Droga ekspresowa S19 Lublin – Rzeszów połączona

Polskie drogi

21 maja 2022 r. został udostępniony do ruchu ok. 20-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem.

Dzięki temu kierowcy mogą już korzystać z całej drogi ekspresowej na trasie Lublin – Rzeszów. Po oddaniu ostatniego odcinka S19 na trasie łączącej stolice województwa lubelskiego i podkarpackiego, mieszkańcy Rzeszowa uzyskali połączenie drogami ekspresowymi z Warszawą, a kierowcy z Lubelszczyzny ekspresowo dotrą do autostrady A4.

– Można jechać! Dziś oddaliśmy do ruchu ostatni fragment szlaku Via Carpatia między Lublinem a Rzeszowem. Łączymy polskie regiony i przybliżamy do siebie Polaków. – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Inicjatorem budowy tej drogi był prezydent Lech Kaczyński. Dzisiaj drogą ekspresowa nosi jego imię. Zakończył się ważny etap tej inwestycji. Przed nami kolejne wyzwania: połączenie Lublina z Białymstokiem i Rzeszowa z granicą polsko-słowacką – dodał wiceminister Rafał Weber.

W ramach inwestycji powstało m.in. 17 obiektów inżynierskich, w tym 12 wiaduktów, dwa przejścia dla dużych zwierząt, most i dwie kładki. Zadanie obejmowało ponadto budowę węzła drogowego Wilkołaz.

Pierwsze odcinki jednojezdniowej drogi ekspresowej S19 między Lublinem a Rzeszowem zostały udostępnione kierowcom w 2012 r. (Stobierna – Rzeszów Wschód) oraz w 2017 r. (Sokołów Małopolski Północ – Stobierna). Prace nad dokończeniem całej trasy w przekroju dwujezdniowym rozpoczęły się w drugiej połowie 2019 roku.

Łączny koszt budowy S19 od węzła Lublin Węglin do węzła Sokołów Małopolski Północ (wraz pracami przygotowawczymi, wykupem gruntów i nadzorem) to ok. 4,5 mld zł, z czego ponad 2,2 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Budowa została podzielona na dwanaście odcinków realizacyjnych o łącznej długości ok. 130 km.

Na początku maja 2022 r. GDDKiA ogłosiła przetarg na dobudowę drugiej jezdni S19 na odcinku Sokołów Małopolski – Jasionka. Po jej ukończeniu cała trasa pomiędzy Lublinem i Rzeszowem będzie miała przekrój dwujezdniowy.

S19 pomiędzy Lublinem i Rzeszowem:

Odcinek o długości 12 km, został oddany do ruchu 16 grudnia 2021 r. W ramach zadania wybudowano 15 obiektów inżynierskich, w tym cztery mosty, 10 wiaduktów i kładkę. Powstały dwa węzły drogowe (Strzeszkowice i Niedrzwica Duża).

Odcinek o długości 20 km, został oddany do ruchu 21 maja 2022 r. W ramach inwestycji wybudowanych zostało m.in. 17 obiektów inżynierskich, w tym 12 wiaduktów, dwa przejścia dla dużych zwierząt, most i dwie kładki. Powstał jeden węzeł drogowy – Wilkołaz.

Odcinek ma długość ok. 10 km. Do ruchu udostępniony 16 grudnia 2021 r. Powstało 12 obiektów inżynierskich – dwa mosty i 10 wiaduktów. Wybudowane też zostały dwa węzły drogowe (Kraśnik Północ oraz Kraśnik Południe, gdzie powstało także połączenie drogą krajową nr 74). 

Odcinek ma ok. 18 km długości, do ruchu został udostępniony  16 grudnia 2021 r. W ramach inwestycji powstało m.in. 21 obiektów inżynierskich, w tym most, 14 wiaduktów i sześć przejść dla zwierząt. Wybudowane zostały też dwa węzły drogowe (węzeł Szastarka i Modliborzyce). 

Odcinek o długości ok. 6,5 km został oddany do ruchu 16 grudnia 2021 r. W ramach inwestycji powstało pięć obiektów inżynierskich (cztery wiadukty i jeden most) oraz dwa węzły drogowe (Janów Lubelski Północ i Janów Lubelski Południe). Wykonanych zostało też pięć przejść dla zwierząt oraz osiem przepustów.

Kierowcy korzystają z odcinka o długości 8 km od 16 czerwca 2021 roku. W ramach inwestycji wybudowany został węzeł Lasy Janowskie, a także dwa mosty i dwa wiadukty oraz dziewięć przejść dla zwierząt. 

Odcinek o długości 9,5 km udostępniono kierowcom 11 października 2021 r. W ramach kontraktu wybudowano dwa mosty, dziesięć wiaduktów, jedną kładkę dla pieszych, piętnaście przepustów, jedną parę Miejsce Obsługi Podróżnych Bukowa (kat. I) oraz węzeł Zdziary łączący S19 z DK19.

Odcinek o długości 8,2 km udostępniono kierowcom 29 kwietnia 2022 r. W ramach zadania powstał most na Sanie. Jego przęsło nurtowe wybudowane w technologii nawisowej jest pod względem długości trzecim w Polsce. Wybudowano ponadto dwa obiekty mostowe w ciągu głównym S19, sześć obiektów mostowych poprzecznych (w tym przejście dla zwierząt dużych górą) oraz siedem przepustów (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt).

Kierowcy mogą korzystać z tego odcinka o długości 6,5 km od 6 grudnia 2021 r. W ramach zadania wybudowano dwa węzły drogowe (Rudnik nad Sanem i Nisko), sześć wiaduktów (w tym przejścia dla zwierząt dużych i średnich górą i dołem) i sześć przepustów (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt).

Odcinek o długości 11,2 km został oddany do ruchu 6 grudnia 2021 r. W ramach zadania wybudowano trzy wiadukty nad drogą ekspresową, sześć przejść dla zwierząt (dwa górą i cztery dołem), dziewięć przepustów dla celów ekologicznych, a także Miejsca Obsługi Podróżnych Podgórze (kat. III) i Jeżowe (kat. II).

Odcinek udostępniony 6 grudnia 2021 r. W ramach inwestycji o długości 10,3 km wybudowano dwa węzły drogowe (Jeżowe i Nowa Sarzyna), a także siedem wiaduktów (w tym trzy wiadukty w ciągu dróg bocznych), pięć mostów (w tym pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt dużych i średnich dołem), przejście dla zwierząt górą, przejście dla zwierząt dołem oraz pięć przepustów o funkcji ekologicznej.

Odcinek o długości 8,2 km udostępniono kierowcom 23 grudnia 2021 r. W ramach inwestycji wybudowano dwa węzły drogowe (Łowisko i Sokołów Małopolski Północ), sześć wiaduktów drogowych (w tym przejścia dla zwierząt średnich górą i dołem) oraz dwa przepusty dla zwierząt małych o funkcji ekologicznej.

Odcinek udostępniony kierowcom 1 września 2017 r. ma 12,5 km długości. W ramach inwestycji wybudowano węzeł drogowy Sokołów Małopolski, cztery wiadukty drogowe, jedną estakadę, dziewiętnaście przejść dla zwierząt i przejazd gospodarczy a także jedną parę Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP-y Stobierna i Nienadówka) kategorii I.

Kierowcy mogą korzystać z tego odcinka od 10 września 2012 r. Trasa obejmuje odcinek drogi ekspresowej o długości ok. 6,9 km. W ramach inwestycji wybudowano węzeł drogowy Jasionka, czternaście obiektów inżynierskich, w tym cztery wiadukty drogowe, cztery mosty oraz sześć przepustów i przejść dla zwierząt.