E-dowód już w marcu 2019 roku. Udane testy w urzędach

E-dowód

Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji (KRMC) przyjął informację Ministra Cyfryzacji o stanie przygotowania do wdrożenia e-dowodu w Polsce.

Według obecnego stanu prac e-dowód zostanie wdrożony 4 marca 2019 r., tj. zgodnie z ustawą o dowodach osobistych oraz zobowiązaniami wobec Komisji Europejskiej.

– E-dowód to wielofunkcyjny dokument z warstwą elektroniczną – mówi Marek Zagórski, minister cyfryzacji. – Będzie bezpiecznym narzędziem do komunikacji obywatela z administracją, służbą zdrowia i podmiotami komercyjnymi – dodaje.

Nowy dowód będzie zewnętrznie podobny do obecnego, wewnątrz będzie jednak znajdował się chip, w którego pamięci znajdą się m.in. dane identyfikacyjne umieszczone w warstwie graficznej, w tym zdjęcie biometryczne.

Wnioski o wydanie nowego dowodu osobistego z warstwą elektroniczną będzie można składać od 4 marca 2019 r. Będzie to dotyczyło przede wszystkim osób, których dowody straciły ważność lub w przypadku zniszczenia czy utraty dokumentu. Proces wymiany dowodów będzie rozłożony na 10 lat i potrwa do 2029 r.

E-dowód – pomyślne testy w urzędach

Ministerstwo Cyfryzacji wspólnie z Centralnym Ośrodkiem Informatyki oraz przedstawicielami MSWiA oraz PWPW przeprowadziło testy dowodu osobistego z warstwą elektroniczną. Urzędnicy, którzy brali udział w testach sprawdzali działanie e-dowodu w warunkach rzeczywistych. Testy przebiegły pomyślnie.

W pierwszej turze działanie e-dowodu było sprawdzane w Urzędzie Miasta Ełku. Urzędnicy sprawdzali tam procedury związane z nowym dowodem. Testowali nie tylko samo działanie e-dowodu, ale też przyjmowanie wniosku o jego wydanie, nadawanie przez obywatela kodu PIN dla dokumentu, jego zawieszanie, a także inne procesy związane z użyciem dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.

– Chodziło o to, by sprawdzić działanie dokumentu w realnych warunkach, w jakich będzie on w rzeczywistości używany – wyjaśnia Marek Zagórski, Minister Cyfryzacji.

Wszystkie testowane scenariusze przebiegły pomyślnie i potwierdziły, że wszystko działa tak jak powinno. – Finalizujemy wreszcie projekt, który powinien być zakończony już wiele lat temu – podsumowuje Marek Zagórski.

W kolejnych tygodniach podobne testy przeprowadzane zostaną jeszcze z kilkudziesięcioma innymi urzędami z całego kraju. 28 stycznia Centralny Ośrodek Informatyki udostępni interaktywny kurs szkoleniowy dla urzędników, na platformie działa też forum internetowe, na którym przedstawiciele gmin mogą wymieniać się doświadczeniami i zadawać pytania ekspertom z COI. Z końcem stycznia urzędnikom zostanie również udostępniony specjalny pakiet informacyjno-szkoleniowy.

Pierwsze dowody z warstwą elektroniczną Polacy dostaną w marcu. Wnioski o wydanie e-dowodu będzie można składać od 4 marca. Dotychczasowe dokumenty zachowują jednak ważność.

Dowody z warstwą elektroniczną będą zastępować dotychczasowe dowody stopniowo – w miarę ich naturalnego procesu wymiany (np. z powodu końca ważności dotychczasowego dokumentu czy jego utraty).

Realizacja e-dowodu to kontynuacja nieukończonego w pierwotnym terminie projektu pl.ID, zapoczątkowanego w 2008 roku. Obecny rząd podjął decyzję o ukończeniu tego projektu i zaoferowaniu obywatelom dokumentu z warstwą elektroniczną. Pozwoli ona m.in. na wykorzystanie nowego dowodu przy korzystaniu z usług elektronicznych. Samo użycie dowodu w urzędzie będzie zaś zbliżone do dokonywania w sklepie płatności zbliżeniowych przy pomocy karty płatniczej z chipem. Osoby, które nie będą chciały korzystać z funkcjonalności warstwy elektronicznej będą mogły wykorzystywać e-dowód dokładnie tak, jak do tej pory.

Testowe e-dowody zjechały z taśmy

Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA wraz z PWPW zakończyło z powodzeniem testy personalizacji blankietów e-dowodu. Tym samym potwierdziło gotowość do wejścia w tryb „produkcyjny” wydawania spersonalizowanych dowodów z warstwą elektroniczną.

Testy prowadzone w CPD miały odpowiedzieć na pytanie czy rozwiązanie dostarczone przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych jest kompatybilne z parkiem maszyn w CPD. Operacja stanowiła ostatni krok w przygotowaniach MSWiA do wydawania pierwszego polskiego dowodu cyfrowego.

Pod koniec 2018 roku PWPW dostarczyła, zgodnie z harmonogramem projektu, pierwszą partię 100 tys. blankietów dowodów do personalizacji i w pełni potwierdziła zdolności produkcyjne w tym zakresie. PWPW jest także dostawcą rozwiązań IT, m.in. oprogramowania systemu personalizacji dokumentów oraz oprogramowania do zarządzania warstwą elektroniczną e-dowodu przez obywatela.

Główne zadanie po stronie MSWiA, czyli gotowość do personalizacji dowodów osobistych z warstwa elektroniczną w projekcie zostało zakończone. Prowadzone są jeszcze testy bezpieczeństwa w PWPW. Ostatni etap, jaki został do wykonania w projekcie, to testy całego procesu wydawania dowodów osobistych w gminach, który realizuje lider projektu – Ministerstwo Cyfryzacji, a PWPW i MSWiA są aktywnym uczestnikiem tego procesu.
(MC,MSWiA)

Exit mobile version