Podwyżki cen biletów na komunikację miejską – dla regularnych użytkowników o 10 proc.
Szalejąca inflacja, wzrost cen energii i paliw, podwyżki wynagrodzeń oraz ubytki w budżecie wynikające z nowych przepisów podatkowych powodują drastyczny wzrost kosztów organizacji transportu publicznego w Gdańsku. Dla władz miasta priorytetem jest utrzymanie wysokiej jakości usług i dalszy rozwój komunikacji zbiorowej, dlatego podjęto decyzję o zmianie taryfy, by zwiększyć wpływy ze sprzedaży biletów. Podwyżki cen biletów wejdą w życie prawdopodobnie 1 czerwca br.
W środę, 2 lutego, Piotr Borawski zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu przedstawił szczegóły propozycji zmian taryfowych, które miałby obowiązywać w Gdańsku od 1 czerwca.
– W tej kadencji, komunikacja miejska w Gdańsku stała się dla władz samorządowych absolutnym priorytetem – podkreślił Piotr Borawski. – We wszystkich badaniach opinii publicznej, a prowadzimy je dosyć regularnie, reprezentatywna grupa mieszkańców naszego miasta widzi zdecydowaną poprawę w komunikacji miejskiej.
Wzrost jakości transportu
W ostatnich latach podróżni odczuli znaczącą poprawę w funkcjonowaniu gdańskiej komunikacji miejskiej. Pojawiły się nowe autobusy i tramwaje. Tylko w ciągu ostatnich trzech lat do gdańskiej floty dołączyły 94 nowe autobusy Mercedes Citaro o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI oraz 30 nowoczesnych tramwajów PESA Jazz Duo. Od 5 marca 2021 r. wszystkie gdańskie linie obsługiwane są wyłącznie przez tramwaje niskopodłogowe. Z ruchu wycofane zostały ostatnie wysokopodłogowe tramwaje Konstal 105N. Gdańsk jest pierwszym polskim miastem (spośród tych, w których komunikacja tramwajowa funkcjonuje nieprzerwanie) oferującym pasażerom w pełni niskopodłogową flotę tramwajową. Gdańsk był także pierwszym dużym miastem, które pochwalić mogło się w 100 procentach niskopodłogową flotą autobusową. Wciąż rośnie też niezawodność usług realizowanych przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje. W 2021 r. poziom wykonania pracy przewozowej, czyli tak zwanych wozokilometrów osiągnął 99,82 proc.
Od wiosny 2020 r. obowiązuje wspólny bilet ZTM na autobusy, tramwaje oraz kolej w granicach Gdańska. To bezprecedensowy projekt w historii gdańskiej komunikacji miejskiej. Pasażerowie posiadający imienny bilet okresowy ZTM obowiązujący w strefie „Gdańsk” oraz Gdańską Kartę Mieszkańca ze zdjęciem mogą korzystać na terenie miasta, oprócz autobusów i tramwajów, również z pociągów SKM i POLREGIO.
Nadal obowiązuje bezpłatna komunikacja dla uczniów (do 24. roku życia), uprawnionych do korzystania z Gdańskiej Karty Mieszkańca. Młodzi mieszkańcy Gdańska mogą korzystać z tego przywileju od lipca 2018 r.
Piotr Borawski zapewnił, że mieszkańcy Gdańska w dalszym ciągu mogą liczyć na wysoką jakość świadczonych usług komunikacyjnych.
– To jest moje zobowiązanie, które chciałbym wszystkim przekazać. Nie chcemy w naszym mieście w żaden sposób ciąć siatki połączeń przewozów tramwajowych i autobusowych. Nie zamierzamy ograniczać częstotliwości. Stawiamy na jakość komunikacji miejskiej – podkreślił prezydent.
Koszty rosną, wpływy maleją
W ostatnich miesiącach nastąpił olbrzymi wzrost kosztów funkcjonowania komunikacji. Aż o 37 proc. wzrosły ceny energii elektrycznej, a paliwo podrożało o 22 proc. Do tego należy dodać podwyżki wynagrodzeń i wysoki poziom inflacji, który skutkuje wzrostem cen wielu zamawianych usług i towarów. Wejście w życie przepisów podatkowych Polskiego Ładu uszczupli budżet Gdańska o 270 mln zł, a jednorazowa rządowa rekompensata nie pokryje tego ubytku.
– Do tego doszła pandemia, podczas której właściwie nie ograniczaliśmy oferty przewozowej, natomiast dochody z biletów znacząco spadły – poinformował Borawski. – W planach na 2022 roku zaledwie 1/4 wydatków na komunikację pokrywana będzie z biletów kupowanych przez pasażerów. W takich warunkach niestety nie da się uniknąć podwyżki cen biletów. Ich wyższe ceny umożliwią jednak rozwój oferty. Całość środków finansowych z podwyżek, zostanie przeznaczona właśnie na ten cel. Dotyczy to przede wszystkim uruchomienia nowych linii tramwajowych po oddaniu Nowej Warszawskiej oraz zakupu nowego taboru dla naszej komunikacji.
Nowe stawki
Koszty rosną, wpływy maleją
W ostatnich miesiącach nastąpił olbrzymi wzrost kosztów funkcjonowania komunikacji. Aż o 37 proc. wzrosły ceny energii elektrycznej, a paliwo podrożało o 22 proc. Do tego należy dodać podwyżki wynagrodzeń i wysoki poziom inflacji, który skutkuje wzrostem cen wielu zamawianych usług i towarów. Wejście w życie przepisów podatkowych Polskiego Ładu uszczupli budżet Gdańska o 270 mln zł, a jednorazowa rządowa rekompensata nie pokryje tego ubytku.
– Do tego doszła pandemia, podczas której właściwie nie ograniczaliśmy oferty przewozowej, natomiast dochody z biletów znacząco spadły – poinformował Borawski. – W planach na 2022 roku zaledwie 1/4 wydatków na komunikację pokrywana będzie z biletów kupowanych przez pasażerów. W takich warunkach niestety nie da się uniknąć podwyżki cen biletów. Ich wyższe ceny umożliwią jednak rozwój oferty. Całość środków finansowych z podwyżek, zostanie przeznaczona właśnie na ten cel. Dotyczy to przede wszystkim uruchomienia nowych linii tramwajowych po oddaniu Nowej Warszawskiej oraz zakupu nowego taboru dla naszej komunikacji.
Zgodnie z zaproponowaną taryfą:
- w ofercie pojawi się bilet jednorazowy w cenie 4,80 zł, który zastąpi dotychczasowe bilety: na jeden przejazd oraz 1-godzinny. Z nowym biletem pasażer będzie mógł korzystać z autobusów i tramwajów aż przez 75 minut od momentu skasowania. Bilet pozwala również na swobodne przejechanie od pętli do pętli.
- Cena biletu 24-godzinnego po zmianach wyniesie 18 zł. Ceny biletów ulgowych wzrosną proporcjonalnie i wyniosą odpowiednio 2,40 zł (bilet jednorazowy) i 9 zł (bilet całodobowy).
- Podobnie jak w przypadku biletów jednorazowych, oferta biletów miesięcznych też zostanie uproszczona. W miejsce dwóch biletów, z których jeden był ważny od poniedziałku do piątku, a drugi przez wszystkie dni tygodnia, pojawi się jeden, z którego będzie można korzystać przez cały tydzień. Zaproponowana cena to 109 zł za bilet normalny i 54,50 zł za bilet ulgowy. Nabywcy tego biletu, w dalszym ciągu będą mogli korzystać nie tylko z autobusów i tramwajów, ale też z pociągów SKM, PKM i POLREGIO w granicach Gdańska.
– Porównanie zaproponowanej ceny biletu z takimi miastami jak Kraków, Łódź, Wrocław czy Bydgoszcz, pokazuje, że ta cena jest dalej bardzo konkurencyjna – wyjaśniał podczas konferencji zastępca prezydent Gdańska.
Gdynia. Zmiany w taryfach
Najprawdopodobniej od czerwca tego roku zmienią się ceny biletów w Gdyni i innych miastach aglomeracji trójmiejskiej. Nowe stawki pomogą utrzymać funkcjonowanie komunikacji miejskiej na wysokim poziomie i pokryją straty wywołane rosnącymi kosztami wynagrodzeń, energii elektrycznej czy usług. Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej w przyszłym tygodniu pochyli się nad uchwałą w tej sprawie.
Komunikacja publiczna przeżywa wyjątkowo trudny czas, który rozpoczął się wraz z początkiem pandemii koronawirusa, a problemy dodatkowo potęguje wysoka inflacja. Mniejsza liczba pasażerów, dodatkowe wymogi sanitarne, ale przede wszystkim rosnące koszta funkcjonowania transportu zbiorowego powodują, że konieczne będą zmiany w ofercie biletowej. Tylko w ten sposób organizatorzy będą w stanie utrzymać swoje usługi na dotychczasowym poziomie – pod tym względem nie mogą liczyć już wyłącznie na wsparcie samorządów, których budżety zostały poważnie nadszarpnięte rozwiązaniami z „Polskiego Ładu”.
Rosnące koszta wymuszają zmiany
Jeszcze w przyszłym tygodniu decyzje w tej sprawie podejmie zgromadzenie Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, które przygotowało projekty uchwał dotyczących nowych stawek dla pasażerów. Te mają zmienić się nie tylko w Gdyni, ale także w Gdańsku i Wejherowie oraz w przypadku biletów metropolitalnych.
Nowa oferta MZKZG miałaby zacząć obowiązywać od 1 czerwca tego roku.
Dlaczego konieczne jest podniesienie cen biletów na komunikację miejską? Powodów jest kilka, a najważniejsze z nich to znaczne podwyżki cen energii elektrycznej i oleju napędowego, co przekłada się bezpośrednio na koszta utrzymania i eksploatacji taboru. Podwyżki tych kosztów względem poprzedniego roku według prognoz będą sięgać nawet 39% (w zależności od operatora). Wyższe kwoty na fakturach za energię odczuje w Trójmieście szczególnie dotkliwie gdyńska komunikacja, w dużej mierze oparta na zeroemisyjnych trolejbusach. Zwiększyły się także koszta pracy czy usług zewnętrznych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania komunikacji.
Nowe typy biletów i inne stawki
Czego dokładnie będą dotyczyć zmiany? Dla pasażerów korzystających z usług ZKM Gdynia przede wszystkim biletów jednorazowych – będą one obowiązywać na jeden przejazd lub przez 75 minut, zastępując dotychczasowy podział na bilety jednoprzejazdowe i godzinne. Oznacza to, że pasażerowie będą mogli w ten sposób pokonać dłuższą trasę niż do tej pory. Według taryfy normalnej bilety będą kosztowały 4,80 zł (linie zwykłe i nocne) oraz 5 zł (linie zwykłe, nocne i pospieszne). Proponowana od czerwca cena normalnego biletu 24-godzinnego (dobowego) to z kolei 18 zł.
Zmienią się też ceny biletów okresowych, choć zmiany stawek częściowo rekompensuje to, że będą one obowiązywać we wszystkie dni tygodnia, a nie jak do tej pory jedynie w dni robocze: miesięczne obejmujące linie zwykłe i nocne w granicach Gdyni będą w normalnej taryfie kosztować 94 zł (imienny) lub 110 zł (na okaziciela), a w przypadku biletu obejmującego także linie pospieszne – 106 zł (imienny) i 124 zł (na okaziciela).
Za bilet miesięczny obejmujący wszystkie linie w granicach jednej z gmin: Sopotu, Rumi, gminy Kosakowo, gminy Żukowo, gminy Szemud, gminy Wejherowo lub gminy Kolbudy pasażerowie zapłacą 74 zł (imienny) lub 86 zł (na okaziciela); w granicach Rumi, Redy i Wejherowa lub gminy Wejherowo i Rumi – 96 zł (imienny) lub 112 zł (na okaziciela); w obrębie całej sieci komunikacyjnej ZKM Gdynia będzie trzeba zapłacić natomiast 116 zł (imienny) lub 130 zł (na okaziciela).
Zmiany obejmą również bilety metropolitalne, które umożliwiają przesiadanie się pomiędzy pojazdami ZKM w Gdyni, ZTM w Gdańsku i MZK Wejherowo. Za zwykły bilet jednoprzejazdowy będzie trzeba zapłacić 4,60 zł lub 4,80 zł w wersji telefonicznej oraz 5 zł lub 5,20 zł w wersji papierowej. Za bilety 75-minutowe – 5 zł (linie zwykłe i nocne lub zwykłe, pospieszne i nocne ZKM) lub 6 zł (linie zwykłe, pospieszne i nocne). Dobowe – 20 zł za komunalny, 26 zł za kolejowo-komunalny dwóch organizatorów oraz 30 zł za kolejowo-komunalnych wszystkich organizatorów. Z kolei bilety 72-godzinne – 40 zł za komunalny i 60 zł za kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów.
Bilet metropolitalny miesięczny komunalny ma kosztować 136 zł. Bez zmian pozostaną natomiast ceny metropolitalnych biletów miesięcznych kolejowo-komunalnych.
(UMG)