Festiwal Filmowy CAMERIMAGE 2021. Rusza doroczne święto kina w Toruniu

Międzynarodowy Festiwal Filmowy CAMERIMAGE

Już 14 listopada rozpoczyna się doroczne święta kina, 29. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego CAMERIMAGE.

W sobotę, 13 listopada, festiwal zainicjuje uroczysta Gala Otwarcia, po zakończeniu której odbędzie się premierowy seans The Tragedy of Macbeth w reżyserii Joela Coena i z sugestywnymi czarno-białymi zdjęciami Bruna Delbonnela. Obaj twórcy zapowiedzą seans i wezmą udział w krótkiej moderowanej dyskusji na scenie. Natomiast w niedzielę, 14 listopada, spotkają się ze studentami i filmowcami na specjalnym seminarium.

Haley Bennett (fot. pras.)

Haley Bennett z Nagrodą Dla Aktorki Młodego Pokolenia na festiwalu CAMERIMAGE 2021

Międzynarodowy Festiwal Filmowy CAMERIMAGE jest nade wszystko świętem autorów zdjęć i reżyserów, którzy korzystają z piękna i uniwersalności języka wizualnego, by opowiadać wciągające historie. Nie zmienia to faktu, że organizator docenia również od lat nie tylko wybitnych producentów, montażystów, scenografów i kostiumografów, ale także aktorki i aktorów. W trakcie prawie trzydziestu edycji festiwalu nagrody odebrali Gary Oldman, Charlize Theron, Ralph Fiennes, Willem Dafoe, Jessica Lange, Keanu Reeves, Richard Gere, Julia Ormond, Viggo Mortensen, Irene Jacob, John Malkovich, Liam Neeson, Kenneth Branagh, Danny DeVito, Edward Norton, Bill Murray, Johnny Depp oraz inni wielcy światowego kina. Jednak w 2021 roku chce zapoczątkować nową tradycję – nagradzania młodych adeptów sztuki aktorskiej, którzy nie tylko udowodnili już nieraz swój talent, ale też angażują się na dziesiątki różnych sposobów w promowanie sztuki wizualnej oraz niezmierzonej mocy kina.

Z wielką dumą ogłaszono, że pierwszą laureatką Nagrody Dla Aktorki Młodego Pokolenia na festiwalu CAMERIMAGE 2021 będzie Haley Bennett, międzynarodowej renomy wszechstronna amerykańska aktorka, która niczym kameleon grywa z sukcesami zarówno w wielkich hollywoodzkich widowiskach, jak i niezależnych produkcjach eksplorujących granice ludzkiej psychiki. Haley Bennett pokaże również festiwalowej publiczności swój najnowszy film, Cyrano, wizualnie urzekającą musicalową ekranizację klasycznej sztuki „Cyrano de Bergerac” Edmonda Rostanda. Aktorka wcieliła się w urodziwą Roksanę.

Uczestnicy CAMERIMAGE kojarzą zapewne Haley Bennett z imponującej roli w psychologicznym dreszczowcu Niedosyt, gdzie wcieliła się w tracącą grunt pod nogami młodą żonę, która zaczyna odczuwać wewnętrzny przymus spożywania niebezpiecznych przedmiotów. Aktorka ma jednak na koncie wiele innych świetnych ról, poczynając od kinowego debiutu w komedii Prosto w serce (reż. Marc Lawrence, zdj. Xavier Pérez Grobet), gdzie zagrała gwiazdę popu. Potem była choćby rola twardej wdowy, która w Siedmiu wspaniałych (reż. Antoine Fuqua, zdj. Mauro Fiore) wynajmuje grupę hardych rewolwerowców, by pomścić śmierć męża. W Elegii dla bidoków (reż. Ron Howard, zdj. Maryse Alberti) Haley Bennett wcieliła się w skromną i opiekuńczą dziewczynę, którą życie zmusiło, by zbyt szybko dorosła, ale mimo to nigdy nie straciła wiary w słuszność swych wyborów. Z kolei w Dziewczynie z pociągu (reż. Tate Taylor, zdj. Charlotte Bruus Christensen) aktorka była pozornie idealną żoną z przedmieść, która skrywała straszną tajemnicę.

Haley Bennett czuje się najlepiej w rolach skonfliktowanych wewnętrznie młodych kobiet, które posuwają się do różnych, nierzadko szokujących rozwiązań, by odzyskać kontrolę nad własnym życiem. Jednak aktorka ma w sobie również pewną jasność, dzięki której jest w stanie wcielać się w takie bohaterki jak Roksana z Cyrana, piękna i pełna nadziei młoda kobieta, która musi nauczyć się słuchać głosu własnego serca. W trakcie 29. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego CAMERIMAGE wszechstronna Haley Bennett odbierze Nagrodę dla Aktorki Młodego Pokolenia i zaprezentuje wraz z reżyserem Joe Wrightem i autorem zdjęć Seamusem McGarveyem film Cyrano.

Kenneth Branagh i Haris Zambarloukos przedstawią swój nowy film „Belfast” na CAMERIMAGE 2021.

„Nie czas umierać” filmem zamknięcia CAMERIMAGE 2021

Specjalny pokaz filmowy na zakończenie Nie czas umierać, ostatniego filmu z Danielem Craigiem w roli najsłynniejszego agenta świata kina. Pokaz zapowiedzą twórcy filmu: reżyser Cary Joji Fukunaga oraz nagrodzony Oscarem autor zdjęć Linus Sandgren.

Nie czas umierać (2021)

James Bond opuszcza czynną służbę i cieszy się spokojnym życiem na Jamajce. Tymczasem jednak jego stary przyjaciel Felix Leiter z CIA zwraca się do niego o pomoc. Misja uratowania porwanego naukowca okazuje się o wiele bardziej zdradliwa, niż mogłoby się wydawać i naprowadza agenta 007 na ślad tajemniczego złoczyńcy, dysponującego nową, niezwykle niebezpieczną technologią. Cary Joji Fukunaga i Linus Sandgren spotkali się po raz pierwszy na planie filmowym, lecz rezultatem ich współpracy jest fenomenalne kinowe widowisko, o którym nie można długo zapomnieć po wyjściu z kina. Choć dla reżysera będzie to pierwsza wizyta na festiwalu CAMERIMAGE, my doskonale znamy jego twórczość i w ciągu ostatniej dekady wyświetliliśmy kilka jego projektów, wliczając film Jane Eyre i pierwszy odcinek pierwszego sezonu serialu Detektyw. Z kolei Linusa Sandgrena gościliśmy już na festiwalu, gdy zapowiadał festiwalowej publiczności La La Land oraz Pierwszego człowieka, oba w reżyserii Damiena Chazelle’a.

RED NOTICE – Czerwona Nota: RYAN REYNOLDS, GAL GADOT i DWAYNE ‘THE ROCK’ JOHNSON (fot. Frank Masi/NETFLIX)

Denis Villeneuve ze Specjalną Nagrodą Camerimage za Wybitne Osiągnięcia w Reżyserii

Nominowany do Oscara kanadyjski filmowiec Denis Villeneuve przyleci w listopadzie do Torunia, by odebrać Specjalną Nagrodę Camerimage za Wybitne Osiągnięcia w Reżyserii. Co więcej, przedstawi naszej publiczności swe najnowsze dzieło – fantastycznonaukowy spektakl Diuna, który zostanie wyświetlony w ramach Konkursu Głównego 29. edycji festiwalu.

Diuna, której autorem zdjęć jest Greig Fraser, wszedł do szerokiej dystrybucji filmowej w Polsce, 22 października. Jest to z jednej strony opowieść o brutalnym konflikcie, którego stawką jest galaktyczna dominacja, a z drugiej film tak szalenie wizualny, że trudno znaleźć w kinie XXI wieku stosowny odpowiednik. Nie był to dla reżysera debiut w fantastycznonaukowej konwencji, Denis Villeneuve nakręcił wcześniej w tym gatunku dwa arcydzieła: Nowy początek (2016) oraz Blade Runner 2049 (2017), kontynuację jednej z najbardziej cenionych produkcji w historii kina: Łowcy androidów Ridleya Scotta. W Nowym początku, nakręconym z niezwykłą precyzją i wizualną odwagą przez Bradforda Younga (nagrodzonego w 2016 r. Srebrną Żabą Camerimage), reżyser opowiedział zabarwioną egzystencjalnymi pytaniami historię pierwszego kontaktu ludzi z istotami pozaziemskimi. Z kolei w Blade Runner 2049, nakręconym wraz z Rogerem Deakinsem (nagrodzonym Oscarem® za imponującą ekranową grę światłem i kolorem), Villeneuve stworzył dystopijny świat niedalekiej przyszłości, w którym prawdziwi ludzie walczą ze sztucznie tworzonymi replikantami o prawo do posiadania duszy. Obie produkcje pokazały, że Denis Villeneuve, który fascynował się od dziecka refleksjami na temat meandrów ludzkiej natury, jest w stanie poradzić sobie z każdym wyzwaniem, a kadry jego filmów są nierozerwalnie złączone z opowiadaną na ekranie historią.

Denis Villeneuve cieszył się już wcześniej reputacją błyskotliwego reżysera za sprawą Sicario (2015), Wroga (2013) oraz Labiryntu (2013). Na planie Labiryntu spotkał się po raz pierwszy z Rogerem Deakinsem, a efektem ich współpracy był mroczny dreszczowiec o zdesperowanym ojcu przekraczającym wszelkie granice, żeby uratować zaginioną córeczkę. Film, w którym zdjęcia unaoczniają widzowi to, co dzieje się w głowach kluczowych postaci. Reżyser i autor zdjęć kontynuowali współpracę przy Sicario, złożonej emocjonalnie opowieści o ludziach, którzy poświęcają własne człowieczeństwo, żeby stawić czoła nieludzkim kartelom narkotykowym. Wśród dziesiątek zapadających w pamięć scen warto przywołać choćby tę, w której obserwujemy skradających się żołnierzy, których czarne sylwetki wyróżniają się na tle nieba jaśniejącego pierwszymi przebłyskami świtu. Podobne wrażenie wywołuje eksperymentalny Wróg, nakręcony przez Nicolasa Bolduca w agresywnych kolorystycznych tonacjach, za sprawą których podróż do wnętrza spaczonego umysłu głównego bohatera stała się tak sugestywna. Nic dziwnego, że Denis Villeneuve zaczął szybko kojarzyć się widzom z reżyserską jakością i wizualną finezją.

Prawda jest jednak taka, że wspomniane wyżej filmy przedstawiły go po prostu szerokiej publiczności, podczas gdy bywalcy światowych festiwali znali go wcześniej doskonale za sprawą Pogorzeliska (2010) oraz Politechniki (2009). W nakręconym przez André Turpina Pogorzelisku, nominowanym do Oscara® w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny, Denis Villeneuve podzielił się z widzami poruszającą do żywego historią kanadyjskich bliźniaków, których matka poprosiła na łożu śmierci, by udali się na Bliski Wschód, aby poznać prawdę o swej tożsamości. Film jest zgodnie uznawany za arcydzieło i jedną z najbardziej wpływowych nieanglojęzycznych produkcji XXI wieku. Politechnika, nakręcona przez Pierre’a Gilla, to z kolei zrealizowana w złowrogiej czerni i bieli, oparta na faktach historia szkolnej masakry, opowiedziana i z punktu widzenia ofiar, i oprawcy. Właśnie Politechnika przyczyniła się do ogólnoświatowego wzrostu zainteresowania kanadyjskim filmowcem, mimo że jego dwa poprzednie obrazy – nagrodzony na festiwalu w Toronto Maelström (2000) oraz wyświetlany na festiwalu w Cannes 32 sierpnia na Ziemi – zaskarbiły mu już wcześniej uznanie sporej grupy widzów.

29. edycja Festiwalu CAMERIMAGE odbędzie się w dniach 13-20 listopada w Toruniu.

Exit mobile version