Kierowcy mogą już korzystać z ponad 5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 między Miechowem a Szczepanowicami w województwie małopolskim.
Oddany do ruchu 26 sierpnia 2024 r. fragment połączył funkcjonujące odcinki Moczydło –Miechów i Szczepanowice – Widoma. Dzięki temu kierowcy podróżujący z Krakowa do Warszawy mają do dyspozycji blisko 260 km nieprzerwanej drogi ekspresowej od Widomej aż do stolicy.
– Droga ekspresowa S7 to jedna z najważniejszych arterii w Polsce i jednocześnie jedna z najbardziej oczekiwanych dróg w kraju. Nowa S7 to taka „super siódemka” – bezpieczna i komfortowa trasa, która zbliży do siebie poprzednią i obecną stolicę Polski – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Minister zapowiedział także otwarcie kolejnej ważnej drogi na południu kraju.
– Mam też dobrą wiadomość dla kierowców podróżujących tą trasą w góry – w najbliższych dniach do ruchu zostanie oddana wygodna, dwujezdniowa trasa od Rdzawki do Nowego Targu. Nowa trasa jest niemal w całości poprowadzona nowym śladem, na zachód od starej zakopianki. Liczę, że ułatwi powroty z wakacji – dodał Dariusz Klimczak.
Wartość umowy na realizację udostępnionego dziś kierowcom odcinka S7 to 197 mln zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek o dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej na kwotę 118,3 mln zł (z programu FEnIKS). Podpisanie umowy o dofinansowanie jest planowane na przełomie III i IV kwartału br.
Droga ekspresowa S7 Miechów – Szczepanowice została poprowadzona nowym śladem, na wschód od dotychczasowego przebiegu drogi krajowej nr 7. W ramach inwestycji powstało pięć wiaduktów, zbiorniki retencyjne i przejścia dla zwierząt. Żeby zrealizować tę drogę, biegnącą przez tereny Wyżyny Miechowskiej, wykonawcy (konsorcjum Fabe Polska i Sp Sine Midas Stroy) musieli wykopać prawie 600 tysięcy m3 ziemi.
Pełna trasa pomiędzy starą i nową stolicą kraju jest coraz bliżej ukończenia. Jeszcze w tym roku do ruchu zostanie oddany 13 km pozamiejski fragment odcinka Widoma – Kraków Nowa Huta, a ostatni, miejski odcinek o długości 5 km w połowie 2026 r. Wtedy też powstanie ekspresowe połączenie drogowe pomiędzy Krakowem i Warszawą.
Sukcesywnie wydłużana S7
Droga ekspresowa S7 połączy trzy główne ośrodki miejskie kraju: Trójmiasto, Warszawę i Kraków. Docelowo będzie miała ok. 750 km długości i będzie jedną z najdłuższych tras szybkiego ruchu w Polsce. To także część europejskiej drogi E77, która łączy trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami. Na południe od Polski trasa biegnie przez Rużomberk i Zwoleń do Budapesztu. Trasa ma istotne znaczenie dla komunikacji tych trzech państw Europy Środkowej.
W budowie pozostają jeszcze odcinki S7 na północ od Warszawy (Płońsk – Kiełpin) i na północ od Krakowa (Widoma – Nowa Huta). GDDKiA prowadzi przygotowania do podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego dla odcinka Warszawa – Kiełpin, a dla trasy Kraków – Myślenice opracowuje możliwe warianty przebiegu drogi.