FESTIWALEFILM I SERIALE

EnergaCAMERIMAGE 2019 w Toruniu. Przyznano Nagrody za Całokształt Twórczości. Zobacz plakat

27. EnergaCAMERIMAGE w Toruniu

W trakcie 27. edycji EnergaCAMERIMAGE (9-16 listopada) Nagrodę za Całokształt Twórczości dla Reżysera odbierze artysta, który z opowiadania obrazem uczynił prawdziwą sztukę, wypracowując przez dekady działalności filmowej niepodrabialny styl.

Tegorocznym laureatem jest Peter Greenaway.

Greenaway jest artystą, który myśli i oddycha obrazami, zarówno ruchomymi, jak i statycznymi, ponieważ jego pierwszą i do dziś najważniejszą miłością jest malarstwo. Wpływa to znacząco na wszystkie tworzone przez niego filmy i projekty audiowizualne, które stają się na różne sposoby przedłużeniem estetyki, plastyczności oraz wielowymiarowości malarstwa, a także wyobraźni wielkich renesansowych i barokowych mistrzów. Poczynając od Train, Tree i innych krótkich metraży, które kręcił na przełomie lat 60. i 70., gdy pracował jako reżyser i montażysta w Central Office of Information, a kończąc na pełnometrażowym Eisensteinie w Meksyku z 2015 roku, wszystkie dzieła Greenawaya cechują się eksperymentalnością podejścia i przyjętych środków wyrazu. To wielopoziomowe układanki, w których miłość przenika się ze śmiercią, seksualna przyjemność uzupełnia z turpizmem, a wyobrażony i stworzony przez człowieka świat kątów i struktur ściera się z naturalnymi wzorami świata natury. Filmy Brytyjczyka nie posiadają często fabuł w tradycyjnym, literackim tego słowa znaczeniu, jednak erudycyjne projekty Greenawaya filtrują przez wyobraźnię reżysera rozmaite zagadnienia – od pojęcia darwinizmu w Zet i dwa zera po koncepcję odpowiedzialności artysty wobec sztuki w Brzuchu architekta.

Innymi słowy, Greenaway rzuca publiczności za każdym razem wyzwanie – odnalezienia się w intertekstualnym świecie, który powołał dla niej do życia, a następnie dekodowania różnych wpisanych weń znaczeń. Nie posługuje się jednakże oczywistymi narracyjnymi czy wizualnymi drogowskazami, lecz pozostawia pole do interpretacji. Miłośnicy Burzy Szekspira wychodzą z seansu luźno na niej opartych Ksiąg Prospera skonfundowani i zarazem oczarowani tym, co obejrzeli. Widzowie, którzy mieli okazję zapoznać się z serialem A TV Dante patrzą zupełnie inaczej na Boską komedię Dantego. Przy czym nie są to adaptacje ani ekranizacje, lecz opowieści nimi zainspirowane, a zarazem przerabiające je na coś zupełnie innego, oryginalnego. Jak w naturze, w której trwa nieustanny proces przemiany. Jak w kontekście ludzkiego ciała, którym Greenaway jest od dawna zafascynowany, a które kwitnie w pewnym sensie po to, żeby kiedyś zwiędnąć. Brytyjczyka nie interesuje na dodatek poszukiwanie odniesień do rozpoznawalnej rzeczywistości, lecz nawiązywanie przy pomocy obrazu i dźwięku czysto intelektualnego, pozbawionego żaru emocji, dialogu. I dokonuje tego na poziomie dla większości nieosiągalnym.

Helena Třeštíková z Nagrodą za Wybitne Osiągnięcia w Filmie Dokumentalnym EnergaCAMERIMAGE 2019

Tegoroczną laureatką Nagrody za Wybitne Osiągnięcia w Filmie Dokumentalnym będzie wybitna czeska dokumentalistka Helena Třeštíková, która przyjedzie specjalnie na tę okazję do Torunia.

Czeska i jednocześnie czechosłowacka, gdyż Helena Třeštíková, absolwentka słynnego FAMU i autorka ponad pięćdziesięciu dokumentów nakręconych na przestrzeni prawie pięciu dekad, uczyniła z przemian społecznych i obyczajowych aksamitnej rewolucji jeden z ważniejszych tematów swej kariery zawodowej. Wliczając w to cykl Marriage Stories, w ramach którego śledziła przez 35 lat losy kilku młodych małżeństw, zapisując na kamerze nie tylko ich ewoluujące i blaknące z czasem plany i marzenia, ale także zaskakujące zwroty akcji będące słownikową definicją prozy życia. Projekt ten, rozpoczęty jeszcze za czasów Czechosłowacji, a ukończony w Czechach, pozwolił jej również wyklarować niepodrabialny reżyserski styl, z którego jest dzisiaj znana. Zwany kinem długiej obserwacji bądź metodą timelapsową, polega na spotykaniu się z bohaterami w różnych interwałach czasowych, by dokumentować nie tylko zachodzące w nich zmiany czy ewoluujące z czasem światopoglądy, ale także otaczający ich świat, nierzadko wytyczający kierunki, w których mniej lub bardziej świadomie podążają.

JOHN BAILEY Z NAGRODĄ CAMERIMAGE ZA CAŁOKSZTAŁT TWÓRCZOŚCI

John Bailey zostanie uhonorowany Nagrodą za Całokształt Twórczości.

John Bailey zasiadał przez piętnaście lat w zarządzie Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej, a w latach 2017-2019 pełnił funkcję jej prezydenta.

Dokonania zawodowe Baileya przyniosły mu liczne nominacje, w tym do nagrody Film Independent Spirit Awards za najlepsze zdjęcia w filmie Twardziele nie tańczą w 1988 r. i do Złotej Żaby na festiwalu CAMERIMAGE za Na zawsze moja w roku 1999. Jest także laureatem CableACE Award za The Search for Signs of Inteligent Life in the Universe w 1994 r., nagrody przewodniczącego Society of Camera Operators w 2001 r., nagrody im. Williama A. Frakera dla filmowego dziennikarza roku 2014, nagrody ASC za całokształt twórczości w 2015 r., nagrody zarządu Society of Camera Operators w 2018 r. oraz nagrody im. Gianniego di Venanzo w roku 2019. Niedawno został uhonorowany przez francuski rząd medalem Ordre des Arts et des Lettres.

Lech Majewski z Nagrodą Specjalną EnergaCAMERIMAGE 2019

Międzynarodowy Festiwal Filmowy EnergaCAMERIMAGE zawsze szuka sposobności, by promować dzieła autorów opierających się konwencjom i ograniczeniom, tworząc dokładnie takie kino, jakie ich artystycznie interesuje. Międzynarodowej sławy polski reżyser Lech Majewski jest bezsprzecznie takim właśnie filmowcem, artystą bezgranicznie oddanym swoim projektom oraz niezwykłym człowiekiem, który nieustannie zaskakuje narracyjnymi oraz wizualnymi ambicjami kolejnych swoich dzieł. Będąc od dawna przyjacielem EnergaCAMERIMAGE, Lech Majewski odwiedził festiwal już wielokrotnie. Przyjedzie także w 2019 roku, do Torunia, by odebrać Specjalną Nagrodę EnergaCAMERIMAGE dla Reżysera, którą organizatorzy wręczą jemu za wyjątkowo dokonania na obszarze kina oraz wytyczanie nowych ścieżek dla języka filmowego, który stał się przez lata jego największą pasją.

Lech Majewski jest nie tylko reżyserem, ale też renomowanym malarzem, kompozytorem, a także pisarzem i poetą. Instalacje artystyczne Majewskiego zjeździły cały świat, podczas gdy reżyserowane przez niego opery i sztuki teatralne wywołały intensywne emocje wśród ludzi pochodzących z różnych kultur, wyznań czy klas społecznych. Najnowszy projekt artysty, Dolina Bogów z Joshem Hartnettem, Johnem Malkovichem, Bérénice Marlohe, Keirem Dulleą i Johnem Rhys-Daviesem, spektakl filmowy zgłębiający idiosynkratyczne i tajemnicze oblicze Ameryki, z pewnością wywoła gorące dyskusje wszędzie tam, gdzie zostanie pokazany – między innymi w trakcie 27. edycji EnergaCAMERIMAGE, gdzie seans zapowie sam reżyser.

Plakat 27. edycji EnergaCAMERIMAGE

Znacie średniowieczną, toruńską legendę o flisaku, który grając na skrzypkach, opanował szerzącą się w mieście plagę żab, wyprowadzając natrętne płazy poza mury miejskie. Nasz tegoroczny plakat przedstawia naładowanego pozytywną energią artystę – filmowca, który sprowadzi do Torunia inny rodzaj Żab – te Złote, które już w listopadzie trafią do rąk największych artystów obrazu filmowego: gości 27. Edycji Międzynarodowego Festiwalu EnergaCAMERIMAGE. Za pozytywną energię uczestników tegorocznego Festiwalu, już trzeci rok z rzędu będzie odpowiadać Grupa ENERGA – Tytularny Sponsor Festiwalu.

Autorem plakatu jest, znany z oprawy 25. jubileuszowej edycji Camerimage, Piotr Jabłoński /nicponim/, absolwent Wydziału Architektury i Urbanistyki w Białymstoku.

Plakat 27. edycji EnergaCAMERIMAGE (fot. org.)

EnergaCAMERIMAGE Z NAGRODĄ POLSKIEGO INSTYTUTU SZTUKI FILMOWEJ

26. edycja Festiwalu EnergaCAMERIMAGE została uhonorowana Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii Wydarzenie Filmowe. 17 września, w ramach 44. Edycji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, odbyła się uroczystość rozdania nagród, na której obecny był Dyrektor Festiwalu, Marek Żydowicz. Odbierając nagrodę, zadedykował ją mieszkańcom Torunia.

Nagrody PISF są szczególnym wyróżnieniem w branży filmowej, doceniającym pracę osób i instytucji niezwiązanych z produkcją filmów. To jedyne polskie odznaczenia, których celem jest wyróżnienie szczególnych osiągnięć osób i instytucji wspierających rozwój polskiej kinematografii, promujących jej dorobek, ułatwiających społeczeństwu dostęp do polskiej twórczości filmowej. Nagrody przyznawane są od 2008 roku. Kandydatów mogą zgłaszać instytucje kultury, szkoły filmowe, władze samorządowe, instytucje pozarządowe związane z kulturą i inne podmioty oraz osoby działające w sektorze kultury.

Festiwal został wyróżniony przez Instytut już po raz trzeci: podczas pierwszej edycji w 2008 roku otrzymał nagrodę w kategorii Międzynarodowe Wydarzenie Filmowe, a w roku 2012 – Nagrodę Specjalną.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź również
Close
Back to top button