Ekologiczne rozwiązania w PKP Intercity. Proekologiczna myjnia i mniej dwutlenku węgla w atmosferze

PKP Intercity. Zużycie energii pod pełną kontrolą

PKP Intercity podpisało z firmą Mostostal Warszawa wartą ponad 30 mln zł umowę na zaprojektowanie i zbudowanie myjni automatycznej we Wrocławiu.

Budowa obiektu spełniającego wysokie standardy ekologiczne to kolejne już przedsięwzięcie realizowane w ramach największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity.

Przedmiotem umowy jest zaprojektowanie i zbudowanie myjni automatycznej wraz z urządzeniami i towarzyszącą infrastrukturą na terenie bocznicy kolejowej PKP Intercity we Wrocławiu. Firma Mostostal zobowiązana jest także do przeszkolenia personelu przewoźnika oraz wykonania świadczeń gwarancyjnych przez okres 3 lat. Planowany termin realizacji umowy wynosi 36 miesięcy od dnia jej zawarcia. Wartość kontraktu wynosi blisko 34,2 mln zł brutto.

Budowa myjni jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 dla projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0022/17-00]. Wartość przyznanego dofinansowania dla tej umowy wynosi 2 500 000,00 zł. Łącznie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji.

Ekologiczne rozwiązania

Myjnia automatyczna będzie obiektem całorocznym służącym do mycia zewnętrznego pociągów. Wyposażona będzie w oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej, pozwalającym na wielokrotne wykorzystywanie wody z mycia. Hala myjni będzie mieć długość ok. 200 metrów oraz zostanie wyposażona w portale samojezdne ze szczotkami i dyszami wzdłuż linii toru. Na dachu pomieszczenia technicznego myjni zamontowane zostaną panele fotowaltaiczne w celu produkcji energii elektrycznej na potrzeby własne budynku. Hala wyposażona będzie w system zbierania deszczówki i stanowisko do zabezpieczenia taboru przed oblodzeniem.

Kolej, dzięki zastosowaniu wielu ekologicznych rozwiązań, doskonale wpisuje się w koncepcję zrównoważonego rozwoju. Umowa na budowę automatycznej myjni we Wrocławiu to jeden z wielu elementów naszego wieloletniego programu inwestycyjnego, który zakłada m.in. modernizacje zapleczy technicznych w duchu rozwiązań proekologicznych. Takie inwestycje potwierdzają, że kolej to zielony transport przyszłości – mówi Adam Laskowski, członek zarządu PKP Intercity.

– Myjnia, którą wybudujemy we Wrocławiu dla PKP Intercity, to kolejne realizowane przez Mostostal Warszawa zadanie z obszaru inwestycji infrastrukturalnych związanych z koleją. Jesteśmy dla polskiej kolei dobrym partnerem, o czym świadczą sprawnie zrealizowane przez nas projekty, m.in. udana modernizacja dworca PKP Kraków Główny, czy wykonywany obecnie generalny remont dworca Gdańsk Główny – mówi Jorge Calabuig Ferre, Wiceprezes Zarządu Mostostalu Warszawa.

Inwestycje w nowoczesne zaplecza techniczne

Obiekt we Wrocławiu to jedna z zaplanowanych 7 nowoczesnych myjni, w które zostaną wyposażone stacje postojowe w ramach konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity. Celem wartego 7 mld zł programu „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Strategia przewiduje także inwestycje infrastrukturalne, obejmujące przebudowę 16 bocznic kolejowych w całej Polsce. Nowoczesne zaplecza techniczne to redukcja negatywnego wpływu na otoczenie poprzez mniejszą emisję spalin, hałasu i substancji szkodliwych. Ponadto, PKP Intercity planuje do pokrycia częściowego zapotrzebowania na energię elektryczną wykorzystać na swoich stacjach postojowych odnawialne źródła energii w postaci paneli fotowoltaicznych. Plan inwestycji infrastrukturalnych PKP Intercity do 2023 roku uwzględnia inwestycje warte ponad 715,5 mln złotych.

Ponad 300 tysięcy ton dwutlenku węgla mniej – wybierając PKP Intercity dbasz o środowisko

22 września obchodzimy Europejski Dzień bez Samochodu, który jest zwieńczeniem Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. O tym, że kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego świadczą dane – wybierając pociągi PKP Intercity zamiast transportu drogowego tylko w 2020 roku Polacy przyczynili się do mniejszej o 333 tys. ton emisji dwutlenku węgla do atmosfery.

Polacy w coraz większym stopniu przekonują się do podróży pociągami. W zeszłym roku z tego środka lokomocji skorzystało ponad 335 milionów pasażerów, z czego z usług PKP Intercity blisko 50 milionów klientów. W tym roku epidemia koronawirusa ograniczyła podróże Polaków. Mimo to pociągi PKP Intercity od początku stycznia do końca sierpnia przewiozły 19 milionów pasażerów.

Wybór pociągu jako środka lokomocji miał duże znaczenie dla środowiska w każdym z tych 19 milionów przypadków. Kolej charakteryzuje się bowiem ponad 3 razy mniejszą emisją CO2 niż transport drogowy i ponad  8 razy mniejszą emisją CO2 niż transport lotniczy.

Gdyby pasażerowie udali się w swoje podróże transportem drogowym zamiast pociągami PKP Intercity, przy utrzymaniu dotychczasowej pracy przewozowej PKP Intercity w 2020 roku, która do końca sierpnia wyniosła blisko 4,5 mld pasażerokilometrów (paskm – iloczyn długości pokonanej trasy i liczby przewiezionych pasażerów), to tylko w 2020 roku emisja dwutlenku węgla do atmosfery byłaby o 333 tysiące ton większa.

– PKP Intercity sukcesywnie realizuje liczne działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego. Inwestujemy w nowoczesne zaplecza techniczne, które planujemy częściowo zasilać odnawialnymi źródłami energii w postaci paneli fotowoltaicznych. Z myślą o ochronie środowiska zostały zaprojektowane i zbudowane używane przez nas elektryczne zespoły trakcyjne, których w naszej flocie będzie coraz więcej. Ekologiczne rozwiązania można również znaleźć w lokomotywach PKP Intercity. By ograniczyć zużycie energii trakcyjnej, zamontowaliśmy liczniki energii elektrycznej w ponad 300 lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych. W uzupełnieniu tego na początku roku ruszył projekt, w ramach którego zostaną wypracowane techniki prowadzenia pociągu pozwalające na obniżenie ilości zużywanej energii elektrycznej przez składy typu EZT. To wszystko sprawia, że kolej jest transportem przyszłości, doskonale wpisującym się w ideę zrównoważonego transportu. Działania proekologiczne są tymi, na które PKP Intercity będzie kłaść bardzo duży nacisk w najbliższych latach – mówi Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity.

W pojazdach PKP Intercity zużycie energii pod pełną kontrolą

PKP Intercity kontroluje zużycie energii elektrycznej swojego taboru. Przewoźnik zakończył instalację układów pomiarowo – rozliczeniowych prądu stałego. To największe tego rodzaju przedsięwzięcie PKP Intercity, służące podniesieniu efektywności energetycznej w Spółce.

W lipcu br. zakończył się proces opomiarowania taboru PKP Intercity. Układy pomiaru energii elektrycznej prądu stałego EM3000 zainstalowane zostały na ponad 300 pojazdach przewoźnika – lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych.

Inwestycja w efektywność energetyczną

PKP Intercity umowę na instalację układów pomiarowych zawarło ze spółką SESTO w kwietniu 2019 roku. W ramach kontraktu, wartego 5,8 mln zł, firma dostarczyła, zainstalowała i uruchomiła układy pomiarowe. Ponadto wdrożyła system wspierający bieżący monitoring zużywanej energii, parametrów zasilania oraz śledzenie pojazdów w trybie on-line. Realizacja tego przedsięwzięcia umożliwia podniesienie efektywności gospodarki energetycznej PKP Intercity.
W procesie opomiarowania taboru istotne było utrzymanie dostępności pojazdów, niezbędnych do bieżącej obsługi ruchu pociągów rozkładowych. W tym przypadku ważna okazała się ścisła współpraca przewoźnika, udostępniającego pojazdy do wykonania instalacji, ze spółką SESTO montującą układy pomiarowo – rozliczeniowe energii elektrycznej. W trakcie realizacji umowy został ogłoszony stan epidemii. Wyzwania związane ze skoordynowaniem prac montażowych i trudności wywołane ograniczeniami epidemii nie pokrzyżowały planów – zadanie zostało ukończone w terminie. Zgodnie z zawartą umową spółka SESTO będzie świadczyć usługi serwisowo-utrzymaniowe układów pomiarowo-rozliczeniowych przez okres 48 miesięcy od przekazania ich do eksploatacji.

Wymierne oszczędności

Inwestycja w system pomiarowy sprawiła, że przewoźnik posiada narzędzie, dzięki któremu może wprowadzić działania zmierzające do obniżenia kosztów. Rachunki za energię trakcyjną oparte o dane z układów pomiarowo – rozliczeniowych są pierwszym krokiem do oszczędności w kosztach ponoszonych na zakup energii elektrycznej. Przewoźnik zapłaci za tę energię, którą faktycznie zużywa, a nie za szacunki jej zużycia. PKP Intercity przewiduje roczne kilkuprocentowe oszczędności wolumenu energii trakcyjnej. Oszczędzanie energii pośrednio przyczyni się do ochrony środowiska naturalnego.

PKP Intercity eksploatuje ok. 25% taboru, który posiada zdolność do oddawania energii elektrycznej do sieci trakcyjnej – tzw. rekuperacja energii elektrycznej – czyli odzyskiwania energii wytworzonej podczas hamowania pociągu. W umowie z dostawcą energii elektrycznej zawarto zapisy umożliwiające rozliczanie energii elektrycznej oddawanej przez pojazdy kolejowe do sieci trakcyjnej. To dodatkowo pozwoli na redukcję kosztów zakupu energii trakcyjnej. Dzięki układom pomiarowo – rozliczeniowym przewoźnik może także on-line monitorować położenie pojazdu, a także napięcie sieci trakcyjnej czy pobierany prąd.

– Montaż liczników energii elektrycznej w pojazdach PKP Intercity to początek programu zwiększania efektywności energetycznej i systemu zarządzania energią elektryczną. Zyskaliśmy narzędzie identyfikowania rzeczywistego zużycia prądu oraz potencjalnych obszarów obniżenia jego zużycia. Dzięki licznikom możliwe będzie dokonanie pełnej analizy energochłonności wybranych tras, jak również wykorzystywanego taboru – podsumowuje Adam Laskowski, członek zarządu PKP Intercity.

Obecnie PKP Intercity dysponuje najbardziej zaawansowanym systemem pomiaru energii oraz jego bieżącego monitorowania w usystematyzowanej bazie danych pomiarowo – rozliczeniowych. Dzięki układom pomiarowo – rozliczeniowym oraz systemowi do akwizycji danych pomiarowych PKP Intercity będzie w stanie identyfikować potencjał do oszczędności energii elektrycznej na poszczególnych trasach obsługiwanych przez przewoźnika.

Exit mobile version