Organizatorzy przeniesionych na 6 września zawodów Enea IRONMAN 70.3 Gdynia przedstawiają pierwsze szczegóły obszernego planu adaptacji wydarzenia.
Ma to na celu zapewnienie maksymalnego poziomu bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom zawodów.
W połowie czerwca pojawiła się informacja o przełożeniu największych polskich zawodów triathlonowych z początku sierpnia na 6 września. Ma to oczywiście związek z pandemią COVID-19. Jak zapewnia dyrektor imprezy, Michał Drelich, bezpieczeństwo zawodników, obsługi i wolontariuszy pozostaje niezmiennie najwyższym priorytetem.
– Robimy wszystko co w naszej mocy, aby zawody doszły do skutku, do tego w pełnym reżimie sanitarnym. Dbamy o bezpieczeństwo zawodników, obsługi, wolontariuszy i kibiców. Jesteśmy gotowi do rozmów, by wzorem meczów piłkarskich, koncertów muzycznych i innych wydarzeń kulturalnych również zawody triathlonowe mogły ponownie się odbywać. Pamiętajmy, że uczestnicy naszej rywalizacji to skrajnie wysportowane i zdrowe osoby. Triathlon to dyscyplina o charakterze indywidualnym. Przepisy rywalizacji wymuszają określony stopień dystansowania zawodników od siebie – przekonuje Michał Drelich – dyrektor Enea IRONMAN 70.3 Gdynia.
W związku z tym, zespół organizacyjny Enea IRONMAN 70.3 Gdynia prowadzi obecnie intensywne przygotowania, aby przystosować imprezę do nowych warunków. Znane są już pierwsze zmiany, które zobaczymy w Gdyni:
- Zmiana lokalizacji i zwiększenie strefy zmian
Strefa zmian zostanie powiększona i przeniesiona spod Akwarium Gdyńskiego wzdłuż deptaku na Skwer Kościuszki – tak, jak w pierwszych edycjach gdyńskiego triathlonu. Umożliwi to, zmniejszenie zagęszczenia i znacznie większe odseparowanie zawodników od siebie. Zmiana ta pociągnie za sobą także przeniesienie biura zawodów na parking przy ul. Zawiszy Czarnego oraz zmianę lokalizacji expo na Bulwar Nadmorski.
- Korekty trasy rowerowej i biegowej
Obie trasy ulegną pewnym modyfikacjom, aby zniwelować liczbę tzw. „mijanek” i zapewnić maksymalną dostępną szerokość trasy. Trasa biegowa będzie miała dwie, zamiast trzech pętli, dzięki czemu zmniejszy się częstotliwość wyprzedzania zawodników.
- Testy przesiewowe i bezdotykowa obsługa w biurze zawodów
Przed wejściem do biura zawodów, zawodnicy zostaną poddani testom przesiewowym. Dla uniknięcia tłumu i kolejek, wstęp do biura zawodów będą mieli wyłącznie zarejestrowani zawodnicy (bez osób towarzyszących), a godzinę odbioru pakietu startowego będzie trzeba wcześniej zadeklarować poprzez formularz online. Sam odbiór pakietu startowego będzie odbywał się niemal bezdotykowo – zawodnik nie będzie musiał nawet brać długopisu do ręki.
- Organizacja startu
Utrzymana zostanie formuła tzw. Rolling Start, w której kilku zawodników startuje razem w ok. 10-sekundowych odstępach. Dodatkowo, zawodnicy na starcie zostaną przydzieleni do odseparowanych od siebie stref, a dojście do samego startu zostanie podzielone na kilka oddzielnych korytarzy, odsuniętych od siebie na 1,5 metra.
- Rezygnacja z worków w strefie zmian
Dzięki zwiększeniu strefy zmian, zawodnicy będą mogli zachować dystans 1,5m od siebie. Dodatkowo, system workowy stosowany od lat na imprezach IRONMAN zostanie zastąpiony tradycyjnym systemem, w którym zawodnicy trzymają swoje rzeczy bezpośrednio przy rowerze. Dzięki temu, uda się uniknąć tłoku przy workach i dodatkowej interakcji zawodników między sobą oraz z wolontariuszami.
- Formuła non-drafting
Utrzymana zostanie oczywiście formuła wyścigu non-drafting, która wymusza 12 metrów odległości pomiędzy zawodnikami na trasie kolarskiej. Dodatkowo, dzięki zwiększonej szerokości trasy biegowej, możliwe będzie utrzymanie dystansu 2m pomiędzy zawodnikami. Nad przestrzeganiem tych zaleceń mają czuwać sędziowie na trasie.
- Punkty odżywiania
Napoje i odżywki będą dostępne wyłącznie w zamkniętych opakowaniach.
- Rezygnacja z Welcome Banquet i After Party
Welcome Banquet i After Party nie dojdą w tym roku do skutku. Zawodnicy otrzymają jednak coś w zamian. W każdym pakiecie startowym znajdą się bowiem dwie specjalne monety, które będzie można wymienić na posiłek ze specjalnego menu w wybranych restauracjach na terenie Gdyni. – Unikamy dzięki temu gromadzenia się większej liczby zawodników w jednym miejscu, ale przy okazji wspieramy też lokalny biznes w Gdyni, który również ucierpiał przez koronawirusa. Zawodnik nie będzie nic płacił za posiłek. Na podstawie zgromadzonych przez każdą restaurację monet, to my jako organizator zawodów rozliczymy się z restauratorami – mówi Michał Drelich.
- Środki higieny osobistej
We wszystkich strefach zawodniczych, obsługa i wolontariusze zostaną wyposażeni w maseczki, rękawiczki i środki do dezynfekcji. Zawodnicy będą zobowiązani do noszenia maseczek w biurze zawodów i w strefie zmian przy wprowadzania i wyprowadzaniu rowerów. Maseczki będą też rekomendowane w strefie startu. Rzecz jasna, podczas samej rywalizacji nie będzie obowiązku posiadania maseczki.
– Myślę, że już na tym etapie widać, jak wiele zostanie zrobione, aby zawody były maksymalnie bezpieczne. Jestem pewien, że stworzymy warunki o wiele bezpieczniejsze, niż te, z którymi mamy do czynienia w wielu miejscach na co dzień – twierdzi Michał Drelich.
Jak podkreśla, do zespołu organizacyjnego został też zaproszony epidemiolog, którego zadaniem jest rekomendowanie oraz opiniowanie rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo wszystkich uczestników wydarzenia. Wiele z wprowadzanych już pomysłów zostało zawartych w globalnym programie IRONMAN Athlete Smart: Return To Racing. Jego założenia można zobaczyć na tym filmie.
Organizatorzy prześlą też do Sanepidu dokument precyzyjnie opisujący pełen zakres procedur i zmian, które zwiększają bezpieczeństwo zawodników, obsługi, wolontariuszy oraz kibiców biorących udział w Enea IRONMAN 70.3 Gdynia.
Prowadzona też będzie kampania edukacyjna, czyli szkolenia obsługi, wolontariuszy oraz samych zawodników w zakresie: dbania o zdrowie, higieny osobistej oraz bezpiecznych i odpowiedzialnych zachowań.
Ważnym elementem tegorocznej rywalizacji w ramach Enea IRONMAN 70.3 Gdynia, będzie zwiększenie samowystarczalności zawodników. Organizatorzy zapowiadają wzmocnienie pozycji uczestników, by zmniejszyć liczbę bezpośredniej interakcji z wolontariuszami, obsługą oraz innymi zawodnikami. Program Athlete Smart zakłada odpowiedzialność sportowca za współpracę podczas wyścigu, zapewniając wszystkim przestrzeń i czas na bezpieczny udział.