Gdańsk. Nowe ścieżki rowerowe. Największy budżet rowerowy w historii miasta

Rekordowy budżet rowerowy Gdańska

W Gdańsku zostanie wykonanych około 25 km tras rowerowych w 2019 roku.

W miejskim budżecie na wydzielone inwestycje rowerowe zaplanowano ponad 68,6 mln zł. Do tej kwoty należy jeszcze dodać przynajmniej kilkanaście milionów zł, które zostaną przeznaczone na inwestycje rowerowe realizowane w ramach większych inwestycji drogowych. To największy budżet rowerowy w historii miasta.

Zmiany przyzwyczajeń komunikacyjnych

Sieć wydzielonych dróg rowerowych w Gdańsku liczy obecnie 123,5 km, ciągów pieszo-rowerowych – 18 km, a pasów rowerowych – 10 km. Do tego warto doliczyć 517,5 km ulic z uspokojonym ruchem o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h oraz 221 ulic jednokierunkowych o łącznej długości 51,8 km z dopuszczonym ruchem rowerów „pod prąd”. Na podstawie dwóch ostatnich kompleksowych badań ruchu, przeprowadzonych w roku 2009 i 2016, odnotowano trzykrotny wzrost udziału ruchu rowerowego: z 2 proc. do 6 proc.

Trasy rowerowe w ramach węzłów integracyjnych

Nowe drogi rowerowe powstaną m.in. jako trasy dojazdowe do węzłów integracyjnych Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz do przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej za kwotę 25 913 000 zł. W ramach tych projektów powstanie m.in. trasa rowerowa wzdłuż al. Legionów po stronie północno-wschodniej na odcinku od ul. Kościuszki do Placu Komorowskiego (0,8 km), trasa rowerowa wzdłuż ul. Podwale Przedmiejskie (0,4 km), droga rowerowa wzdłuż ul. Potokowej: odcinek od przystanku PKM Brętowo do ul. Słowackiego (1,2 km), droga rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej – od ul. Braci Lewoniewskich do ul. Kołobrzeskiej (1,5 km). W przyszłym roku powinna rozpocząć się budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Kołobrzeskiej na odcinku od al. Grunwaldzkiej do ul. Chłopskiej (1,1 km), trasy rowerowej wzdłuż ulicy Budowlanych: od ul. Sąsiedzkiej do ul. Nowatorów (1,4 km) i trasy rowerowej wzdłuż ulicy Nowatorów: od ul. Budowlanych do ul. Kartuskiej (1,1 km).

Międzynarodowe trasy rowerowe

W ramach realizacji Pomorskich Tras Rowerowych o znaczeniu międzynarodowym powstaną gdańskie fragmenty trasy R-10 i Wiślanej Trasy Rowerowej o łącznej wartości 26 203 106 zł. Będzie to: droga rowerowa na Wyspie Sobieszewskiej o długości 4,3 km wzdłuż ul. Turystycznej i ul. Boguckiego, na odcinku od ul. Przegalińskiej do ul. Pohoreckiego oraz ponad kilometrowa trasa rowerowa z Wrzeszcza do Brzeźna po wschodniej strony al. Hallera od ul. Gdańskiej/Chrobrego do ul. Wczasy. Ponadto na koronie wałów wiślanych zostanie wybudowana droga rowerowa o długości 6,6 km od granicy z gminą Cedry Wielkie do Świbna wraz z łącznikiem do przystani w Błotniku oraz miejscem odpoczynku.

Rower miejski ze wspomaganiem elektrycznym

System roweru miejskiego MEVO zostanie wprowadzony w 14 gminach obszaru metropolitarnego. W Gdańsku już powstało 360 stacji rowerowych, w których będzie dostępnych 2226 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Cały system będzie obsługiwany przez aplikację mobilną i system do obsługi wypożyczeń. Na realizację tego zadania w 2019 r. przeznaczono 7 996 120 zł.

Szlakiem turystycznym przez Trójmiejski Park Krajobrazowy

Miłośnicy turystycznej jazdy rowerem będą mogli skorzystać z trasy rowerowej biegnącej od granicy z gminą Kolbudy do granicy z Sopotem, wraz z łącznikami, która będzie miała nawierzchnię szutrową i, częściowo, asfaltową. Planowany koszt tej inwestycji w 2019 roku to 5 241 976 zł.

Rowerowe projekty z Budżetu Obywatelskiego

W głosowaniach w ramach Budżetu Obywatelskiego wybrano m.in. projekty budowy tras rowerowych na Oruni, Przymorzu, Suchaninie. Powstanie więc trasa pieszo-rowerowa wzdłuż Potoku Oruńskiego od zbiornika Augustowska do Parku Oruńskiego (0,4 km) oraz trzy nowe drogi rowerowe do Parku Reagana wzdłuż ulic: Jagiellońskiej, Obrońców Wybrzeża i Kołobrzeska – Czarny Dwór o długości 1,4 km oraz Bulwar Przymorze o długości 0,4 km. Mieszkańcy zdecydowali również o powstaniu skrótu pieszo-rowerowego pomiędzy Suchaninem i Siedlcami wzdłuż ulicy Powstańców Warszawskich (0,2 km). Łączny koszt tych inwestycji to 2 136 000 zł.

Trasy rowerowe w ramach inwestycji drogowych

Do planowanej kwoty 68,6 mln zł należy doliczyć jeszcze przynajmniej kilkanaście milionów złotych, które zostaną przeznaczone na inwestycje rowerowe realizowane w ramach większych inwestycji drogowych. Chodzi tu między innymi o drogę rowerową wzdłuż ulicy Nowa Bulońska Północna (5 km), a także tę, która powstanie w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka (1,5 km) oraz przebudowy drogi rowerowej wzdłuż ulic: Wosia Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej w ramach modernizacji linii tramwajowej na Stogi (3,4 km). Rozpocznie się również budowa drogi rowerowej wzdłuż planowanej linii tramwajowej w ulicy tzw. Nowej Warszawskiej o długości 1,8 km oraz tras rowerowych w ramach rozbudowy ul. Kartuskiej, na odcinku od ulicy Nowatorów do ulicy Jaśminowy Stok, o łącznej długości 2 kilometrów.

Miasto promuje jazdę rowerem

Gdańsk nie tylko dysponuje rozwiniętą infrastrukturą rowerową, ale również prowadzi cykliczne kampanie promujące komunikację rowerową. Urząd Miejski w Gdańsku realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich czy adresowany do uczniów i pracowników placówek edukacyjnych „Rowerowy Maj”. Mieszkańcy chętnie uczestniczą w kampaniach, w których miasto buduje sieć lokalnych koordynatorów np. w szkołach, na uczelniach w miejscach pracy czy społecznościach lokalnych. Jesienią zakończyła się kolejna odsłona rowerowej rywalizacji miast, w której w Gdańsku wykonano ponad 200 tys. przejazdów rowerowych i łącznie przejechano 1,644 mln kilometrów.
(UMG)

Exit mobile version