Były szef RARS poszukiwany. Prokuratura wyśle list gończy

Polska po PiS

W toku śledztwa dotyczącego nieprawidłowości w Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych (RARS) prokurator sporządził postanowienia o przedstawieniu zarzutów wobec dwóch kolejnych osób (Michała K. i Pawła Sz.).

Sąd na wniosek prokuratora zastosował tymczasowe aresztowanie wobec Michała K. co pozwoli na wszczęcie jego poszukiwań listem gończym.

Michał K. to kolega Mateusza Morawieckiego.

Prawdopodobnie były prezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych Michał K. przebywa na tureckim Cyprze, a pomysłodawca Red is Bad Paweł Sz. w Hiszpanii.


W toku prowadzonego przez Śląski Wydział Zamiejscowy Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Katowicach śledztwa dotyczącego nieprawidłowości w Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych (RARS) uzyskano materiał dowodowy pozwalający na sporządzenie zarzutów brania udziału w zorganizowanej grupie przestępczej (art. 258 § 1 k.k.) oraz przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków w celu osiągnięcia korzyści majątkowej (art. 231 § 1 i 2 k.k.) wobec dwóch kolejnych osób: Michała K. i Pawła Sz.


Miejsce pobytu podejrzanych jest nieznane, co uniemożliwiało wykonanie z ich udziałem czynności procesowych. Wobec zachodzącej konieczności wszczęcia poszukiwań podejrzanych listami gończymi, prokurator skierował do Sądu Rejonowego Katowice-Wschód w Katowicach wnioski o zastosowanie wobec nich środków zapobiegawczych w postaci tymczasowego aresztowania (art. 279 k.p.k.). Wnioski uzasadnione były zachodzącą obawą bezprawnego utrudniania postępowania, a także obawą ucieczki i ukrywania się.

Postanowieniem z 22 sierpnia 2024 roku Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach uwzględnił wniosek prokuratora wobec podejrzanego Michała K. i zastosował środek zapobiegawczy w postaci tymczasowego aresztowania na okres 90 dni od dnia zatrzymania (zgodnie z wnioskiem prokuratora). Sąd nie uwzględnił tożsamego wniosku złożonego wobec podejrzanego Pawła Sz., uznając, że obawa matactwa w jego przypadku nie jest na tyle duża, aby konieczne było na obecnym etapie stosowanie tymczasowego aresztowania, zwłaszcza w sytuacji, gdy podejrzany złożył wniosek o wydanie wobec niego listu żelaznego. Prokurator złoży zażalenie na postanowienie sądu o nieuwzględnieniu wniosku.


Sąd uznał, że w przypadku obu podejrzanych zachodzi ogólna przesłanka stosowania tymczasowego aresztowania z art. 249 k.p.k. w postaci dużego prawdopodobieństwa popełnienia przez podejrzanych zarzuconych im przestępstw.

Śledztwo w niniejszej sprawie wszczęto 1 grudnia 2023 roku w Prokuraturze Regionalnej w Warszawie. 12 kwietnia 2024 roku sprawa została przejęta do dalszego prowadzenia przez Śląski Wydział Zamiejscowy Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Katowicach. Przedmiot śledztwa dotyczy między innymi dopuszczenia się w okresie od 23 lutego 2021 roku do 27 listopada 2023 roku w Warszawie, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków przez osoby będące pracownikami Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych podczas organizowania i procedowania zakupu towarów dla ww. Agencji, a tym samym działania na szkodę interesu publicznego, tj. czynu z art. 231 § 2 k.k.


Podstawą wszczęcia śledztwa były zgromadzone przez Centralne Biuro Antykorupcyjne materiały o charakterze niejawnym, jak również dwa zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstw (z art. 299 § 1 i 5 k.k. oraz z art. 231 § 2 k.k.) złożone przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. Na dalszym etapie śledztwa GIIF złożył dwa kolejne zawiadomienia o podejrzeniu „prania brudnych pieniędzy”.


Są to kolejni podejrzani w tej sprawie. W lipcu 2024 r. pierwsze zarzuty usłyszały osoby pełniące funkcje kierownicze w Biurze Zakupów RARS.

Przypominamy

Zarzuty

Justyna G. (Dyrektor Biura Zakupów RARS) została zatrzymana 4 lipca 2024 roku. Natomiast Joanna P. (Kierownik Działu Zakupów w Biurze Zakupów RARS) została zatrzymana 22 lipca 2024 roku. 

Podejrzanym prokurator przedstawił zarzuty przekroczenia uprawnień w związku z pełnieniem funkcji publicznych, które miały polegać na preferencyjnym traktowaniu niektórych kontrahentów RARS w związku z realizacją grantu unijnego w kwocie 114 milionów euro na dostawę agregatów prądotwórczych dla potrzeb Ukrainy. Są to czyny kwalifikowane z art. 231 § 2 kk, zagrożone karą do 10 lat pozbawienia wolności. 

Obie podejrzane złożyły wyjaśnienia. 

Na wniosek prokuratora Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach zastosował wobec Justyny G. tymczasowe aresztowanie na okres 2 miesięcy. 

Śledztwo

Śledztwo w niniejszej sprawie wszczęto 1 grudnia 2023 roku w Prokuraturze Regionalnej w Warszawie. 12 kwietnia 2024 roku sprawa została przejęta do dalszego prowadzenia przez Śląski Wydział Zamiejscowy Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Katowicach. Przedmiot śledztwa dotyczy między innymi dopuszczenia się w okresie od 23 lutego 2021 roku do 27 listopada 2023 roku w Warszawie, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków przez osoby będące pracownikami Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych podczas organizowania i procedowania zakupu towarów dla ww. Agencji, a tym samym działania na szkodę interesu publicznego, tj. czynu z art. 231 § 2 kk. 

Podstawą wszczęcia śledztwa były zgromadzone przez Centralne Biuro Antykorupcyjne materiały o charakterze niejawnym, jak również dwa zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstw (z art. 299 § 1 i 5 k.k. oraz z art. 231 § 2 k.k.) złożone przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. Na dalszym etapie śledztwa GIIF złożył dwa kolejne zawiadomienia o podejrzeniu „prania brudnych pieniędzy”.

Ustalenia 

W toku śledztwa przeprowadzono między innymi przeszukania w siedzibie Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych (RARS) oraz przeszukania miejsc zamieszkania i firm należących do osób występujących w sprawie, przesłuchano łącznie kilkudziesięciu świadków, zabezpieczono obszerną dokumentację, telefony i komputery służbowe pracowników RARS, a nadto uzyskano raport Europejskiego Urzędu do spraw Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF). W toku śledztwa dokonano blokady środków pieniężnych na łącznie 7 rachunkach bankowych na kwotę ponad 122 milionów złotych. 

W wyniku przeprowadzonych dotychczas czynności stwierdzono podejrzenie zaistnienia szeregu nieprawidłowości w działalności RARS, w tym przede wszystkim przy realizacji unijnego grantu przyznanego Polsce na zakup agregatów prądotwórczych, przeznaczonych finalnie na potrzeby Ukrainy. W sprawie zachodzi również podejrzenie popełnienia innych przestępstw urzędniczych o charakterze niegospodarności w wielkich rozmiarach, a także „prania pieniędzy” pochodzących z tych przestępstw. 

Exit mobile version