński przyznał, że to jeden z największych projektów, jakie Polska realizuje w tej perspektywie finansowej.
Pierwszy przejazd #metro2 na Targówek za nami❗Możecie już korzystać ze stacji Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka. Kto był na otwarciu❓?♀?♂ #WarszawaDlaWszystkich #metro #MetroZmieniaWarszawę@WTP_Warszawa @trzaskowski_ pic.twitter.com/8RG146wdQv
— Warszawa (@warszawa) September 15, 2019
– Jeśli połączymy dwa projekty metra, bo w tej chwili oddajemy odcinek w kierunku wschodnio-północnym, ale jeszcze jest realizowany odcinek metra w kierunku zachodnim, to razem jest to projekt na prawie 8 mld złotych z dofinansowaniem UE – powiedział Kwieciński. – Metro warszawskie jest jednym z największych beneficjentów wsparcia unijnego w Polsce. Nie ma drugiego takiego beneficjenta na poziomie samorządów w Polsce z wartością dofinansowania jak metro warszawskie – ocenił.
Otwarty 15 września 2019 roku odcinek II linii metra ma ponad 3 km długości. Jest częścią większego projektu „Budowa II linii metra, wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru – etap II”, na który Warszawa otrzymała prawie 1,83 mld zł unijnego dofinansowania. Poza otwartymi stacjami po prawej stronie Wisły, powstają też 3 stacje odcinka zachodniego (Płocka, Młynów, Księcia Janusza). Prace mają się zakończyć jeszcze w tym roku. Cała inwestycja, obejmująca budowę 6 stacji oraz zakup 13 sztuk taboru metra, to koszt 3,16 mld zł.
Ale to nie koniec. Rozpędu nabiera kolejny etap wydłużania warszawskiego metra – zarówno na wschód, jak i na zachód. Etap III budowy II linii metra otrzymał dofinansowanie unijne w wysokości ponad 1,92 mld zł. Powstają więc następne 3 stacje w prawobrzeżnej Warszawie – Zacisze, Kondratowicza oraz Bródno, a 2 w części zachodniej miasta – Ulrychów i Powstańców Śląskich.
Oferta transportu publicznego w stolicy staje się coraz ciekawsza i bardziej przyjazna. Te zmiany od lat wspierają fundusze europejskie i Program Infrastruktura i Środowisko. Wpływają one nie tylko na wygodę mieszkańców czy turystów, ale mają również pozytywny wpływ na jakość warszawskiego powietrza.
(MiR)