Gdańsk i Gdynia. Podwyżki cen biletów na komunikację miejską

Trójmiasto

Podwyżki cen biletów na komunikację miejską – dla regularnych użytkowników o 10 proc.

Szalejąca inflacja, wzrost cen energii i paliw, podwyżki wynagrodzeń oraz ubytki w budżecie wynikające z nowych przepisów podatkowych powodują drastyczny wzrost kosztów organizacji transportu publicznego w Gdańsku. Dla władz miasta priorytetem jest utrzymanie wysokiej jakości usług i dalszy rozwój komunikacji zbiorowej, dlatego podjęto decyzję o zmianie taryfy, by zwiększyć wpływy ze sprzedaży biletów. Podwyżki cen biletów wejdą w życie prawdopodobnie 1 czerwca br.

W środę, 2 lutego, Piotr Borawski zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu przedstawił szczegóły propozycji zmian taryfowych, które miałby obowiązywać w Gdańsku od 1 czerwca.  

– W tej kadencji, komunikacja miejska w Gdańsku stała się dla władz samorządowych absolutnym priorytetem – podkreślił Piotr Borawski. – We wszystkich badaniach opinii publicznej, a prowadzimy je dosyć regularnie, reprezentatywna grupa mieszkańców naszego miasta widzi zdecydowaną poprawę w komunikacji miejskiej.

Wzrost jakości transportu

W ostatnich latach podróżni odczuli znaczącą poprawę w funkcjonowaniu gdańskiej komunikacji miejskiej. Pojawiły się nowe autobusy i tramwaje. Tylko w ciągu ostatnich trzech lat do gdańskiej floty dołączyły 94 nowe autobusy Mercedes Citaro o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI oraz 30 nowoczesnych tramwajów PESA Jazz Duo. Od 5 marca 2021 r. wszystkie gdańskie linie obsługiwane są wyłącznie przez tramwaje niskopodłogowe. Z ruchu wycofane zostały ostatnie wysokopodłogowe tramwaje Konstal 105N. Gdańsk jest pierwszym polskim miastem (spośród tych, w których komunikacja tramwajowa funkcjonuje nieprzerwanie) oferującym pasażerom w pełni niskopodłogową flotę tramwajową. Gdańsk był także pierwszym dużym miastem, które pochwalić mogło się w 100 procentach niskopodłogową flotą autobusową. Wciąż rośnie też niezawodność usług realizowanych przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje. W 2021 r. poziom wykonania pracy przewozowej, czyli tak zwanych wozokilometrów osiągnął 99,82 proc.

Od wiosny 2020 r. obowiązuje wspólny bilet ZTM na autobusy, tramwaje oraz kolej w granicach Gdańska. To bezprecedensowy projekt w historii gdańskiej komunikacji miejskiej. Pasażerowie posiadający imienny bilet okresowy ZTM obowiązujący w strefie „Gdańsk” oraz Gdańską Kartę Mieszkańca ze zdjęciem mogą korzystać na terenie miasta, oprócz autobusów i tramwajów, również z pociągów SKM i POLREGIO.

Nadal obowiązuje bezpłatna komunikacja dla uczniów (do 24. roku życia), uprawnionych do korzystania z Gdańskiej Karty Mieszkańca. Młodzi mieszkańcy Gdańska mogą korzystać z tego przywileju od lipca 2018 r.

Piotr Borawski zapewnił, że mieszkańcy Gdańska w dalszym ciągu mogą liczyć na wysoką jakość świadczonych usług komunikacyjnych.

– To jest moje zobowiązanie, które chciałbym wszystkim przekazać. Nie chcemy w naszym mieście w żaden sposób ciąć siatki połączeń przewozów tramwajowych i autobusowych. Nie zamierzamy ograniczać częstotliwości. Stawiamy na jakość komunikacji miejskiej – podkreślił prezydent.

Koszty rosną, wpływy maleją

W ostatnich miesiącach nastąpił olbrzymi wzrost kosztów funkcjonowania komunikacji. Aż o 37 proc. wzrosły ceny energii elektrycznej, a paliwo podrożało o 22 proc. Do tego należy dodać podwyżki wynagrodzeń i wysoki poziom inflacji, który skutkuje wzrostem cen wielu zamawianych usług i towarów. Wejście w życie przepisów podatkowych Polskiego Ładu uszczupli budżet Gdańska o 270 mln zł, a jednorazowa rządowa rekompensata nie pokryje tego ubytku.

– Do tego doszła pandemia, podczas której właściwie nie ograniczaliśmy oferty przewozowej, natomiast dochody z biletów znacząco spadły – poinformował Borawski. – W planach na 2022 roku zaledwie 1/4 wydatków na komunikację pokrywana będzie z biletów kupowanych przez pasażerów. W takich warunkach niestety nie da się uniknąć podwyżki cen biletów. Ich wyższe ceny umożliwią jednak rozwój oferty. Całość środków finansowych z podwyżek, zostanie przeznaczona właśnie na ten cel. Dotyczy to przede wszystkim uruchomienia nowych linii tramwajowych po oddaniu Nowej Warszawskiej oraz zakupu nowego taboru dla naszej komunikacji.

Nowe stawki

Gdańsk – zmiany w taryfach w komunikacji miejskiej (fot. UMG)
Gdańsk – zmiany w taryfach w komunikacji miejskiej (fot. UMG)

Koszty rosną, wpływy maleją

W ostatnich miesiącach nastąpił olbrzymi wzrost kosztów funkcjonowania komunikacji. Aż o 37 proc. wzrosły ceny energii elektrycznej, a paliwo podrożało o 22 proc. Do tego należy dodać podwyżki wynagrodzeń i wysoki poziom inflacji, który skutkuje wzrostem cen wielu zamawianych usług i towarów. Wejście w życie przepisów podatkowych Polskiego Ładu uszczupli budżet Gdańska o 270 mln zł, a jednorazowa rządowa rekompensata nie pokryje tego ubytku.

– Do tego doszła pandemia, podczas której właściwie nie ograniczaliśmy oferty przewozowej, natomiast dochody z biletów znacząco spadły – poinformował Borawski. – W planach na 2022 roku zaledwie 1/4 wydatków na komunikację pokrywana będzie z biletów kupowanych przez pasażerów. W takich warunkach niestety nie da się uniknąć podwyżki cen biletów. Ich wyższe ceny umożliwią jednak rozwój oferty. Całość środków finansowych z podwyżek, zostanie przeznaczona właśnie na ten cel. Dotyczy to przede wszystkim uruchomienia nowych linii tramwajowych po oddaniu Nowej Warszawskiej oraz zakupu nowego taboru dla naszej komunikacji.

Zgodnie z zaproponowaną taryfą:

– Porównanie zaproponowanej ceny biletu z takimi miastami jak Kraków, Łódź, Wrocław czy Bydgoszcz, pokazuje, że ta cena jest dalej bardzo konkurencyjna – wyjaśniał podczas konferencji zastępca prezydent Gdańska.

Gdańsk – zmiany w taryfach w komunikacji miejskiej (fot. UMG)

Gdynia. Zmiany w taryfach

Najprawdopodobniej od czerwca tego roku zmienią się ceny biletów w Gdyni i innych miastach aglomeracji trójmiejskiej. Nowe stawki pomogą utrzymać funkcjonowanie komunikacji miejskiej na wysokim poziomie i pokryją straty wywołane rosnącymi kosztami wynagrodzeń, energii elektrycznej czy usług. Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej w przyszłym tygodniu pochyli się nad uchwałą w tej sprawie.

Komunikacja publiczna przeżywa wyjątkowo trudny czas, który rozpoczął się wraz z początkiem pandemii koronawirusa, a problemy dodatkowo potęguje wysoka inflacja. Mniejsza liczba pasażerów, dodatkowe wymogi sanitarne, ale przede wszystkim rosnące koszta funkcjonowania transportu zbiorowego powodują, że konieczne będą zmiany w ofercie biletowej. Tylko w ten sposób organizatorzy będą w stanie utrzymać swoje usługi na dotychczasowym poziomie – pod tym względem nie mogą liczyć już wyłącznie na wsparcie samorządów, których budżety zostały poważnie nadszarpnięte rozwiązaniami z „Polskiego Ładu”.

Rosnące koszta wymuszają zmiany

Jeszcze w przyszłym tygodniu decyzje w tej sprawie podejmie zgromadzenie Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, które przygotowało projekty uchwał dotyczących nowych stawek dla pasażerów. Te mają zmienić się nie tylko w Gdyni, ale także w Gdańsku i Wejherowie oraz w przypadku biletów metropolitalnych.

Nowa oferta MZKZG miałaby zacząć obowiązywać od 1 czerwca tego roku.

Dlaczego konieczne jest podniesienie cen biletów na komunikację miejską? Powodów jest kilka, a najważniejsze z nich to znaczne podwyżki cen energii elektrycznej i oleju napędowego, co przekłada się bezpośrednio na koszta utrzymania i eksploatacji taboru. Podwyżki tych kosztów względem poprzedniego roku według prognoz będą sięgać nawet 39% (w zależności od operatora). Wyższe kwoty na fakturach za energię odczuje w Trójmieście szczególnie dotkliwie gdyńska komunikacja, w dużej mierze oparta na zeroemisyjnych trolejbusach. Zwiększyły się także koszta pracy czy usług zewnętrznych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania komunikacji.

Nowe typy biletów i inne stawki

Czego dokładnie będą dotyczyć zmiany? Dla pasażerów korzystających z usług ZKM Gdynia przede wszystkim biletów jednorazowych – będą one obowiązywać na jeden przejazd lub przez 75 minut, zastępując dotychczasowy podział na bilety jednoprzejazdowe i godzinne. Oznacza to, że pasażerowie będą mogli w ten sposób pokonać dłuższą trasę niż do tej pory. Według taryfy normalnej bilety będą kosztowały 4,80 zł (linie zwykłe i nocne) oraz 5 zł (linie zwykłe, nocne i pospieszne). Proponowana od czerwca cena normalnego biletu 24-godzinnego (dobowego) to z kolei 18 zł.

Zmienią się też ceny biletów okresowych, choć zmiany stawek częściowo rekompensuje to, że będą one obowiązywać we wszystkie dni tygodnia, a nie jak do tej pory jedynie w dni robocze: miesięczne obejmujące linie zwykłe i nocne w granicach Gdyni będą w normalnej taryfie kosztować 94 zł (imienny) lub 110 zł (na okaziciela), a w przypadku biletu obejmującego także linie pospieszne – 106 zł (imienny) i 124 zł (na okaziciela).

Za bilet miesięczny obejmujący wszystkie linie w granicach jednej z gmin: Sopotu, Rumi, gminy Kosakowo, gminy Żukowo, gminy Szemud, gminy Wejherowo lub gminy Kolbudy pasażerowie zapłacą 74 zł (imienny) lub 86 zł (na okaziciela); w granicach Rumi, Redy i Wejherowa lub gminy Wejherowo i Rumi – 96 zł (imienny) lub 112 zł (na okaziciela); w obrębie całej sieci komunikacyjnej ZKM Gdynia będzie trzeba zapłacić natomiast 116 zł (imienny) lub 130 zł (na okaziciela).

Zmiany obejmą również bilety metropolitalne, które umożliwiają przesiadanie się pomiędzy pojazdami ZKM w Gdyni, ZTM w Gdańsku i MZK Wejherowo. Za zwykły bilet jednoprzejazdowy będzie trzeba zapłacić 4,60 zł lub 4,80 zł w wersji telefonicznej oraz 5 zł lub 5,20 zł w wersji papierowej. Za bilety 75-minutowe – 5 zł (linie zwykłe i nocne lub zwykłe, pospieszne i nocne ZKM) lub 6 zł (linie zwykłe, pospieszne i nocne). Dobowe – 20 zł za komunalny, 26 zł za kolejowo-komunalny dwóch organizatorów oraz 30 zł za kolejowo-komunalnych wszystkich organizatorów. Z kolei bilety 72-godzinne – 40 zł za komunalny i 60 zł za kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów.

Bilet metropolitalny miesięczny komunalny ma kosztować 136 zł. Bez zmian pozostaną natomiast ceny metropolitalnych biletów miesięcznych kolejowo-komunalnych.
(UMG)

Exit mobile version