Ekologiczne autobusy w Warszawie. Nowa umowa podpisana

Kolejne przegubowe autobusy na gaz w stolicy

Flota autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego sukcesywnie powiększa się o kolejne nisko- i zeroemisyjne pojazdy.

Na ulice wyjechały już m.in. pierwsze przegubowce napędzane gazem CNG z Miejskich Zakładów Autobusowych. Wkrótce dołączy do nich 54 kolejnych ekologicznych pojazdów z firmy Arriva.

Na ulice wyjechało pięć autobusów MAN Lion’s City G napędzanych gazem CNG zakupionych przez stołecznego przewoźnika – Miejskie Zakłady Autobusowe. Można je spotkać m.in. na liniach 105, 128 i 180. Przegubowce są częścią pierwszej partii pojazdów zakupionych w ramach kontraktu, który obejmuj aż 110 autobusów. Do Warszawy trafi 60 autobusów o długości 18-metrów i 50 o długości 12-metrów. Ekologiczne autobusy zgodnie ze stołecznym standardem są wyposażone w biletomaty, klimatyzację, monitoring oraz elektroniczną informację pasażerską – wewnętrzną i zewnętrzną.

Kolejne przegubowe autobusy na gaz dostarczy firma Solaris. Warta 291 mln zł umowa została podpisana na 8 lat.

Warto podkreślić, że już dziś w Warszawie jeździ ponad 160 autobusów zero- i niskoemisyjnych. To 31 pojazdów elektrycznych, 70 hybrydowych i 64 na gaz. Łącznie z 54 gazowcami firmy Arriva będzie ich więc blisko 220. Wkrótce takich pojazdów będzie jeszcze więcej.

Pod koniec marca Miejskie Zakłady Autobusowe wybrały również dostawcę 130 przegubowych autobusów elektrycznych. „Elektryki” do stolicy dostarczy firma Solaris. Zakup ten realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i obejmuje zakup 130 niskopodłogowych autobusów wraz z siecią ładowarek ulicznych. Unia Europejska dofinansowuje ten projekt kwotą 180 mln zł. Dzięki tej inwestycji z Traktu Królewskiego znikną autobusy zasilane olejem napędowym. Pierwsze z zamówionych elektrobusów będą mogły wyjechać na miasto na początku 2020 roku.

Duże zamówienie Arrivy. Urbino CNG dla Warszawy

Arriva zamówiła 54 autobusy Solaris Urbino 18 napędzane gazem CNG. Pojazdy będą na co dzień woziły mieszkańców Warszawy, w związku z wygranym przetargiem spółki na obsługę wybranych linii w stolicy. Zgodnie z podpisaną umową, wszystkie pojazdy mają być gotowe jeszcze w tym roku. Będzie to debiut „gazowców” marki Solaris w tym mieście.

Przedstawiciele firmy Solaris Bus & Coach S.A. podpisali właśnie kontrakt na dostawę 54 autobusów Urbino 18 CNG do Warszawy. Zamawiający, którym jest spółka Arriva, będzie odpowiedzialny za obsługę wybranych warszawskich linii autobusowych jako zwycięzca przetargu ogłoszonego w poprzednim roku przez ZTM Warszawa. Mimo, że ulicami tego miasta jeździ już blisko 1500 pojazdów marki Solaris, producent – pierwszy raz w historii – dostarczy do stolicy autobusy napędzane gazem.

Przegubowe Urbino 18 CNG zostaną wyposażone w szereg ekologicznych rozwiązań gwarantujących niższą emisję zanieczyszczeń do atmosfery. Autobusy napędzane będą sprężonym gazem ziemnym, którego magazynowanie będzie możliwe dzięki zamieszczonym na dachu butlom o łącznej pojemności 1700 l. Gaz CNG, stanowiący mieszaninę lekkich węglowodorów, będzie przystosowany do użycia w silniku spalinowym – w zamówionych modelach będą to Cumminsy o pojemności 8,9 l i mocy 293 kW, spełniające restrykcyjną normę Euro 6.

Na pokładzie każdego z autobusów znajdować się będzie 39 miejsc siedzących. Solaris wyposaży pojazdy w rozbudowany pakiet systemów elektronicznych, obejmujący m.in. informację głosową, stały monitoring na zewnątrz i w środku pojazdu, system zliczania pasażerów czy łączności alarmowej dla kierowcy. Podróżujący będą mogli zakupić bilety w automatach, w które zaopatrzony będzie każdy z zamówionych egzemplarzy. Napędzane gazem Solarisy odznaczać się będą także niższym poziomem hałasu niż w przypadku wersji spalinowych, co z kolei – w parze z całopojazdową klimatyzacją – znacząco zwiększy komfort podróżowania.

Autobusy napędzane gazem CNG są najbardziej powszechnym napędem alternatywnym w Polsce. Według autorów raportu Polskiego Kongresu Paliw Alternatywnych, zastąpienie części taboru spalinowego autobusami CNG, może doprowadzić do redukcji emisji tlenków azotu nawet o 50%, a dwutlenku węgla o 20%. Solaris produkuje autobusy z napędem CNG od 2004 roku. Do tej pory z podpoznańskiej fabryki wyjechało już ponad 1100 tego typu pojazdów do takich krajów, jak Norwegia, Szwecja, Słowenia, Czechy czy Francja.
(UMW, org.)

Exit mobile version