Filmy Otwarcia i Zamknięcia 26. Festiwalu EnergaCAMERIMAGE w Bydgoszczy

Międzynarodowy Festiwal Filmowy EnergaCAMERIMAGE

Podczas Gali Otwarcia 26. edycji Festiwalu Filmowego EnergaCAMERIMAGE zostaną pokazane dwa niezwykłe filmy: At Eternity’s Gate (reż. Julian Schnabel, zdj. Benoît Delhomme) oraz Gentleman z rewolwerem (reż. David Lowery, zdj. Joe Anderson).

Na seans At Eternity’s Gate festiwalową publiczność zaprosi Benoît Delhomme.

At Eternity’s Gate

Dziś Vincent van Gogh jest uznawany nie tylko za wybitnego postimpresjonistę, lecz także jednego z największych i najbardziej wpływowych malarzy w historii, jednak za życia był głównie odrzucany i wyszydzany. Zarówno przez ludzi sztuki, którzy nie doceniali jego metody ukazywania świata, jak i przedstawicieli szerszego społeczeństwa, nie rozumiejących jego obrazów i widzących w nim raczej szkodliwego dziwaka. Film opowiada o ostatnich latach życia van Gogha, kiedy za namową życzliwego mu Paula Gauguina malarz wyrywa się z uciążliwego Paryża i wyjeżdża do Arles, na słoneczną prowincję, gdzie zaczyna zatracać się zarówno w pięknie natury, jak i własnym umyśle. Tam również van Gogh nie znajduje empatii i zrozumienia dla swojej awangardowej wizji świata, lecz mimo coraz większych problemów z samym sobą przeżywa jednocześnie najbardziej płodny okres w karierze. Tyle że nie potrafi odnaleźć się w otaczającym go świecie ludzi i nic nie jest w stanie na to poradzić.

„Gentleman z rewolwerem” (fot. pras.)

Gentleman z rewolwerem

Forrest Tucker postanowił najwyraźniej w młodości, że zrobi wszystko, by się w życiu nie nudzić. Przez kolejne dekady stał się notorycznym rabusiem banków, który z okradania innych uczynił swego rodzaju sztukę, a ilekroć został ujęty, zawsze po jakimś czasie uciekał z więzienia i rozpoczynał swoją przygodę z bezprawiem na nowo. Jest rok 1981, Tucker ma dobrze ponad siedemdziesiąt lat, ale nie zamierza rezygnować, między innymi dlatego, że kocha to, co robi. Czy coś lub ktoś będzie w stanie odmienić starego rabusia? Może policja? A może pewna urocza wdowa?

Również na zakończenie festiwalu, w trakcie Gali Zamknięcia 26. Edycji, pokażemy dwie kolejne, długo oczekiwane produkcje: If Beale Street Could Talk (reż. Barry Jenkins, zdj. James Laxton) oraz Destroyer (reż. Karyn Kusama, zdj. Julie Kirkwood). Na seans If Beale Street Could Talk festiwalową publiczność zaprosi James Laxton, a na seans Destroyera Julie Kirkwood.

If Beale Street Could Talk

Młodziutka Tish kocha Fonny’ego nad życie. Z wzajemnością, bowiem chłopak nie widzi świata poza nią. Zostają jednak rozdzieleni, gdy Fonny trafia do więzienia pod zarzutem gwałtu na pewnej Portorykance. Chłopak ma doskonałe alibi, ale zdaje się, że w oczach policji niweluje je kolor jego skóry. Tish i Fonny nie przestają się jednak kochać, spodziewają się zresztą dziecka, a dziewczyna i jej doświadczona przez życie matka podejmują różne próby uwolnienia chłopaka od postawionych mu zarzutów. Czy miłość i rodzinna solidarność będą w stanie złagodzić traumę dłuższego pobytu w więzieniu?

Destroyer

Erin Bell była obiecującą agentką FBI, przed którą rysowała się świetlana przyszłość. Mogła uratować w swojej karierze wielu ludzi. Mogła napsuć krwi niezliczonym przestępcom. Mogła, ale nie wyszło. Niemal dwadzieścia lat temu na skutek pewnego traumatycznego wydarzenia stoczyła się prawie na samo dno. Przy życiu i zmysłach trzyma ją w zasadzie tylko siła nabranego niegdyś rozpędu, a także wiara, że uda jej się dokonać kiedyś zemsty na człowieku, który odpowiadał za jej upadek. Czy uda jej się wymierzyć po latach sprawiedliwość? A jeśli nawet tak, to czy pozbawiona celu, będzie w stanie przypomnieć sobie, kim była kiedyś?

Tegoroczna, 26. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego EnergaCAMERIMAGE odbędzie się w dniach 10 – 17 listopada.
(org.)

Exit mobile version